Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hingste valg
Forfatter: 
Dato:  02-02-2006 12:06

Ja, så kunne jeg da også godt tænke mig at høre jeres mening om Birdies føl årgang 2007.

Først og fremmest om I synes jeg skal kigge efter spring- eller dressur blod. Hun har tidligere fået føl efter Traumdeuter, A-dur og Carano.

Birdie er en vågen og fremadgående dame, der tidligere har gået LA dressur og LC spring. Hun er elegant med lidt rette forben.

Hun er kåret i DS med flest 7-taller og lidt 6-taller (DS 9056). Billede kan ses på min præsentation.

Hvad synes I ?

0
0
Svar på denne tråd

afstamning
Forfatter: 
Dato:  02-02-2006 15:06

hvad er hendes afstamning, og hvad vil du med afkommet ??

Sælges : 2, 4½ års Hopper. Se min præsentation

Desuden sælges også for veninde 1, 3½ års vallak er tilredet - Kontakt mig for oplysninger og evt billeder/video

0
0
Svar på denne tråd

Afstamning
Forfatter: 
Dato:  02-02-2006 21:17

Afstamningen (Avanti x Epok x Badajodz (Polsk trak.))

Det er svært at sige hvorvidt du skal satse på en spring- eller dressurhingst, da Avantis afkom har klaret sig bedst i dressur, men enkelte har også placeringer i S-spring.

Morfaderen Epoks afkom har hovedsageligt point i spring.

Morsmorfar er en polsk trakehner, som kun har to afkom i DK. Begge uden placeringer.

Jeg tror at du skal bruge en forædlende hingst - formoder at gamle hingste som Avanti og Epok vil slå igennem til den tungere side - hvordan er de afkom hun har fået indtil videre?

Kunne ikke se nogen kårings- eller rideresultater på HesteData.

Evt. ville fuldblodshingsten Esteban være noget - han tilfører så vidt jeg ved både bevægelse og eksteriør - måske også springegenskaber, han er i hvert fald kåret i holstenerforbundet og har også to sønner kåret der!

Fuldblodshingsten Painters Row er også interessant!

Carano er måske ikke lige den hingst jeg ville benytte igen - han er af noget ældre og tungere holstenerblod (Capitol I x Cor de la Bryére) - men det kommer selvfølgelig an på hvordan hendes føl efter ham ser ud.

Eventuelt Willemoes - han har også et par gamle og tunge hingste i afstamningen, men er dog alligevel 1/4 fuldblod og det lyder til at han virker lidt forædlende:

"FØLBEDØMMELSE: Middelstore til passende store ædle føl af god type. Godt udtryk. Kønt hoved. Velrejst og velformet hals. Middellang og lidt fremskudt skulder. Manken knap markeret nok. God overlinie, velformet muskuløst kryds. Lemmerne
jævnt føre, enkelte rette for. Bevægelsen god til særdeles god, navnlig i galop. Præger sit afkom positivt og forædler.
23 føl er besigtiget. " - Fra DV's hingsteliste.

Godt nok kan du kun få frostsæd fra ham nu, men det er da en mulighed. Desuden viderfiver han både eksteriør, gode bevægelser og gode springegenskaber.

Mvh Flo

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  02-02-2006 23:52

Typemæssigt tror jeg også at xx kunne være fristende, temperamentsmæssigt ville jeg nok overveje det en ekstra gang... Willemoes kunne dog være ret interessant, og jeg har set flere gode afkom efter ham.

Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

Birdies tidligere føl
Forfatter: 
Dato:  03-02-2006 09:21

Her er Birdies tidligere afkom !

Stenbjergs Gibson er død og Stenbjergs Boy er en dygtig dressur hest, som går LA indtil videre. Boy ligner Birdie helt enormt på alle måder. Hans ejer siger at han bestemt ikke har talent for spring, da han ikke kan springe overhovedet. Hán er MEGET livlig og "varm", så hun siger at et roligt temp. til Birdie er MEGET at foretrække, så jeg er måske ikke så vild med tanken om xx.

Stenbjergs Traumstern efter Traumdeuter er brun.

Stenbjergs Gisbon efter Traumdeuter er brun.

Stenbjergs Boy søn efter A-Dur der er rød.

Søgaard's Charmeur efter Carano er brun.

Søgaard's Camouflage efter Carano er mørk brun.

og

Søgaard's Campari efter Carano er mørk brun (bliver skimmel).

Jeg har ved selvsyn set Søgaards Campari. Hun var meget højtstillet og elegant. Lignede en stor udgave (i højden) af sin mor, så jeg tror ikke at Birdie har tendens til avle groft.

Føllet skal laves med henblik på salg.

0
0
Svar på denne tråd

Vil bare lige påpege...
Forfatter: 
Dato:  03-02-2006 09:49

Jeg vil bare påpege, at fuldblod ikke nødvendigvis er ensbetydende med dårligt temperament.

Ja, fuldblodsafkom er kendt for at have mere tænding - men ikke et decideret dårligt temperament!

Jeg ville stadig overveje Esteban eller Painters Row - f.eks er jeg stødt på flere afkom efter Esteban med et helt ekseptionelt temperament!

Ellers måske en halvblods?

Det kunne være Estebans sønner Easy Way I-II

Hvis du vil mere i dressurretningen, så er den nykårede (og solgte) Cassidy e. Blue Hors Cavan ua. en XX-hoppe måske et emne - jeg ved ikke om der findes frostsæd fra ham?!

Ellers er der Akinos e. Alcatraz - jeg kunne forestille mig at han kunne virke lidt forædlende...

Mvh Flo

Flo

0
0
Svar på denne tråd

Undskyld
Forfatter: 
Dato:  03-02-2006 10:13
Jeg ville bestemt ikke påstå at fuldblod har et dårligt temp. Det var ikke min mening ! Det jeg mener er bare at hvis man har en lidt varm hoppe, så er det måske ikke det rette at vælge. Jeg ved godt at der også findes rolige fuldblod men det er jo ikke det de er mest kendt for.
0
0
Svar på denne tråd

fuldblod
Forfatter: 
Dato:  03-02-2006 11:01

ikke rolige.. nej men de må da betegnes som nervefaste.. hvor mange varmblods vil kunne klare en tur på en væddeløbsbane med den larm der er der *SS*...

0
0
Svar på denne tråd

Avanti..
Forfatter: 
Dato:  03-02-2006 12:51

Jeg har selv en hoppe eft. Avanti, hende har jeg valgt Blue Hors Romanov, både fordi han er høj, min hoppe er kun 162 og så fordi har har nogle lækre gangarter, hun skal fole til maj.

Måske han også vil være et oplagt emne til din hoppe.

0
0
Svar på denne tråd

hingst
Forfatter: 
Dato:  03-02-2006 17:03

Det lader til at din hoppe præger bedst til dressur... Ikke videregiver sine forældres gammeldags type... ikke behøver forædles...

Jeg kom til at tænke Zardin Firfod... Store høtstillede afkom, ikke forædlende, men heller ikke gammeldags, godt temperament, gode bevægelser...

mvh. Heidi, Hekla, High-Line, High Hope & Marzarin

Stutteri High

0
0
Svar på denne tråd

Gunde...
Forfatter: 
Dato:  03-02-2006 19:44

Jeg forstår og forstod hvad du mener - min pointe er bare (læs evt. artiklen i februarudgaven af Ridehesten om nødvendigheden af fuldblod i ridehesteavlen) at selvom din hoppe har givet et dårligt temperament, behøver dette bestemt ikke at forstærkes hos afkommet med en fuldblodsfar.

Ofte bliver sensibilitet og øget årvågenhed samt reaktionsdygtighed misfortolket som "dårligt" temperament - Et fuldblodsafkom sparker, bider eller bukker ikke mere end et varmblodsafkom - faktorer som jeg vil kendetegne som "dårligt temperament.

Mvh Flo :-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider