|
|
| Vores hoppe har kastet........ |
| Forfatter:  |
Karina Sommer |
| Dato:  |
19-02-2002 19:33 |
|
hej alle sammen
Vores dejlig 4 års hoppe aborterede sit føl i søndags.
En rigtig trist historie..........
Hun har ellers været frisk og set godt ud under hele sit svangerskab, og der har ikke været nogle problemer med hende.
Men så natten mellem fredag og lørdag var hun meget urolig, og havde kolik symtomer. Så vi tilkaldte dyrlægen som kunne konstatere at det ikke var kolik, men at der bestemt ingen tvivl var om at hun var meget dårlig og havde smerter. Så hun fik noget smertestillende og noget for halerodsorm. Men desværre blev hun ikke bedre, og om natten kastede hun så føllet. Føj det var ikke sjovt at skulle fjerne dette, da det jo var på størrelse med en stor hund, og stort set kun manglede pelsen for at være færdig til at blive født. (Skulle være kommet til verden i maj)
Det viste sig så at navlestrengen var meget snoet, og at dette havde stoppet tilførslen af næring. Hvilket så havde bevirket at moderkagen havde løsnet sig og var blevet helt sort.
Øv øv, men min hoppe er ved at blive kvik igen, selvom jeg tror hun sørger over tabet. Hvilket jo er forståetligt nok, mon ikke den har samme føleser som en kvinde der mister sit barn.
Karina
:-(Rigtige kvinder gør landbruget rigere!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Vores hoppe har kastet........ |
|
|
Nej, hvor ærgerligt! (og det var garanteret et hoppeføl?) - håber at din hoppe kommer godt over det.
Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
det er jeg ked af at høre.. specielt fordi det samme skete for min hoppe her d. 1 januar...
VH. Ariann
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
det er jeg ked af at høre.. specielt fordi det samme skete for min hoppe her d. 1 januar...
VH. Ariann
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Jeanne Nielsen |
21-02-2002 19:01 |
|
Hej Karina !
Jeg føler med dig og din hoppe - det må være frygteligt at opleve - jeg håber, din hoppe snart bliver frisk igen.
Mange hilsner og tanker fra Jeanne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
toner |
21-02-2002 20:19 |
|
din stakkel !! en af vores heste var selv ved at midste en føl her sidste år..fordi nogen idioter kørte i en brandert galt ind på folden..og skræmte hestene fra vid og sans ! heldigvis kunne dyrelægen konstaterer at det stadig lå i god behold. hvilket minder mig om at nogen mennesker ikke tænker sig om..men det har jo intet med dette indlæg at gøreB-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Karina Sommer |
23-02-2002 16:29 |
|
Hej Sif og I andre
Tak for de trøstende ord.
Nej Sif, vi åbnede ikke for hammen som føllet lagde i, af den simple grund at vi ikke ønskede at vide føllets køn.
Som du jo ved er hoppene jo i højeste kurs hos fjordhestene, og så tror jeg at vi (min far og Jeg) ville ærge os rigtig meget hvis det var en hoppe. Mens hvis det havde været et hingsteføl så ville vi sige at det jo var godt at det var en hingst, når Bellis nu skulle kaste føllet.
Så vi valgte simpelthen den mulighed fra, at kikke efter kønnet.
Lidt positivt er der dog sket, min søsters Cirkeline som har gået og skabt sig hestegal nogle månder her i vinter er tilsyneladene ifol alligevel, så det er da et lille plaser på såret.
KarinaRigtige kvinder gør landbruget rigere!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet