Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hvor længe kan føllet klare
Forfatter: 
Dato:  01-04-2006 21:19
sig udenlukkende med mælk fra sin mor? Den lille er så småt ved at prøve og spise lidt af Hera's foder, der dog ikke er indeholdende havre og til tider prøver hun at få hø ned også. Hun har allerede 4 tænder og virker meget interesseret i at spise med, men det er vel bedst at hun kun får fra sin mor ikke? Jeg ville jo helst ikke begynde at skulle fodre på hende, når hun kun er 12 dage gammel. Hun ser ud som hun skal, men er bekymret for at hun gerne vil spise med, da hun jo helst ikke skulle begynde at vokse for hurtigt.

V. Louise B.
*Stald Smedegaard*
Dansk oldenborg Avl

Life is simple. Eat. Sleep. Ride horses

Dejlig Vallak sælges

0
0
Svar på denne tråd

Det er vel
Forfatter: 
Dato:  01-04-2006 21:50

helt normalt, at når de begynder og vise interesse for hoppens foder, så skal de så småt have deres eget.

Hvad fodrer du med?

Hoppens foder er jo ikke beregnet til føllet, og hvis du venter længe endnu, risikerer du føllet spiser så meget fra hoppen, så hun ikke får hvad hun skal bruge.

Køb følfoder, og giv små mængder, og langsomt øg det. De er beregnet til føl, og hvis du køber noget ordentligt, giver det ikke vækstforstyrrelser.

Du kan ikke forhindre føllet i og spise fra hoppen, det er naturens gang.

Bimboe

En rigtig hest er en oldenborg.

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

0
0
Svar på denne tråd

Hej Louise.
Forfatter: 
Dato:  02-04-2006 01:07

Har skrevet til dig privat.

Men deruover vil jeg ikke anbefale følfoder.

Sidste år da min hoppe fik føl, troede jeg også det var nødvendig med følfoder ved siden af det mælk og den ellers kunne tage i sig.

Men det var slet slet ikke nødvendig. Tværtimod.

Det var ved at gå den gale vej.

Få lavet en test på Heras mælk. Det kan dyrelægen gør ved at lade nogle dråber mælk ned på et Test-papir og på den måde kan han se om hoppen har næring nok i mælken til føllet.

Det gjorde han ved Urs.

Jeg lærte at skulle det ske at hoppen ikke malkede godt nok, skulle der mere næring til. Og det skulle ske igennem i hoppen og ikke føllet.

Føllet skal nok lære at spise og det gør den jo ved moderen.

Når den er blevet lidt ældre, vil jeg nok lige holde i føllet så den ikke får for meget at Heras foder.

Når du nærmere dig fravænning, så få lavet en rigtig foderplan til Nandora.

Knus, Lotte

"Oldenborg heste kan og vil"
Rigtig dejlig oldenborger til salg - tjek denne hjemmeside www.123hjemmeside.dk/stald_miller

0
0
Svar på denne tråd

føl foder
Forfatter: 
Dato:  02-04-2006 07:05

jeg har hvergang tilbudt føllene deres eget foder fra de var ca 1 månede, dette især da jeg har en hoppe med et stot foderbehov, som også får meget havre (hun spiser ikke sit foder hvis der ikke er havre i).

Det skal måske lige nævnes at jeg bruger et foder der er beregnet til både hopper og føl, så om føllet spiser ved hoppen eller i sin egen kryppe kan jo være lige meget, men det er nemmere at styre hvormeget hoppen får hvis følle ikke spiser med...

Sælges : 1, 4½ års Hoppe. Se min præsentation

Desuden sælges også for veninde 1, 3½ års vallak, tilredet, røngtenfotograferet og fundet fri for mus - Kontakt mig for oplysninger og billeder/video

0
0
Svar på denne tråd

Det foder hera
Forfatter: 
Dato:  02-04-2006 10:34
får er Suregrow, hvor brogaarden har sagt at det er iorden at give både til hoppe og føl. Jeg tror nok at jeg venter med at fodre hende for lige pt. er de begge i det huld de skal være. Desuden er der Lucerne i. Men tak for svarene:) Men var bare i tvivl om det var/er nødvendigt at fodre sit føl ved siden af mælken.

V. Louise B.
*Stald Smedegaard*
Dansk oldenborg Avl

Dejlig Vallak sælges

0
0
Svar på denne tråd

Jeg fik at
Forfatter: 
Dato:  02-04-2006 11:04

vide af brogården, at når føllet var en måned til to skulle man begynde at tilbyde dem en håndfuld suregrow.

Når føllet var

3 måneder skulle den hve 300 g.

4 måneder 400 g.

5 måneder 500 g.

ved fravænning skulle der laves en foderplan

Bitches
have more fun
media.putfile.com/Dont...-your-eyes
Stof til eftertanke.

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak
Forfatter: 
Dato:  03-04-2006 11:27
Limelight;)

V. Louise B.
*Stald Smedegaard*
Dansk oldenborg Avl

Dejlig Vallak sælges

0
0
Svar på denne tråd

Hvad med græs?
Forfatter: 
Dato:  03-04-2006 11:57

Vi fodrer ikke vores føl med rigtigt foder, før de er i hvert fald 5 mdr. Til gengæld spiser de jo græs fra de er få dage gamle Men det kræver selvfølgelig, at man lægger folingen på det naturlige tidspunkt - ca. maj.

Vignir 1 dag gammel - født 18.maj,2005:

Mange hilsner fra Sine (med hafferne Havanna & Aslan)
Shit happens!
... I just try not to step in it :)
Learning seriously affects your brain -aau.dk
0
0
Svar på denne tråd

sine ( Havlan )
Forfatter: 
Dato:  03-04-2006 19:11

De kloge siger, at føllet skal tilbydes følfoder i afmålte mængder ligeså snart det kan, da det bla. minsker risikoen for maveproblemer ved fravænning osv.

Bitches
have more fun
Stof til eftertanke.

0
0
Svar på denne tråd

Louise(hera)
Forfatter: 
Dato:  03-04-2006 19:14

Jeg sætter lige ind, hvad jeg fik af Brogården, så har du det

Vedrørende vejledende mængde Suregrow til føl, DV, (forventet udvokset ca. 500 kg)
Mængde af Suregrow til føllet (Forudsat en færdigudvokset vægt omkring 500 kg - hvis dette ikke er korrekt, må du meget gerne kontakte mig):

2 mdr.: 2-300 g Suregrow/dag
3 mdr.: 3-400 g Suregrow/dag
4 mdr.: 4-500 g Suregrow/dag
5 mdr.: 5-600 g Suregrow/dag

Start med 1-2 håndfulde. Du kan evt. blande det med lidt lucerne. Når føllet skal fravænnes, skal fodermængderne justeres. Du kan kontakte mig for yderligere vejledning til den tid. Vær opmærksom på, at føllet ikke vokser for hurtigt.

Kontakt mig efter 3 uger og fortæl hvordan det går. Nogle gange skal foderplanen justeres, så det passer til den enkelte hest. Det vigtigste er at hestens foderstand holdes passende. Hesten må med andre ord hverken blive for tyk eller for tynd.

Bitches
have more fun
Stof til eftertanke.

0
0
Svar på denne tråd

Limelight
Forfatter: 
Dato:  03-04-2006 19:51

Vi har altid brugt den naturlige løsning - og aldrig haft problemer; venter føl nr.7 i år

Hvis bare man lader dem æde "med hos mor" den sidste måneds tid og så sørger for stress-fri fravænning (stress er jeg overbevist om er den største synder i forb. med dårlig mave ved fravænning), hvor det er hoppen man flytter i stedet for føllet og det ikke kommer til at gå alene (ej heller i boksen), så går det fint.

Shit happens!
0
0
Svar på denne tråd

Sine(Havlan)
Forfatter: 
Dato:  03-04-2006 20:46

Ja hvad ved jeg .. Jeg har jo aldrig prøvet det før.

Men det foder jeg fodrer med, må følle bøller ikke spise af, da det er beregnet til diegivende hopper og 1-3 års, så jeg må tage den besværlige løsning.

Bitches
have more fun
Stof til eftertanke.

0
0
Svar på denne tråd

Limelight
Forfatter: 
Dato:  03-04-2006 20:53

Fair nok

Shit happens!
0
0
Svar på denne tråd

efterligner.
Forfatter: 
Dato:  04-04-2006 06:58

jeg tror såmæn bare hun efterligner. det gjorde de haflingerføl jeg passede for en del år siden, meget i. de efterligner mor - de "tygger" i græsset mv - men spiser det som sådan ikke - og aaad hvor er sådan noget grundigt gennemgnasketgræs blandet med modermælk KLAMT når følle lige skal "gylpe" det ud på ens tøj :-(

bvadr!

Karina82

Den, som ikke laver fejl, laver som regel slet ingen ting

min hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Karina
Forfatter: 
Dato:  04-04-2006 08:49

Men der går ikke lang tid, før de får noget ned i maven. Det er kun det første stykke tid de gumler uden resultat

Shit happens!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider