Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Graverende fejl på hoppe?
Forfatter: 
Dato:  17-01-2006 23:38

Jeg har set en salgsannonce for en hoppe, som jeg er ret interesseret i, men bliver lidt i tvivl når jeg ser hendes kåring - kan I hjælpe mig lidt?

For ikke at nævne nogle alt for afslørende navne og detaljer, kan jeg kun sige at hoppen er efter Aston DVH 668

Således er hun kåret:

Eksteriørkåring:

Stangmål: 174 cm

Resultat: RDH

Storrammet, betydelig hoppe med særdeles god skridt og galop. God springning.

Brugsdel ialt: 725,3 R: 600,0 G: 753,0 S: 822,7

Krop: 8 7 7 8 Lemmer: 6 6 Bevægelse: 8 7 8 Helhed: 8

Sadelkåring:

Ridelighed (F) 6.0
Ridelighed (D) 6.0

Skridt (D) 8.0

Trav (D) 7.0

Galop (D) 8.0
Kapacitet gangarter (F) 7.0

Kapacitet gangarter (D) 7.5
Springning teknik (D) 7.5
Springning kapacitet (D) 9.0

Ridelighed samlet 600.0

Gangarter samlet 753.0

Springning samlet 822.7
Samlet resultat 725.3

Hendes mor er kåret således:

Stangmål: 165 cm

Beskrivelse:

Harmonisk, passende ædel hoppe, med god bevægelse.

Krop: 877 Lemmer: 66 Bevægelse: 67 Helhed: 8

Kortvis: BESTÅET

Rapportvis: 1-dagsafprøvningsresultat

Ridelighed (D): 6

Ridelighed (F): 7

Skridt (D): 7

Trav (D): 7

Galop (D): 7

Kapacitet gangarter (D): 7

Kapacitet gangarter (F): 6

Taksation løsspringning (D): 7

Benteknik løsspringning (D): 6

Brug af ryg løsspringning (D): 7

Kapacitet løsspringning (D): 7

En søster til Aston-hoppen e. A'khan Z er kåret således i 2001 :

Resultat: DS

Stangmål: 167

Beskrivelse:

Harmonisk og storrammet hoppe med god bevægelse, dog på forparten. God springning.
Brugsdel ialt: 707,3
R: 626,5 G: 706,1 S: 789,4

Krop: 876

Lemmer: 46

Bevægelse: 67

Helhed: 7

Samtidigt gik hoppen stationsafprøvning med følgende resultat (bestået):

Ridelighed (T) 6.0

Ridelighed (F) 6.5

Ridelighed (D) 7.0

Taksation løsspringning (T) 8.0

Taksation løsspringning (D) 8.0

Benteknik løsspringning (T) 7.0

Kapacitet springning (T) 8.5

Kapacitet springning (D) 8.0

Kapacitet gangarter (T) 7.0

Kapacitet gangarter (D) 7.0

I 2004 blev hoppen igen eksteriørkåret, denne gang med følgende resultat:

Stangmål: 171 cm

Beskrivelse:

En storrammet hoppe med ukorrekt fundament, men god bevægelse.

Krop: 8 7 7 7 Lemmer: 5 6 Bevægelse: 7 7 7 Helhed: 8

Denne hoppe har fået et hoppeafkom med disse karakterer:

Stangmål: 163 cm

Beskrivelse:

Springbetonet, knap højstillet hoppe med god bevægelse. Særdeles god springning. Brugsdel i alt: 764,5 R: 764,7 G: 680,3 S: 848,5

Krop: 8 8 7 8 Lemmer: 7 7 Bevægelse: 6.5 7 6.5 Helhed: 8

Sadelkåring:

Kortvis: BESTÅET

Rapportvis:

Ridelighed (F) 7.5

Kapacitet gangarter (F) 7.5

Ridelighed (D) 8.0

Skridt (D) 6.5

Trav (D) 7.0

Galop (D) 6.5

Kapacitet gangarter (D) 6.5

Springning teknik (D) 8.0

Springning kapacitet (D) 9.0

Ridelighed samlet 764.7

Gangarter samlet 680.3

Springning samlet 848.5

Samlet resultat 764.5

Min usikkerhed består i hoppernes relativt dårlige karakterer i lemmer...

Jeg har ikke selv set hoppen, men det må da være noget der virkelig slår igennem fra moderen - jeg mener, søsteren har jo ligefrem et ukorrekt fundament og har fået et 4-tal, hvilket må siges at være tæt på katastrofalt, med alderen er det dog blevet til et 5-tal og forbedret på afkommet...

Kan de relativt gode bevægelses- og springanlæg opveje dette? For ellers er karaktererne jo ret gode...

Jeg er er klar over at man ikke kan sige udfra karaktererne hvilke fejl hoppen må ha', men vil gerne høre jeres mening om, og erfaring med sådanne karakterer?

Flo

0
0
Svar på denne tråd

Vedr. lemme karakter.
Forfatter: 
Dato:  18-01-2006 00:55

Der er utroligt mange heste der er kåret med forholdsvist lave lemme karakterer (selv blandt hingstene er der ikke langt mellem 6 tallerne), så jeg ville nu se hesten inden jeg "dømte" den ude. Det er som om at der går lidt mode i det, fx for nogle år siden var alle heste parallelforskudt hvilket resulterede i en masse 4 taller, og i år virkede det som om at alle heste have flade hove? (selv en hoppe vi har, som indeholder en del fuldblod og som derfor har små og snævre hove, men flade det er de absolut langt fra), så jeg vil anbefale dig at tage ud og se den og så du selv kan vurdere om det er et problem.

Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

lemme karakter
Forfatter: 
Dato:  18-01-2006 08:01

min ene hoppe, samt det meste af morlinjen, har ca 6 i lemmer - her er det dog primårt pga at de er for fine (så vidt jeg kan læse), og ved min egen hoppe igen for fine, men dommeren sagde at de passede fint til hesten og de er ikke skæve eller med andre fejl (hun er ½ fuldblod) ???

Sælges : 1 DV føl, 1, 2 års hoppe og 2, 4 års Hopper. Se min præsentation

Desuden sælges også for veninde 1, 3 års vallak er tilredet - Kontakt mig for oplysninger og evt billeder/video

0
0
Svar på denne tråd

Det kommer an på.
Forfatter: 
Dato:  18-01-2006 08:33

Hvorfor der er givet 6. Er det fordi hun er fransk og hvor udtalt.

Eller er det rette lemmer...

Og så skal du ud fra fejlen vurderer, om det harmonere med dit ønskede brug. Til spring skal man vel alt andet lige, ligge meget vægt( også bogstaveligt) på forben.

OLDENBORG KAN OG VIL(tror jeg)
Og nu med pintmoor-stutteri.
Det der er perfekt for dig, er ikke nødvendigvis rigtigt for andre.
0
0
Svar på denne tråd

Fra 8 til 6
Forfatter: 
Dato:  18-01-2006 08:33

Hejsa

Jeg fik en hoppe kåret engang med 88 i lemmer, desværre bestod hun ikke rideprøven, da hun var ømtået. Med en dyrlægeerklæring vedlagt fik jeg lov til at fremstille hende til ny sadelkåring 3 mdr senere.

Da fik hun 67 i lemmer, mærkeligt ikk'?

Det jeg vil sige med det, er at dommerne åbenbart ikke er enige om hvordan lemmer skal se ud, når karakterene for forben kan falde 2 karakterer fra maj til august (og springkarakteren steg med 2 og 3)

Mvh Dorte

0
0
Svar på denne tråd

tak for svarene
Forfatter: 
Dato:  18-01-2006 19:34

Tak for svarene

Jeg tænker også at det er vigtigt at se hoppen og vurdere de eventuelle fejl den nu må ha' og deres relevans for brugen.

Min bekymring er også mere med henblik på at jeg en dag måske kunne tænke mig at trække et føl på hoppen, og jeg tror ikke på at avle på et dårligt fundament - næsten lige meget hoppens kvalitet i andre henseender.

Specielt hos springhestene er avlere de seneste år gået meget på kompromis med fundamentet og kvaliteten af bentøjet = sørgeligt og i mere end en forstand uholdbart!

Flo

0
0
Svar på denne tråd

Flo...
Forfatter: 
Dato:  19-01-2006 10:54

Du kan i hvert fald godt regne med at den kan hoppe huse (ligeledes med god teknik og super forsigtighed!)

Det er det der kendetegner Aston afkom - jeg har selv en af slagsen En super sød hoppe, der har været *lidt* (læs meget) svær at tilride, og opgivet af mange. Men da hun først havde en rytter på ryggen, gik hun sine første stævner - med succes.

Hun er nu redet 3/4 år og springer LB med rigtig meget overskud. Så meget overskud at hun jævnligt for sjov springer støtterne ud

0
0
Svar på denne tråd

glemte lige
Forfatter: 
Dato:  19-01-2006 10:58

Mht. eksteriøret, har de Aston'er jeg har set ikke haft nogle helt hen i vejret eksteriørfejl. Men som du nævner, kommer det jo i dette tilfælde fra hoppen.

Tror i øvrigt godt jeg ved hvilken hoppe der er tale om. Kigger selv efter endnu en Aston til stalden

0
0
Svar på denne tråd

blanke
Forfatter: 
Dato:  19-01-2006 17:21

Ja, din hoppe ser rigtigt dejlig ud! - Jeg har beundret hende mange gange!

Jeg tror også gerne at hoppen kan springe huse, men i forbindelse med avl, synes jeg ikke at der skal indgås for mange kompromisser.

Angående køb, så er det ikke før til sommer at jeg har tid og overskud til at begynde og til den tid er hoppen sandsynligvis solgt - desværre!

Flo

0
0
Svar på denne tråd

Flo...
Forfatter: 
Dato:  19-01-2006 17:38

Ja, så er den nok solgt. Men den ifolede skimlede hoppe efter Aston har været til salg længe, den er jeg lidt vild med. Jeg tror bare ejeren har valgt nogle lidt uheldige billeder, som ikke fremmer salget.

Oplevede noget sjovt, da jeg var til mit 2. stævne på hoppen i sommers. Der var en hoppe som var fuldstændig magen til min, blot 10 cm større. Vi spurgte nærmest hinanden i kor om den andens hest var en "Aston", og det var de

Han avler virkelig kønne hoveder, og de fleste har en lidt bedre højde end min (men hendes mor er også kun 160 cm), godt eksteriør, vågent temperament (tilpas til en springrytter med hang til lidt action), super springteknik, og meget varme i fusserne.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider