Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Forsvarligt at bedække 3 års?
Forfatter: 
Dato:  23-03-2006 07:41

Ja som overskriften siger, er det forsvarligt at bedække en treårs? Jeg tænker på med hensyn til at en treårs ikke er ordentligt udviklet endnu, eller skal man vente til den er 4 år eller ældre?

Der er tale om en DV hoppe på 156 cm.

0
0
Svar på denne tråd

Ja da...
Forfatter: 
Dato:  23-03-2006 08:27

Det er der ikke noget problem i.

De fleste avlshopper bliver ifolet første gang som 3års..

Hilsner fra Michelle

:-)Stjernehåb :-)
0
0
Svar på denne tråd

ifoling af 3 års
Forfatter: 
Dato:  23-03-2006 08:52

Det afhænger fuldstændig af den enkelte hoppe.

Hvis hun f.eks er meget langsom i sin udvikling og stadig er meget ranglet og "2 års agtig" at se på, så ville jeg vente et år mere

OX Hingst står til avlsbenyttelse i 2006 - Efter Res. Worldchampion hingsten Padrons Kadar. Lækkert show hoppeføl til salg.

0
0
Svar på denne tråd

Super !!
Forfatter: 
Dato:  23-03-2006 09:02

Det lyder bare fint. Hun er ikke ranglet, men mangler nok at vokse nogle cm endnu.

Det var meningen at hun skulle tilrides inden og trænes lidt i starten af hendes ifoling (eller hvad man nu kalder det :-)), er der nogle problemer i det? Jeg ved man skal passe lidt på når de lige er blevet bedækket for ikke at miste føllet, men kan der ellers være problemer?

0
0
Svar på denne tråd

SanneK
Forfatter: 
Dato:  23-03-2006 09:23
Så vidt jeg ved så skal man passe på dem de første 3 måneder, for at de ikke skal tabe føllet igen.

Team Janus
Shoot for the moon, even if you miss, you'll land among the stars
Vi savner dig stadig
Daisy
04/06-1997-03/01-2005
Sorg er kærlighedens pris
Skøn stabil 2'er pony udlånes, tje
0
0
Svar på denne tråd

sannek
Forfatter: 
Dato:  23-03-2006 11:35

Hvis jeg var dig ville jeg ifole hende nu (hvis hun somsagt ikke ligner en stor baby)også tilride hende når hun har fået føl,hopper bliver meget nemmere at håndtere og tilride når de har haft føl,min blev også først tilredet efter og det var meget nemmere da de bliver mere rolige..

Det samme vil jeg gøre når mit føl fra sidste år skal bedækkes omkring 3-4 års alderen,men jeg skal heller ikke nå noget og for mit vedkommende gør det ikke noget hun først bliver tilredet som 4-5 års...men jeg har også 2 andre heste at ride på,så det kan være svært at vente så lang tid,men tror mig de er nemmere når de har fået føl...

0
0
Svar på denne tråd

Sidste år
Forfatter: 
Dato:  23-03-2006 11:47

Sidste år ifolede jeg min 3 års hoppe. Ca. en måned efter sendte jeg hende ind til min vennide i Århus, som skulle tilride hende.

Jeg vil sige det kommer an på hvor hård en tilridning du har tænkt dig den skal have. Min blev kun lige vænnet til at have rytter på ryggen, gå frem for schenklen, springe an i galop på begge sider, og var styrbar på bane og i trafikken.

Efter 3 måneder kom hun hjem igen, og har gået og hygget sig og vokset indtil nu. Vi forventer hun foler hvad dag det skal være, og til maj blive hun og føllet igen sendt til Århus, hvor min veninde skal ride hoppen. Når føllet er vænnet fra, så skal det sælges (hvis det er en hingst) eller hjem og gå (hvis det er en hoppe), og min veninde skal så beholde min unghoppe og have hende som sin egen (vi har lavet kontrakt).

Jeg har ad omveje hørt at flere på det sted hesten stod i Århus mente at det var dyrplageri at ifole en 3 års, men jeg mener nu det er det bedste tidspunkt, da hesten står et helt år uden at blive brugt. Hellere sætte den i fol der, end at den skal tages ud af ridning i en periode af dens liv, hvor den er godt igang, for avle på den, det vil jeg.

Kom du bare igang med at finde den helt rigtige hingst til din hoppe og held og lykke med projektet.

Helena

PS På min præs. kan du se hende til kåringen på Vilhelmsborg sidste år som 3 års. Skal lige nævne hun er forregister 2 hoppe og ikke særlig stor (målt til 158 stg)

0
0
Svar på denne tråd

tidsplan...?
Forfatter: 
Dato:  23-03-2006 13:33

Er der ikke noget med at der er nogle bestemte dag (efter ifoling)hvor hoppen er særlig udsat for at kunne tabe føllet?

Hvis hoppen nu f.eks. skulle til afprøvning i april eller juni ville i så vælge at ifole i april og sende til afprøvning i juni eller sende til afprøvning i april og ifole i maj?

Manuela

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider