Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hingst søges, hvordan?
Forfatter: 
Dato:  08-03-2006 14:17

Hej

Jeg har en dejlig hoppe, som desværre er temmelig præget af hendes hingstegale perioder. Så jeg har besluttet, at lade hende få et føl. Men jeg er nybegynder på området, og ved ikke rigtigt hvordan jeg finder en hingst til hende.

Jeg har kigget på markedspladsen for hingste, men de bor allesammen for langt væk eller er for store/små. Min hoppe er meget bange for fremmede mennesker, så jeg er bekymret for at vælge kunstig inserminering. Hun er ligeledes meget bange for trailer, så jeg vil helst heller ikke transportere hende for langt. (hun er blevet behandlet rigtigt grimt før vi fik hende).

Da hun selv er en "nervøs" hoppe vil jeg gerne finde en meget rolig hingst, og gerne i nærheden af Odense - i hvert flad på Fyn. Den må max. være 1.48 i stang, da hoppen selv er 1.46-1.48.

Hvordan finder man hingsten? og hvordan bedømmer man temperamentet? (Papirer er uden betydning, da hun selv er af ukendt afstamning)

Hilsen

Britta

0
0
Svar på denne tråd

Den er sværere..
Forfatter: 
Dato:  08-03-2006 14:43

Jeg ville forsøge mig med at lave et opslag herinde. eller evt. i gul og gratis hvis man kan det.??

Det er meget vigtigt at du selv tager ud og ser hingsten. specielt hvis hun er lidt hysset.. Så du finder en med ro på.

Er hun hysset pga. temperement eller opvæks? Det er jo ret væsentligt i forhold til føllet.

mht. temperement er det jo altid lidt sværer at bedømme når man ser dem hjemme. Der er de i vante opgivlerser uden de store uventede ting. Jeg ville nok vælge en som havde lidt stævne resultater eller udtalser fra dyrskue eller ligende.

Det kan godt være du så skal betale lidt mere for selve bedækningen men jeg tror de penge er godt givet ud..

og så skal du nok holde dig væk fra de "tændte" typer som welsh, araber osv.