Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hingst søges, hvordan?
Forfatter: 
Dato:  08-03-2006 14:17

Hej

Jeg har en dejlig hoppe, som desværre er temmelig præget af hendes hingstegale perioder. Så jeg har besluttet, at lade hende få et føl. Men jeg er nybegynder på området, og ved ikke rigtigt hvordan jeg finder en hingst til hende.

Jeg har kigget på markedspladsen for hingste, men de bor allesammen for langt væk eller er for store/små. Min hoppe er meget bange for fremmede mennesker, så jeg er bekymret for at vælge kunstig inserminering. Hun er ligeledes meget bange for trailer, så jeg vil helst heller ikke transportere hende for langt. (hun er blevet behandlet rigtigt grimt før vi fik hende).

Da hun selv er en "nervøs" hoppe vil jeg gerne finde en meget rolig hingst, og gerne i nærheden af Odense - i hvert flad på Fyn. Den må max. være 1.48 i stang, da hoppen selv er 1.46-1.48.

Hvordan finder man hingsten? og hvordan bedømmer man temperamentet? (Papirer er uden betydning, da hun selv er af ukendt afstamning)

Hilsen

Britta

0
0
Svar på denne tråd

Den er sværere..
Forfatter: 
Dato:  08-03-2006 14:43

Jeg ville forsøge mig med at lave et opslag herinde. eller evt. i gul og gratis hvis man kan det.??

Det er meget vigtigt at du selv tager ud og ser hingsten. specielt hvis hun er lidt hysset.. Så du finder en med ro på.

Er hun hysset pga. temperement eller opvæks? Det er jo ret væsentligt i forhold til føllet.

mht. temperement er det jo altid lidt sværer at bedømme når man ser dem hjemme. Der er de i vante opgivlerser uden de store uventede ting. Jeg ville nok vælge en som havde lidt stævne resultater eller udtalser fra dyrskue eller ligende.

Det kan godt være du så skal betale lidt mere for selve bedækningen men jeg tror de penge er godt givet ud..

og så skal du nok holde dig væk fra de "tændte" typer som welsh, araber osv.

Jeg ved ikke om andre gør det men jeg har tænt mig når mine blive gamle nok at tilbyde at køre ud til folk og bedække. Men jeg ved ikke hvor udbredt det er.

Held og lykke med det..

Stald Rohan. PRE.
Boks udlejes i Flemløse ved Glamsbjerg. se præs.
Nu også forhandler af Regulator på fyn.
0
0
Svar på denne tråd

prøv at kigge
Forfatter: 
Dato:  08-03-2006 15:07

inde på www.sportspony.dk

hvis du vælger en af disse hingste, ligger du noget bedre mht salg af føllet end hvis du vælger en tilfældig...

Sælges : 1, 4½ års Hopper. Se min præsentation

Desuden sælges også for veninde 1, 3½ års vallak, tilredet, røngtenfotograferet og fundet fri for mus - Kontakt mig for oplysninger og billeder/video

0
0
Svar på denne tråd

Bedre at vælge en renracet hingst
Forfatter: 
Dato:  08-03-2006 15:45

som er kåret, ikke for ung, skal helst have vist noget ridemæssigt og kan håndteres af alle. Jeg ville kigge New Forest eller Connamare og 142-145 cm. Det er den eneste måde du kan få noget relativt avlssikkert - ikke en sportspony som jo er mix ligesom DV og der skal du ihvertfald se dig for og kigge bagud i anerne for at vide hvad den er lavet af.

Eva

0
0
Svar på denne tråd

Silver spiral
Forfatter: 
Dato:  08-03-2006 15:51

Prøv at se på denne præsentation

www.heste-nettet.dk/lodge/81782/

Hingsten Silver Spiral står til avlsbenyttelse og lige i nærheden af dig. Jeg har desværre ikke oplevet ham i virkeligheden, men med denne hingst så er du sikker på en palomino eller en buckskin + jeg har hørt at han er en rigtig rar hingst som er sød ved hopperne. Jeg tror han kunne være et rigtigt spændende valg til din hoppe. Araber betyder ikke nødvendigvis temperament, hvis man behandler dem ordentligt

Og han har allerede vist sit værd på springbanerne

Team Janus
Vi rider når vi sadler
Shoot for the moon, even if you miss, you'll land among the stars
Vi savner dig stadig
Daisy
04/06-1997-03/01-2005
Sorg er kærlighedens pris
0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville da overveje
Forfatter: 
Dato:  08-03-2006 17:19

hvorvidt hun bør få føl, for hvis hun selv er meget nervøs, ikke kan lide fremmede, stresser let, har en besværlig brunst osv. er der jo ikke mange positive ting tilbage at avle på.

Men skulle du alligevel vælge at ifole hende, så ville jeg absolut vælge en avlsgodkendt hingst, som har bevist at den forbedrer hoppens svage sider (her mest temperamentet).

Heste sælges. Se præsentation for mere info.

Ingen er både ærlig og fjendeløs.

(Carl Erik Soya)

0
0
Svar på denne tråd

Svar til Louise E mf
Forfatter: 
Dato:  08-03-2006 17:45

Hej Louise E

Jeg kan godt forstå din bekymring, jeg har selv været alle overvejelserne igennem.

Min hoppe er af natur egentlig meget let at have med at gøre. Hun er opmærksom men slet ikke varm. Det "nervøse" der ligger i hende stammer fra grimme oplevelser, som jeg desværre ikke ved hvad handler om. Hun stresser ikke, men er tydeligvis bange for forskellige ting - især mænd og mange børn på én gang.

Jeg er blevet anbefalet at lade hende få et føl for at se om det dæmper hendes hestegale perioder. Men da hun som sagt har et par skæve sider, har jeg (med min fuldstændige mangel på viden herom) valgt at det skal være en rolig hingst. Og hvis den står her i området, ja så kan jeg selv komme dagligt og hjælpe til med hvad der nu skal gøres, da hun har stor tillid til mig.

Om det er en rigtig eller forkert beslutning ved jeg ikke, men jeg handler efter min samvittighed. Men tager meget gerne imod gode råd fra erfarne som dig. Betragt endelig mit svar som en positiv tilbagemelding, for den er ment sådan.

Tak for svarene - og skriv endelig videre, hvis I har gode råd eller kender nogle gode hingste her i området.

Mange hilsner

Britta

P,S

Tak for de andre gode svar

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-03-2006 20:42

Jeg synes det lyder som en god ide med et føl til din hoppe.

Jeg kender en fuldblodshoppe der har temperamentsproblemer, er frygtelig dominerende, og smider sin rytter af. Hun blev sådan da hun ikke fik føl i 3 år - Men nu hvor hun rides og avler, er hun bare noget af det sødeste og mest kælne. Afkommene er dejlige og rolige. Hoppen er nu 17 år og jeg har kendt den i 9 år.

Selv om tilfældene overhovedet ikke kan sammenlignes, så synes jeg du skal give hende en chance den vej.

Mvh Christine

Natural Shirehorse
www.dreampics.dk

Vi ses på Roskilde dyrskue 26 - 28 maj

Part søges til Shiva

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider