Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

føl hos mor
Forfatter: 
Dato:  08-03-2006 11:10
hvor længe lader i jeres føl gå sammen med moderen?
0
0
Svar på denne tråd

følle..
Forfatter: 
Dato:  08-03-2006 11:13

Hej

Mit føl fra maj går stadig med moderen. Moderen er ikke i fol i år, og er ikke blevet mager, så jeg har egentlig bare ladet dem passe sig selv.

Moderen skal til hingst i foråret, og jeg regner egentlig med at de selv finder ud af det. Ellers skiller jeg dem ad senere.

MVH Nanna ;-)

Hoppeplag med springafstamning sælges
0
0
Svar på denne tråd

alder...
Forfatter: 
Dato:  08-03-2006 14:35

Jeg plejer at lade dem gå sammen til føllene er ca 4-5½ månede, det tidlige tidspunkt er valgt af bla to store grunde - hoppen bliver mager og føllet lever for godt...

Sælges : 1, 4½ års Hopper. Se min præsentation

Desuden sælges også for veninde 1, 3½ års vallak, tilredet, røngtenfotograferet og fundet fri for mus - Kontakt mig for oplysninger og billeder/video

0
0
Svar på denne tråd

ca. 6 måneder...
Forfatter: 
Dato:  08-03-2006 16:05

eller indtil hoppen selv siger fra. Jeg synes at et 4 måneder gammelt føl er ALT for ungt til at blive taget fra sin mor!!

Hilsen May-Britt

- Lækker 3-års unghest, spring/dressur, til salg - se min profil: Maygårdens Cordial!!

- Kvalitetsurter til din hest?? Kig på min profil, eller klik ind på vores hjemmeside:

WWW.HESTENSURTEHAVE.DK
0
0
Svar på denne tråd

Vores basse
Forfatter: 
Dato:  08-03-2006 18:12

Er i sin egen boks når de er inde, men går stadig med sin mor på marken - og engang imellem får han da også en pattetår. Han er nu 9½ måned og blev kastreret i sidste uge.

Vi har da været lidt betænkelige vedr. det faktum, at han stadig patter lidt - for vi har jo hørt så mange forskellige meninger om, hvorfor man bør lade ham få en "kold tyrker" - men vores dyrlæge siger, at det overhovedet ikke har nogen betydning - da hoppen jo er i god stand og ser ud til at hygge sig med det. Det vil helt automatisk blive mindre og mindre. Vi kan da også se, at han somme tider glemmer det helt. Tidligere "overfaldt" han sin mor med det samme de kom ud på marken, men nu kan han sagtens lade sig lokke til at lege med de andre først.

Det er altså lidt sjovt at se, når hoppen (stadig) bruger "mælkebaren" som lokkemiddel. Hvis hun vil ned på den bagerste mark og ingen af de andre vil med, så lokker hun bassen med, ved at stille sig sådan lokkende med siden til, så han får øje på yveret og ikke kan modstå fristelsen, og når så han går hen imod hende så lokker hun ham med. Og 9 ud af 10 gange, så følger de sidste 2 også med derned.

Jette

0
0
Svar på denne tråd

Fravænning af føl
Forfatter: 
Dato:  10-03-2006 12:05

"Man siger normalt" at føl ikke må fravænnes før i 6 mdrs. alderen. Men jeg lader dem som regel gå længere. Der er stor forskel på hvornår hoppe og føl er klar til at blive skilt ad synes jeg. Jeg har en hoppe som bliver meget frustreret hvis de tages fra før meget senere (10 - 11 mdr.) Og andre som tager det mere roligt. Hingsteføllene må jo vænnes fra inden de begynder at forsøge at bedække. Også det er forskelligt. Mine har gået ved mødrene til de var en 7 - 8 måneder gamle. Hoppeføl lader jeg moderen selv vænne fra, med mindre de skal flyttes. De bliver simpelthen bare i flokken, som de jo ville gøre, hvis vi ikke greb ind. Og det er en fornøjelse at se storesøstrene passe deres små søskende

Der har været lavet undersøgelser om fravænning af føl og konsekvenserne for føllet. Resultaterne peger på, at der helst skal gå længere end de gængse 6 mdr. og at det skal gøres gradvist, og at føllet skal være vant til at spise såvel fuld kraftfoderration som stråfoder inden fravænningen. Det er både fysisk og psykisk stressende for hoppe og føl at blive adskildt. Så man skal gøre det så sent som muligt og så gradvist som muligt, hvis man vil tage mest muligt hensyn til hestene.

Jeg vil lige tilføje, at når jeg vænner fra - hos mig altså typisk kun hingsteføllene - så kommer mor og føl sammen ind på drengefolden som ligger klods op ad hoppefolden, med kun en enkelt række hegn i mellem. Og så går mødrene sammen med føllene et par dage indtil føllene er trygge ved de nye - ofte meget interesserede - nye legekammerater. Og så starter den gradvise fravænning. Så kommer hopperne tilbage på hoppefolden først om dagen i ca. en uge. Så hele tiden, men føllet får lov at patte morgen og aften og til sidst er der nogle dage/1 uge, hvor de kun patter 1 gang i døgnet. Og så kommer de ikke sammen mere. Men de kan altså stadig snakke sammen over hegnet og de kan se hinanden hele tiden. På den måde er der ikke noget vrinsken og frustration og jeg har aldrig oplevet nogle problmer med yverbetændelse eller bare spændt yver eller andet.

Jeg er vokset op på et stutteri med fuldblodsheste og varmblodsheste og har i dag selv et stutteri med islandske heste. Jeg har fulgt rigtig mange hopper - unge som gamle - der gik meget længere end de 6 mdr. med deres føl. Og jeg har aldrig oplevet at en hoppe er blevet mager af det. Så efter min opfattelse er det et spørgsmål om at fodre hoppen efter det hun yder.

At føllene skulle kunne leve for godt af modermælk er noget af en misforståelse. Det er det bedst tænkelige man kan give et føl, og jeg ville være meget betænkelig ved at fratage et føl modermælken før de 6 mdr. med mindre moderen var syg eller død. Føl skal "leve godt" - uden at blive tromletykke selvfølgelig. Men med et godt følfoder maaser af godt stråfoder og supplement af modermælk ville jeg ikke være bekymret for føllets vækst. Store mængder korn kan give forceret vækst/vækstforstyrrelser. Men det er der forhåbentlig heller ikke nogle de fodrer føl med mere.

0
0
Svar på denne tråd

Min fra Maj 05
Forfatter: 
Dato:  10-03-2006 12:27

Går stadig sammen med sin mor.

Det har været vigtigt for mig at han får så meget prægning fra hende som muligt.

Dog har vi ham fra hver dag når hun er ude og arbejde,og så går han alene på folden med flokken, eller i boksen.

Han er også vant til at komme i hånd dagligt, og blive striglet, trukket ture med og arbejdet lidt med alene.

Hun dier ham stadig, men kun indimellem, ellers siger hun selv meget fra.

Han spiser sit eget foder, og har gjort det siden han var et par dage gammel.

Bedækning tilbydes ved smuk, harmonisk & velredet Ox Araber
..Seriøs dressurrytter søges .. Leasing af følhoppe tilbydes...

OX Arabere.dk
Her forenes skønhed og kvalitet
Efterlysning
0
0
Svar på denne tråd

5½ mdr
Forfatter: 
Dato:  11-03-2006 03:37

Pascall gik med sin mor 24/7 indtil han var 5½ mdr.

Der satte vi så de to i hver sin boks ved siden af hinanden i 14 dag om natten. Dagen havde de sammen på folden.

De første 2-3 dage var der stor enighed om at der skulle dies straks de var på folden, men allerede efter et par dage kunne de komme længere og længere ud, inden der skulle dies.

Efter 14 dage på den måde, lukkede vi dem ind fra fold en eftermiddag, og læssede hoppen i traileren og kørte den hjem til ejeren. I boksen ved siden af Pascall stillede vi en af de andre heste.

Morgenen efter kaldte han vel i max 2 timer, meget spredt, og dagen efter ledte han vel en halv time, og det var så det.

Mvh
Linda
Jack, Pascall, og Thor
:-) :-) :-)

Hvad man har forspildt af minuttet, kan ingen evighed erstatte.

Schiller

Rapport afgivet af Justitsministeriets Arbejdsgruppe om hold af heste Januar 2006

0
0
Svar på denne tråd

mit føl...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2006 08:22

blev fravænnet da han var omkring de 6-7 måneder..

han går nu sammen med sin mor på folden, men hver 3. uge bliver han lige taget fra et par dage... hans mor er nemlig begyndt at vise brunster og jeg ønsker ikke han skal fristes for meget ha ha

han bliver et år om en god måneds tid

Billedsmuk dressurhingsteplag sælges
0
0
Svar på denne tråd

kommer lige med et spørgsmål!!
Forfatter: 
Dato:  15-03-2006 08:01
Nu er det første gang jeg skal have føl, og jeg vil da også gerne at hoppe og føl kunne gå sammen i den tid de har brug for det. Men jeg har kun mulighed for en boks i størrelsen 3,5*3,3 m. jeg tænker da på om ikke det vil komme til at knibe med pladsen i boksen hvis de begge skal være der til føllet er 7-8 mdr. gammelt. på folden ville det egentlig ikke volde de store problemer, men hvad gør i når de skal være i boksene?

Hjælp til søgning af fortid se link...

www.heste-nettet.dk/fo...117/88117/

0
0
Svar på denne tråd

i boksene
Forfatter: 
Dato:  15-03-2006 09:25

er der for mit vedkommende næsten plads til to fuldvoksene heste i hver så her er ingen problemer, at jeg så har valgt at hopper bliver ude i døgndrift til føllene vænnes fra er noget andet ;-)

danique : du bliver nødt til at stille dem i hver deres boks så snart de begynder at komme ind om natten igen...

Desuden sælges også for veninde 1, 3½ års vallak, tilredet, røngtenfotograferet og fundet fri for mus - Kontakt mig for oplysninger og billeder/video

0
0
Svar på denne tråd

Jeg troede
Forfatter: 
Dato:  15-03-2006 09:33
Jeg troede simpelthen ikke det var lovligt, at fjerne føllet før det var 6 måneder.

OLDENBORG KAN OG VIL(tror jeg)
Og nu med pintmoor-stutteri.
Det der er perfekt for dig, er ikke nødvendigvis rigtigt for andre.
0
0
Svar på denne tråd

Fravænning
Forfatter: 
Dato:  15-03-2006 10:40
Winnie, jeg vil bare komplimentere dit svar. JEg er SÅ enig med dig - min. 6 måneder og en gradvis fravænning over længere periode. Man skal tænkte på det psykiske stress man udsætter både hoppe og føl for ved fravænning. Derfor skal de behandles med respekt - de har jo også følelser.

Med venlig Hilsen

Leise Rikké Pedersen

Stutteri-carmen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Fravænning
Forfatter: 
Dato:  15-03-2006 12:14

Nu der er nogle der er så meget i mod at fravænne ved 4 mdr. alderen, hvordan vil i så forsvare at lade føllet gå hos hoppen når, hoppen taber sig kraftigt (får alt hvad hun kan trække af korrekt foder) og føllet vil vokse sig selv i stykker hvis den får lov til at blive gående ???

Eller ville i lade et føl få lov til at dige ved en hoppe med yverbetændelse (vides ikke hvordan hun har fået det) som er på pencilin ???

0
0
Svar på denne tråd

Jeg spørger
Forfatter: 
Dato:  15-03-2006 17:29

Mit spørgsmål gik på det rent juridiske.

Men et føl tager vel ikke skade af at die en hoppe i penicilinbehandling... Og er der betændelse; må det vel være fint at få det malket ud.

0
0
Svar på denne tråd

oxalia
Forfatter: 
Dato:  15-03-2006 17:42

juridisk er der ingen regler overhovedet, ligesom med hestehold generelt... ;-)

I praksis gør man det ikke før de er min 4 mdr... og normalt når de er ca 6 mdr...

Jeg ved ikke om du ikke har set en god gang yverbetændelse eller hvad, for jeg vil ikke byde et føl sådan en gang gult snot med klumper...

0
0
Svar på denne tråd

Metjen!
Forfatter: 
Dato:  16-03-2006 03:13

Jeg har hestene opstaldet sammen med andre privatheste, de kommer ikke på døgnfold om sommeren, men bliver lukket ud kl 7 og ind ved en 21 tiden, men ind kommer de hver nat. Jeg skal beholde føllet så jeg har ikke travlt med at få det afvænnet, såfremt det ikke belaster hoppen. men jeg tror måske godt at det kan knibe med pladsen i boksen, hvis de skal gå sammen der indtil føllet er 6 mdr.

Er det muligt at sætte føllet i en boks ved siden af hoppen om natten og så lukke dem ud sammen om morgenen når pladsen kniber?

Hjælp til søgning af fortid se link...

www.heste-nettet.dk/fo...117/88117/

0
0
Svar på denne tråd

danique
Forfatter: 
Dato:  16-03-2006 07:01

Det tror jeg sagtens kan fungere :-)

0
0
Svar på denne tråd

danique
Forfatter: 
Dato:  16-03-2006 09:30

Jeg får præcis det sammen problem som dig og min hoppe skal først fole først i Juli.. Jeg har dem hjemme og skal selvfølgelig beholde følle bølle.

Jeg vil også bare lade dem gå sammen, men har desværre ikke en kæmpe boks vel ca. 3.5 x 3.5 men der er ingen tremmer så de kan stå med hovederne ind til hinanden :)min hoppe er ca. 154

Så det kan også være den lille må sove i boksen ved siden af før de 6 mdr. Men på folden kommer de jo til at gå sammen.

Uddannet dyrekinesiolog og hestemassør
0
0
Svar på denne tråd

Metjen
Forfatter: 
Dato:  16-03-2006 10:16
Det var vel et spørgsmål om føllet tog skade af det.

0
0
Svar på denne tråd

oxalia
Forfatter: 
Dato:  16-03-2006 12:10

De to jeg har været nødt til at fravænne tideligt har ingen skade taget og deres ejere er rigtig glade for dem... Men det kommer jo selvfølgelig an på hvordan de er ellers ...

0
0
Svar på denne tråd

ang. yverbet.
Forfatter: 
Dato:  18-03-2006 13:59

så må føllet gerne die trods både betændelsen og penicillinen. Det er ikke anderledes som ved mennesker hvor man faktisk anbefaler at babyen ammer ud i stedet for at malke ud med pumpe hvis kvinden får brystbetændelse, og det også selvom kvinden er i penicillinbehandling. Føllet bliver ikke inficeret af mælken da det indeholder antistoffer mod yverbetændelsen - dvs. det er kun af udseende det er mindre lækkert.

Må indrømme at jeg aldrig har hørt om føl der er vokset "usundt" meget af at få hoppemælk i lang tid - hvad skete der med de føl hvis de havde levet i naturen??? Kan bedre forstå det hvis føllet fodres forkert ved siden af at det dier.

Vi lader dem gå min. 8-9 mdr. men oftest til kort før hoppen igen skal fole - og ja...hoppen kan sagtens være lakterende og være ifolet samtidig igen ligesom vi mennesker også kan amme og være gravide samtidig - og det også uden at tabe sig - det er et spørgsmål om korrekt fodring.

Helle

1
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider