Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

KÆMPE IMPORT-- SKAL VI GØRE NOGET??
Forfatter: 
Dato:  19-12-2005 19:21

Den massive import af hollandske sportsponyer, af hollandske New forester, og andre ponyracer og heste er blevet enorm__

Danske småavlere, især af ponyer, må se deres lille alvsprojekt gå i vasken fordi, at importen af ''fantastiske'' ponyer er blevet så enorm...

''hestehandlere'' køber store partier, som var det er kopitasker fra Kina, og sælger dem derefter til danske folk, for billige penge...

Og de danske avlere og rytter, kan ikke få solgt deres heste, pga den urealistiske pris på de udenlandske ponyer/heste..

'''''' Fantastisk pony, importeret, sælges... den har gået S-klasser i både dressur og spring, 35.000 kr.''''

Det kan ALDRIG være realistisk, danske avlere og rytter kan ALDRIG sælge deres ponyer/heste til så lidt, hvis de har vist resultater i de klasser, og derefter ikke har fejler eller mangler...

Og så er det jeg tænker, kan man gøre noget imod dette, eller er det bare en udvikling vi må finde os i???

Skal vi se vores alvsprojekter, om at lave en fejlfri pony/hest, som har levet godt og vist fine resultater gå i vasken..

Der må jo være en grund til at de Udenlandske ryttere kassrere deres ponyer/heste??? eller er det bare en forestilling...

Personligt har jeg erfaret, mht ponyer, at der var adskillig med tidligere skader, spat og mangler.. De var blevet importeret..

Hvad skal vi gøre?? eller skal vi overhovedet gøre noget??

Jeg håber I vil give jeres mening til mit indlæg-...

L Jensen. 16 år.

0
0
Svar på denne tråd

helt sandt...
Forfatter: 
Dato:  19-12-2005 20:08

Jeg har set to tilfælde af køb af hollandske heste.

Den ene var en kwpn hoppe som blev købt af en venninde. Den havde så bare ikke sine rigtige papir med til landet. Det tog næsten et år før de rigtige dukkede op.

Den anden var en enorm lækker vallak på 175 cm som havde en gang som bare pokker. Han var købt for 45.000 kr, meget billig for en hest med den kapacitet og stamtavle. Indenfor det første år har rytteren kunne ride ham under halvdelen af tiden, da han har været halt. Det har nu vist sig at hans ene kode er længere nede end den anden. Slut kapittel for den hest.

Det er bare så ærgeligt både for rytter og hest at skulle igennem sådan en tur.

Har dog selv en lille ponyhingst købt for et par år siden som er okay. Han er en lille mini knabstrupper og er her for hyggens skyld.

Men skulle jeg have en ridehest ville jeg nok overveje en ekstra gang om jeg turde tage den risiko.

Mvh Susanne

Smart lille shetlandshingst sælges.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-12-2005 20:21

Folk må da selv om, hvad de vil bruge deres penge på. Handler du måske ikke også i Netto, hvis du gerne vil have samme vare billigere, end i exempelvis Kvickly eller Føtex?

Og hvis man som ansvarlig hesteejer har tænkt sig at anskaffe sig et ridedyr, så er det mindste man kan gøre da, at få den handelsundersøgt, så ikke alle de her "2. sorteringes-heste" spreder sig ind over landet, og forpester livet for de danske hesteejere...

Jeg ved godt det kræver tid, tålmodighed og penge at avle nogle gode føl, men som alle andre steder i verden, må sælgere jo prøve at følge markedet, hvis de vil overleve. Og sætter man en dansk vare for dyrt, så er der sikkert mange (incl. mig selv), der godt kunne finde på at købe en importeret hest. Det behøves vel ikke være dårligere end det danske?!

Jeg har også set danske heste, som har været gået lige så meget i stykker, som de udenlandske. Så indlægget ryster ikke mig i min grundvold - jeg synes det er på tide der kommer lidt mere konkurrence ind på det danske hestemarked.

Mvh. Lisbeth

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  19-12-2005 23:01

Hvad vil du gøre? Vi lever i et frit land underlagt det frie markeds bevægelser, dvs folk kan gøre hvad de vil og du kan ikke forhindre det.

Der er da ingen tvivl om at der kommer mange heste til landet, om vi er ved at bliver oversvømmet af hollandske sportsponyer med skavanker ved jeg ikke, men igen hvis de er så dårlige så spreder rygtet sig hurtigt og de bliver sværere at handle til fordel for de dansk avlede.

Vi har gennem tiderne haft 2 hollanske import ponyer, den ene var som du skriver sikkert afskrevet i holland og er nu på den anden side af regnbuebroen efter en længere tur gennem forsikringvæsnet, den anden er stadigt opstaldet og er en ganske fin pony med ekstremt ridbarhed og til stor glæde for sin rytter, så hvad den angår har det været en udmærket pony at få til landet.

Om den sidste vil jeg lige skrive at den blev importeret til en pris noget højere end det du angiver og den var 5 år og havde ikke gået noget, så prismæssigt tror jeg ikke de hollandske ponyer har noget at lade den danske høre, hvis de så ellers er i orden, desuden er det jo heller ikke ualmindeligt at en dansk pony der er lidt tvivlsom bliver handlet under prisen hvis den er lidt ukurrant, så i sidste ende må det være op til køberne at vurdere om den pågældende hest/pony er så ualmindeligt billig at den nok skal igennem en større dyrlæge undersøgelse.

Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

Om de så kommer fra Kina
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 03:30

Om min hest så kommer fra Kina er jeg ligeglad, jeg køber efter egne interesser, og hvis det er en hoppe køber jeg udfra, at der skal være noget avlspotientaile i hesten sammen med bevægelserne.

Alle heste skal om de komer fra Aarhus eller Beijing undersøges af en dyrlæge, hvis man køber noget der ikke har en attest, så er det køber der er dum.

Jeg køber den hest jeg syntes er bedst, men jeg vil dog sige, at danske avlere gør det så godt, at jeg ikke skal købe fra udlandet, jeg ville ønsker flere satte pris på det arbejde, der bliver lagt i, at avle vores rideheste, så avlerne kunne få deres penge ind igen med overskud !!!

0
0
Svar på denne tråd

Import
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 06:29

Sådan tror jeg det er indenfor alle racer. Der vil altid være folk som ligger og sælger heste til dumping priser og tilbyder deres hingste til useriøse priser.

Det med importen du beskriver har vi dog ikke med araberne, men bare generelt herhjemme er der mange som sidder og handler virkelig useriøst for at fylde hullet i lommen.

OX Hingst står til avlsbenyttelse i 2006 - Efter Res. Worldchampion hingsten Padrons Kadar. Lækkert show hoppeføl til salg.

0
0
Svar på denne tråd

Det er jo de
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 11:20

frie markedskræfter der gør det og hvis folk mener at det er smart at købe hollandske sportsponyer/heste, så skal de da gøre det. Med tiden finder man jo ud af om kvaliteten er så god, som den burde være og er den det, må de danske avlere jo stramme sig op og er den ikke kan de danske avlere fortsætte deres gode arbejde og glæde sig til den tid, hvor der kommer god efterspørgsel på deres ponyer igen.

Hvis kvaliteten på de hollandske ponyer er så ringe vil der ikke gå lang tid, for i hesteverdenen er det svært at holde ret meget skjult...

Vi har jo de samme problemer indenfor hundeverdenen, hvor folk gladeligt køber hunde fra østlandene, der er opvokset under kummerlige forhold og taget for tidligt fra moderen. Dér er der så et dyreværnsmæssigt hensyn at tage, så dér bør gribes ind, men havde det været almindelig, sunde, velopdrættede hunde måtte vi som hundeopdrættere jo bare forholde os til det og finde ud af om man vil hoppe med på discountbølgen eller fortsætte det gode avlsarbejde, man er igang med selvom det ikke er økonomisk forsvarligt.

Ingen er både ærlig og fjendeløs.

(Carl Erik Soya)

0
0
Svar på denne tråd

Nu er det jo sådan...
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 14:35
at vi flere gange har set udlandet være længere fremme mht. deres avlsarbejde. Jeg har selv to importerede hollandske NF-ponyer af bedste blodlinjer og med super kåring. Sådan nogle havde jeg ikke fået herhjemme til den pris. Folk må da selv bestemme hvor i verden de køber deres heste/ponyer. Jeg syntes ikke længere det er et så stort problem med importerede heste/ponyer, som det var for nogle år tilbage, idet jeg tror folk er blevet mere bevidste om hvad det er de ønsker, og derfor kommer der primært bedre heste op, og således også i mindre mængder. Jeg har haft svært ved at sælge mine afkom, primært de store heste, til fornuftige priser, men billedet er vendt nu, så jeg mener egentlig ikke det er noget problem med importerede heste/ponyer.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil nu ikke
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 15:09

give dig helt ret i at de danske avlere ikke kan få penge for deres poniere. Sad faktisk og tænkte over hvor vanvittige pony priserne fakstisk er. Det er jo faktisk umuligt at finde en 4-5 års pony med tre gode gangarter og et ok eksteriør for under 35.000-40.000.

Jeg har dog lagt mærke til at der den senere tid har været annonceret rigtig mange hollandske varmblods heste og poniere her på HN.

0
0
Svar på denne tråd

Nej, selvfølgelig...
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 16:06

kan man få penge for en god pony. Gode heste kan altid sælges. Spørgsmålet er bare om vi så får prisen. Og selvfølgelig kan vi også lave dem herhjemme. Der er bare mange "middel-heste", dem laver vi jo alle nogen af, og de er sværere at omsætte. Jeg vil ikke betale de svimlende summer som Nete Langhoff nævner for en pony, derfor har jeg valgt at få nogen væsentlig billigere af god kvalitet fra Holland, som jeg mener er meget langt i deres NF-avl.

En anden ting jeg så lidt har undret mig over er hvor populær ponyavl, læs DSP, er blevet. Er det lidt sådan at hvis man har en ponyhoppe af ubestemt herkomst, så kårer man den i DSP, og så avler man på den? Er det ikke også den pony, som ødelægger markedet for "os mere seriøse" avlere? Blot en tanke... Og ikke for at dømme nogen overhovedet for at lave tilfældig avl.

0
0
Svar på denne tråd

Montana
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 17:21

Der er ikke noget der hedder tilfældig avl - det hedder reproduktion.

Avl er gennemtænkt...

Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

Montana og Grete
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 18:52

Egentlig er jeg enig med jer begge...at kåre en pony med ukendt afstamning tilfører jo kun "racen" (DSP) mere usikkerhed og gør det sværer at vide HVAD man avler frem i de kommende generationer. derfor mener jeg også, at DSP bør stramme deres kåringregler for hopper uden afstamning yderligere end de allerede har gjort.

jeg har selv kåret en pony uden dokumenteret afstamning (dog kendt) i DSP og er af den mening, at hun vil kunne tilføre DSP noget. Hun blev også kåret med meget flotte karaktere og blev tilmed bedste spring hoppe med 8 i kapacitet og teknik. Havde hun været en kedelig småtgående pony uden kapacitet til mere end LC, havde jeg aldrig fremstillet hende.

hvad med man strammede reglerne yderligere, så hopper af ukendt afstamning som minimum skal kåret med 7 eller derover i helhed og ingen karakterer under 6 ??? jeg så nemlig mange kedelige ponyer med alvorlige eksteriørmæssige fejl lige blive kåret med de mindste DS karaktere man kan forestille sig, bla. 4 i overlinje ?? s¨dan en pony uden afstamning burde efter min mening have være afvist.

jeg er forstående overfor, at DSP er så forholdvis nyt, at de bliver nødt til at tage ukendte afstamninger ind, for at undgå indavl - men er DSP ikke snart af en sådan størrelse, at man kan stramme hårdere op og kravene til kåring af ukendte afstamninger ???

0
0
Svar på denne tråd

Grete..
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 20:39

Det har du ret i... Sorry, forkert formulering, men forståelsen var der da

Til andersen, så kan jeg godt se din pointe. Men det ændrer jo ikke ved at man ikke ved hvad det er man avler på, selvom ponyen eller hesten (i f.eks. DV-regi) er nok så god. Om hvor stort DSP-forbundet er, ved jeg af gode grunde intet om. Vi avler ikke der...

0
0
Svar på denne tråd

montana
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 21:05
nej, det ændre ikke ved det faktum, men når nu DSP har valgt at tage ukendt afstamning ind, så synes jeg de hopper, der kåres med ukendt afstamning bør være "bedre" end en almindelig DS, så de kan tilføre noget opadgående og positivt, i stedet for at være middel eller derunder.
0
0
Svar på denne tråd

En anden oplevelse
Forfatter: 
Dato:  21-12-2005 11:15

Jeg kan simpelthen IKKE finde ud af, hvad det er DSP vil og hvad de ikke vil!

Da vi fandt vores pony, som er ½ trakehner/ ½ newforest med fuld dokumenteret afstamning i ALLE led, var han kåret i Tyskland som Tysk Sportspony med 2 års bedækningstilladelse.

Ifølge EU-reglerne burde hans afkom jo så kunne registreres i DSP på lige fod med afkom efter DSP-kårede hingste. Men for at gøre det hele lettere, ville vi gerne have ham kåret i DSP.

Desværre var den årlige hingstekåring var netop overstået da handlen faldt på plads.

Jeg kontaktede så formanden for DSP, og fik at vide, at vi sagtens kunne få arrangeret en hjemmekåring, men at det ville blive noget dyrere for mig.

Hun ville forelægge det for avlsudvalget, og jeg skulle så høre nærmere.

Vi meldte os så ind i forbundet, og afventede.

En del af handlen med avleren gik så på, at de måtte beholde ponyen i en periode for at få lavet frostsæd. Så for dem ville det også kun være en fordel, hvis den blev kåret i DSP.

Så vi aftalte, at vi ville få overdragelsen af den til at passe med hjemmekåringen. Så ville avleren/sælgeren også gøre ponyen klar til kåring og fremvise den.

Flere gange kontaktede jeg formanden, fordi jeg ingenting hørte fra DSP.

Der kom flere forklaringer fra formanden:

"Det vil jo blive dyrt for dig, fordi du selv skal betale transport mm, for dommerne"

"Hvad er dyrt?"

"Mindst et par tusinde!"

Det syntes jeg ikke var dyrt!

"Den bliver jo afkåret igen, hvis den ikke møder til matrialeprøve, fordi den skal starte i det Tyske Bundeschampionat i samme tidsrum!"

Den tid, den sorg! Det er jo mit problem!

Men så fik jeg at vide, at avlsudvalget havde forfattet et brev til mig, om hvordan det hele skulle foregå. Fint nok, men jeg fik aldrig brevet!

Jeg rykkede for det flere gange, og jeg kunne læse i deres referater på hjemmesiden og i Ridehesten, at de havde fået en henvendelse fra en hingsteejer og at der var afsendt et brev. Men jeg har aldrig fået brevet.

Så sidst i april blev ponyen kastreret.

I august fik ponyen lov til at starte DSP-championat udenfor konkurrence. Den officielle vinder fik 70%, vores fik 82%!

Den ligger i øjeblikket som den højest placerede 5-års pony på DRF-rangliste.

Den har som sagt kårede forældre på begge sider, og er danskavlet.

Jeg mener absolut, at ponyen kunne have tilført dansk ponyavl meget godt mht eksteriør, gang, springevner og især ridelighed.

Et andet eksempel er en dejlig II'er hingst, der blev fremstillet til DSP-kåring i år. Den er kåret i Sverige. Den blev IKKE kåret!

Den er nok noget af det mest ridelige, jeg kender.

Og så vandt den forresten ECCO cup i sidste måned og blev nr. 3 til DM i august, - som 6-års!!!

Tænkt hvad den kunne have tilført af godt temprement til vores børns rideponyer!

Måske kan nogen af jer DSP-avlere fortælle mig, hvad der ligger til grund for deres valg af avlsdyr? Jeg forstår det nemlig ikke længere!

MOR TIL KAROO, OG EJER AF JACOB KLAPHAT

Formand for en lokal

ponyafdeling af D.Å.H.M.

Men modstander af skarpe bid og hjælpetøjler!

0
0
Svar på denne tråd

hollandske
Forfatter: 
Dato:  22-12-2005 13:10

Tja, man bestemmer vel selv hvad man vil købe..

Jeg har da også lige købt mig en hollandsk varmblod, til fine penge og med fine papirer.. HAn fejler absolut intet, men man kan jo ogs¨å være uheldig

Maria og Neilons
Billeder til en hver lejlighed
www.foto4you.dk/

0
0
Svar på denne tråd

Hvis de
Forfatter: 
Dato:  22-12-2005 13:21

danske ponyer var gode nok var der ingen grund til at importere, så dk´s pony avl må ud af starthullerne og avle det rytterne vil have..

www.hesteuniverset.dk

Et univers for hestefolk

0
0
Svar på denne tråd

567567576
Forfatter: 
Dato:  22-12-2005 14:19

Dem som ender i Danmark er jo typisk dem de har "råd" til at miste!

som andre skriver, så holder mange af dem ikke i længden, og mange er fyldt med mangler og fejl!

-Dog kan der også være nogle VIRKELIG lækre enere i mellem, og jeg syntes selv de Hollandske ponier er utrolig smarte - hvor mange af de danske er lidt "grove" og tunge..

Pernille H. G. Larsen (Team AND)
Yabadoo & Moonhaze Silver Spiral
(kanon springpony til salg)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har hørt
Forfatter: 
Dato:  22-12-2005 23:12

det om friseren...at der blir impoteret 3. og 4. klasses frisere til DK med store løfter om gode avls emner...heste som ikke er interesandt for hollandsk avl. og de "dumme" danskerer betaler blot 9000-15.000 for en sådan hest... nogen køber dem end da hjem og sælger dem dyrt til andre danskere...det er der faktisk flere af de seriøse friser avlere der gør opmærksom på på deres hjemmesider... og hvor de bla. skriver at en god friser der er muligt avlsemne ikke koster under 45.000 i en alder af 2-4 år.

hmmm...det er godt nok ikke en sportspony men ideén er den samme ik...

Jeg tror ikke der er så meget at gøre ved det...

Når jeg selv engang skal igang med mit avl...vil jeg ned til en anerkendt stald i pågældende land og se hestene live og have en dyrlæge under armen... Jeg vil ikke købe en billig hest der måske kan nå det mål jeg har for øje (at avle det perfekte ridedyr til en eller anden heldig OL rytter ) at få skabt en kernesund og stærk hest uden alle de der sædvanlige skavangker man så tit høre om...

Men det er et spørgsmål om pengepungen kan rumme de priser og et spørgsmål om hvor meget hver enkelt er villig til at ofre på en hest og hvad den skal bruges til...jeg har intet imod der blir impoteret heste..men jeg vil have noget imod hvis en hest der ikke er i orden ingår i avl. og evt. gengiver sine fejl og mangler...

MVH Sus

0
0
Svar på denne tråd

har en
Forfatter: 
Dato:  26-12-2005 22:24

jeg har en hollansk varmblodshoppe, hun har været i dk i 8 måneder ca, og hun er chippet og har papir.

det er de rigtig papir der med på hende, hun kommer direkte fra en avler dernede..

hun er sund og rask og dejlig og smuk, se hende på min præsentation..

hun står i værdi ca 28.000 nu, og når hun redet er det mere..

hun kan stilles til kåring i dpa til sommer...

men hvor kan man henvende sig hvis man vil have en friser plag dernede fra...

hav en god jul
0
0
Svar på denne tråd

"Modelune"
Forfatter: 
Dato:  30-12-2005 23:03

For bare at træde lidt i det!!!

Jeg er af den overbevisning at det er et "modelune", det er "in" i visse kredse at kunne sige man har en importeret hollandsk pony.

Jeg har set flere og vil ikke udtale mig om kvaliteten eller kvantiteten af disse hollandske heste/ponyer. Det vigtigste er at dyret er raskt og kan udfylde den rolle og de forventninger rytteren har.

Har de fleste hest/ponyracer ikke været "in" på et eller andet tidspunkt?? Hvad med Tinkeren, islænderen eller araberen for den sags skyld, Jeg har reddet i mange år og har efterhånden oplevet flere "moderacer". Da jeg var yngre, var det populært at købe en "gammel" travhest, når ponyen skulle skiftes ud med noget større. De var jo billige.

Der kommer efterhånden også flere og flere heste fra de gamle østlande. Så jeg kan egentlig ikke hidse mig så meget op over hollandske heste - vores egen DV og DSP er jo heller ikke alle lige gode - langt fra. Her bliver jo også avlet på alt. Alt med en stamtavle, kan sælges som avlsdyr på trods af diverse skader. Der dukker tit annoncer op her på HN med den type hest. "Avlshoppe sælges, fine papirer, renracet - kan dog ikke rides pga. "skade"". Og det er endda tit unge heste(for mig er en ung hest under 10 år) samt det faktum, at hesten ikke er raceren når den er DV, DV og DSP er en typehest/pony ikke en race.

Lad os nu ikke kaste med sten når vi selv bor i et glashus

0
0
Svar på denne tråd

hhh
Forfatter: 
Dato:  11-01-2006 20:13
Tak for alle jeres svar og synspunkter..
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider