Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Dårligt hjerte
Forfatter: 
Dato:  09-04-2006 15:02

Hej alle

Jeg købte det dejligste hoppeføl for et 1 år siden. Men hun har desværre fået konstanteret dårligt hjerte( hendes ene sæt hjerteklapper fungere ikke som de skal ) Dyrlægen sagde at hun kun havde set sådan et hjerte på en gammel hest som var blevet brugt rigtig hårdt hele dens liv. Dyrlægen ved derfor ikke om hun bliver til noget. Og hun er kun 2 år nu og jeg fik at vide at jeg skulle se tiden an. Men svært er det, for hun er sur over for andre heste fordi hun skal beskytte sig selv så meget og er selv bange for at når hun engang bliver tilredet at hun ikke kan klare det og hvad så?

Man avler ikke på sådan heste eller hvordan?

Nogen der har forstand på det.

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville aldrig
Forfatter: 
Dato:  09-04-2006 17:11

hvor ærgeligt at din plag har dårligt hjerte.

Jeg ville aldrig avle videre på sådan en hest. Jeg ville både være bange for om det gav en så alvorlig fejl videre, og jeg ville være bange for om den kunne klare en foling.

0
0
Svar på denne tråd

Dårligt hjerte
Forfatter: 
Dato:  09-04-2006 18:12

Ok, rigtig mange tak for dit svar, det var nemlig også sådan nogen ting jeg var bange for og det er sådan lidt for dyrlægen kunne ikke fortælle mig om hun var født med det eller om det var kommet af en sygdom hun havde da hun var 10 mdr( brandfeber )

Hun sagde hvis jeg var glad for hende skulle jeg beholde hende til hun blev 3 og så prøve at tilride hende. Og selvfølgelig er jeg glad for hende, hun betyder alt for mig og alligevel tar jeg lidt afstand for er bange for at blive såret hvis hun ikke kan bruges. Det tror jeg også hun kan mærke. Og som dyrlægen sagde at hvis hun ikke kunne bruges ridemæssigt ville hun råde mig til at få hende aflivet da det ikke er værd for hende at gå på en mark resten af sit liv.

0
0
Svar på denne tråd

Hej Frk. Smilla
Forfatter: 
Dato:  09-04-2006 18:33

Ja du er havnet i en situation som ingen hesteejer ønsker at deres hest komme i.

Jeg kender en opdrætter som mistede et føl pågrund af dårlig hjerte. Den blev ikke særlig gammel, omkring 2 måneder tror jeg.

De havde det også rigtig svært med hvad de skulle gøre.

Føllet var alt for træt til at følge med sin mor.

Det pudsige er dog, at om natten hvor de skulle have dyrlægen ud og aflive den, døde den selv.

Personligt tror jeg at jeg ville få aflivet istedet for at lade den gå. Fordi jo længere tid der går, jo mere glad bliver man for hesten. Og så er det rigtig svært den dag man skal aflive den.

Det eneste positive man kan sige at er, hun har haft det rigtig godt hos dig og du har gjort hvad du kunne for hende. Og så kan man ikke forlange mere.

Det bliver hårdt tiden efter, men jo mere man tænker over det så har den ikke haft smerter.

Det er også svært da man har en masse ønsker og drømme til en følplag, man selv kan være med at præge. Men jeg er sikker på at du nok skal finde en dejlig hest igen.

Et lille kram til dig fra mig .

Mvh. Lotte

"Oldenborg heste kan og vil"
Rigtig dejlig oldenborger til salg - tjek denne hjemmeside www.123hjemmeside.dk/stald_miller

0
0
Svar på denne tråd

Dårligt hjerte
Forfatter: 
Dato:  09-04-2006 19:45
Tak for dit svar. Du har helt ret i det du siger, men dyrlægen vil ikke aflive hende før at de ved hva hun kan blive til og vil jo egentlig også gerne selv se hvad hun kan. Men som du selv siger så når jeg at blive endnu mere gled for hende, så det er rigtig rigtig svært.
0
0
Svar på denne tråd

Hun kommer næppe til at kunne klare
Forfatter: 
Dato:  09-04-2006 21:26

ridning når hun allerde nu passer på sig selv, som du beskriver det. Jeg ville aflive nu, men ellers kan du også træne fx cirkusøvelser olign som ikke er fysisk krævende, men så hun får brugt sin psykiske energi... Den type klapfejl bliver ikke bedre - du kan være heldig at hun holder sig stabil et antal år, men hun kan også blive støt værre og drægtighed ville jeg ikke turde belemre hende med.Desværre.

Eva

En ledig boks i Sorø. Både klassisk og sportsdressur, tæt ved skov, super folde både sommer og vinter. Rare heste og ejere, omsorgsfuld pasning.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider