Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

op til folingen?
Forfatter: 
Dato:  04-02-2006 23:15

giver I ekstra jern op til foling?? og hvor lang tid i forvejen begynder I?? Ormekur er det 1 eller 2 mdr. før forventet foling det gives?? Hvor længe efter foling er det at hoppe og føl skal have dyrlæge (6 timer??).

Giver I mash op til + efter folingen??

Åha, det er kun 3 år siden vi fik føl sidst, og jeg føler simpelthen at jeg har glemt ALT. Kan huske at jeg gav jern for at holde blodprocenten oppe, men kan ikke huske hvor længe før jeg startede...mener det var 2-3 mdr. før.

Mine hopper foler i slutningen af april og i starten af juni.

Håber på lidt hjælp til en "update" af min hullede ammehjerne-hukommelse.

Helle

0
0
Svar på denne tråd

lidt svar
Forfatter: 
Dato:  05-02-2006 08:03

giver I ekstra jern op til foling?? Nej

Ormekur er det 1 eller 2 mdr. før forventet foling det gives?? når dine hopper skal fole som de skal, ville jeg give i maj, når det 1. føl er ca 1 måned gammel og også kan få ormekur

Hvor længe efter foling er det at hoppe og føl skal have dyrlæge (6 timer??). Jeg har kun dyrlæge hvis der er evt problemer ellers ikke

Giver I mash op til + efter folingen?? øhh - jeg fodrer med det jeg plejer hele vejen

Sælges : 2, 4½ års Hopper. Se min præsentation

Desuden sælges også for veninde 1, 3½ års vallak er tilredet - Kontakt mig for oplysninger og evt billeder/video

0
0
Svar på denne tråd

Dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  05-02-2006 08:15
Jeg fik min vaccineret og hun fik ormekur 1 måned før forventet foling (det blev så først tre uger senere). Når hoppen er vaccineret før folingen behøver man ikke at få dyrlægen ud, hvis alt er gået godt, da føllet så er beskyttet mod stivkrampe. Nogle har dog en anden mening og får dyrlægen ud til at give forebyggende antibiotika mod følsyge. Jeg mener det er indenfor det første døgn, dyrlægen skal give følsprøjten, hvis hoppen ikke er blevet vaccineret. Og nej jeg gav ikke jerntilskud, mash eller lignende.
0
0
Svar på denne tråd

Svar...
Forfatter: 
Dato:  05-02-2006 09:48

1. Nej, vi giver ikke ekstra jern..

2. Vi giver kun ormekur, hvis vi ved at hestene har orm..

3. Vi har kun dyrlæge ude hvis der er noget der ikke er som det skal være..

4. Ingen mash, bare normal fodring..

Krone og Bølge - En selvfølge

0
0
Svar på denne tråd

foling...
Forfatter: 
Dato:  05-02-2006 12:52

Jeg giver ormekur 1 måned inden forventet foling.

Jeg har ikke dyrlægen ude efter en foling, men har fået hoppen vaccineret 1 måned inden foling.

Fra hoppen er ca. 7 måneder henne i drægtigheden begynder jeg at fodre med Equilac fra hippolyt. Det skulle dækken hoppen 100% ind med alt hvad den har brug for.

0
0
Svar på denne tråd

sådan gør vi
Forfatter: 
Dato:  05-02-2006 19:14

vi giver vores hopper equilac 3 mdr før forventet fødsel ligesom heidi, det dækker dem fuldstændigt med vitaminer og mineraler.

de får ikke ormekur eller bliver vacc med mindre de viser tegn på orm. Men vi har alle gange haft dyrlægen ude og til se hoppe og sprøjte føllet efter foling. Også selvom at der aldrig har været tegn på at der skulle være noget galt.

Og op til foling får de normalt foder. Min mand har lige oræret mig en overvågning til stalden, eller plejer jeg at indlogere mig ved hende, når hoppen viser tegn på nærstående foling.

hilsen

Marianne Olesen

Stald-MariBo

Vi har flere heste tilsalg se min præ.

0
0
Svar på denne tråd

tak for svar.
Forfatter: 
Dato:  07-02-2006 00:13

vi har altid haft dyrlægen til at give følsprøjte, men vi vaccinerer generelt også i efteråret. Gav altid min gamle hoppe mash op til + efter foling da hun ellers altid fik en gang kolik første døgn efter foling.

Har før bøvlet med at give jern osv. men vil prøve med det der equilac (hvem forhandler det?)denne gang. Det er længe siden de sidst har fået ormekur, men jeg kan lige snakke med dyrlægen om hun synes vi skal tage gødningsprøver nu eller mellem de to folinger.

Begge føller "dansede" rundt i følmaverne her ved aftenfodringen, det er nu bare så skønt når man rigtig kan se og mærke at de hopper rundt derinde.

Helle

0
0
Svar på denne tråd

ang. foling
Forfatter: 
Dato:  08-02-2006 15:44

Hej

Min hoppe får det samme foder hele vejen igennem,de sidste 3 mdr. får hun kun wrap da der ikke er plads i tarmen til for meget kerne så hun får kun wrap ad libitum,hun bliver vaccineret 2-3 mdr. før og hun får først ormekur når føllet er en mdr.så de får sammen.

Jeg har ikke haft brug for dyrlæge men havde hende lige ude at tjekke dagen efter at alt var iorden.

Efter folingen begynder jeg så småt at give kerne igen hvorefter det langsomt bliver sat op indtil hun kommer på døgnfold og det har fungeret meget fint alle er sunde og raske.

Jeg har et føl fra sidste år og hun får det samme foder som de andre heste,hun får ikke ekstra vitaminer elller noget men bare et almindeligt fuldfoder som de andre,de er mange dyrlæger der også mener at føllene vokser for hurtigt hvis de får for mange vitaminer...

0
0
Svar på denne tråd

ormekur
Forfatter: 
Dato:  09-02-2006 12:04

Jeg har lige haft min dyrlæge ude og give 3. virusabort-vacc til den dætige dame (skal fole sidst i april).

Jeg fik også ormekur til alle mine tre heste, som hun sagde, ville give den største mængde antistoffer i råmælken, hvis de fik den dag, hoppen foler!

Jeg blev også rådet til at droppe en "ekstra" influenza vacc. i forbindelse med 3. virusabort vacc, men i stedet få dyrlægen ud når følle er kommet til verden og give en stivkrampe vacc dér.

Så det tror jeg da, jeg vil gøre, når nu dr. dyr siger det!

Mvh Mia

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider