Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hvorfor sadelkåring??
Forfatter: 
Dato:  23-04-2006 21:23

Ja, jeg spørger måske lidt dumt, men hvis ikke man spørger, så lærer man jo heller ikke noget nyt.

Hvorfor vælger nogen sadelkåring og andre kun eksteriørkåring? Og hvad er grunden til at vælge det ene frem for det andet?

Jeg har selv en DV-hoppe, som jeg for nogle år siden fik eksteriørkåret. Nu har jeg så en 2-årig efter hende og hun skal jo afsted til næste år - for mig er det naturligt at vælge en eksteriørkåring igen, men måske jeg burde vælge en sadelkåring...?

Vil nogen af I søde hestefolk fortælle mig hvorfor jeg skulle vælge det ene frem for det andet og hvad er det jeg går glip af, ved at fravælge sadelkåringen (nå ja, ud over at tømme min tegnebog)??

Mvh

Line

1'er pony udlånes til selskab - se præsentation

Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenting.....

0
0
Svar på denne tråd

Hingstemor
Forfatter: 
Dato:  23-04-2006 21:28

Idag er den vigtigste forskel at hopper, der ikke har aflagt en rideprøve, ikke kan blive hingstemødre. Dette gælder for hopper født i 2001 og senere.

Så det er da en af de ting man skal gøre op med sig selv, om man tror ens hoppe kan være en potentiel hingstemor, for så er det da ærgeligt at "stå med håret i postkassen". Det kan også have indflydelse på salgsprisen på et evt. hingsteføl.

Jeg vil så anbefale stationsafprøvningen, som den bedste og mest fair afprøvning af hopperne.

0
0
Svar på denne tråd

Tak Charlotte
Forfatter: 
Dato:  23-04-2006 21:32

men hvis nu hesten ikke er en potentiel "hingstemor", hvad er ideen så?

Mvh

Line

1'er pony udlånes til selskab - se præsentation

Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenting.....

0
0
Svar på denne tråd

Bevis...
Forfatter: 
Dato:  24-04-2006 05:38

Når man sælger et 3-års ikke-redet afkom efter hoppen, så kan man bevise at ihvertfald hoppen kan rides og at der dermed er øget chance for at afkommet også kan.

Men ellers er det da rigtigt, hvis ikke man mener at ens hoppe er et emne som hingstemor, så er der jo også eksteriørkåringen.

0
0
Svar på denne tråd

Sadelkåring
Forfatter: 
Dato:  24-04-2006 07:41

Min hoppe var til sadelkåring sidste år. Jeg blev rådet til at få hende rideprøvet, da hun er en hest der tar sig bedst ud under rytter. Hun lavede da også en ganske god rideprøve.

Karin

Dansk varmblod - heste der vil til ryttere der kan

0
0
Svar på denne tråd

Godt spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  26-04-2006 16:34

Jeg har selv en snart 4 år gammel hoppe, som jeg skal have kåret til sommer. Jeg har valgt at få hende eksteriørkåret, da jeg ikke mener hun er klar til de krav som de stiller, hvis de skal sadelkåres, stationsafprøves, 1 dag afprøves m.m.

Det jeg har kunnet læse mig til er, at de bla skal løsspringes til sadelkåringen og det har jeg ikke trænet så meget med min.

Jeg venter med at få rideligheden med, til egnethedstesten som jeg tager hende med til til efteråret. Så er hun blevet udviklet noget mere, og er også blevet redet noget mere.

Jeg kan anbefale dig at gå ind på DV´s hjemmeside, der står lidt om de forskellige ting, som hestene skal igennem til de forskellige kåringer.

Men jeg kan kun sige, at jeg godt kan forstå dig, for jeg har også været virkelig i tvivl. Der er mange ting, som man skal tænke på.

Håber du kan bruge ovenstående til en smule.

PØJ PØJ med det

Med venlig hilsen

Carina

0
0
Svar på denne tråd

CarinaB
Forfatter: 
Dato:  26-04-2006 17:02

Medmindre det er ændret for nyligt, så kan du få din hoppe kåret samme dag/sted som egenthedstesten - så er du da fri for at skulle afsted 2 gange ;-)

Sælges : 1, 4½ års Hoppe. Se min præsentation

Desuden sælges også for veninde 1, 3½ års vallak, tilredet, røngtenfotograferet og fundet fri for mus - Kontakt mig for oplysninger og billeder/video

0
0
Svar på denne tråd

Metjen
Forfatter: 
Dato:  27-04-2006 19:16
Jeg har talt med dansk varmblod mht hvad de anbefalede, og ham jeg talte med anbefalede, at jeg skulle gøre det seperat, da der i forvejen sker en masse den dag de skal gå egnethedstesten. Derfor har jeg valgt at gøre det af to omgange. Jeg havde nemlig også hørt at det andet kunne lade sig gøre
0
0
Svar på denne tråd

Sadelkåring
Forfatter: 
Dato:  28-04-2006 14:08

For det første pynter "R" jo rigtig meget - hvis hesten vel og mærke kan bestå med rimelige point.

Jeg vælger at tage min 4 års med til 1 dags afprøvning i år. Hun tager sig nemlig også bedst ud under rytter. Og heldigvis for mig skal de ikke springe med rytter længere! Hun løsspringer også udemærket, dog ikke til høje point.

Den anden 4 års lader vi eksteriørkåre, da de som sagt ikke skal springe med rytter længere, og det er her den klart imponerer! Løsspringningen kan godt blive lidt hektisk for den lille "fræser-hest" Så håber vi R'et kommer på til DSA senere på året.

Det er jo begge tyske heste, så de kan desværre ikke gå egnethedstest.

Thrine
¤ CAMELOT DVH 894 ¤
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider