Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

VIRUS ABORT !!
Forfatter: 
Dato:  22-02-2006 15:50

desværre har der her på det sidste, været en del som har mistet føl der er født/ kastet for tidligt.

Flere har her på avl, spurgt om man stadigvæk kan nå at vacinere imod virus abort og jeg har i dag snakket med min dyrlæge.

virus abort gives normalt i 5-7 og 9 graviditets måned. Grunden til at man giver hver 2 måned, er at vacinen kun virker i ca 2-2 1/2 måned.

Hvis i lige som jeg, ikke har vacineret jeres heste endnu, kan dte godt lade sig gøre at vacinere dem nu og så være garderet rimeligt imod virus abort.

Jge har bestil dyrlægen til at komem forbig i dag.

Hvis ikke i har vacienert endnu, kan det anbefales at i hurtigt får det gjort.

IMC
0
0
Svar på denne tråd

Smittespredning?
Forfatter: 
Dato:  22-02-2006 16:12
Jeg syntes ikke at kunne finde noget om smittemåden nogen steder. Er det luftbåren eller skal der direkte kontakt til? Mine heste lever isoleret uden kontakt med andre, og derfor har min dyrlæge rådet mig til ikke at vaccinere, idet hesten kan blive syg af vaccinen. Jeg har tidligere vaccineret da jeg havde heste opstaldet "ude i byen", og flere af hopperne reagerede da ganske kraftigt på vaccinen.
0
0
Svar på denne tråd

virus abort
Forfatter: 
Dato:  22-02-2006 16:21

Hej.

er det et bestemt område der er ramt? min hoppe er vac mod virus abort men vil da stadig gerne vide om det er i et specielt område..

Lotte

0
0
Svar på denne tråd

virus abort
Forfatter: 
Dato:  22-02-2006 16:22

Hej.

er det et bestemt område der er ramt? min hoppe er vac mod virus abort men vil da stadig gerne vide om det er i et specielt område..

Lotte

0
0
Svar på denne tråd

dyrlægen er lige kørt
Forfatter: 
Dato:  22-02-2006 16:23

og shila stod da bare og gumlede videre, for det var jo kun maria = dyrlægen som kom for at klappe.

Jeg ved ikke om det er via luften eller dråbebåren at virus abort smitter.

Min datter rider en del stævner og jeg har derfor valgt at vacinere, selv om jeg er lidt sent ude. skulle jo nødigt få hjembargt noget fra en stævne.

Jeg kan oplyse at dyrlægen fortalte at min hest i løbet af 14 dage, har "opsamlet" vacinen i kroppen/blodet og derefter skulle være dækket fuldt ind.

IMC
0
0
Svar på denne tråd

Virusabort/Herpes
Forfatter: 
Dato:  22-02-2006 17:05

Herpes virus (og dermed også Virus abort) er ikke luftbåren, men smitter kun ved direkte eller indirekte kontakt...

Her er en beskrivelse fra netdyredoktor: www.netdyredoktor.dk/sw13440.asp

Se også den anden tråd om samme emne...

mvh. Heidi, Hekla, High-Line, High Hope & Marzarin

Stutteri High

0
0
Svar på denne tråd

Min reagerede nu
Forfatter: 
Dato:  22-02-2006 18:11
heller ikke på det. Hun fik alle 3 gange uden problemer.

V. Louise B.
*Stald Smedegaard*
Dansk oldenborg Avl

Life is simple. Eat. Sleep. Ride horses

Dejlig Vallak sælges

0
0
Svar på denne tråd

vores..
Forfatter: 
Dato:  23-02-2006 08:18

hoppe skal have sin sidste vacc imorgen, så kan vi jo bare håbe på det bedste.Men man bliver lidt skræmt når man læser om de aborterede/fortidligt fødte føl.Så at der var en der havde mistet sit Corratus føl, vi venter også føl efter ham.

Bettina

0
0
Svar på denne tråd

Min er
Forfatter: 
Dato:  23-02-2006 14:32

lige blevet vaccineret for sidste gang (9 mrd.) Har fået alle 3 vaccinationer.

Juhu nu er der kun små 2 mrd. igen. Kan næsten ikke vente.

Hilsen

Mumse

0
0
Svar på denne tråd

vaccination
Forfatter: 
Dato:  24-02-2006 11:54

Er der ikke noget med, at man skal vaccinere ALLE heste i stalden og ikke bare de hopper der er drægtige???

venlig hilsen
RikkeAnd
Til minde om Krastrup´s Paddock Dancer
0
0
Svar på denne tråd

Virus abort
Forfatter: 
Dato:  24-02-2006 18:30

Jo, alle heste i stalden skal vaccineres. Hingste og vallakker kan man dog nøjes med at vaccinere 2 gange om året.

Hopper uden føl, der er i kontakt med drægtige hopper skal følge samme vacc. program som de drægtige.

Love your horses - they deserve it
www.lkhorses.dk
Proud owner of: Boons Prediction
0
0
Svar på denne tråd

Virus abort
Forfatter: 
Dato:  25-02-2006 10:59

Min hoppe folede sidste år, og der fik hun også alle 3 vaccinationer mod virusabort. Året før havde vi haft en hoppe der mistede sit føl pga det :(

Min hoppe blev vaccineret alle 3 gange uden problemer, men det var kun hende der blev vaccineret, ikke hele stalden?

0
0
Svar på denne tråd

Hej da jeg
Forfatter: 
Dato:  26-02-2006 16:48
vente føl i 99, der havde jeg virrusvac., men hoppe fik 2mdr. for tidligt et dødt født føl, og dyrlægen sagde at det var virrusab. Så jeg vac. ikke mere da jeg ikke kan se det hjælper, og som montana siger har jeg også fået at vide at de bliver syge at vac.
knus hoffa.
0
0
Svar på denne tråd

jeg har ikke
Forfatter: 
Dato:  27-02-2006 21:34

fået mine vacc... og nu er der kun en måned til den første foler... så det er jo for sent nu:( den anden foler lige 1 måned efter.

Håber og beder til alt er som det skal være med de små pus.

Hilsen Linda :-)

MIN HJEMMESIDE

Annika R.I.P
Elsket og savnet

0
0
Svar på denne tråd

Nej...
Forfatter: 
Dato:  27-02-2006 21:37

Jeg vaccinere heller ikke.

Det mener min dyrlæge ikke er nødvendigt i vores lille private stald.

0
0
Svar på denne tråd

smittevej??
Forfatter: 
Dato:  27-02-2006 21:54

Hoppen kan vel egentlig blive smittet på hingstestationen ik??? Så selvom man er en lille privat stald som vores kan vi vel i grundprincippet godt slæbe det med hjem. Vi har kun vores egne 3 hopper herhjemme - de starter ik stævne og der kommer ik andre heste på besøg. Dog skal den ene hoppe kåres, og følskue kunne da også være sjovt, men tror nu ik vi tager afsted - føllerne vil nok helst være fri.

Helle

0
0
Svar på denne tråd

Virus abbort
Forfatter: 
Dato:  27-02-2006 22:42

Mener at have læst at hvis hoppen bliver smittet, så kaster den føllet mellem 1 - 4 måneder derefter.

Så har man haft hoppen på hingstestation, så kan man vel godt udelukke muligheden derfra eftersom vi er så langt henne nu.

Men det kan så naturligvis blive aktuelt i den kommende sæson.

Jeg har også talt med min dyrlæge i sidste uge omkring virus abbort, da jeg har haft en pony opstaldet i sommers der kom fra den stald ved Hadsund hvor de nu har haft 2 tilfælde af hopper der har mistet deres føl.

Men eftersom at den stod her i sommers og der ikke er sket noget siden den tid, så skulle min hoppe være udenfor smittefare. Men det gav da godtnok lige sved på panden dengang at jeg fandt ud af det.

Talte også med min dyrlæge omkring vacc. med virus abbort, og han var ikke den store fortaler for vaccinen.

Specielt fordi at vi også har en "lukket" stald herhjemme, hvor der kun er vores heste og det kun er os selv der kommer i den.

Der var tale om en akut situation da jeg havde denne pony opstaldet, så normalt har vi ikke fremmede heste i stalden.

Men det giver lidt eftertanke til næste sæson.

mvh. Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider