Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Ekstremt hurtigtvoksende plag.
Forfatter: 
Dato:  12-04-2006 08:27

Hej HN'er.

Jeg er ved at være temmelig nervøs for om Milans ben kan holde til hans voksen. Han skyder i vejret. Og det ikke kun lidt. Nej, han vokser MEGET. Rigtig meget. Bla. 11 cm på en måned i efteråret.

Dette har selvfølgelig gjort at hans ben ikke helt har kunne følge med. Han har haft ondt, og været meget stivbenet. Og i januar, havde han meget ondt. Jeg har givet han nogle urter mod smerterne, samt noget mod leddene, og det har virket.

Men... igår havde jeg så dyrlægen ude, da Milan skulle forsikres. Derfor en dyrlægeerklæring.

Ingen anmærkninger. Jo... højre bagben.

Han synker ligesom ned i højre side af krydset når han skridter og traver. Han holder halen skævt (jeg har dog set ham gøre det til begge sider, men i går var det hele tiden til samme side).

Dyrlægen konstaterede dog også at det blev en hel del bedre efter at han havde løbet løs i ridehuset nogle minutter. Så trådte han lige meget ind under sig med begge bagben.

Det skal lige siges at hans bækken sidder lige. Så det er heldigvis ikke der skaden sider.

Dyrlægen vurderede det til at det højst sandsynligt er vokseværk, da han er vokset så meget. Men det kan være noget andet, så det næste ½ år, skal jeg holde øje med ham, og hvis det ikke bliver bedre, så skal han undersøges i dybden.

Nu er mit spørgsmål så til jer. Er der nogen der har erfaring med ekstremt hurtigt voksende afkom? Eller med samme symtomer som jeg beskriver?

Både gode og dårlige historier er velkommen. Jeg må jo forberede mig på det værste

Han er pt. 146 cm (målt d. 11/04-06), og han er kun 9 måneder. Både mor og far er omkring de 170 cm.

Desværre har det ikke været muligt at skaffe oplysninger omkring moderen, da denne er importeret fra Tyskland.

Kan fuldbloden i ham (kun 25 %) alligevel slå så meget igennem at han vokser så hurtigt? En fuldblod er jo væsentlig hurtigere færdig end en alm. varmblod.

Ved godt at det er et skud i tågen, men jeg må jo forsøge mig frem.

Jeg er desperat... jeg er så bange for at alle mine drømme og ønsker for Milan er ved at gå fløjten. Selvfølgelig håber jeg stadig, men alligevel. Dyrlægen var i hvert fald ikke ret begrejstrede. Men holdt dog alligevel på at det nok var pga af vokseværk. Hvilket jeg selvflgelig også desperat holder på.

Der ligger en kopi af dyrlægeerklæringen, hvis der er en der kunne blive klogere af den, på min præsentation.

Jeg håber der er nogen der kan komme med et godt råd, en beroligende historie eller måske en forklaring på hvad der sker.

På forhånd tak

Mvh

Trine og Nydam's Mr. Milan

Se Milans hjemmeside: www.mrmilan.webbyen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Min erfaring
Forfatter: 
Dato:  12-04-2006 08:46

Hej Trine.

Jeg købte engang en hingsteplag på 10 mdr, som var 150cm på det tidspunkt!

Da han var 2 år fik jeg ham røntgen fotograferet pga galle i begge haser, og efterfølgende fik han fjernet 2 mus på Nørlund hestehospital. Dér fik jeg at vide, at jeg ikke måtte fodre ham så meget. Han skulle på absolut overlevelses kost. Sæt et skilt op på bokslågen hvor der står til oplysning for nysgerrige/fordømmende, at det ER meningen at den skal være så tynd, for ellers vokser den sig ihjel...

Så lad være med at give ham al den gode og afstemte fodermængde. Giv ham så han ikke dør af sult.

Det er det barske budskab jeg fik. Jeg stoppede med at give vitaminer og alt andet godt, og han fik kun lidt byg og ellers hø, halm og gulerødder.

Han var nu ikke specielt tynd alligevel, og da jeg solgte ham som 4 års fordi han var blevet for stor til mig, var han ca. 176cm.

Da havde han på røntgen et par forandringer i forbenene, dog ikke flere mus. Jeg ved at han idag bliver brugt til distance, og er nu 15 år gammel.

Så al den snak om det farlige ved mus og hingste med mus tager jeg altid helt roligt, for hvis det er en super hingst, så tager jeg gerne chancen, og hvis der er mus, så får man dem da bare fjernet, og så videre...

Men det var bare min erfaring...

Held og lykke med din hest

Venlig hilsen

Fie ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Hej Trine
Forfatter: 
Dato:  12-04-2006 08:47

Jeg prøvede at se dyrlæge erklæringen, men det står lidt småt.

At halen er skæv, er knap så godt. Halen er en forlængelse af ryggen og siger noget om ryggen. Det kan selvfølgelig være spændinger pga. vokseværk e.l. Hvis han har ondt i den ene side, er det klart, den falder til den ene side.

Men jeg tror, det er lidt svært at sige noget om det nu, fordi det kan ændre sig så meget.

Jeg håber, han vokser fra det.

Knus Lone

0
0
Svar på denne tråd

Ekstra oplysninger...
Forfatter: 
Dato:  12-04-2006 08:58

Mange tak for jeres svar. Jeg kan bruge ALT!!!

Ang. foder, så sagde dyrlægen at han var under middel i foderstand, og han skulle fodres lidt mere, men ikke for meget. Han måtte ikke blive tyk. Og det er det vi hele tiden har gået efter.

Ang. hans haleføring, så falder den lige ned, når han er "varmet op".

Han har ingen smerter når han løber. Ørene stritter lige frem, og han har ingen lidende udtryk i øjne og hoved. Og han kan godt give den gas på folden med de andre, selvom at han er "kold".

Ved at det med står med småt i dyrlægeerklæringen, men sætter lige herind, hvad der står om problemet:

Skæv haleføring til vanstre.

Halt H.B. (3 grader) i skridt og trav (på hård bund).

Bækkende holdes lige i stående stilling.

Temmelig skævt ned til højre i bevægelse.

Set løs i ridehus. Stadig halt på HB. Bliver bedre efter 5-10 min. bevægelse i skridt og trav.

Håber det kan give lidt mere.

Mvh

0
0
Svar på denne tråd

hø hø og hø
Forfatter: 
Dato:  12-04-2006 09:57

min plag på snart et år har vokset utrolig jævnt.. hans kost består primær af hø.. han har så meget i boksen at jeg ikke har brugt halm i et stykke tid til strøelse... derudover får hestene hø på folden 2 gange dagligt... han er under mors vinger, så han får altid når han vil. derudover får han 1,5 kg roepiller og 1,5 kg havre, 3dl olie og en mineralblanding + ekstra kalk. niks mere.. ingen proteintilskud. jeg havde dyrlæge til ham i fredags og han gik glat igennem, dog blev der ikke taget bøjeprøve, det ville dyrlægen ikke pga hans alder.. hans foderstand er også ok...

så evt en enkel kostplan til ham.. du skriver jo ikke hvad han egentlig bliver fodret med.

Billedsmuk dressurhingsteplag sælges
0
0
Svar på denne tråd

Lene Farving...
Forfatter: 
Dato:  12-04-2006 10:24

Jeg skriver ikke hvad han bliver fodret med, da jeg ikke er helt inde i det. Jeg ved dog at de to andre plage (et par måneder ældre) får genau det samme, og med dem er der ingen problemer.

Jeg ved godt at det er uansvarligt at jeg ikke er inde i hvad min hest spiser, men jeg har jo kunne se på nuværende føl, og nu voksende ungheste der har været fodret med det samme, at der ikke har været problemer. Men jeg må nok hellere sætte mig ind i det.

Proteiner ved jeg dog at han ikke får. Af samme årsag.

Han har hele livet vokset som om han havde ild i r**en... og han er blevet fodret i samarbejde med dyrelægen. Uden at der har været ændringer.

Hø får han ad libitum. Har lige købt ekstra hjem til ham.

Mvh

0
0
Svar på denne tråd

Vokseværk
Forfatter: 
Dato:  12-04-2006 10:41

Vores plag fra sidste år, har også lige haft vokseværk.

Vi har taget alt havren fra ham.

Han får nu Havens føl og plagfoder, kalk og alt det hø han kan spise.

Han var haltfri i løbet af få dage.

Håber du finder ud af hvad der er bedst for din.

Mvh Jytte

Stald Topclass.

0
0
Svar på denne tråd

Føl/ plage
Forfatter: 
Dato:  12-04-2006 12:51

Mine er blevet fodret med suregrow og hø ad lib. og her har ikke været problemer overhovedet - end ikke med den der ser ud til at blive rigtig høj...

Mit første føl spiste meget ved hoppen (som bla. får en del havre) og dette føl havede en del vokseværk, så tror også at man skal passe på med energien/stivelsen i fordret...

Sælges : 1, 4½ års Hoppe. Se min præsentation

Desuden sælges også for veninde 1, 3½ års vallak, tilredet, røngtenfotograferet og fundet fri for mus - Kontakt mig for oplysninger og billeder/video

0
0
Svar på denne tråd

Så vidt jeg ved...
Forfatter: 
Dato:  12-04-2006 12:58

... får Milan ikke havre, men byg. Er der forskel på det?

Mvh

0
0
Svar på denne tråd

Trine..
Forfatter: 
Dato:  12-04-2006 13:13
Jeg tror byg har samme virkning som havre, der er også meget energi/stivelse i som Metjen skriver.

Mvh Jytte

Stald Topclass.

0
0
Svar på denne tråd

Okay...
Forfatter: 
Dato:  12-04-2006 13:29

... så blev jeg da lidt klogere Jeg har som sagt ingen viden om foder, og vil da som det første hive fat i ejeren af stalden hvor Milan står, og høre hende af, hvad han får. Og snakke om alternativer.

Syntes det er sjovt at min dyrlæge ikke nævnte noget om havre/byg, da vi diskuterede hans foder i går.

Mvh

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-04-2006 13:36

som fie skriver: SULT HAM..

det er ikke sjovt at køre dem til slagt som 3 års når de er vokset i stykker, det har vi prøvet..

vores fremgangsmåde er at ribbenen skal kun mærkes med lethed hele vinteren, og hvis den vokser helt vildt, så må den have mindre mad.

godt med hø/wrap og så lidt korn som muligt.

Så lige solstrålehistorien:

vi har en 2 års, da han var 1 år havde den så voldsomt vokseværk at han var støttehalt på det ene bagben, den så ud ad h... til.

min første indskydelse var egentlig at skyde den, men den fik en chance og blev lukket på sommer græs. efter græsnings sæsonen var jeg ikke meget for at lukke ham på stald, og da min forældre solgte deres får på samme tid (held i uheld) flyttede ham og en kammerat ind i fårhuset.

de har gået i det her skur hele vinteren, de er fodret 1 gang om dagen, med havre, byg, mineraler, kalk og wrap.

resultat: ingen hævede ben, og nogle meget sunde plage.

grunden til at jeg tror denne løsning var god er simpelthen motionen, og det at de selv har kunnet styre hvor meget de vil gå rundt.

det skal lige siges at vi ikke efterfølgende har tage røntgen på ham, men da han var halt blev han fotograferet, ingen fejl.

mvh sisse

dejlig

4 års carano/wahnfried

vallak til salg

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har det...
Forfatter: 
Dato:  12-04-2006 14:03

... dårligt med at sulte ham, når min dyrlæge i går sagde at han skulle ikke havde mindre i hvert fald.

Milan kommer på fold dagligt, og jeg ser frem til at han skal på sommerfold. Det giver forhåbentlig det sidste.

Mvh

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift.
Forfatter: 
Dato:  12-04-2006 14:29

Jeg kan heller ikke få mig selv til at sulte vores.

vores dyrlæge sagde heller ikke noget om, at han ikke måtte få havre.

Det har jeg fået at vide ved at spørge i røgt og pleje, da det var galt med vores.

Det de skrev var, det det er vigtigt, at de får et foder der er beregnet til føl og plage, masser af hø og motion.

Det er godt nok dyrere at fodre med, men hvis konsekvensen er, at de skal sendes til slagt som 3 års, er det efter min vurdering godt givet ud.

håber du finder ud af noget.

Mvh Jytte

Stald Topclass.

0
0
Svar på denne tråd

Vokseværk hos børn
Forfatter: 
Dato:  12-04-2006 20:03

reagerer godt på magnesium og mangan og i det hele taget tror jeg at det er stivelsen i kornet som skubber til den vækstfaktor som hedder "Insulin-like growth Factor 1" og sætter væksten så voldsomt på speed.

En dårlig tarmflora (og her er byg nok værre end havre) kan påvirke hypofysen til at danne ekstra væksthormon og det er ikke sjovt og svært at styre.

Så jeg ville give GODT hø, alt det han kan æde, INTET korn overhovedet og en vitamin-mineralblanding der passer til danske forhold og ligger lidt højt på spormineralerne: Suregrow, Spillers Stud Concentrate, (de har begge protein i også - men det er ikke protein der er problemet, snarere stivelsen), Regulator Complete, Salvimin Grøn, Travo Extra...men ikke andre Spillers-ting, ikke andre Brogården-ting.

Du kan desuden give et mineraltilskud ad libitum som de ikke foræder sig i,ved siden af,så han instinktivt kan tage selv, fx Vm Hestemix græs (vitfoss) i en lille krybbe ved siden af den rigtige krybbe.

Jeg var RYSTET over hvor store huller ALLE de udefra kommende heste havde på mineraler på sommergræsset sidste år- hvorimod alle de, som havde gået på RC hele vinteren ikke spiste ekstra.

Hvis han skal have noget i krybben når de andre får kunne det være lucerne + olie eller roepiller+lucerne.

Han må endelig ikke komme på sommergræs uden mineraltilskud - det ville jeg betragte som temmelig farligt...

Pøj pøj med ham

Eva

En ledig boks i Sorø. Både klassisk og sportsdressur, tæt ved skov, super folde både sommer og vinter. Rare heste og ejere, omsorgsfuld pasning.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har normalt haft
Forfatter: 
Dato:  13-04-2006 21:12

forholdsvist langsomt udviklede ungheste da jeg har dem i løsdrift en stor del af året og fodrer med hovedvægt på grovfoder.

Jeg har dog en to-års der voksede vildt i senvinteren og foråret da han var knapt et år gammel. Han blev ikke dårligt gående men har fået overben på begge forben i vækstlinien.

Det jeg gjorde var også at skære ned på foderet. Stadig meget hø og hans nødvendige tilskudfoder men så næsten ikke noget havre til. Ikke at han fik ret meget i forvejen.

Jeg har holdt ham lidt til den tynde side siden men hans vækst er nu bremset meget op pga alder og så er det vel også forskelligt hvordan plage vokser.

Jeg ville give ham alm. hø stort set ad libitum, men ingen stærke sager som wrap og lignende og pas på med græsset til sommer.

Han skal selvf. have de 500-1000 g tilskud alt efter fabrikat som han nu engang skal have. Jeg ville ikke tage vitaminer og mineraler fra en plag.

Så længe hans førlighed er nedsat så skal han ikk bevæge sig for meget. Så selv om det er surt for en knægt så er en mindre fold med et par gamle hopper bedre end 10 hektar sammen med nogen glade legekammerater.

Du kan evt få hans vækstlinier checket i røntgen.

Ellers må du bare vente på at hans hyper-vækstperiode fortager sig. Det skal den nok gøre. Problemet er bare at få ham igennem uden men.

Mvh Tina

0
0
Svar på denne tråd

Sidste nyt.
Forfatter: 
Dato:  13-04-2006 21:44

Jeg har snakket med min opstalder idag ang. fodret. Jeg får lavet en fodreplan til ham (noget der var sat igang før denne tråd blev oprettet), og dyrlægen (som går meget op i fodreplaner og at fodre korrekt) der laver den, har været ude og tjekke Milan (og de andre plage der skal have en ny fodreplan), og hun sagde at umiddelbart var det fint hvad han fik.

Milan får både havre og byg, men i så små mængder, at det bestemt ikke burde være det der gjorde udsalget.

Jeg har lidt svært ved at beskrive Milan som halt. For han viser ikke de normale tagn på at være halt. Hvordan kan jeg beskrive det. Jeg vil nok nærmere sige at han ikke er rengående.

Jeg er dog fortrøstningsfuld. Jeg er af nogenlunde samme mening som min dyrlæge, nemlig at det er vokseværk. Han fejler ikke noget (umiddelbart) i bækken og ben. Han bliver mere rengående når han er "varmet op". Han har ikke smerter. Og han leger med de andre på folden. Og han er altid glad for at komme ud og gå med mig. Altid tvær eller med smerter.

Men mange tak for jeres svar.

Mvh

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider