|
|
| hvordan regner i termin ud ? |
|
|
Nu bliver jeg helt i tvivl, da der åbenbart er flere måder at regne det ud på. Hvis jeg nu skriver, at hun blev insemineret d. 21 April, hvad er jeres bud så ? Mit eget er d. 17 marts
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| jeg regner altid |
|
|
med 11 mdr, det er så dejligt let  Og så har lille limer termin 21. marts 
Sælges : 1, 4½ års Hopper. Se min præsentation Desuden sælges også for veninde 1, 3½ års vallak, tilredet, røngtenfotograferet og fundet fri for mus - Kontakt mig for oplysninger og billeder/video
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ifølge |
|
|
Janet Lorch bliver det den 26-3
OLDENBORG KAN OG VIL(tror jeg) Og nu med pintmoor-stutteri. Det der er perfekt for dig, er ikke nødvendigvis rigtigt for andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 11 mdr... |
|
|
Jeg regner også altid med 11 måneder, og det passer ret godt hver gang. Ifølge netdyredoktor er 11 måneder dog "kun" lig med 330 dage. Jeg kan slet ikke forstå at mange regner med 340 dage.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 333 dage |
|
|
Ifølge netdyredoktor er gennemsnittet så vidt jeg husker 333 dage el 46 uger/11 måneder. Men det er vist for hopper, der foler i maj/juni. De går længere først på sæsonen og kortere sidst på sæsonen. Min mente der skulle 356 dage til... Håber hun foler før i år, da hun først blev insemineret 8.juli. Ellers kommer de da aldrig på døgnfold...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 11 måneder |
|
|
Jeg har hørt om 11 måneder - og 11 dage - reglen. Med min egen gamle hoppe, der kunne 11 måneder rent ihvertfald ikke gøre det. Første gang hun skulle have føl, regnede jeg blot med de 11 måneder og da hun også satte et godt yver og voks, så gav det nogle kolde nattetimer i stalden. Hun ventede yderligere nogle uger og gik et år minus en uge. De næste 2 gange gik hun et år minus 2 uger. Hun fortsatte stadig med yver tidligt, vokspropper og endda også mælkeløb et par uger før. Heldigvis boede jeg 50 meter fra stalden, så det var blot at stå op med mellemrum. Nu venter jeg føl på hendes datter og da det er første gang efter hende, så ved jeg jo ikke hvordan hendes "system" virker. Men hun er insemineret i dagene fra 3. - 7. maj - så jeg regner med, at hun mindst går til ind i starten af april. Også fordi hun endnu ikke har lagt yver til. I påskeferien, tak! Chloé!! Men godt jeg nu igen bor få skridt fra hendes boks!
Mvh Tina, desværre uden Turpin Til Dick Turpin: "When a loved one becomes a memory, memory becomes a treasure."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 11 mdr. |
| Forfatter:  |
doline |
| Dato:  |
04-03-2006 21:18 |
|
Tja hvis det var 11 mdr. lige ud, så skulle min den tykke altså have folet igår?! hmm.. Hun har ikke engang sat ordentligt yver endnu.. Så jeg venter stadig spændt på, at hun har tænkt sig at berige mig med et lille vidunder.  Er det sikkert at de altid sætter yver min. 14 dage til en mdr. før de foler, eller kan det ske fra den ene dag (næsten) til den anden???  Spørgsmål til de erfarende, fra en første gangs avler. Mvh dorte ( som venter og venter og venter...) 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| yver... |
|
|
Da min den gamle ventede sit 1. føl, satte hun først rigtig yver ca 1-2 dage før - ca 1 md. før fik hun lidt yver som skrumpede igen... Og den med at hvis de har termin sent så går de ikke over - den holder ikke her, min der havede termin i juni sidste år, gik 14 dage over, og hende der havede termin i starten af maj fik ca 10 dage før tid 
Sælges : 1, 4½ års Hopper. Se min præsentation Desuden sælges også for veninde 1, 3½ års vallak, tilredet, røngtenfotograferet og fundet fri for mus - Kontakt mig for oplysninger og billeder/video
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvordan |
|
|
regner man det ud,jeg har en hoppe der sidst er bedækket den 24 juni 2005,hvilken dato vil hun så fole,skal man regne det ud fra den dato de sidste gang blev bedækket eller skal man tage den første dag de blev bedækket? Mvh Annemette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Beregning |
|
|
Vi regner altid med 11 mdr. og i gennemsnit holder det nok meget godt, lidt kortere måske. En hoppe har normalt ægløsning på næstsidste dagen i brunsten, derfor regnes der fra denne dag eller fra sidste bedækning/inseminering, det falder oftest sammen. Hvis man får scannet vil man få en præcis dato at regne fra. Fx. blev vores Daisy forrige år scannet 15 dage efter sidste inseminering, fosteret var 19 dage.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| He he... |
|
|
Fx. blev vores Daisy forrige år scannet 15 dage efter sidste inseminering, fosteret var 19 dage. Mon ikke det var omvendt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heidi... |
|
|
Ikke nødvendigvis omvendt. Forrige år blev min hoppe insemineret fre-, lør- og mandag (hun slog først fra og var klar til afhentning onsdag). Blev så scannet onsdag 14 dage efter, og da sagde dyrlægen også, at fostret var 19 dage. Jeg mener også Charlotte har snakket om ,at hun har en hoppe, der har ægløsning først i brunsten og derfor drillede gevaldigt til de fandt ud af det, og kom afsted til hingstestationen i god tid, og det kunne jo så lyde som om, det er Daisy. Sidste hvor min blev insemineret hjemme med scanninger alle gange gik det så efter bogen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej... |
|
|
@Heidi: Hun var insemineret 3 gange og var blevet drægtig første gang, det er jo problemet når det er hos hingsteholder og der ikke bliver lavet follikelkontrol.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nåe ja... |
|
|
Ok - når vi snakker om sidste inseminering kan det jo selvfølgelig lade sig gøre  Tænkte ikke lige over de forrige forsøg *G*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hjælp mig |
|
|
hvordan får i den til at virke, for har prøvet at skrive dato ind osv, men den vil ikke er der en som vil prøve hun er bedækket 16/5 2005
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| det er |
|
|
vel det samme som hos mennesker? Der er jo heller ingen mennesker der kan vide precis hvornår de føder?? Man kan udregne en termins dato, men man kan stadig være plus/minus 2 uger... DErudover er der så endda dem der går endnu længere over, og sættes igang, og dem der føder for tidligt? Man kan vel ikke generalisere? Nogle går 330 nogle 340, nogle flere nogle færre 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Drægtighedslængde |
|
|
Hvor længe en hoppe er drægtig er afhængig af mange ting: 1: Hoppefamilien; computeren hos LU spytter hvert år hopper ud som har været drægtige i mere end 11 mdr og 3 uger. Det har vist sig oftest at være mødre/døtre. 2: Fodring; velfodrede hopper har kortere drægtighed. Samme ejer er den 2. parameter når LU's computer spytter hopper ud. 3: Årstiden; drægtigheden er længst først på året og bliver kortere og kortere jo længere hen på sommeren man kommer. 4: Føllets køn; hingsteføl bæres i gennemsnit 2 døgn længere end hoppeføl.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|