Sidste år ifolede jeg min 3 års hoppe. Ca. en måned efter sendte jeg hende ind til min vennide i Århus, som skulle tilride hende.
Jeg vil sige det kommer an på hvor hård en tilridning du har tænkt dig den skal have. Min blev kun lige vænnet til at have rytter på ryggen, gå frem for schenklen, springe an i galop på begge sider, og var styrbar på bane og i trafikken.
Efter 3 måneder kom hun hjem igen, og har gået og hygget sig og vokset indtil nu. Vi forventer hun foler hvad dag det skal være, og til maj blive hun og føllet igen sendt til Århus, hvor min veninde skal ride hoppen. Når føllet er vænnet fra, så skal det sælges (hvis det er en hingst) eller hjem og gå (hvis det er en hoppe), og min veninde skal så beholde min unghoppe og have hende som sin egen (vi har lavet kontrakt).
Jeg har ad omveje hørt at flere på det sted hesten stod i Århus mente at det var dyrplageri at ifole en 3 års, men jeg mener nu det er det bedste tidspunkt, da hesten står et helt år uden at blive brugt. Hellere sætte den i fol der, end at den skal tages ud af ridning i en periode af dens liv, hvor den er godt igang, for avle på den, det vil jeg.
Kom du bare igang med at finde den helt rigtige hingst til din hoppe og held og lykke med projektet.
Helena
PS På min præs. kan du se hende til kåringen på Vilhelmsborg sidste år som 3 års. Skal lige nævne hun er forregister 2 hoppe og ikke særlig stor (målt til 158 stg)