Afstamningen (Avanti x Epok x Badajodz (Polsk trak.))
Det er svært at sige hvorvidt du skal satse på en spring- eller dressurhingst, da Avantis afkom har klaret sig bedst i dressur, men enkelte har også placeringer i S-spring.
Morfaderen Epoks afkom har hovedsageligt point i spring.
Morsmorfar er en polsk trakehner, som kun har to afkom i DK. Begge uden placeringer.
Jeg tror at du skal bruge en forædlende hingst - formoder at gamle hingste som Avanti og Epok vil slå igennem til den tungere side - hvordan er de afkom hun har fået indtil videre?
Kunne ikke se nogen kårings- eller rideresultater på HesteData.
Evt. ville fuldblodshingsten Esteban være noget - han tilfører så vidt jeg ved både bevægelse og eksteriør - måske også springegenskaber, han er i hvert fald kåret i holstenerforbundet og har også to sønner kåret der!
Fuldblodshingsten Painters Row er også interessant!
Carano er måske ikke lige den hingst jeg ville benytte igen - han er af noget ældre og tungere holstenerblod (Capitol I x Cor de la Bryére) - men det kommer selvfølgelig an på hvordan hendes føl efter ham ser ud.
Eventuelt Willemoes - han har også et par gamle og tunge hingste i afstamningen, men er dog alligevel 1/4 fuldblod og det lyder til at han virker lidt forædlende:
"FØLBEDØMMELSE: Middelstore til passende store ædle føl af god type. Godt udtryk. Kønt hoved. Velrejst og velformet hals. Middellang og lidt fremskudt skulder. Manken knap markeret nok. God overlinie, velformet muskuløst kryds. Lemmerne
jævnt føre, enkelte rette for. Bevægelsen god til særdeles god, navnlig i galop. Præger sit afkom positivt og forædler.
23 føl er besigtiget. " - Fra DV's hingsteliste.
Godt nok kan du kun få frostsæd fra ham nu, men det er da en mulighed. Desuden viderfiver han både eksteriør, gode bevægelser og gode springegenskaber.
Mvh Flo