Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Foling på fold.
Forfatter: 
Dato:  20-02-2002 12:15
Hej.

Jeg har mine heste gående i løsdrift, og jeg har planlagt at min hoppe skal fole her. Burde der være nogen problemer i det? Og hvad skal jeg være specielt opmærksom på? Hun skal fole omkring starten af Juli.

Mvh.

Trine SH
0
0
Svar på denne tråd

Re: Foling på fold.
Forfatter: 
Dato:  20-02-2002 13:33
Vores hopper foler også ude hvis det er muligt, men når hun begynder at vise tegn på at det er ved at være tid til følle skal komme til verdenen, så lukker vi hende på fold for sig selv - så har de andre heste ikke mulighed for at komme hen og forstyrre. Føllet ser ikke så godt den første tid - og den bliver forvirret hvis der er flere heste, for hvem af dem var nu "mor"?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  20-02-2002 18:45
Der er også det, at hoppen de første 7-14 dage vil beskytte føllet kraftigt, og det KAN altså nemt gå galt, så hun eller en af de andre får ramt føllet eller lignende.
Som hovedregel bruger man at lade hoppe og føl gå for sig selv 7-14 dage.
Hvis du kun har to heste på folden, og den folend hoppe er den klart dominerende - og den anden ikke kune drømme om at genere hende og føllet, så kan du godt still eog roligt lukke dem sammen noget tidligere.
Men det må du prøve at vurdere.

Jeg har ikke selv erfaringer med udendørs folinger.
Jeg har det personligt bedst med, at det sker inde under opsyn. Og jeg ville bestemt ikke bryde mig om at lade min hest fole i selvskab med andre heste på en fold. Men igen - det kommer jo meget an på hestenes indbyrdes forhold osv.

Heidi Glisborg

Fredenslyst Arabians

Salg af håndlavede showgrimer
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  20-02-2002 19:18
Den anden hest er en vallak og det er ham som er "bossen", så det er nok bedst at skille dem ad når tiden nærmer sig.

Jeg har selvfølgelig tænkt mig at campere på/ved folden...Hmm hvad siger heste til telt og sovepose??:-)

Mvh.

Trine SH - som håber på en tør sommer...Især omkring starten af Juli.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-02-2002 07:37
Det lyder hyggeligt. Hun skal nok vænne sig til at du ligger og sover inde i "en mærkelig boks". Det kan godt være hun ikke syntes det er så fedt i starten, med det skal nok gå. Held og lykke.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-02-2002 20:13
vi har altid vores folene hopper på fol med andre..det er jo naturligt!! og der sker ikke noget ved det.du ska måske tænke over at ngen mener at en uderdørsfødt føl bliver mere sky..jeg har ikke selv den erfaring(faktisk er de udendørs fødte mest tamme) men jeg ved ikke hva din egen/andres erfaring med det er ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-02-2002 21:24
Foling på fold er en god idé! Det er klart sundest for føllet da der slet ikke er så mange bakterier som der findes i en stald.

Med hensyn til vallakken er det meget forskelligt fra flok til flok. Vi plejer at lade hoppen gå alene om natten og så lukke hende sammen med de andre i dagtimerne. Hun vil helst gå med de andre indtil folingen, vi holder øje med hende hele dagen og hun foler altid om natten alligevel:)

Hestene vil helt sikkert elske at du sov sammen med dem;-)...Men pas på! Sidste gang jeg sov sammen med dem åd de min luftmadres8-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-02-2002 04:23
Ja det er rigtigt nok som nogle siger, at det er naturligt at heste går sammen, også ved folinger. MEN i naturen er der ikke noget hegn, som tvinger hestene tæt sammen.En folende hoppe vil normalt gå lidt afsides, og det vil et afgrænset område jo forhindre hende i. En af mine føl blev født på folden, sammen med de andre heste, og en af de ældre hopper angreb føllet, vi fik dem heldigvis ud, inden der skete føllet noget.
Desuden kan et nyfødt føl ikke se hegnet, så man skal være lidt forsigtig med trådhegn de første dage, og især når føllet skal på benene, vil det tumle noget rundt.
Venlig hilsen Natteravnen
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider