Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Efter kastration
Forfatter: 
Dato:  09-01-2006 21:31

Da jeg ikke har noget at brige Diablo til som hingst, skal han kastreres her i januar. Det er så meningen at han flytter til et andet opstaldningssted til marts, da det er nemmere for mig, og forholdene bliver stort set det samme (samme foder, hø, halmstrøelse - dog flere heste på folden).

Jeg har hele tiden forstået det sådan, at når han er kastreret, så går der 3 uger førend han ikke er i stand til at bedække med resultat. Men nogen siger helt op til 3 måneder?!?! Han er 10 måneder, hvis det har betydning.

Hvor længe skal jeg regne med?? Er jeg nødt til at have ham til at gå alene det første stykke tid (han kommer på fold med hopper, da der er en anden plag samt nogle hopper der er gode til at lege med de unge), eller er risikoen væk til den tid??

Der kommer til at gå ca 5-6 uger fra kastrationen til han bliver flyttet.

Linda.

Mosegaards El Diablo - en stjerne i svøb

Medlem af FHK, HGK og pylreklubben

hestensurtehave.dk/

0
0
Svar på denne tråd

Vi har lige
Forfatter: 
Dato:  09-01-2006 22:06

fået kastreret vores hingst fra 8. maj 2004, og dyrlægen sagde, at der skulle gå 6 mdr., hvis man ville være helt sikker. Ellers 4-5 mdr. Jeg ved så ikke, om det har nogen betydning, at din er yngre. Men det må du jo spørge dyrlægen om. Man får jo nok ikke et entydigt svar.

Ellen

Uden hov, ingen hest.

0
0
Svar på denne tråd

kastration
Forfatter: 
Dato:  10-01-2006 03:13

Hvorfor kastrere en unghingst på 10 måneder, det er da synd at kastrere så tidlig, han er jo ikke udviklet nok, kan han ikke gå sammen med nogle vallakker.

Ofte får folk deres hingsteføl kastreret alt, alt for tidligt med det resultat, at hesten ikke udvikler sig rigtig, men kommer til at ligne en ranglet bønnestage.

Vi har to 1½ års hingsteplage, og de er nu kommet ud at gå sammen med 3 ældre hingste, hold da op hvor de nyder det.

Bare min mening.

Mona

:-) Stutteri Kronplet :-)

Min hest er mit spejl,
som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme
Citat.: Bent Branderup
FORHANDLER AF REGULATOR
0
0
Svar på denne tråd

jeg ville
Forfatter: 
Dato:  10-01-2006 08:19

ikke være bekymret når din hingst ikke er ældre.

Ang. tidspunkt er jeg også fortaler for at det bliver gjort så tidligt som muligt, vi har kun gode erfaringer.

Læs evt. dyrlæge Niels Tellerup's bog: Spørg dyrlægen om din hest, han anbefaler faktisk at man kastrerer inden føllet vænnes fra fordi det giver minds mulig gene for hesten og fortæller også om de myter/fordomme der er mht udviklingen bagefter.

0
0
Svar på denne tråd

Han skal kastreres
Forfatter: 
Dato:  10-01-2006 14:09

nu, fordi det er meget svært at finde opstaldning til en hingst her i området. Vil jeg beholde ham som hingst, så skal jeg gå på kompromis med de ønsker jeg har til stalden (ang. fodring, foldtid osv), og det vil jeg ikke.

Desuden vil jeg gerne have en hest, som jeg kan ride over alt og have med over alt uden problemer. Og så anbefaler min dyrlæge, at det bliver gjort, mens han er så ung.

Han visr på nuværende tidspunkt ingen hingstetendenser og er overhovedet ikke interesseret i hopperne.

Hvis dyrlægen mener der til marts stadig er risiko for at han kan lave føl, så må vi finde ud af noget med en hormonsprøjte. Til marts skal han nemlig flyttes i en anden stald (selvpas), hvor han kommer til at gå sammen med hopper.

Tak for jeres svar.

Linda.

hestensurtehave.dk/

0
0
Svar på denne tråd

kasteration
Forfatter: 
Dato:  10-01-2006 14:42

I sommers havde jeg fat i min dyrlæge fordi min hoppe skulle gå ved siden af en for nyligt kastereret vallak (6 uger). Han sagde at der efter 4 uger ikke skulle være noget problem. Jeg har hørt lidt forskelligt, men mon ikke man kan regne med de 4 uger når en dyrlæge siger det.

Hilsen Heidi

0
0
Svar på denne tråd

misylcup
Forfatter: 
Dato:  11-01-2006 21:15

Det lyder meget fornuftigt med de 4 uger - det er også det jeg selv havde regnet med.

Linda.

hestensurtehave.dk/

0
0
Svar på denne tråd

Det var da
Forfatter: 
Dato:  11-01-2006 22:06
også min dyrlæge, der fortalte mig at der normalt skulle gå 3 -4 mdr. men at man, hvis man ville være helt sikker, skulle lade der gå 6 mdr.

Ellen

Uden hov, ingen hest.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider