Din hoppe er ikke for gammel til at blive kåret. Der tages både hensyn til om det er en følhoppe med "hængemave" (f.eks hopper der foler tæt på kåringstidspunktet) og ældre hopper med tendes til begyndende svajryg.
Den ældste hoppe jeg personlig har set fremstillet var 16 år og medbragte et 2 månders føl. Hun blev vist nr.3 ud af 14 hopper. Jeg synes egentlig dommeren udtrykte sig udemærket da han læste beskrivelsen op."Det kan godt være der er nogle ting der er rykket syd på - men det er stadig en smuk hoppe, der har vist gode bevægelser...ect.".
Den omtalte hoppe var Fjordhest, hvilke din også er og 10 år er jo ingen alder for en Fjordhest. Du må ikke sammenlige din hest med DV, Fjordhesten er senere udviklet, men holder til gengæld længere i den anden ende. Det kan godt være den ideele alder at kårer en DV er 3-4 år. Fjordhesten viser sig nu bedre i 5-6 års aldren.
Og så lige det med følet. Det er da rigtigt at jo yngre hoppen er desto bedre, men det er nu heller ikke af vejen at hesten er færdig med at vokse. Jeg har selv en dejlig Fjordhoppe, der først bliver sat i fol som 7 årig, hun er først færdig vokset her som 6 års.
Fra en der til en hver tid fortrækker en Fjordhest frem for DV