Jeg kan simpelthen IKKE finde ud af, hvad det er DSP vil og hvad de ikke vil!
Da vi fandt vores pony, som er ½ trakehner/ ½ newforest med fuld dokumenteret afstamning i ALLE led, var han kåret i Tyskland som Tysk Sportspony med 2 års bedækningstilladelse.
Ifølge EU-reglerne burde hans afkom jo så kunne registreres i DSP på lige fod med afkom efter DSP-kårede hingste. Men for at gøre det hele lettere, ville vi gerne have ham kåret i DSP.
Desværre var den årlige hingstekåring var netop overstået da handlen faldt på plads.
Jeg kontaktede så formanden for DSP, og fik at vide, at vi sagtens kunne få arrangeret en hjemmekåring, men at det ville blive noget dyrere for mig.
Hun ville forelægge det for avlsudvalget, og jeg skulle så høre nærmere.
Vi meldte os så ind i forbundet, og afventede.
En del af handlen med avleren gik så på, at de måtte beholde ponyen i en periode for at få lavet frostsæd. Så for dem ville det også kun være en fordel, hvis den blev kåret i DSP.
Så vi aftalte, at vi ville få overdragelsen af den til at passe med hjemmekåringen. Så ville avleren/sælgeren også gøre ponyen klar til kåring og fremvise den.
Flere gange kontaktede jeg formanden, fordi jeg ingenting hørte fra DSP.
Der kom flere forklaringer fra formanden:
"Det vil jo blive dyrt for dig, fordi du selv skal betale transport mm, for dommerne"
"Hvad er dyrt?"
"Mindst et par tusinde!"
Det syntes jeg ikke var dyrt!
"Den bliver jo afkåret igen, hvis den ikke møder til matrialeprøve, fordi den skal starte i det Tyske Bundeschampionat i samme tidsrum!"
Den tid, den sorg! Det er jo mit problem!
Men så fik jeg at vide, at avlsudvalget havde forfattet et brev til mig, om hvordan det hele skulle foregå. Fint nok, men jeg fik aldrig brevet!
Jeg rykkede for det flere gange, og jeg kunne læse i deres referater på hjemmesiden og i Ridehesten, at de havde fået en henvendelse fra en hingsteejer og at der var afsendt et brev. Men jeg har aldrig fået brevet.
Så sidst i april blev ponyen kastreret.
I august fik ponyen lov til at starte DSP-championat udenfor konkurrence. Den officielle vinder fik 70%, vores fik 82%!
Den ligger i øjeblikket som den højest placerede 5-års pony på DRF-rangliste.
Den har som sagt kårede forældre på begge sider, og er danskavlet.
Jeg mener absolut, at ponyen kunne have tilført dansk ponyavl meget godt mht eksteriør, gang, springevner og især ridelighed.
Et andet eksempel er en dejlig II'er hingst, der blev fremstillet til DSP-kåring i år. Den er kåret i Sverige. Den blev IKKE kåret!
Den er nok noget af det mest ridelige, jeg kender.
Og så vandt den forresten ECCO cup i sidste måned og blev nr. 3 til DM i august, - som 6-års!!!
Tænkt hvad den kunne have tilført af godt temprement til vores børns rideponyer!
Måske kan nogen af jer DSP-avlere fortælle mig, hvad der ligger til grund for deres valg af avlsdyr? Jeg forstår det nemlig ikke længere!