Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

HJÆLP NU!!!
Forfatter: 
Dato:  06-03-2006 13:40

hejsa..

min hoppe er ifolet og det er første gang jeg prøver at have en hest der skal ha føl, men hun er sat til den 8.april, hvis det skal gå efter de 11måneder, men da min er en koldblods, så har jeg hørt at de foler normalt efter 10½måned.. men men men, det er så først sidst i maj, men tror hun er begyndt nu... men det er så her i skal hjælpe mig..

og helst LIGE NU!!!

hendes yver er meget hævet og helt spændstig, hun er godt hævet bagi og hun væsker fra skeden.. og så virker hun meget urolig og kan ikke rigtig bestemme sig for hvilket ben hun skal stå på. det er nærmest som om hun prøver indimellem at strække benene bagud.. og så tror jeg hun prutter 15gange i min. hvilket hun normalt kun gør hvis man rider hende lidt hårdt...

så mit spørgsmål er: ER HUN VED AT FOLE???

håber nogen vil svare hurtigt...

Naja :-D
Jydske heste er nr.1

tilridning/undervisning tilbydes.link

0
0
Svar på denne tråd

er du helt
Forfatter: 
Dato:  06-03-2006 13:47

sikker på hvornår hun er blevet bedækket?

Er hun ude, eller hun inde i en boks, går hun rundt i boksen?

Bettina

0
0
Svar på denne tråd

hejsa...
Forfatter: 
Dato:  06-03-2006 13:49

ja jeg er meget sikker på hvornår hun er bedækket, for det skete i hånd..hun er ude, men går i løsdrift... vi har ingen bokse...

Jydske heste er nr.1

0
0
Svar på denne tråd

Prøv dyrlægen :)
Forfatter: 
Dato:  06-03-2006 13:55

Måske han kan give dig et svar.

Jeg er oz første gangs mormor, men godt nok først til Juli

Uddannet dyrekinesiolog og hestemassør
0
0
Svar på denne tråd

tror også
Forfatter: 
Dato:  06-03-2006 13:58
tror også at det ender med at jeg ringer til ham... har lige snakket med dem hvor jeg fik hende ifolet ved, og de siger at de tror at hun er en af dem der smider børen??? ved ikke rigtig hvad det er.. og om det er farligt...

Jydske heste er nr.1

0
0
Svar på denne tråd

Hvis hingsteholder mener...
Forfatter: 
Dato:  06-03-2006 14:30

... at hun er i fare for en børudskydning, så skal du have fat i dyrlægen!

Hvornår er hun bedækket? Jeg tror at der er noget galt med dine udregninger.

Normalt går en hest i ca. 11 mdr., det er du klar over, ikke?

Du skriver at hun har termin først i april - og så skriver du at hvis hun foler efter 10½ måned, bliver det sidst i maj

Jeg er bange for, at din beskrivelse tyder på enten en foling eller en kastning.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

hejsa...
Forfatter: 
Dato:  06-03-2006 14:37

ja tror også jeg ringer til dyrlægen... det medefter 10½måned, der mente jeg sidst i marts... hun blev bedækket i maj måned sidste år.. der hvor jeg fik hende bedækket, de har den præcise dato skrevet op og det er hende der har sagt den 8.april. og jeg regner med at de har styr over udregningerne, da jeg selv er nybynder med at få føl..

har lige været nede ved hende igen og dette lyder ikke lækkert, men hun prutter hele tiden og der kommer også væske ud af r... på hende... har det noget at sige???

Jydske heste er nr.1

0
0
Svar på denne tråd

Er der noget
Forfatter: 
Dato:  06-03-2006 14:39

nyt har du fået snakket med dyrlægen?Hvis du ikke har vil jeg da råde dig til at skynde dig at få ham ud at se på hende,det lyder da ikke godt som hun har det nu.

Hold os lige opdateret.

Mvh Annemette.

0
0
Svar på denne tråd

prøver at ringe med det samme...
Forfatter: 
Dato:  06-03-2006 14:40
jeg skriver lige når jeg har snakket med ham...

Jydske heste er nr.1

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  06-03-2006 14:45

nu har jeg ringet og det var sekratærern jeg snakkede med. og hun viste det ikke rigtig, men hun ville få dyrlægen til at ringe til mig..

så nu må vi se hvad han siger..

Jydske heste er nr.1

0
0
Svar på denne tråd

Uha...
Forfatter: 
Dato:  06-03-2006 14:58

har lige snakket med dem hvor jeg fik hende ifolet ved, og de siger at de tror at hun er en af dem der smider børen???

Uha...hvorfor tror de det?

Jeg bliver helt nervøse på dine og hoppens vegne.

Hvis man lige skal tænke positivt, så er der jo nogen som udregner termin efter at hoppen går længere end 11 måneder. Måske er det tilfældet her.

Kender du ikke bedækningsdagen (den sidste)?

0
0
Svar på denne tråd

hejsa...
Forfatter: 
Dato:  06-03-2006 15:09

nej jeg kender ikke selve bedækningsdagen... men har bare fået advide at det er den. 8.april hun skal fole..

men har lige snakket med dyrlægen og han siger at det hele lyder normalt, da hun er første gangs folende. jeg skulle selvføgelig blive ved med at holde øje med hende... men han mente at det hele nok skulle gå i orden. og så fik jeg også lige afvide at jeg ikke måtte give hende halm mere, men kun hø, og det var en god ting af vide, da jeg heller ikke var klar over det... men det kan gi dem forstoppelse... men han mente ikke hun var ved at smide børen. hun blot var ved at gøre klar og at det kunne de sagtens gøre en måned før... og jeg tager hans ord for gode varer, da han har speciale i heste... men jeg vil helt klart tjekke hende flere gange om dagen for at være sikker, og den mindste ting der sker, så ringer jeg efter ham igen...

så nu er der ikke andet end at krydse fingre og håbe på det bedste...

Jydske heste er nr.1

0
0
Svar på denne tråd

Det var godt...
Forfatter: 
Dato:  06-03-2006 15:29

Det var godt at høre

0
0
Svar på denne tråd

Uha uha
Forfatter: 
Dato:  06-03-2006 15:30

Kender det godt, min hest fik føl sidste år. Hun var 2gangs folende, men hun fik lidt af det samme, som du beskriver, ca en måned inden hun skulle fole. Hun var meget urolig, havde spænstige yver, lagde ned og prustede som et helt lokomotiv...så jeg troede også staks, at fødslen var igang og ringede efter en dyrlæge. Hun kom og mærkede på hende, og sagde at hun ikke var i fol, men at hun også bare gjorde klar og at det evt var fordi, føllet var ved at vende sig hvilket godt kan være lidt ubehagelig for hoppen. Efter et par dage, med konstant overvågning, gik det over og hun folede præcis 3uger efter, helt uden hjælp..så min opfordring er også, at du holder øje med hende og når hun får det bedre, tror jeg det ville være godt at gå nogle ture med hende for at få systemet lidt i gang.

Håber du kan bruge det til noget...

0
0
Svar på denne tråd

1mdr før
Forfatter: 
Dato:  06-03-2006 19:05

Har også oplevet det med vores gamle hoppe. En mdr. før blev hun pludselig også urolig. Vandrede rundt i boksen, skrabede og kiggede på sin mave. Lignede nærmest koliktilfælde, men det gik i sig selv igen. Jeg mener, jeg fik afvide at det kunne være fordi føllet lagde sig fast, altså vendte sig den rigtige vej, for at være klar...??

VH Louise

0
0
Svar på denne tråd

hejsa...
Forfatter: 
Dato:  06-03-2006 19:44

hejsa.. mange tak for jeres svar. det lyder meget rigtig det i skriver... og nu når dyrlægen også siger god for det, ja så tager jeg det også mere roligt...

selvom jeg glæder mig meget til føllet kommer, ja så skal det jo også helst være klart... så nu venter jeg bare og ser hvad der sker..

Jydske heste er nr.1

0
0
Svar på denne tråd

hej naja..
Forfatter: 
Dato:  07-03-2006 08:25

Hvordan har din hest det idag?Er det gået i sig selv ,altså hendes uro?

mvh Bettina

0
0
Svar på denne tråd

meget bedre...
Forfatter: 
Dato:  07-03-2006 11:35

hejsa..

i dag har hun det meget bedre. men ikke helt godt, men det går fremad, så det lyder meget rimeligt at det har været føllet der har vendt sig og det har gjort det ubehageligt for hende...

så ejg tror det går i sig selv igen. det håber jeg i hvert fald, men fra nu af er hun under overvågning mange gange dagligt...

men mange tak for jeres svar..

hilsen naja

Jydske heste er nr.1

0
0
Svar på denne tråd

Det er godt at du holder...
Forfatter: 
Dato:  07-03-2006 11:44

øje med hende - og tøv ikke med at ringe til dyrlægen igen, hvis du finder det nødvendigt.

Jydske heste er desværre ikke altid så nemme at avle på :(

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

ja nemlig...
Forfatter: 
Dato:  07-03-2006 12:27

det har jeg også hørt fra andre at de ikke er... men jeg håber virkelig efter som det er det første føl jeg skal prøver at ha, så det må helst ikke gå galt, for så mister jeg jo bare modet til at prøve igen...

men jeg holder et vøgent øje med hende og dyrlægen bliver ringet op igen, hvis det mindste viser sig...

Jydske heste er nr.1

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider