Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Røngten
Forfatter: 
Dato:  22-12-2005 11:14

Hej

Ville I få taget røngten før I køber et føl fra i år??

Med venlig hilsen

Christina

0
0
Svar på denne tråd

Røntgen.
Forfatter: 
Dato:  22-12-2005 11:56

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad den generelle holdning er til at røntgenfotografere føl, der er under et år.

Er det ikke noget med at man ser mange "spøgelser" på røntgenbilleder af så unge føl? Jeg mener, at jeg har læst et sted at et føl sagtens kan have flere skygger og anmærkninger, men når man så fotografere det igen et år efter, så kan det lige så vel være helt ren.

Sådan noget som OCD og andre vækstforstyrrelser kan vel lige så godt opstå i føllets 7-12 levemåned, og så kan man jo alligevel ikke bruge de røntgenbilleder man fik taget ved fravænning til noget.

Nu har jeg kun lavet og solgt et føl i livet, og der valgte køber billederne fra. Men hvad med jer der avler og sælger mange føl, hvad er kotumen? Forlanger I selv røntgen?

Mange hilsner Mette

0
0
Svar på denne tråd

røngten
Forfatter: 
Dato:  22-12-2005 12:57

hvad angår OCD, har jeg ladet mig fortælle at et røngent billeder ikke viser noget brugbart før føllet er ca 12 mdr/ 1 år gammel (tidligst 11 mdr.).

Jeg bruger ikke røngten og vil heller ikke forlange det medmindre hesten er halt eller har meget galle i leddene.

Sælges : 2 DV føl, 1, 2 års hoppe og 1, 4 års Hoppe. Se min præsentation

RDH "livmødre" udlejes - kontakt mig for oplysninger.

0
0
Svar på denne tråd

Røntgen
Forfatter: 
Dato:  22-12-2005 16:12

Jeg ved heller ikke hvad jeg ville vælge, hvis jeg skulle købe/sælge et føl. Jeg har været i dilemma hver gang jeg i det hele taget har købt en hest

Jer der sælger et føl: Skriver I jer ud af det i en kontrakt, at I ikke kan hænge på OCD pga. arvelige betingelser/opvækst mv?? Da det jo har stået køber frit for at få føllet røntgenfotograferet...

Men jeg synes jeg har ladet mig fortælle, hvis et føl/ 1 års plag er ren, vil der ikke komme noget senere, mens det modsatte (heldigvis) er tilfældet.

Men det ved jeg ikke om I kan bekræfte??

Trine

0
0
Svar på denne tråd

ang røgten
Forfatter: 
Dato:  22-12-2005 16:59
Ved en røngten på et føl mellem 6-12 mdr kan man jo godt sortere det værste fra men plagen kan altså godt få opvækstbetinget oecd senere ! Så selvom den er ren ved købstidspunkt kan der godt vise sig noget senere !

Mvh Graven

Partrytter søges til smuk unghest med kapacitet !Gerne en dresssurkyndig springpart !

0
0
Svar på denne tråd

men...
Forfatter: 
Dato:  22-12-2005 18:15

Hej Charlotte

Kan man se senestyltefod på røngten ved føl?? Jeg har ikke lige hørt om det før...kan du fortælle lide mere??

Med venlig hilsen

Christina

0
0
Svar på denne tråd

Nok ikke
Forfatter: 
Dato:  22-12-2005 18:31

Nej, jeg tror ikke at man kan se senestyltefod på røntgen, men jeg ved ikke om der kommer følgevirkninger som måske kan ses. Fx. kan bukkehov give forbenet dragtbrusk.

0
0
Svar på denne tråd

okay...
Forfatter: 
Dato:  22-12-2005 18:39

...så ved jeg hvad jeg skal kigge efter - kan ikke blive enig med mig selv om jeg skal vælge kun at få lavet et alm. dyrlægetjek eller om jeg skal gå hele vejen og få lavet røngten også...hmmm

Med venlig hilsen

Christina

0
0
Svar på denne tråd

hmmm...
Forfatter: 
Dato:  22-12-2005 21:30

Hej,

Har det føl du skal købe en forsikring, der er tegnet før den er blevet 30 dage? I så fald kan du overtage denne forsikring og er dermed sikret også medfødte ledskader, som OCD. Det er trods alt en økonomisk sikring for dig, hvis du er meget i tvivl. Men det dækker selvfølgelig ikke de gener og det besvær det er, hvis noget skulle dukke op.

Held og lykke med projektet - og GOD JUL til alle

MVH
Trine

Super dejlige hoppeføl efter A'Khan Z og Sam Sam sælges samt 1 års hoppeplag efter Aston
0
0
Svar på denne tråd

RGT billede af 3 mdr gammelt føl
Forfatter: 
Dato:  22-12-2005 22:00

Man kan se rigtigt meget på rgt billeder - selvfølgelig kan der komme vækstforandringer, men hvis du er usikker så ville jeg få taget billederne.

Her er et eksempel på et 3 mdr. gammelt føls kode og hov, så kan I selv få et indtryk - den har ingen forandringer, men det er ret skægt med alle de åbne vækstzoner - lidt af et puzlespil. Billedet er et fotografi af rgt billedet, derfor den forringede kvalitet.

Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

tusind tak
Forfatter: 
Dato:  23-12-2005 08:52

Tusind tak for alle jeres imput - det er en stor hjælp at høre jeres holdninger til det med røngten - desværre kan jeg jo nok ikke få "opskriften" på det rigtige at gøre, men kun følge mit hjerte når jeg står der og har set de føl jeg skal ud og se, tror, håber at det hjælper at se føllene og mødrene og snakke med ejerne - håber det kommer til mig

Rigtig gældelig jul til jer alle!

Med venlig hilsen

Christina

0
0
Svar på denne tråd

jeg har ladet
Forfatter: 
Dato:  23-12-2005 11:36

mig afvide af dyrlægerne på Ansager Dyrehospital, at viser røgten ingen tegn OCD, kommer det ikke senere i væksten. Og det er hvis man lader føllet/plagen gå i røgten fra 12-13 måneders alderen.

Mvh. Lotte.

"Oldenborg heste kan og vil"

www.123hjemmeside.dk/stald_miller
Rideudstyr sælges - hest ønskes til låns. Mere info på hjemmeside, samt hjælpere søges til Landsskuet 2006. Ret henvendelse pr. mail.
0
0
Svar på denne tråd

Røntgen
Forfatter: 
Dato:  23-12-2005 11:46

Jeg har ladet mig fortælle at det ofte er soild af tid/ penge at få taget røntgen billeder af et føl.

Min dyrlæge, som også selv avler siger at hvis man ser en mus på et føl, kan den sagtens være forsvundet når føllet bliver et år, omvendt kan et føl med rene billeder lige så godt have mus som et års.

Så det kan bedst betale sig at tage billeder når de har rundet et år, hvis man absolut skal have taget billeder af et føl anbefales det at de ihvertfald er eller er over 6 mdr.

Så hvis det føl du har påtænkt dig at købe ser fint ud "udefra" ville jeg ikke tage røntgen.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider