Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Karperyg?
Forfatter: 
Dato:  03-03-2002 21:52
Hej

Jeg ved ikke lige, om dette spørgsmål hører hjemme i dette forum, men jeg tænker, at I avlsfolk må vide lidt om eksteriør. Jeg har også sat spørgsmålet under hyggesnakken - undskyld dobbeltposteringen!!!

På gården, hvor min 2 års (snart tre) er opstaldet, kommer Karin (horsemanship-træneren) hver søndag og underviser. I formiddags - hvor jeg ikke var der - havde hun kigget på min hest Malthe og sagt, at han har karperyg, og at han sandsynligvis aldrig bliver ridehest. Det fik jeg at vide her til eftermiddag. Det gjorde mig ekstremt ked af det, naturligvis, men!!! Jeg kan virkelig ikke selv se det!! Jeg kan se, at han måske er lidt overbygget - han vokser jo - men jeg synes ikke, at hans ryg buer specielt meget op over krydset. Jeg synes ærlig talt, at den ser helt normal ud, bortset fra, at han måske har en lidt lavt ansat hals. Så jeg håber selvfølgelig, at hun tog fejl. Men tvivlen sidder jo og nager, og det gør ondt. Det er ikke rart at høre sådan noget om ens lille guldklump.

Vil I ikke være søde at kigge på min præsentation, der er bl.a. to billeder af Malthe set fra siden. Det ene hedder "Malthe og Rikke", det andet hedder "Malthe med sin mor", eller sådan noget. Har han karperyg?

Det skal dog lige siges, at de billeder er fra da han var henholdsvis halvandet og to år gammel. Kan karperyg 'opstå', mens hesten vokser, eller er den født med det?

Hvis han virkelig har karperyg, er der så nogen, der kender til konsekvenserne af det? Betyder det virkelig, at han aldrig bliver ridehest? Jeg tror, at Karin sagde, at det resulterer i, at han bærer sig forkert, men selv ved jeg ikke noget om det. Har prøvet at søge lidt på nettet, men har kun fundet det beskrevet i forbindelse med hunde, hvor det betegnes som fejl / uønsket.

*Suk* (og et lille snøft)
Rikke5

0
0
Svar på denne tråd

Re: Karperyg?
Forfatter: 
Dato:  04-03-2002 07:19
For at få et virkeligt billede af rykken på din hest er men nød til at have et lige fra siden og lige bagfra, der er faktisk ikke ret mange heste som virkelig har "karperyg" så lad være med at fortvivle, hvad uddannelse har hun er hun uddannet i eksteriør bedømmelse eller dyrlæge eller sådan noget ???, Spør hellere din dyrlæge næste gang han/hun kommer forbi.
Og karperyg er en fejl som gør det sværere at ride hesten til en hel masse, men ud fra de skæve vilkler på dine billeder ser det nu ikke ud til at du har et stort problem.

Så op med humøret, din hest er kun en baby som er inde i en vokse periode hvor de ind imellem ser underlige ud.
Rigtige kvinder har mindst 1 Frederiksborghest B-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-03-2002 09:29
Hej Jytte

Nej - Karin er vist mest selvudlært (+ har taget en del "alternative" kurser hos kinesologer mm.).

Jeg har tænkt mig at få en kiropraktor ud og kigge på ham. For kan det afhjælpes bare lidt med nogle øvelser ell.lign., ville det jo være dejligt. Han har haft dyrlæge flere gange - både til sundhedscheck og almindelige småskader - og de har aldrig kommenteret, at der skulle være noget med ham. Da han sidst fik et sundhedscheck spurgte jeg ellers, om der var noget ved hans bygning, som jeg skulle være opmærksom på.

Tak for dit svar!!! Der er også en masse kloge medhestefolk, der har givet gode svar inde på "hyggesnak" - du kan jo evt. tage et kig, hvis du får lyst.

Med venlig hilsen - og lidt fis og ballade...

Rikke5 :-)

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-03-2002 07:58
Hej

Der er da mange heste som har en tendens til karperyg. Hos langt de fleste ser man det kun når hesten er tynd.
Jeg tror ikke det vil betyde spor for din hests ridemæssige karriere.
Jeg kender ikke nogen der har været hæmmet af det så længe det ikke er i udpræget grad.

Tænk på det som en skønhedsfejl.

Mvh Tina
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider