Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

de røde heste
Forfatter: 
Dato:  23-11-2005 18:14

Et måske dumt spørgsmål fra den uvidende: hvordan nedarves rød? Hvis nu jeg har en rød hoppe og ikke er frygtelig interesseret i et rødt føl? (ved det godt, en god hest har ingen farve, but still...)Er ikke klar over hvilken farve hendes forældre har.

Sisse

0
0
Svar på denne tråd

Recessivt
Forfatter: 
Dato:  23-11-2005 18:28

Rød nedarves recessivt, dvs. vigende. Derfor er det i praksis underordnet hvilken farve hendes forældre har haft, hun har to anlæg for rød og kan ikke give andet videre.

Hvis ikke du vil have et rødt føl skal du vælge en sort/brun hingst der ikke har anlæg for rød.

0
0
Svar på denne tråd

takker
Forfatter: 
Dato:  23-11-2005 18:36

Tak for svaret! det vil sige hvis jeg nu finder en hingst med arveanlæggene B(run)r(ød), så er der en fifty fifty chance for at få et rødt føl? Er skimlet ikke også dominant?

Sisse

0
0
Svar på denne tråd

Skimmel
Forfatter: 
Dato:  23-11-2005 18:49

...er et andet gen-sæt, det skjuler egentligt bare den rigtige farve som er sort, brun eller rød.

Og hvis du bruger en sort/brun hingst med anlæg for rød, så har du ganske rigtigt 50% sandsynlighed for at få et rødt føl.

0
0
Svar på denne tråd

Carano ...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2005 18:57

Helle og Jørgen garanterer for sortskimmel afkom på røde hopper ;-)

Mener også der er en brun DV hingst der garanterer for brune afkom ??

Sælges : 2 DV føl og 1, 4 års Hoppe. Se min præsentation
0
0
Svar på denne tråd

lobster
Forfatter: 
Dato:  23-11-2005 20:20

garanterer for "ikke rød" mener jeg.

Men gælder det også når hoppen er rød? - kan ikke lige huske det.

Ellers så brug en cremello, så er du 100% sikker på en palomino

mvh Maria

Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.

Ejer/kender du en af mine gamle heste (se præs.) vil du så ikke være sød at kontakte mig?

0
0
Svar på denne tråd

Lobster.
Forfatter: 
Dato:  24-11-2005 10:29

Viegård skriver at de giver bedækningspengene tilbage, hvis der kommer et rødt afkom efter Lobster. Så de må jo være ret sikker på, at dette ikke sker, også selvom hoppen er rød.

Jytte

0
0
Svar på denne tråd

Øhe...
Forfatter: 
Dato:  24-11-2005 18:01

...nu er det den anden tråd idag jeg ser hvor folk bare IKKE vil have røde heste...???

Hvad er der lige ivejen med de røde, jeg synes selv at der er den smukkeste heste farve, og inden for OX araber regi, så er røde heste meget mere verdifulde end f.eks. skimler...!

Har det noget at gøre med mode...eller racen...eller...???

Jeg vil da meget gerne høre jeres kvalificerede gæt/svar og meninger...;o)

Mvh.

OX Fuldblodsaraberheste m. int. Multi Champion afstamning sælges!

Op til 80 % rabat !

Bedækninger fra kun 1.ooo kr.
0
0
Svar på denne tråd

fordi...
Forfatter: 
Dato:  24-11-2005 20:42

hej tas.dk

jeg har egentlig heller ikke noget imod røde heste - men det er en varmblodshoppe og ikke en araber jeg avler på og har flere gange oplevet at røde heste ikke er så lette at sælge... tror generelt bare en rød hest skal ha' lidt mere x-factor end en brun, sort eller skimlet - selvfølgelig er det ikke noget problem hvis hesten er ellers er supergod, men selv om det jo altid er hvad man avler efter, er det desværre ikke altid hvad man ender med...

sisse

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider