Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Fjordhingste
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 21:37

Mine forældre har netop købt en kåret fjordhoppe til min lillesøster som ridepony. Vi avler jo ellers welsh, men da min søster har mindre lammelser i venstre side af kroppen, blev der anskaffet en meget rolig pony (den har tidligere gået som rideskolehest).

Bitten, som hoppen hedder, har altså fuld afstamning, og vi kunne godt tænke os at se billeder af hendes forfædre, hvis nogen skulle ligge inde med sådanne!

Vi er jo helt "blanke" indenfor fjord så al information er kærkommen!

Her er hingstene i hendes stamtavle:

Hendes far hedder "Orm". Hans forældre hedder "Olger" og "Larissa". Larissas far hedder "Heino".

Vores hoppes mor hedder "Natja". Natja's far hedder "Bestmin" og hendes mor hedder "Tøsen".

Ja, navnene klinger jo noget anderledes i ørerne, nå nu man er vant til welsh'enes ofte meget avancerede navne!

Bitten er kun 134 cm på stang, men er meget rolig af sind, og stærkt bygget. Hun er født i ´93 og kåret i 2. klasse A.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan se...
Forfatter: 
Dato:  13-12-2005 09:44

... at Bitten har et FJN stambogsnr, som gives til de hopper, der går i forregistret. Jeg gætter på, at det skyldes at der ikke er fremstillet hopper til kåring på mor-siden.

Orm stammede fra Tyskland, og var kåret i II. klasse. Han var i øvrigt også en lille én, kun 139 på stang.

Bestmin kom fra Norge.

Der ligger ikke billeder af fjordheste på nettet (udover de billeder private mennesker lægger ind), men der er billeder af alle hingstene i stambøgerne.

Jeg tror, at www.fjordhest.dk vil være det bedste sted at hente flere oplysninger, f.eks. under "avlsforum" eller "fremlysning". Der sidder mange "gamle" avlere, som kan huske en masse om tidligere hingste.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

det er
Forfatter: 
Dato:  13-12-2005 16:57

... da godt nok lidt langt ude, men her er et billede af Bittens tip-tip-tip oldefar :-D der hed Dyre

www.allbreedpedigree.com/orm3

0
0
Svar på denne tråd

og går man
Forfatter: 
Dato:  13-12-2005 17:04

... længere tilbage i stamtavlen på allbreedpedigree ser man, at Bitten i høj grad stammer fra en hingst der hedder Njal. Han er nemlig brugt uhyggeligt meget i 11 -12 led (født i 1891)

På morsiden er der også noget Dølehest

Stamtavler er spændende :-D

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak
Forfatter: 
Dato:  13-12-2005 19:50

Mange tak for det!

Vil det sige, at selvom der står hun er kåret i 2. A, så er det kun forregister?

0
0
Svar på denne tråd

Han hed nu godt nok...
Forfatter: 
Dato:  14-12-2005 08:40

... Njål (men Pettigree kan ikke håndtere et å)- og han er sammen med Rosendalsborken temmelig meget medvirkende til den moderne fjordhest.

Med hensyn til Bittens FJN-nr. og forregister, så synes jeg at du skal tage kontakt til Birgit Mortensen, som er formand for Fjordhesten Danmark. Hun kan forklare dig sammenhængen (uden mine gætterier :)). Hun kan træffes på birgit@fjordhest.dk

Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

nå ja så
Forfatter: 
Dato:  14-12-2005 13:25

... Njål ;-) men så fik jeg også lært lidt i dag.

Egentlig et sært navn :-D ahh well...

0
0
Svar på denne tråd

Ja, mange af navnene er...
Forfatter: 
Dato:  14-12-2005 13:41

... lidt pudsige - men de er jo norske, og når de udtales på norsk, så er de faktisk rigtig flotte, mange af dem.

Der er på en eller anden måde en sær poesi i mange af navnene, der leder tanken hen på fjelde og lier og små skovsøer :)

Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

Bitten.
Forfatter: 
Dato:  14-12-2005 23:31

Tillader mig at spørge til hvor du har købt hende.

Tror jeg kender hende, men er ikke 100% sikker, hvis det er hende kan jeg fortælle jer lidt om hendes fortid.

Samt jeg har mange billeder af hende, og kender hendes tidligere rytter (Tinkerbell Fyn, herinde fra).

0
0
Svar på denne tråd

Bestmin
Forfatter: 
Dato:  19-12-2005 23:19

Min den gamle hoppe Liz er faktisk i familie med Bitten, da hendes far er Bestmin. Jeg har desværre ikke selv set nogen billeder af ham, da det ikke findes i de hingstekataloger jeg har med ham. Men jeg ved at han ganske rigtigt kom hertil fra Norge, og at han kun blev far til ni hopper i DK.

Jeg mener at have hørt at Poul Erik, der ejer Ingegårds Pax, har haft ham et år. Kan ikke lige huske hans efternavn.

Henry Udsen, som er avleren bag Liz, har vist også haft ham. Han har vist haft flere hopper efter Bestmin.

Håber det er noget du kan bruge. Du kan se billeder af Liz på min præs. hvis det har interesse...

mvh Anne Mette

:-)
En hest er altid en hest, men en rytter uden en hest er bare et menneske! Og en rytter uden hjelm er bare et fjols!
0
0
Svar på denne tråd

søde Bitten
Forfatter: 
Dato:  23-12-2005 19:44

Jamen det er hende Bitten.

Dejlig hoppe.

:-)

...har fået mailet med de nye ejere.

men et meget rolig hest eller tidligere rideskolehest er hun ikke.

Men en super skøn skovturs pony for den erfarene rytter.

...savner hende helt...

Men det er dejligt, at høre at hun har fået et godt hjem og ikke længere går på omgang hos hestehandlerne.

Mennesker vil forråde dine hemmeligheder,

dit venskab og din kærlighed.

Men dyr vil aldrig bedrage dig.

0
0
Svar på denne tråd

ALT du vil vide
Forfatter: 
Dato:  25-12-2005 00:20

her er resultaterne af din hoppe

Hoppe af ret god type. Passende dybde ogbredde. Ret typisk hoved. Kraftig hals. Stejl skulder. Ret god manke. Stram lænd. Middellangt, velformet kryds. Lemmerne fine, rette og fransk for, klejne haser og små hove. Bevægelsen ret god og taktfast i skridt, mere elasticitet ønskes i trav.

Kåret den: 97-07-22 Sted: Odense Resultat: AVLSGODK. nr. 2 af 4 Krop: 7767 Lemmer: 66 Bevægelse: 75
Helhed: 6

hun er foresten en F1 hoppe..dvs forregister

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider