Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

fravænning af føl
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 19:56
Hvordan er det bedst at fravænne et føl? Gradvist hvor hoppe og føl er sammen om natten og adskildt om dagen eller en "kold tyrker"?
0
0
Svar på denne tråd

Tjaa...
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 20:33

Jeg har i år benyttet begge metoder og har intet negativt at sige om nogen...

Hoppen vrinskede dog i færre dage ved den "kolde tyrker" ...

Sælges : 2 DV føl, 1, 2 års hoppe og 1, 4 års Hoppe. Se min præsentation
0
0
Svar på denne tråd

ganske enkelt fravending
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 21:21

En aften satte jeg simpelthen føllet (8 mdr) ind i sin egen boks skråt over for hoppens og så kommer de på hver deres fold (lige ved siden af hinanden) Der har intet "piveri" været fra nogen af siderne. Tror det er fordi jeg ventede til de 8 måneder. Jeg har et føl der fra dag 1 har været ligeglad med sin mor, og en hoppe som slet ikke kikker ind på føllets fold i løbet af dagen.

MEN da Føllet var 6 måneder kunne jeg slet ikke trække en tur med det uden at hoppen blev meget urolig og kaldte og kaldte. Noget siger mig at de ikke er "klar" til adskildelsen før de er 7 -8 måneder...I naturen bliver de jo først fravendt noget senere end de 6 måneder Vi som mennesker har sat som standart.

stald KenTri
dsp med hjerte og vilje

dsp. dansk smuk og powerfull

0
0
Svar på denne tråd

Har læst en i en undersøgelse
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 22:17

... At mange heste der har adfærdsproblemer kan skyldes hård fravænning. Jeg er ikke selv avler, men har læst og hørt fra flere at det er mest fair over for begge parter at man laver en langsom fravænning. Min egen hingsteplag som snart er 1½ år, blev fravænnet langsomt, hvor de gik på fold sammen om dagen, men var sammen om natten. Så efter nogle dage, fik han lov at være hos hende 10 min, eller deromkring, morgen og aften, så kun morgen og så var det slut. At gøre det på den måde, skulle også mindske at hoppens yver/patter (hvad kalder man det egentligt på en hest?) skulle være mindre fyldte med mælk, og man mindsker herved betændelse...

Det med at de står og vrinsker efter hinanden tror jeg er forskelligt fra hest til hest. Jeg synes kun moderen til min, vrinskede bekymret, når jeg irettesatte hendes baby

Altså, jeg har det fra et par avlere, har ikke selv nogen erfaring, andet end det fra min egen plag. Håber du kan bruge det til noget.

Julehilsener

Hectoria

0
0
Svar på denne tråd

mine tidligere
Forfatter: 
Dato:  13-12-2005 11:48

føl er fravænnet tidligt/hurtigt...

Mit 1. føl blev fravænnet da den var ca 4 mdr af helbredsmæssige årsager ved både føl og hoppe - den er i dag 2½ og har absolute ingen adfærds problemer i følge ny ejer...

Mit 2. føl blev fjernet fra sin mor efter kun 2 nætters adsikildelse, da hoppen havede fået yverbetændelse mens han gik ved hende endnu - han er i dag 1½ går sammen med sin far og trives også i bedste velgående i følge ejer...

Alle mine føl jeg har fravænnet i år går på fold lige op til hopperne og er ikke en eneste gang gået i mod hegnet eller prøvet på at komme om på den anden side på anden måde...

Sælges : 2 DV føl, 1, 2 års hoppe og 1, 4 års Hoppe. Se min præsentation
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider