Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Farve/Cremello
Forfatter: 
Dato:  30-12-2005 18:41

Hej Folkens

Jeg har lige et lille spørgsmål:

Hvad farve ville man få ud af en gul hoppe og en cremello fravet hingst???

Ville der være noget "farligt" ved det???

Der er jo nogle af de specielle farver man ikke bare kan blande???

:-D Stina :-D

0
0
Svar på denne tråd

nu fortæller du jo ikke
Forfatter: 
Dato:  31-12-2005 12:10

Ja altså om den "gule" er palomino eller dunfarvet, hvilket ligeledes kan få betydning for afkommets farve.

Men cremello har fortyndingsgen i dobbelt forstand og palomino og dun har ligeledes fortyndingsgen.

Du vil have en 50% chance for en cremellofølle og afhængigt af moder/faderdyrets gule farve, så kan det også give enten palomino eller dun.

Men tager du en palominohoppe og en cremellohingst for eksempel så har du 50% chance for cremello- og 50% for palominoføl.

Og nej det er ikke særlig farligt... Det afhænger jo af hvad man ønsker og ellers kan det være rent liebhaveri.

God nytår

Tina

0
0
Svar på denne tråd

Er der ikke
Forfatter: 
Dato:  31-12-2005 12:37

risiko for at få dødfødt føl hvis man krydser en cremello med en dun eller palomino???

Ingen er både ærlig og fjendeløs.

(Carl Erik Soya)

0
0
Svar på denne tråd

nej det er ikke farligt
Forfatter: 
Dato:  31-12-2005 12:51

en cremello er ikke det samme som en hvid hest - hvor to af den slags ikke giver et levedygtigt føl - de er også noget med to overo også kan give et ikke levedygtigt føl.

En palomino og en cremello vil give 50 % chance for palomino og 50 % chance for cremello. Der er ikke ret mange som har villet sætte to cremelloer sammen -nok mest på grund af uvidenhed og usikkerhed , men jeg ved at Stutteri Crown har fået føl efter to cremelloer i år , som er sund og rask.

Avl af Palomino & Pinto-Arabere/
Rainbow Arabians
0
0
Svar på denne tråd

Supaya
Forfatter: 
Dato:  03-01-2006 18:06

er der ikke 75% chance for cremello og 25% for palomino ved krydsning ag cremello og palomino? Man kan velgroft sagt sige at der er 3 creamgener og 1 rødt???

ved to cremelloer er der 100% for cremello

ved to palominoer må det vel blive 50% for palomino og 25% for cremello og 25% for rød.

Eller tænker jeg galt

hvis man så tager en palomino og en rød er der vel mulighed for at få en rød hest eller en palomino - men det røde gen kan vel dække over et sort? så der kan vel også komme en smoky cream (sort gen og creamgen)???

Correct me if im wrong

I'm gonna live my life
Like everyday's the last
Without a simple goodbye
It all goes by so fast

0
0
Svar på denne tråd

You're wrong :)
Forfatter: 
Dato:  03-01-2006 18:26

Ang. to cremello'er og to palomino'er har du ret, men med krydsning af en cremello og en palomino er du lidt galt i byen :)

Cremello'en vil naturligvis altid afgive et cremegen, så det er palomino'en, der bliver afgørende for føllets farve. 50% chance for, at den afgiver rødt der i kombination med creme giver palomino og 50% chance for at den afgiver creme der i kombination med creme giver cremello. Not? :)

Cremello'en kan jo kun afgive ét cremegen :)

Mvh Thomas
www.macohl.com
0
0
Svar på denne tråd

nemlig!
Forfatter: 
Dato:  03-01-2006 19:19
Thomas, men det der med at det røde skulle kunne dække over et sort gen og så give en smokey istedet for en palomino - må jeg melde pas til - men jeg tror det ikke - men der skal nok nogle af de rigtig skrappe herinde på banen til det spørgsmål. Ligeledes hvis der med " en gul hoppe " menes en fjordbakke - den er også lidt tricky tror jeg - men nok ikke farligt

Rainbow Arabians
0
0
Svar på denne tråd

Sort dominerer over rød
Forfatter: 
Dato:  03-01-2006 19:51

Da sort dominerer over rød, vil en rød (palomino) hest aldrig kunne give et evt. skjult sort gen videre. Har hesten bare eet gen for sort, vil den blive sort eller evt. brun (afhængig af agouti-genet).

Derfor vil der aldrig kunne komme et sort/brunt/smoky black osv. føl efter to røde heste, eller to heste der begge har rød som grundfarve (hvilket inkluderer palomino og cremello).

Der findes også fjordheste med cremegenet, mener de kaldes ulsblakke selvom jeg faktisk ikke ved om det er "palominoblakke" eller "cremelloblakke" der kaldes det. De er i hvert fald meget lyse, så kunne godt forestille mig at det var cremelloerne - ved så ikke hvad de andre kaldes... Men der skulle i hvert fald ikke være nogen fare forbundet ved at krydse et blak- og et cremegen.

0
0
Svar på denne tråd

cremello
Forfatter: 
Dato:  03-01-2006 20:03

min hoppe er leverrød, og smider jeg en cremello hingst på hende avler hun 100 % palomino føl.

skal have stilt hende til kåring i dpa til sommer

hav en god jul
0
0
Svar på denne tråd

det korte
Forfatter: 
Dato:  03-01-2006 23:26

... svar er: TinaV har ret

og det er fordi:

For at forstå hvordan farverne fordeler sig skal vi skelne mellem fænotype (hesten fysiske farve) og genotypen (hestens genetiske farve)

Generne betegnes med bogstager. Et bogstav for hvert gen. Således:

E = sort

e = rød

A = brun

a = ikke brun

C = creme

c = ikke creme

Grundlæggende er en hest enten sort (Ee, EE) eller rød (ee).

Der skal altså skelnes mellem store og små bogstaver.

En cremello som ikke bærer brunt skjult ser således ud:

eeaaCC (rød,rød, ikke brun, ikke brun, creme, creme)

Altså - en hingst med to cremegener er enten cremello (rød + 2 x creme), perlino (brun + 2 x creme) eller smoky cream (sort + 2 x creme). Samlet betegnes disse som BEC-heste.

En cremello har genotypen eeaaCC, eeAaCC eller eeAACC

En perlino har genotypen EeAaCC, EEAaCC eller EEAACC

En smoky cream har genotypen EeaaCC eller EEaaCC

Dominansmæssigt fungerer det således at sort dominerer rød, rød dominerer brun og brun dominerer sort (og rød).

Hvis man vælger at parre en BEC hest med en palomino vil resultatet altid afhænge af hvilke farve de to heste gemmer på.

Lad os antage en vi vælger en smoky cream hingst (dem er der nu vidst ingen af i Danmark, men alligevel...).

Han har genotypen EeaaCC. Han er altså sort, rød, ikke brun, ikke brun, creme, creme.

Hoppen vi vælger er palomino. Hun har genotypen eeAaCc. Hun er altså rød, rød, brun, ikke brun, creme, ikke creme.

Hingsten vil altid give sit cremegen - da han er homozygot. Men der er 50% chance for enten at give det sorte eller det røde gen videre.

Hvis vi antager, at hingsten giver sit sorte gen videre vil det rigtig nok dominerer hoppens røde.

(Hoppen kan kun give rød, da det er de eneste to grundfarvegener hun har). Der er til gengæld 50% chance for, at hoppen også giver sit cremegen. Hvis vi antager at hun ikke gør det, og føllet derfor bliver genotypisk

EeaaCc står vi altså med et smoky black føl.

Giver hoppen sit gen bliver føllet

EeaaCC og dermed smoky cream.

Giver hoppen også det brune gen står vi pludselig med et føl der er

EeAaCc (buckskin) eller EeAaCC (perlino)

Simpelt ik?

Jeg håber ikke jeg bistod mere til forvirringen.

0
0
Svar på denne tråd

med gul
Forfatter: 
Dato:  19-01-2006 10:28

mente jeg en fjordheste farvet pony. Eller rettere sagt en fjordhest.

Lidt dumt jeg ikke skrev det.

:-D Stina :-D

0
0
Svar på denne tråd

Stinas
Forfatter: 
Dato:  19-01-2006 10:39

Hvis du vælger at parre en fjordhest med en cremello vil du med 100 % sikkerhed få det som amerikanerne kalder en dunalino.

Det er fordi fjordhesten er homozygot for blak (dun)

og cremelloen er homozygot for creme.

images.google.dk/image...a=N&tab=wi

0
0
Svar på denne tråd

louise : Nu er jeg forvirret !
Forfatter: 
Dato:  19-01-2006 15:33

Troede at en palomino ikke havde et brunt gen - men kun rødt + fortyndings cr. genet.

Du skriver :

Hoppen vi vælger er palomino. Hun har genotypen eeAaCc. Hun er altså rød, rød, brun, ikke brun, creme, ikke creme.

og senere

Hoppen kan kun give rød, da det er de eneste to grundfarvegener hun har). Der nikker jeg samtyggende

men længere nede skriver du at :"Giver hoppen også det brune gen"...

Og så er jeg for alvor forvirret

enlighten me please !

Rainbow Arabians
0
0
Svar på denne tråd

Palominogener med mere
Forfatter: 
Dato:  19-01-2006 17:11

Hej Supaya

Hoppen som Louise har taget udgangspunkt i - er en palomino =eeAaCc. Hun er altså rød, rød, brun, ikke brun, creme, ikke creme.

Og den kan jo så godt give et stort A videre, (brun)

www.hestefarmen.dk
- Bedækning med avlsgodkendt homozygot pintohingst
- føl til salg

www.hesteting.dk
- ting til dig og din hest

0
0
Svar på denne tråd

stadig forvirret
Forfatter: 
Dato:  19-01-2006 18:00

mener at en palomino er Cc + ee ?

Altså ingen Aa i en palomino -mener jeg bestemt - nemlig at der aldrig kan gives et brunt gen fra en palomino - ellers ville en en palomino x palomino eller palomino x rød kunne give en brun -og det er vist aldrig sket

Rainbow Arabians
0
0
Svar på denne tråd

supaya
Forfatter: 
Dato:  19-01-2006 22:02

palominoer kan skam godt have brune gener også ;-) For rød kan skjule brun, og palominoer er jo bare fortyndede røde

Men at en rød hest kan skjule brun betyder jo ikke nødvendigvis, at den gør det - vel ;-)

En rød hest med et brunt gen vil ikke kunne give brune føl med en rød hoppe fordi at det brune kun viser sig på sort grundfarve.

Denne farve vil føllet ikke få, da begge forældre er røde.

Hvis den røde med det brune gen giver dette videre vil føllet så altså også blive rød med brunt skjult.

Det brune kan så vise sig når hesten sættes sammen med en sort partner.

Du skal læse genotypen fra venstre mod højre. Når jeg skriver at noget er skjult mener jeg, at farven ikke er den hesten fremstår med (fænotypen).

Altså hvis hesten er:

Ee = sort (med rødt skjult)

EE = homozygot sort

ee = rød

Det er grundfarven

Så gør vi det sværere og tilsætter A´erne

er hesten

Eeaa = sort (rød skjult)

EeAa = brun (sort og rød skjult)

EEAa = brun (homozygot sort skjult)

eeAa = rød (brunt skjult)

eeAA = rød (homozygot brunt skjult)

Derefter sætter vi fortyndinsgenerne på. I dette tilfælde creme

EeaaCc = smoky black (rødt skjult)

EeAaCc = buckskin (sort og rødt skjult)

EEAaCc = buckskin (homozygot sort skjult)

eeAaCc = palomino (brunt skjult)

eeAACc = palomino (homozygot brunt skjult)

Håber det gav klarhed

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider