|
|
| registrering hos hvem?? (forbund) |
|
|
Hej. Prøver lige at forhøre mig lidt nærmere herinde.
Line skal jo ifoles ved San Remo her om en lille måneds tid. Dog står jeg i det problem, at San Remo jo ikke er avlsgodkendt af DV, som Line jo er.
Jeg ved jo så, at man kan sende en ansøgning ind til DV, om at man ønsker at anvende denne hingst, og så er det bare fint. -men de vil jo have penge for det (500-1000 kr, hvis jeg ikke tager meget fejl) Snakket så med min dyrlæge, der sagde, at jeg kunne sende en kopi af Lines stamtavle ned til det tyske oldenborgforbund, som San Remo, så vidt jeg husker, er godkendt i. Og så skulle de så kunne tage stilling til, om de ville tage et eventuelt (forhåbentligt) afkom ind under deres forbund. Så vidt jeg kunne forstå ville sidstnævnte ikke koste mig noget, (førend de vil skulle komme op og brændemærke føllet, der jo hvis alt går vel, gerne skulle komme ud af det. Kan det passe??
Hvad her I andre gjort??
For under alle omstændigheder skulle en evt ansøgning vel ligge hos pågældende forbund allerede før en ifoling. -tager jeg fejl?
Lykke med Linepigen og Sille
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har prøvet.. |
|
|
at gøre det du foreslår. Vi havde en DV-hoppe, som var drægtig med oldenburgerhingsten Lord Sinclair. Da fandt vi 6 generationer bagud og sendte ned til forbundet, som dermed kunne fastslå at de gerne ville kåre hoppen og mærke føllet. Da jeg købte hoppen ifolet, var det af gode grunde ikke muligt at søge om det før ifoling, men det var overhovedet ikke noget problem, de er ikke så "stive" som DV er. Det kostede et medlemsskab af forbundet da hoppen skulle kåres og føllet brændes, + selvfølgelig kåringsgebyr og følbrændemærkningen, så økonomisk kan det vist kun svare sig at ofre de penge til DV... desværre... Iøvrigt ved jeg ikke om det tyske oldenburgerforbund overhovedet kommer herop og kårer/mærker. Vi var ihvertfald dernede og få det gjort, men som i mange andre forbund, så kræver de altså også kåring af moderen før føllet kan få papirer, så det skal du altså også overveje...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nå hoppen skal ´kåres? |
|
|
Ja det lyder da lidt som noget bøvl, at hoppen oveni købet skal kåres i deres forbund. Det lød nu til på min dyrlæge, at de kom op og mærket føllet, når det engang blev tid til det.
Men hvis det er at de vil have hoppen til kåring, betaler jeg næsten hellere til DV. For der er daen jo allerede kåret engeng i tidernes morgen.
Men lad mig endelig høre fra andre også. men ellers vil jeg prøve at stykke noget af mit nærmest ikke eksisterende tyskkunnen sammen (nok med hjælp af en tysker)og så skrive et fint lille brev med vedlagt stamtavle til dem.
Er der forresten nogen, der har en addresse til det tyske oldenborgforbund?? -Min dyrlæe ville have ringet den til mig, men han har selvfølgelig ikke fået det gjort. Men ellers må jeg jo ringe og bede ham om at finde den frem -igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Jeg ville nok |
|
|
bare betale DV og Landskontoret for Heste de ca. 800 kr. i alt for ansøgning og oprettelse af stamtavle og så være ude over det bøvl!! Jeg ærgrer mig dog over, at jeg forrige år ikke kendte "reglerne" godt nok, så jeg havde sendt ansøgningen afsted inden jeg fik min hoppe forsøgt ifolet - desværre uden resultat, så jeg var bare yderligere 800 kr. fattigere. Klog af skade ringede jeg for at forsikre mig om ved DV, at det bare skulle være inden årets udgang. Så i år søgte jeg først om brug efter hun var konstateret 90 dage drægtig og fosterforsikret - Ingen grund til at kaste unødigt mange penge efter det, hvis det alligevel ikke er lykkedes - så har det sgu været dyrt nok i forvejen! Men jeg gad ikke at bøvle med at få min hoppe kåret i f.eks. Oldenburgverband eller lignende. For hvem siger det lige er en hingst kåret i Oldenburg jeg falder for næste år? Skal hun så også kåres i Westfalen osv? Trine www.paarupgaard.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| okay... |
|
|
Jeg kan altså høre at der er flertal for betalingen til DV. Men synes da det er fint, at man kan vente med at søge til hoppen faktisk er blevet konstateret drægtig.
så tror jeg bare har i baghånden at hvis der skal være bøvl med om det tyske oldenborgforbund vil registerer føllet, så kan jeg jo altid kontakte DV her i løbet af sommeren /efteråret og så "nøjes" med at betale dem.
Men skriver nu et lille brev til det tyske oldenborgforbund i morgen, og så bliver det spændende om de så synes det bare er fint, eller om de -som I siger, vil kræve at damen først bliver kåret hos dem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Iflg. DV... |
|
|
Så skal ansøgningen indsendes inden bedækningen, så det kan du faktisk ikke vente med. Ganske smart af DV... Så er de sikre på deres penge uanset resultat  og vi andre... Tja, vi kaster bare endnu flere penge efter føllet... Jeg ved godt det engang var tilladt først at søge efter at hoppen var drægtig, det har jeg også selv haft gjort, men iflg. deres hjemmeside under brug af hingst, som ikke er optaget på hingstelisten, står det tydeligt fremhævet at det kan man ikke mere!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Montana |
|
|
Ja, det kan jeg godt se!! Det må de have ændret inde på hjemmesiden indenfor den seneste uge. Og ja det er noget træls - dels hvis det ikke lykkedes overhovedet. Dels hvis man skifter mening, hingsten er i konkurrence mv. og man vælger at benytte en anden hingst. Men kan se, at DV ikke har fået rettet deres hjemmeside igennem. Under hingstelisten står der stadig, at der blot skal ansøges inden bedækningsårets udløb se her: www.varmblod.dk/hingst...ngsteliste Og linket hvor der står, det skal være inden bedækning: www.varmblod.dk/hingste/ansoeg-brug Hmmm - ja synes generelt DV udnytter alle muligheder for at få nogle penge i kassen!! Alt dét de praler af man får for sit medlemsgebyr. Synes faktisk heller ikke, der bliver udbudt ret mange kurser/foredrag mv. i DV-regi. I hvert fald ikke i min region. Så næste år vil jeg nok ikke være medlem, da jeg ikke skal have en hoppe kåret. Føllene overlever nok, at de ikke kan komme på følskue  Og lige for at komme af med endnu mere harme: Hvorfor ikke afskaffe alle de indgangsgebyrer til almindelige hoppekåringer og egnethedstester - vil det ikke være sjovere med arrangementer med lidt flere tilskuere og stemning?? Tja - nu trak jeg lige diskussionen ned på et andet niveau - Beklager!! hi-hi Trine www.paarupgaard.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| inden bed. ? |
|
|
Nu har jeg hurtigt læst de to sider som Trine K har linket til, og kunne altså ikke finde der hvor det står at det skal være inden bed. Hvis jeg har overset det, kan I ikke lige skrive ca hvor på siden det står ?
Sælges : 1, 4½ års Hopper. Se min præsentation Desuden sælges også for veninde 1, 3½ års vallak, tilredet, røngtenfotograferet og fundet fri for mus - Kontakt mig for oplysninger og billeder/video
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ansøgning |
| Forfatter:  |
Liva# |
| Dato:  |
28-03-2006 08:36 |
|
Det står lige over linket til ansøgningsskemaet. Sidste år brugte jeg to hingste der ikke stod på hingstelisten. Ved den første "Fürst Heinrich" søgte jeg inden bedækningen, for det stod der jo man skulle. Ved den anden "Landor S" stod der på sosath's hjemmeside at den var godkendt i DK, så der gik jeg naivt udfra det var DV, jeg var så tilfældigt inde at kigge på hingstelisten i en anden anledning. Og til min store undren stod han ikke på, det var samme dag som jeg havde afleveret hoppen hos dyrlægen, så jeg skyndte mig at ringe til Karina Christiansen og høre hvad jeg nu skulle gøre, "man følger jo reglerne". Og svaret jeg fik fra hende var : "Når det er sådan en "gammel" hingst, så vent til hoppen er konstateret drægtig, dog senest ved udgangen af året. Så sparer du jo de penge hvis det ikke lykkes at få den i fol. Dog er det bedst hvis det er en ung hingst at søge inden insemineringen." Så min konklusion må være at hvis man har gjort sit "hjemmearbejde" godt nok og er 100 % sikker på at hingsten lever op til dv's krav, så vent til hoppen er konstateret drægtig. Ellers brug 5 min på en tlf-samtale med Karina, der synes jeg altid man får god behandling. Med Venlig Hilsen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar |
|
|
ja pengene ved de nok hvordan de skal få ind.
Nå men så må jeg vel også hellere ringe ind til DV i allernærmeste fremtid. -men det må nok vente til mandag -hvilket nok også går, da damen tidligst skal afsted om 3 uger ca. det kan også være at de kan svare mig på, om San Remo lever helt 100 op til deres krav, -så om de evt kunne vurderer om det ville være ok at vente og se om der bliver gevinst og fosterforsikring.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| San Remo... |
|
|
... har været godkendt til enkelthopper i DV i 2005 - så mon ikke også han kan blive det i 2006? (iøvrigt lækker hingst - som jeg godt kan forstå, du er faldet for...) Mvh. Maiken
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak tak |
|
|
Tak. Synes også han er vældig lækker. overvejede et stort antal hingste før ham. Men tror (håber ihvertfald) jeg valgte den rigtige.
Min dyrlæge havde ellers foreslået bla. San Remo, Danone II samt 2 andre. Så da jeg var ved ham for at hente DVDér af de 4 -trode jeg, -regnet jeg jo med at det ville blive en let sag. Det viste sig så, at der var DVD ´er fra 3 steder, og mellem 10 og 30 på hver. Så der blev kigget hingste igennem. Og størstedelen var da utroligt fine, velgående, lækre osv. -Men eg var jo nødt til at være meget kritisk. Og San Remo var så blandt de sidste og ham faldt valget på. Så nu håber jeg bare, at der kommer en følle ud af det.-gerne en fin en.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|