Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

UPS! Formentlig kommer der en föllebölle!
Forfatter: 
Dato:  09-03-2006 06:15

Tja..hvad skal man sige?

Formentlig venter min hest ( Queen ) indköbt sidste sommer, en lille föllebölle!

( Hun er IKKE köbt som en hoppe ifol og har ikke gået sammen med hingste i den tid jeg har haft hende, da hun har vaeret opstaldet på rideskole hvor der INGEN hingste var. Hun har heller ikke gået sammen med andre heste end hopper sidste sommer fra juni-okt, derefter har hun kun gået på fold sammen med min sösters vallak ).

I mandags havde jeg dyrlaege ud for at undersöge hende..deriblandt blev hun scannet. ( dette da jeg synes at hun har fået en "mistaenkelig stor mavse" på den sidste tid...

Det kunne jo vaere at det bare var for at hun "lever for godt" med en masse godt at spise...

Ved håndprövning kunne dyrlaegen ikke föle livmoderhalsen ( hvilket kan tyde på at "noget" presser livmoderen ned ) og når det er tale om en i år 4 år gammel hoppe, der så i dette tilfaelde er förstegangs folende, så skulle livemoderhalsen meget gerne vaere til at föle.

Derefter blev hun scannet, hvilket ikke viste det helt vildt store, kun at der var en masse "vaetske" til stede.

( Hun stod nu heller ikke sååå stille og paent som man nu gerne ville have hende til ).

Så dyrlaegen valgte at gå ind "vaginalt", der kunne vedkommende föle at livmoderen var lukket til og at der bulede ud til siderne som en "pose".

Dyrlaegen er 99% sikker i sin sag - at hun er ifol!

Men jeg har valgt at få taget ydderligere en pröve ; en blodpröve , den påviser om der er et levende föl i hende.

På tirsdag morgen ( d.14:ende ) får jeg svar på den...uha...venter spaendt!

Vi ved pt. heller ikke hvor langt henne hun rent faktiskt er...

Hvilket bekymrer mig temmeligt meget, da jeg helst vil vaere til stede ved folingen, saerligt når det er en förste gangs folende!

Selvfölgelig er föllet varmt velkomment HVIS det viser sig at hun rent faktiskt er ifol, men det er bestemt IKKE noget som er planlagt OG jeg aner ikke HVAD hingst det er som så er den kommende fader!

Nogen der selv har vaeret med til at få et overraskelses föl?

M.v.h / Heidi

~~~~
- TRO MIG......
Ærlighed når man længst med....!

:-D :-D :-D

0
0
Svar på denne tråd

Overraskelse
Forfatter: 
Dato:  09-03-2006 07:15

Jeg har ikke personligt fået et ups-føl med i købet ved køb af hest, men på den rideskole min hest er opstaldet er der tre ponyer indkøbt i løbet af de sidste 9 mdr. der har vist sig at være i fol. Den ene, en shetlænderlignende pony, folede i september måned uden nogen vidste hun var i fol.

I oktober folede den næste så, men der var den konstateret drægtig af dyrlægen en måneds tid før og den sidste blev konstateret drægtig her for et par uger siden, men kastede desværre føllet få dage efter.

Alle tre ponyer er købt fra samme hestehandler, men han har kun haft dem kort tid inden de kom ud til os, så det må være hos forrige ejer at de er blevet bedækket...

PS: De tre ponyer kommer fra forskellige steder.

Anastasia & Tina

0
0
Svar på denne tråd

Yeps - det har vi
Forfatter: 
Dato:  09-03-2006 10:58

Trine Bettysminde vores første frederiksborghoppe.

Vi købte hende ved en hestehandler på NordMors. Hun så simpelthen fordærdelig ud, (faktisk lige til slagteriet). Vi fik oplyst at hun var 16 år men af papirerne, som vi først så ved leveringen, var hun altså godt 18 år. Vi havde overhovedet ikke noget kendskab til frederiksborgracen (og var faktisk ligeglade med papirerne på det tidspunkt).

Vi aner stadigvæk ikke hvorfor vi købte hende. . Vi har ofte talt om det, for vi plejer altså ikke at "medlidenhedskøbe", men der var et eller andet ved hende, der gjorde, at vi altså var NØDT til at have hende hjem. Hun var uhyggelig tynd, og hun havde kager af svampet mug helt op på lårene. Hun var stivbenet og havde kæmpeknæ.

Vi startede selvfølgelig ud med, at dyrlægen kiggede på hende og gav gode råd til hvordan vi kunne få huld på hende igen. Vi puslede og plejede hende så, og forsøgte at vinde hendes tillid.

Vi havde fået hende i december måned og allerede i feb.-marts begyndte fedekuren at hjælpe. Hun trivedes godt, og så for hver uge bedre og bedre ud. Da vi kom til først i april så hun faktisk lidt "for godt" ud. Hun blev altså noget vommet. Vi havde så dr. dyr ude igen for at tjekke hendes helbredstilstand, og han kunne hurtigt oplyse os, at hoppen faktisk var klar til at fole. Vi var mildt sagt målløse. Men hun folede faktisk mindre end 14 dage senere.

Et kønt hoppeføl - som umiddelbart lignede en frederiksborg.

Og Trine - ja hun "boede" hos os i nogle år endnu, til hun, mæt af dage, lige så stille lagde sig til at dø i sin boks.

Så jo, vi har prøvet at blive overraskede

PS.

Det er faktisk Trines fortjeneste, at vi fik interesse og kendskab til frederiksborgracen.

Jette

0
0
Svar på denne tråd

Jet glemte lige
Forfatter: 
Dato:  09-03-2006 11:05

at fortælle, at føllets navn selvfølgelig blev :

"HAPPY SURPRICE"

Jette.

0
0
Svar på denne tråd

Tillykke...
Forfatter: 
Dato:  09-03-2006 11:28

Natta fortalte det godt nok i går...

Som jeg skrev til hende - så dør jeg af grin hvis der kommer en lille ½ shetlænder ud... Og JO - det kan sagtens lade sig gøre - for nogle bekendte oplevede engang at deres enorme DV ikke kom i brunst - den gik godtnok sammen med en shetlænder - men hoppen var >180 - og hingsten <100 - så det mente de ikke var et problem.

Tidligt næste forår stod det smukkeste hingsteføl og pattede ved hoppen.

Føllket voksede sig til noget af det smukkeste jeg har set - han blev vist en stor I'er - og skulle eftersigende have gået landsstævner i dressur sidst de hørte fra ham.

Så det var faktisk ikke så galt som de frygtede.

Men hvad havde han ellers ham du købte hende af - måske kan du der snuse dig frem til hvad det er for en du venter...

Nå - men hils den vordende mor og sig tillykke fra mig...

Milla

Bobby McGee XX - Elsket og savnet

Sheila af Frøsanggård - Himlen har fået en ny smuk stjerne...
0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-03-2006 14:58

Oki..så er jeg ikke den eneste der formentlig har fået " 2 heste i 1 "...

Min personlige mening er bare at det er saelgers pligt at oplyse sådan en vaesentlig ting ved salg.

Ja, det er nogle hopper der efter en draegtigheds undersögelse med håndprövning osv...desvaerre kaster föllet...

Så "faren" er endnu ikke over for min hoppes vedkommende.

( Selvfölgelig kan hoppen jo også kaste föllet af helt andre grunde ).

Milla: Mange tak!

Ja, hi hi...man kan jo aldrig vide hvis det er en shetlaender der er faderen... ( Ikke noget ondt ment over for shetlaendere, uden det er bare kombinationen STOR hest + shetlaender ).

Tja..nu må jeg jo bare vente på svaret på blodpröven.

Men ja, hvis alt nu går vel og hun er ifol, så bliver det jo meget spaendende at se "hvad" det er som "kigger frem" når den tiden kommer

Kan bare ikke helt forholde mig til at jeg ikke ved hvornår hun skal fole, hvis hun nu er draegtig..

Föler mig ikke helt tryg ved at bare lade hende klare det selv..

( Holder selvfölgelig öje med yveret m.m , men det kan man bare ikke alle gange stole helt på, desvaerre.. )

M.v.h / Heidi

~~~~
- TRO MIG......
Ærlighed når man længst med....!

:-D :-D :-D

0
0
Svar på denne tråd

har ved gud været på
Forfatter: 
Dato:  09-03-2006 15:36

den med et UPS føl.

Havde for år tilbage en lækker sort DV hoppe efter May Black, købte hende om vinteren som hun blev tre i foråret.

Da sommeren kom blev hun lukket på sommerfold, der hvor hun stod opstaldet (fjordhestetstutteri) sammen med ti andre hopper og vallaker, heraf to andre pensionærhopper.

Har gik de i flere mdr. da hun kom hjem på fold begyndte tilridningen, og synes godt nok hun blev noget rund om maven over efterår/vinteren og hun forandrede sind. Snakkede i stalden om hun nok var i fol, henslået i joke.

Hend under vinteren synes jeg det var så mystisk at jeg dyrlægen ud og håndprøvede, og JO hun var i ca 6. mdr. TOTAL shock!!!

Ringede til dem der havde sommerfolden og fortalte at min hoppe var blevet i fol på sommerfolden, selvom det jo ikke burde være umuligt, men hun var ikke spor forundret, de to andre der havde haf lejet sommergræs, havde nemlig også haft ringet og fortalt at deres hopper var i fol.

Meget mystisk, Men fandt så ud af den lille hingsteplag (fjordhest)på nabofolden havde været lukket ind til vores heste en nat.

Så i maj mdr fik min sort hoppe en lille gul følle bølle med en lille stjerne. Hun var noget at det sødeste, folk troede ofte at det var et plejeføl, da det så helt forkert ud med sort hoppe og fjordhestefarvet føl...

Så jo kender udemærket til små uheld

Hilen Karina

0
0
Svar på denne tråd

Et upsføl
Forfatter: 
Dato:  09-03-2006 18:25

Ja, jeg kan kun sige at jeg lige præcis har haft næsten samme oplevelse.

Købte i november en hoppe, der var importeret fra Holland, en 4 års, som jeg rigtig skulle ud og starte lidt på når det blev forår...

Ja efter jeg havde haft hende en uge, fik hun ondt i maven og dyrlægen (min venninde) blev tilkaldt..

Hun stak selvfølgelig en arm i hende for at tjekke for forstoppelse, og efter 3 minutter brød hun ud i en høj latter og spurgte så henkastet:" hvor meget har du givet ekstra for at få to???!!"

Der stod jeg så bare og vidste ikke om jeg skulle opfatte det som en dårlig joke eller hvad, men fakta var at dyrlægen vendte tilbage to dage efter med en scanner og ganske rigtig lå der et lille føl med hjertet der bankede..

Ja, det var jo ikke ligefrem planlagt at jeg skulle have en følhoppe men man bliver jo varm om hjertet når man ser sådan et lille væsen i deres mave...

Derefter gik jagten ind for at finde ud af hvem den er sat i fol med og om det bare var et hul i hegnet hingst. Jeg har netop i dag fået af vide at det er en avlsgodkendt hingst fra Holland og jeg får tilsendt bedækningsattest her en af dagene sammen med en regning på sæden (hingsteholderen har nemlig ikke fået nogen penge, da hoppen var konstateret ikke drægtig inden den blev solgt). Ja så for at jeg kan få papir på følle bliver jeg nødt til at betale 1000 euro, men det venter jeg med til føllet et kommet til verden.

ja sådan kan det gå til når man køber en hoppe!!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-03-2006 11:09

Min hopppe Sitha venter sig til august, det var også et "heldigt uheld". hende hvor jeg har min hest opstaldet fik besøg en morgen af en fyr der sagde at der rendte 2 heste rundt nede på vejen ca 1 km derfra. Så afsted det gik. lige først vidste hun ikke hvem det var, men det det viste sig at være hendes MEGET dyre hingst og min helt almindelige hopppe

De 2 havde hygget sig et stykke tid med flere forundret tilskure der vist var lidt overrasket over at se 2 dyr "gøre det" lige midt på vejen

Den kærlighed

så til august skulle jeg gerne få mig en lille ny, hvilket bliver den 3. i flokken, da jeg lige havde købt et føl ca. 3 uger før den lille episode, - jeg havde jo lige bestemt at jeg ikke ville have min hoppe ifolet, men damen havde åbenbart en anden mening om den sag!!!

Jeg blev forøvrigt ringet op af en veninde der kunne sige at hun havde hørt historien om 2 heste der "hyggede sig" i radioen, det skulle vel aldrig være nogle af dem oppe fra os??

held og lykke med de kommende føl

0
0
Svar på denne tråd

Jep.. Kender det..
Forfatter: 
Dato:  12-03-2006 19:25

Stjerneskud var også i fol da vi købte hende.

Fik hende ikke tjekket der hvor hun stod, da det var hestehandler og vi ville bare have hende.

Et par dage efter vi havde fået hende over til os, kom dyrlægen ud til et grundig tjek af hende, og han mumlede meget for sig selv om det var græsvom (som vi troede) eller om hun var i fol?!

Han ville så lige tjekke hende, og da han havde rodet et stykke tid sagde han meget henkastet: "Ja, I har købt 2 heste for én pris..."

Vi blev selvfølgelig glade, men det var ikke lige en ifolet hoppe vi havde gået efter da vi købte hende ;)

Men der kom det dejligste hingsteføl ud af det, som jeg desværre ikke ved hvor er længere

Mvh

Lisbeth

| Ved du hvor Jack er idag?! |

.

Stjerneskud, Athena & Fighting Girl er blevet de smukkeste stjerner på Himlen.

I vil aldrig blive glemt. Vi ses på den anden side af Regnbue Broen

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider