Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hvorfor er det så dyrt
Forfatter: 
Dato:  06-04-2006 07:20

Det her er et spørgsmål dert bunder i ren nysgerrighed - ikke bitterhed eller noget andet - men hvorfor er så mange hingste så dyre?

Jeg mener Blue Hors har flere hingste der koster 4000+moms - men helt nykårede tre-års hingste der endnu ikke har vist deres værd - og ikke har gået fløj eller i det hele taget skilt sig synderligt ud fra flokken koster frisk væk 6000 + moms - hvorfor er det egentlig sådan?

0
0
Svar på denne tråd

tja...
Forfatter: 
Dato:  06-04-2006 07:28

hvorfor mon ?? De skal jo have en chance for at tjene nogle af de MANGE penge ind igen der er brugt på indkøb og træning m.v. på de hingste som de stiller til rådighed for folk.

Det er en forretning og en forretning skal løbe rudt og helst give overskud, for de fleste hingsteejere og for den sagsskyld alle stutteriejere.

0
0
Svar på denne tråd

ja - men
Forfatter: 
Dato:  06-04-2006 07:37

men det skal Bllue Hors vel også...?!?

Jeg forstår bare ikke hvorfor de er billigere - de bruger jo oceaner af kroner på markedsføring - og det at have en avl´shingst er vel en langsigtet investering, der først rigtigt giver pote rent økonomisk, hvis afkommene viser klasse - eller hvad?

0
0
Svar på denne tråd

Blue Hors
Forfatter: 
Dato:  06-04-2006 08:05
Hvis der er nogen der har råd til at gå på kompromis med prisen, så er det nok om nogen Blue Hors og Stutteri Ask..

Thrine
¤ CAMELOT DVH 894 ¤
0
0
Svar på denne tråd

Er det det de gør?
Forfatter: 
Dato:  06-04-2006 09:29
Altså går på kompromis med prisen?
Dumper Blue Hors prisen til skade for andre hingsteholdere, eller hvad?

Det undrer mig også at DV hingste er dyrere end holstener, trakhener og hannoveraner hingste...
Jeg bliver bare lidt forvirret, for når man snakker med eksempelvis tyske avlere, så giver de ikke meget for DVs dommere - kalder dem talentløse og det der er værre og foretrækker at få deres heste kåret i tyske forbund fordi hestene der får en ere reel bedømmelse - og det på trods af at mange bliver dømt hårdere der end i DV - og derfor undrer det mig lidt at kronen - der jo er et forholdsvist nyt forbund - har en så fordyrende effekt.

Jeg kan sagtens forstå at Don Shufro koster 15.000 + moms - og at Quidam Revel koster 22.000 + moms - fordi har nogle resultater at have deres pris i - det er mere de helt nykårde hingste jeg undrer mig over - de har hverken bevist deres værd på konkurrencebanerne eller som avlshingste - og er man som hoppeejer så uheldig, at de ikke opnår den endelige kåring senere hen, ja så er føllet pludselig ikke nær så meget værd.

Jeg synes bare ikke at risiko og pris går hånd i hånd, hvis i forstår hvad jeg mener...
0
0
Svar på denne tråd

Chantall
Forfatter: 
Dato:  06-04-2006 09:41

Jeg kan godt følge dig!!

Jeg synes også, det er lidt pebret at forlange 6 og 7 t.kr. + moms for en unghingst man ikke kender værdet af endnu - og som du selv nævner ikke engang er gået fløj - eller virker markant bedre end de øvrige hingste.

Hvis man skeler til de tyske hingste, er deres unghingste ofte langt billigere. Også selvom de har vundet eller været i top 5 af deres afprøvninger mv. Selvfølgelig er der også større konkurrence dernede, men dén skal DV-hingsteejerne vel også til at tage med i betragtning, når der efterhånden er en del danske hoppeejere, der har benyttet sig af transportsæd fra udlandet.

Ja - jeg undrer mig også, men så må man jo bare gå udenom dem.

For forskellen fra de 4-5 + moms jeg synes en unghingst skal koste, giver immervæk 2,5 t.kr. mere i forhold til hvad den faktisk koster. Og så aner man ikke en sk.. om hvordan den avler...

Men som sagt det er op til én selv, om man vil tage den risiko. Men efter hingstene nu bedækker uden at gå en reel 30-dages test er jeg endnu mindre villig til at gå højt op i pris på en unghingst!!

Trine

www.paarupgaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

pris...
Forfatter: 
Dato:  06-04-2006 13:22

mon ikke blue hors har prisen lav på de ikke færdigkårede hingste for at få en større følårgang.. som forhåbentlig tegner godt.. se bare Leredo... sidste år kostede han 4000kr+moms og efter et godt følår med årets hoppeføl, samt færdigkåring er prisen steget...

det er jo en satsning at bruge unge hingste men det er jo dem der giver avlsfremgang... altså de gode af dem...

hvorfor en helt ung hingst ikke færdig kåret kan koste omkring 6000kr + moms kan jeg ikke give en forklaring på ud over ejeren mener deres hingst må være de penge værd

Billedsmuk dressurhingsteplag sælges
0
0
Svar på denne tråd

pris på hingst
Forfatter: 
Dato:  06-04-2006 13:36

jeg undre mig også over hvorfor f.eks. at Uffe Korshøjgård er så billig som han er? er det bare mig eller?

mvh anni

0
0
Svar på denne tråd

Uffe...
Forfatter: 
Dato:  06-04-2006 14:43
Det er vel fordi han med DV øjne ikke er voldsomt "moderne". Han bruges vel mest på oldenborgere, og der er bedækningsprisen generelt noget lavere end for DV'ere. Jeg kan f.eks huske, at man kunne få bedækket en oldenborghoppe noget billigere ved Painters Row, end en DV hoppe. Ved ikke, om det stadig er sådan. Men tit er de ældre, ikke så brugte, umoderne hingste noget billigere at bruge. Det er vel simpelthen noget så enkelt som at prisen sættes efter, hvad folk vil betale...
0
0
Svar på denne tråd

Ang. pris
Forfatter: 
Dato:  06-04-2006 15:28

så havde Milan jo ikke så mange hopper inden han blev sat ned i pris - så kom de pludselig til!!

Jeg kan ikke huske hvad han kostede, men var det ikke 10-12 t.kr. + moms?? Så tog Jørgen ham ud af avlen midt i sæsonen...

Nobleman er en anden unghingst, der blev sat ned i pris. Til dels vel også pga følbeskrivelsen - eller kom den først senere?? Han gik vist fra 8+moms til 5+moms. Noget af en forskel synes jeg.

Som hingsteejer ville jeg da hellere sætte en lidt lavere pris til at starte med, så hingsten får nogle afkom, der kan bedømmes.

Det gør jo også hingsten mere "kendt", at folk har set/hørt om nogle afkom efter den. Så kan man sætte den op, når det er bevist, at den avler som forventet - eller bedre Men de "Kjøbenhavner-hingste" er vel også tit lidt dyrere end de "jyske", hvor der er flere at vælge imellem??

Men det er selvfølgelig kun teori jeg lirer af - for jeg bliver aldrig hingsteholder

Jeg tror jeg ender ud med at bruge Armano og Onassis, som er 5.000 + moms begge to Ville ellers gerne have brugt Versace, men synes han er for dyr i forhold til han står på "Øen" også, som er endnu et fordyrende element...

Trine

www.paarupgaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

Uffe korshøjgaard har mus
Forfatter: 
Dato:  06-04-2006 15:38
Uffe korshøjgaard har mus - derfor er han billig - det samme skulle Bøgegaardens Lantano og den nykårede fra Blue Hors også have (altså af den arvelige slags) men det betyder jo åbenbar ikke nødvendigvis noget for prisen?!?
0
0
Svar på denne tråd

Hov - fik ikke lige med
Forfatter: 
Dato:  06-04-2006 15:52

Hov - fik ikke lige med - at det med musene er noget jeg har fpået som forklaring på at netop Uffe lå i et lavere prisleje - det er ikke noget jeg ved.

Faktisk troede jeg ikke, at en hingst kunne avlsgodkendes hvis den havde ocd - og ærligt talt, så burde de heller kunne blive det - så rent logisk er det jo nok sådan det er.

Egentlig synes jeg også man burde tjekke avlshopper og tage dem ud af avlen der nedarver ocd.

0
0
Svar på denne tråd

Chantall
Forfatter: 
Dato:  06-04-2006 15:56

Hvad har du, der kan underbygge din påstand for at Lantano og den nye har mus?? "Den nye" er det Hotline

I Lantanos kåringsbeskrivelse står der ikke noget om OCD... Og hvis du ser på, at det skulle være af den "arvelige slags" som al OCD vel faktisk er, ved man da aldrig om det ligger i hoppelinien??

Jeg tror, der er mange hingste, der bærer det, uden det har vist sig ved mus, men kan give det videre. Og det kan jo sagtens være kommet ind flere generationer tilbage - ud fra den teori jeg kender om OCD.

Trine

www.paarupgaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

jo, ser du
Forfatter: 
Dato:  06-04-2006 17:04
Det med Lantano har min veninde fået af vide, af jørgen, der ejer ham, da hun overvejede at købe et af hans afkom, og det med Uffe og den nye har jeg hørt fra en, der har arbejdet på Blue Hors - nej det er ikke hotline
0
0
Svar på denne tråd

Chantell
Forfatter: 
Dato:  06-04-2006 17:09

Bøgegårdens Lantano har så vidt jeg ved ikke OCD (som Trine skriver står det ikke i hans kåringsbeskrivelse), men det er da muligt, at han som f.eks Leandro nedarver OCD, uden selv at have synligt OCD på røntgen. Samme rygte har jeg hørt om f.eks Akinos og Solos Landtinus og også til en vis grad Don Schufro. Tror såmænd ikke det er det, der gør udslaget mht Uffes lave pris (ved godt det har været nævnt herinde før som en årsag). Men som sagt er Uffe nok ikke lige de fleste DV avleres drømmehingst pga oldenborgafstamningen og den lidt gammeldags kraftige type. Han er vel også primært kåreti DV pga sine præstationer på dressurbanerne, ikke sit eksteriør.

Nej normalt avlsgodkender man ikke hingste med OCD, men nogle bliver godkendt, hvis avlsledelsen mener, at de har andre kvaliteter, der kan opveje det. Og det står jo i kåringsbeskrivelsen, hvis de har OCD, og så står det jo en frit for, om man selv mener, det er værd at risikere. Og som sagt er det ingen garanti, at hingsten ikke har synligt OCD. Nogle hingste "uden" OCD nedarver flere mus end hingste, der selv har mus.

0
0
Svar på denne tråd

Hvad er det
Forfatter: 
Dato:  06-04-2006 17:20

for en "ny" du skriver om så?? Så man ved hvilken hingst du egentlig taler om Jeg kan jo gætte videre - mener du Schufro Hit?

Men ja I har jo ret i, at der er nogle hingste, der tilsyneladende får flere afkom med OCD. Men det er jo svært at afgøre, når ikke alle hoppe og afkom bliver systematisk tjekket.

Man hører som Ditte skriver flere Landtinus-afkom, men mon ikke også det har noget med højden at gøre? Flere af dem er jo nogle ordentlige lemmedaskere, der kan have haft vækstforstyrrelser...

Trine

www.paarupgaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

Schufro Hit
Forfatter: 
Dato:  06-04-2006 17:28
Schufro Hit har heller ingen bemærkninger om OCD i kåringsbeskrivelsen. Og da han ikke har afkom endnu, kan man vel næppe sige, at han nedarver OCD. Måske det er Romanov, der menes, selvom han vel næppe længere kan kaldes ny?
0
0
Svar på denne tråd

OCD - kåringsbeskrivelse
Forfatter: 
Dato:  06-04-2006 21:06
Desværre er det sådan (såvidt mig bekendt) at det ikke bliver skrevet i kåringsbeskrivelserne af hingstene om de har OCD. Det er op til den enkelte hingstholder at informere om dette. Det kan man jo så diskutere om det ikke på en måde er forkerte. Muligvis er det noget man skulle tage op til overvejelse i de forskellige forbund om det skulle nævnes i kåringsbeskrivelserne...
0
0
Svar på denne tråd

anette
Forfatter: 
Dato:  06-04-2006 21:47

i dv bliver det skrevet i kåringsbeskrivelsen, såfrem der er noget på røngtenbillederne der bliver brugt ved kåringen, og mener også at ejer er forpligtet til at oplyse om evt operation...

Sælges : 1, 4½ års Hoppe. Se min præsentation

Desuden sælges også for veninde 1, 3½ års vallak, tilredet, røngtenfotograferet og fundet fri for mus - Kontakt mig for oplysninger og billeder/video

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2006 00:50

Jeg er enige med jer andre om at unghingstene bør være billigere end de etablerede hingste - Jeg har også så sent som i dag besluttet at droppe Versage (TrineK) pga at jeg synes 3' + 4' + moms + dr.dyr er i overkanten for en unghingst. Sjovt nok har jeg også overvejet Onassis eller måske Electric, den sidste dog afhængig af om Jørgen er til at presse ned i et fornuftigt prisleje , men nu må vi se, alternativet kan også være at vi vælger at bruge nogle af alle de frosne tyskere der findes og til en helt anden pris.

Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

metjen
Forfatter: 
Dato:  07-04-2006 09:15

Det er muligt man gøre det nu - men det gjorde man ikke for få år siden - og det er jo ikke just for nylig Lantano og Uffe blev godkendt - hvad angår om hingste nedavler ocd er det jo svært at undersøge, når man ikke tjekker hopperne...

0
0
Svar på denne tråd

Jo man gjorde...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2006 11:14
Det står altså i Uffes kåringsbeskrivelse, at han har "OCD i has venstre bag (opereret)". Tjek selv på www.horse.dk i hingstedatabasen. Det er også derfor, han kun har fået 5 for bagben. Også Levisto, Consul, Temple Wind og BH Romanov har en bemærkning om OCD i deres kåringsbeskrivelser og deraf følgende 5 tal for baglemmer. Ingen bemærkninger hos Lantano, men som sagt kan han jo godt give det til afkommene alligevel som Leandro, der iøvrigt er far til Levisto.
0
0
Svar på denne tråd

Grete...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2006 13:25
Hvilken prisleje kommer electric til at ligge på da??

Hilsner fra Michelle

:-)Stjernehåb :-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider