|
|
| Frieser-ejere-spørgsmål.. |
|
|
Nok et dumt spørgsmål, ( ) men når en frieser er kåret ster, i mit tilfælde kåret som hingst, nu vallak, er det så slut med at tage til kåring?? Jeg mener der er jo ligesom ikke mere at komme efter, men det ville jo være rart at komme ud og vise ham frem, er jo dødstolt af ham  Og det kunne jo være helt sjovt at få en beskrivelse af ham og se hvordan dommerne ser ham...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm er |
|
|
... du sikker på at din frieser er kåret? Der er ikke nogle danske frieserhingste der er blevet kåret, da dette foregår i Holland med skrappe kvalitetskrav. Men han kan vel have været fremstillet til følskue, som dog altså ikke er det samme som en kåring. Hvis han er kåret og har afkom kan du vel stille til noget afkomsfremstilling. Derudover er der vel diverse dyrskuer rundt omkring i landet. du kan sikkert læse dig til mere her: www.danskfrieserforbun.../index.htm
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for oplysningen |
|
|
selv om jeg stiller et dumt spørgsmål er jeg jo ikke dum.. ved skam godt at han ikke er avlsgodkendt, så ville han jo nok ikke være blevet kastreret.. Han er kåret STER og har også været til hingste udtagelse, men er blevet valgt fra pga. dårlig sædkvalitet.. Jeg ved jo godt hvad jeg har købt... Jeg vil gerne vide med hensyn til frieserkåringer..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hov hov |
|
|
... jeg har ikke sagt, at du var dum I øvrigt sker det at hingste kåres og kastreres efterfølgende. Der kan være mange grunde - og et levende eksempel er Blue Hors Cavan. Men en kåring er en avlsgodkendelse, så hvis hesten er vallak kan den altså ikke kåres - det løb er kørt. Hvad STER helt nøjagtig indebærer er jeg ikke klar over, men måtte jo så læse lidt op på det  Hingste (som ikke er avlsgodkendte- vb-hengsten) kan blive Ster kåret, men forbliver i følbog, da hingstestambogen kun er for avlsgodkendte hingste. De hingste, som avler rigtigt godt og samtidig har minimum 4 hingsteafkom som benyttes i avlen, kan også Preferent kåres. Som jeg forstår det er en STER-kåring noget der anvendes for at give point til forældredyrene . Tilbage er dyrskuerne og hvad frieserforeningen kan finde på af arrangementer. Måske stævner kun for friesere og den slags.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rigtigt |
|
|
en ster kåring- eller hvad vi nu skal kalde det- af afkom er MEGET vigtigt for en hoppe, da det betyder noget for hendes værdi som avlsdyr. -min blev ster-kåret da han var til hingste kåring. Men blandt friesere kan man godt tage en vallak med til kåring og få den bedømt og evt. ster kåret.. En ster kåring er et udtryk for at det er en virkelig god frieser man står med, der lever op til kravene. Alt den slags ved jeg udmærket godt om friesere, da jeg jo ikke bare lige spurgter til holland og bruger de store summer på en hest jeg intet aner om. -kan sagtens fortælle stolpe op og ned om det. Det jeg ikke ved er om man til en frieser-kåring ikke "har mere at komme efter" når den først er ster-kåret.. -og vallakker kan sagtens komme med til en frieser-kåring... Men tak for dine forsøg 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du kan.. |
|
|
Jeg ved ikke om man kan tage en allerede kåret hest med, men det kunne jeg da forstille mig ellers er der dyrskuer og IBOP-prøve, der er du mere end velkommen.. Jah, det at afkom bliver STER betyder noget for forældrene, hvis en hoppe får 4 STER afkom (incl. valakker) bliver hun Pref. Så jo, det er en hest er STER er lig med at den er kåret til det..
Krone og Bølge - En selvfølge
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxx |
|
|
Der vist også en "kåringsrang" over STER der hedder MODEL, men den er vist MEGET svær at opnå (så vidt jeg husker er der kun en hingst i hele verden der er det, mener den hedder Feitse men er ikk helt sikker)
Fantast Monbjerg 'Fonzie' 02.06.1988 - 06.12.2005 Elsket og savnet Aldrig har der været, eller vil komme en som dig, min elskede Fantast...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| linnea |
|
|
en model er en hoppe der er "super lækker", skal være det udtrykte billede af den frieser man avler hen imod.. Skal faktisk være en perfekt lille dame  Der er kun en i skandinavien, og det er stasevangs..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Muiver... |
|
|
Hej Marie.. Der er forskellige dyrskuer - vi har f.eks. ét i Lemvig, hvor jeg havde min vallak med sidste år (som fritidshest) Ellers tjek disse sider ud: www.123hjemmeside.dk/f...idtjylland www.123hjemmeside.dk/f...erklub-syd Frieserhesten-midtjylland holder en del arrangementer i løbet af året - så dér skal du selvfølgelig bare være med...  Med hensyn til den årlige frieser-kåring, så tror jeg ikke at du mere at "vinde" ved at komme til kåring. Jeg er ikke sikker på om ster-vallakker kan få flere plus-point. Men prøv at spørge Dansk frieser Forbund.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| IBOP.. |
|
|
- Som Annemette nævner er der IBOP testen (rideprøve for friesere), som de seneste to år blevet afholdt i november på Hammelev Ridecenter (sidste år også på Sjælland). Der kan du ihvertfald ride din frieservallak... Og blive vurderet af kompetente dommere fra Holland. Men kig på www.danskfrieserforbund.dk Ellers er der vel alle de "almimdelige" ridestævner... Jeg synes personligt at det ville være dejligt at se nogle friesere til alm stævner, så folk måske får øjnene op for at frieseren ikke kun er en kørehest 
- Og så os "endnu ikke penge nok til en frieser" tilskuere kan få lidt "guf for øjnene"  Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heidi-n |
|
|
Bare rolig, han kommer også til almindelig stævner, så må vi jo se om folk kan se at han er lækker, eller man skal høre den igen med at friesere ikke dur..  Er helt med på det med ibop osv. det var bare lige det med kåring jeg havde spekuleret over 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Muiver |
|
|
Får du ikke snart nogle billeder på din præsentation af din nye basse? Glæder mig sådan til at se ham... Som de andre også skriver så Dyreskuer, IBOP test evt. frieserkvadrillie
Man fortryder aldrig et køb af en Frieser!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kamilla |
|
|
jo undskylder meget  Skal nok lave et indlæg hurtigst muligt... Hvis du kan huske de billeder jeg lagde ind af ham fra holland da jeg lige havde købt ham, så får du et chok når du ser ham på et billeder der lader ham komme til sin ret.. Han er bare SÅ lækker  Mit problem med dyreskuer osv. er at det altid er om sommeren, og der har jeg ikke tid (har en campingplads).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bare lige et |
|
|
spørgsmål, jeg har hørt at det koster 13.000 at få kåret/ registreret et frieser afkom passer dette?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Muiver! |
|
|
Uhhh, det vil jeg gælde mig til så. Jeg kan godt huske de andre billeder af ham. Jeg kan godt se dit problem mht. til kåringer så. Ret surt. Jeg ved at IBOP-testen som regel ligger i okt. eller nov. så det kunne være en mulighed for at få bedømt hans ridelighed og gangarter. Her kan man jo få dem kåret MODEL hvis de får rigtig gode point, og hvis i for gode point men ikke MODEL, så er chancen meget større til den rigtige Frieserkåring i septemper, da dommerne også tager højde for det!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hej Marie Du kan IKKE stille din frieser ster vallak til kåring igen, så der er "kun" ibop testen tilbage, hvis du vil have en hollandsk vurdering af ham. MEN, du kan skrive til FPS når du har fået ham omregistreret i dit navn, og bede om hans lineare kårings resultat, så kan du se hvilke point han fik da han blev kåret ster  Jeg tilslutter mig Kamilla og siger: VI VIL SE BILLEDER  Kh Miriam
Frieserstald Birkely - når det skal være en rigtig frieser ! ^¨ ^¨ Transport tilbydes fra Jylland helst VEJLE/KOLDING området, til Sjælland fredag d. 6/1/2006 Pris ca. 1000.-kr www.123hjemmeside.dk/f...ld-bi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nete... |
|
|
Og så glemte jeg lige dig Nete - Nej det er ikke korrekt at det koster 13.000.-kr at få kåret et frieserføl. Det koster ca. 200.-kr i kåringsgebyr til Dansk Frieserforbund, og ca. 50.- EURO (350.-dkr) for registreringen af stamtavlen i holland, samt omkring 30 euro for OBLIGATORISK medlemskab af det hollandske forbund. Og, så skal du endeligt også være medlem af DFF for at kunne stille til kåring i Danmark (det koster vist 400.- for enkelt medlemskab). Derudover er der udgifter til boksleje på Vilhelmsborg, det koster som regel omkring 500.-kr. Så hvis vi laver lidt gorilla regning, koster det omkring 1800.-kr at få kåret sit frieserføl. vh Miriam
Frieserstald Birkely - når det skal være en rigtig frieser ! ^¨ ^¨ Transport tilbydes fra Jylland helst VEJLE/KOLDING området, til Sjælland fredag d. 6/1/2006 Pris ca. 1000.-kr www.123hjemmeside.dk/f...ld-bi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Billeder |
|
|
Så er der et par rimelige billeder på min præsentation, selv om han snyder lidt.. Har lavet en tråd på opslag og håber en rar sjæl vil flytte min billeder ind.. Men nu er der et par. -Kommer nogle bedre en af dagene 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| der var jeg da lige for hurtig... |
|
|
hehe, en god hjælp jeg giver... Vidste ikke det ikke galt vallakker. Så lyt du ikke til mig...  Forresten dejlig hest du har dig!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|