Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

buckskin + palomino?
Forfatter: 
Dato:  13-04-2006 10:17

ja, jeg har spekuleret lidt...hvilke farver får man hvis man krydser buckskin og palomino? ikke fordi jeg har tænkt mig at forsøge, men spekulere kan man altid

Men min viden om farver som dog er lidt begrændset er jeg noget frem til disse mulige farver:

Rød

Brun

Palomino

Buckskin

cremello

perlino(går udfra at det er 2xafblegegen på brun baggrund, hvis i forstår hvad jeg mener)

Er det rigtigt og hvordan ser chancerne ud for de forskellige udfald? og er der andre farver der kan blande sig i "ligningen"?

0
0
Svar på denne tråd

ja det er der
Forfatter: 
Dato:  13-04-2006 10:45

12.5% - rød
3.1% - sort
9.4% - brun
25.0% - Palomino
6.3% - Smoky Black
18.8% - Buckskin
12.5% - Cremello
3.1% - Smoky Cream
9.4% - Perlino

Hvis den palominofarvede har genotypen eeAaCc (bærer brunt skjult) og den buckskinfarvede har genotypen EeAaCc (bærer rødt sjult)

0
0
Svar på denne tråd

farver..
Forfatter: 
Dato:  13-04-2006 10:50

tak for svaret! men kan du fortælle mig hvor sort sniger sig ind i "ligningen"?

og hvorfor der er størst chance for palomino?

ja ja, jeg prøver jo at blive lidt kloger og så er man jo nød til at finde ud af hvordan det hænger sammen når man nu først er begyndt at spekulere

0
0
Svar på denne tråd

jamen det
Forfatter: 
Dato:  13-04-2006 13:28

kan jeg da :-)

Når vi taler hestefarver, skelner vi imellem hestens fænotype (den farve den fysisk har) og dens genotype (de farver den gemmer på).

Den buckskinfarvede hest er brun med creamgenet.

Den brune farve kommer kun til udtryk på heste med sort grundfarve.

Altså er hesten sort under det brune

De fleste sorte heste er heterozygote, hvilket vil sige, at hesten også bærer på en anden grundfarve - nemlig rød.

Alt i alt giver det en hest, der kan give farverne brun, sort og rød videre. 50 % af dem vil få creamgenet., og dermed blive til buckskin, smoky black eller palominoer.

Den brune farve har ingen effekt på rød grundfarve, men en rød hest kan godt bære brunt skjult.

En rød hest er homozygot, og kan kun give den røde farve videre. Men rød er recessiv, og vil altid blive skjult af den dominante sorte farve. Derfor vil en rød hest give enten røde, sorte eller brune føl alt efter partnerens farve.

Men den kan også videregive det brune gen, hvis den bærer det.

En rød hest med brunt skjult vil altså kunne give brune føl, hvis den bliver sat på en sort hest.

Håber ikke det var for langhåret. Det er svært at forklare.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider