Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

dv avl
Forfatter: 
Dato:  07-03-2006 09:21
hej der ude er der ikke nogen som ved hvor der står en dv hingst til avlsbenyttelse ikke en hva som helst da jeg gerne vil have store hvide aftegn... jeg har den dejligste hoppe somer ved at komme op i årene så jeg ville blive lykkelig hvis jeg fik et godt føl efter hende og det skal jo helst være inden hun bliver for gammel. har nogen viden om dette vil jeg meget gerne høre om det... venlig hilsen heidi...

hilsen hansen
0
0
Svar på denne tråd

Flere krav/ønsker
Forfatter: 
Dato:  07-03-2006 09:43

Der er jo rigtig mange DV hingste at vælge imellem. Du kan evt finde en liste over dem her: www.varmblod.dk/hingst...ngsteliste

Det er nok lidt vigtigere at udvælge hingsten efter, hvad du vil bruge afkommet til (spring/dressur), størrelse, hoppens styrker/svagheder osv, end efter om der er chance for store aftegn. Og selvom man vælger en hingst med aftegn, er der ingen garanti for at afkommet får det. Jeg kender en, der har avlet to føl efter en hoppe og hingst begge med stor blis og 3-4 ret høje sokker. Afkommene fik kun en lillebitte stjerne og 1-2 meget små sokker. Mit føl, der kan ses på min præsentation har så til gengæld fået større aftegn end forældrene. Hun har aftegn samme steder som sin mor, de er bare større. Faderen har kun en stjerne og en lille sok.

0
0
Svar på denne tråd

Øhhhm..
Forfatter: 
Dato:  07-03-2006 09:46

Håber da ikke at betegnelsen "ikke en hvilken som helst hingst" dækker over at "bare" den har nogle aftegn der er pæne så er resten ligegyldigt.

Når man skal vælge en hingst til sin hoppe (og gerne vil have et godt føl som du skriver) er der en hel del ting der er meget vigtigere end farver og aftegn. Det er jo ikke engang sikkert at føllet vil få nogle bestemte aftegn eller farver bare fordi dens far har dem.

Det er vigtigere at vægte hoppens fejl og mangler og hvad man gerne vil rette op på/gøre bedre og vælge en hingst der kan afhjælpe dette.

Ting som bygning, dressur/spring egenskaber, temprament osv.

En anden ting er at en hoppe der er oppe i årene (nu skriver du ikke hvor gammel) kan være svær at få ifol - specielt hvis den ikke har haft føl før.

Du kan evt prøve at tage et kig på DV's hjemmeside, hvor der er en oversigt over de kårede hingste - en del med links til andre hjemmesider.

Men vil du have mere kvalificeret hjælp, så vil jeg foreslå dig at lægge et par gode billeder ind af hoppen, fortælle om eventuelle kåringsresultater, stamtavle, beskrivelse af hoppen - ja alt hvad du kan komme i tanke om!

I sidste ende er farver og aftegn jo ingenting hvis man ellers har en kanon hest

Hilsen Mette

send mig en mail

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider