|
|
| Ren svaber prøve?? |
|
|
Hvis man har en hoppe der ikke har en ren svaber prøve, hvordan får man den så behandlet? Hoppen har tidligere haft føl, men er efterhånden omkring de 15-17 år. Kan det betale sig at behandle? Er der nogle risici ved at ifole en hoppe efter behandling? Jeg ved desværre ikke særlig meget om dette begreb, har kun hørt udtrykket.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvis hoppen |
|
|
ikke er ren så skyller dyrelægen den og ligger pencillin op , en ubehandlet infektion kan gøre hoppen steril, så det kan klart anbefales at behandle den og der er ingen risiko forbundet med det, andet end hoppen højest sandsynligt er nemmere at ifole !! vh berit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nu er det kun lige |
|
|
blevet opdaget at hoppen ikke er ren. Og den har som sagt hverken været forsøgt ifolet eller været det i nogle år (ca 3-5 år, ikke min hest, så ved det ikke præcist). Hvor stor er chancen for at den måske er blevet steril? Er der nogle tegn på at man kan se at den er steril? Jeg kan huske, at den ihvertfald blinker og "slimer" meget når den er i brunst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Penicillin |
|
|
Hvis hoppen er uren, så behandler man den med et antibiotika direkte i børen. Man kan evt. tilsætte det til saltvand og så skylle børen med det. En af DK's førende dyrlæge på området anbefaler at der går minimum 4 mdr. fra at hoppen er erklæret ren, til man forsøger at ifole den. Det er et spørgsmålom at slimhinden i børen skal have lov tilat regenerere inden hoppen kan blive ifol. Men en hoppe på over 10-12 år er i avlsmæssig henseende en gammel hoppe og vil alt andet lige være sværere at få ifolet. At den har været uren gør det ikke nemmere. Derfor skal man tænke det grundigt igennem og gøre op med sig selv om hoppen er så god at man vil ofre måske mange penge på at få den ifol. Vi valgte at få lavet en biopsi, som er lidt mere dybdegående end en svaberprøve, på vores hoppe. den har så sagt OK for ifolingen af hende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| charlotte... |
|
|
hvad kostede det at lave en sådan biopsi? Det har jeg aldrig hørt om før.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Biopsi |
|
|
Jeg mener det blev lige omkring de 2000 kr, i det hele. Men billigt i forhold til at få bedækket en måske uren hoppe. Biopsi foregår ved at der tages et stykke af slimhinden med en lille tang. Dette stykke sendes til Jylland, hvor det indstøbes og derefter skæres i tynde skiver, der mikroskoperes. Der kan man se om slimhinden er i orden og i stand til at "fodre" et foster. Hopper kan nemlig godt være rene og i orden på overfladen, mens der er problemer længere inde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er da helt |
|
|
bestemt noget man skal overveje! Min veninde har kig på en hingst, som kun bedækker naturligt. -Er det noget man skal være nervøs ved? Gør det chancerne dårligere eller bedre, når den nu har uren svaber prøve? Eller har det intet at sige? Gud, det var nemmere dengang man pegede på en hingst på hingstelisten og sendte hoppen op til dyrlægen! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hingste ejeren |
|
|
vil højest sandsynligt ikke engang have hoppen hvis ikke den er ren, hingsten kan jo smittes = med risiko for at inficere andre hopper samt behandling af hingst og risiko halv ødelagt bedæknings sæson og i værste tilfælde risiko for sterilitet hos hingsten. vh berit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg er godt klar over |
|
|
at hoppen skal være ren i svaber prøven. -og som jeg har forstået det, så kommer den også snart i behandling. Hun vil bare undersøge mere om risici osv inden hun går igang. Men har det noget at sige at det er naturlig bedækning? Er der en forskel, eller er vi efterhånden blevet så gode, at inseminering er ligeså godt?!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lidt ringere |
|
|
Umiddelbart vil jeg sige lidt ringere. Da en hoppe, der én gang har været uren, måske har en lidt større sisiko for at blive det igen. Der tilføres jo væsentligt større mængder sæd ved bedækning end ved inseminering og derved er der også mere som børen skal skille sig af med igen. Vi har besluttet at lade den dyrlæge, der udtog biopsien, få fornøjelsen af at inseminere hende også. Vi har så i samråd med ham udvalgt en hingst med super sædkvalitet. Eller det vil sige vi skulle komme med nogle bud på hingste vi kunne lide, så tog han stilling til om de sædmæssigt var iorden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| der er som sådan |
|
|
ingen risici, hvis det lykkes at få hoppen ren, men som charlotte skriver kan det være en god ide at få taget en biopsi for at se om hoppen nu også egner sig. hvis det lykkes jer at få hoppen ren nu, skal i have det i hovedet at hoppen skal tjekkes igen i brunsten op til ifolingen og klogt også kun at lade hoppen gå med hopper så man ikke riskere at de inficeres af en vallak og der udover få sig en god snak med dyrlægen om eventuelle årsager til at hoppen er uren !! hvis der skal bedækkes ved naturlig bedækning vil jeg personligt foretrække et sted hvor der bedækkes for hånd, på den måde er man mere sikker end hvis hingsten går i stod med dem, ellers tror jeg som at chancerne er lige gode hvad enten man vælger den ene eller den anden metode, der er bare lidt mere styr på datoer når det gøres ved inseminering og ved hånd, end når det foregår i stod. vh berit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hingsten |
|
|
der er tale om, er diadem, tror ikke de stiller den i stod  Nå, men nu har jeg da lidt at give videre til veninden. Der er alligevel lidt at tænke over, når den har den infektion. Den står forresten på fold kun med hopper. Vallakkerne blev ved med at springe på den når den var i brunst. Hun må være helt specielt lækker, for det var kun hende det gik udover. -Har aldrig set noget lign.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vallakkerne |
|
|
hvornår er hun bedækket første gang med en vallak - for det kan sagtens være her hun har fået infektionen...
Sælges : 3 DV føl, 1, 2 års hoppe og 1, 4 års Hoppe. Se min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad koster en svaberprøve? |
| Forfatter:  |
Tanja Aulbjerg |
| Dato:  |
08-12-2005 08:52 |
|
Hvad koster en alm. svaberprøve?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svaberprøve |
|
|
mener min dyrlæge fortalte at det var ca 5-600 og biopsi ca 1000 det er hos Ribe
Sælges : 3 DV føl, 1, 2 års hoppe og 1, 4 års Hoppe. Se min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|