Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Kåring - hvornår + andre spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  19-11-2005 23:21

Jeg har her for kort tid siden købt en dejlig 2 års DV hoppe og vil selvfølgeligt gerne have hende kåret osv. men da jeg ikke er så meget inde i det ville jeg lige hører om nogle herinde kunne svare på mine spørgsmål.

Hvornår er det bedst at stille dem til kåring ? og er der flere kåringer i løbet af året ?

Tænkte på at stille hende til sadel kåring også, men ved ikke helt om det har den store betydning. Men er det bedst at gøre det som 3 års eller ældre ? synes det måske er lidt meget at forlange af en 3 års.

Har set de også skal springe til sadel kåringen, hvad gør man så hvis ens hest ikke ejer spring talent ?

Noget helt andet er at jeg er begyndt at tænke lidt over hvad type hingst jeg gerne vil bruge til hende, men kender ikke så mange.

Hvem ville i bruge til en hoppe med følgende stamtavle ?

F: Walt Disney I

M: Er kåret i DH

MF: Splitau

MMF: Luxemburg

Så hun er altså ren hannovaraner

Hun har super skridt, trav og galop er middel. Hun er pt. ca. 160 cm og lidt lav stammet. hun har en god hals. Resten har jeg ikke så meget forstand på.

lige et par billeder så i bedre kan bedømme hende :-)

Håber på en masse gode svar og ideer.

Hilsen Signe :-)

Min hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

kåring...
Forfatter: 
Dato:  20-11-2005 08:28

der er stations afprøvninger 3 x om året alle de andre kåringer der kun varer én dag ligger i perioden fra juli (ekstriør kåringer og sadelkåringer for 3 års) og til engang i oktober (egenthedstesterne for 4 års).

Vil du gerne have din hoppe ride prøvet, kan cet klart anbefales at anvende stationsafprøvningerne (medmindre du selv er en super rytter) - da der her er størst chance for at de består og så bliver det også hurtigere billigst (samtidig for du tilredet din unghest)

En hoppe som din der ser rimelig færdig ud, ville jeg få kåret som 3 års, så hun ikke bliver for kraftig at kigge på som 4 års...

Jeg ville nok vælge fuldblod til en hoppe som hende

Sælges : 2 DV føl og 1, 4 års Hoppe. Se min præsentation
0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil
Forfatter: 
Dato:  20-11-2005 10:09

give Mette ret i, at det kan være en god måde at få R'et ved at hun går stationsafprøvning. Du kan også vælge at eksteriørkåre hende som 3 års og derefter tilmelde hende egnethedstest i dressur som 4 års (Det kræver dog hun får min 7 i karakterer i gangarter - eller ekstremt gode ridelighedskarakterer til at hive gennemsnittet op) - så der er lidt at tænke over

- dog ville jeg ikke anbefale fuldblod til din hoppe, når hun kun har middel gangarter.. Det er ikke dér de er kendte for at forbedre (måske med undtagelse af galoppen). Jeg ville hellere vælge en halvblodshingst, der har bevist, at han har beholdt de gode gangarter (Synes måske også det kan se ud som om hun har lidt lavt ansat hals?? Eller er det bare mig - Og det plejer fuldbloden jo heller ikke at hjælpe på!

Desværre er der ikke så mange halvblodshingste herhjemme. Der er Nobleman, som beskyldes for ikke at avle for ædelt - dog vil jeg ikke ligefrem mene din hoppe bliver en stor klods . Ellers har BH lige købt en hingst efter Prince Thatch XX/Wenzel I, hvor Nobleman har Natiello XX og Wenzel II. Han var måske også et kig værd, hvis han kommer til DK.

Ellers er der nogle fine halvblodshingste i Tyskland bl.a. Royaldik (Royal Diamond/XX - Har jeg brugt i år) og Laurentio (Lauries Crusador XX /Wanderburch) m.fl. Der er også De Noir, der er ret ædel og avler ret ædelt men Anglo Araber i 2. led, men han avler vidst ikke så storrammet.

Desuden er der jo hingsten Rosevelt - ham har jeg også selv et godt øje til.

Det var lige mine tanker om et kommende hingstevalg.

Jeg ville helt klart vælge en ædel langbenet herre - uden dog at vælge ren fuldblod. Så måske du kan få lidt inspiration af vores forskellige tanker???

Ellers en køn lille hoppe du har dig!!

Pøj-pøj

Trine

0
0
Svar på denne tråd

Tak for jeres
Forfatter: 
Dato:  20-11-2005 20:14

meget brugbare svar, de gav da noget at tænke over.

Det ville ikke være smartest at bruge en hannovaraner (kåret i DV) på hende, når hun er ren hannovaraner ?

Min hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Signe...
Forfatter: 
Dato:  21-11-2005 09:35

Hej igen,

Jo det er da også fint at bruge en hannoveraner. De halvblodshingste jeg har nævnt er alle hannoveranere...

Jeg tror bare du udover at gå efter noget hannoveranerblod/tysk oldenburg mv. også skal tænke på, at det er en langbenet herre du skal vælge til hende. Flere hannoveranere har lidt tendens til at være lidt lavstammede - som jo ikke er DV's avlsmål

Men at hesten er lavstammet går jo ikke ud over gangarter mv. - hesten er bare ikke helt så "smart" at se på. Mange Donnerhall-afkom er lidt lavstammede - men for dét kan de jo nok spadsere!!

Men jeg tror bare du skal udpege nogle hingste, der på papiret passer til din hoppe - og så derefter vælge med hjertet, hvilken hingst du lige falder pladask for

Trine

0
0
Svar på denne tråd

Sadelkåring
Forfatter: 
Dato:  21-11-2005 10:00

Min hest var til sadelkåring i sommers, så vil lige fortælle hvordan det foregår. Først skal de mønstres på hård bund, det foregår ved at man løber med hesten ned til dommererne, herefter stiller man den op så dommerne kan se hesten bedst muligt. De bedømmer hestens ekstetiør, når de er færdige med den ene side trækker man hesten i skridt lidt væk, vender rundt, skridter tilbage og stiller den op igen til den anden side. Når dommerne er færdige løber I ud igen. Det kan man sagtens selv gøre.

Efterfølgende skal hesten løsspringe. Her er der 3 spring på den ene langside i ridehuset, lodret - okser - okser, der er lavet en løbegang med rød-hvid plastiksbånd. Der er ret mange hjælpere til løsspringningen, så hesten bliver godt hjulpet på vej. Alt efter hvordan hesten klarer sig bliver den sidste okser sat op nogle gange til max ca 120. Men man kan til enhver tid sige stop hvis man ved at nu blir det for højt for hesten. Der gives karakterer for teknik og kapacitet.

Bagefter er der så en rideprøve. Her bedømmes hestens gangarter, ridelighed og kapacitet. Først er det en der kender hesten der rider den. Det kan være dig selv eller man kan sende hesten i ridning, min blev fremvist af en beriderelev, som havde haft den i ridning i en måned inden. Man rider rundt efter dommerens anvisninger i skridt, trav og galop på begge volter. Bagefter er der en dommer der rider hesten og gir karakterer for ridelighed og kapacitet.

Til sidste er der oprangering, hvor alle hestene bliver trukket rundt først i katalogrækkefølge, dvs efter startnr, og så bliver de flyttet rundt så de ender med at gå i den rækkefølge de er blevet kåret. De bliver kaldt frem en af gangen, får en roset og en kommentar og så er det hele slut.

De fleste gør det at hesten rides til i løbet af foråret gir den fri indtil en måned før kåringen, hvor den bliver redet op og gir den fri i en længere periode efter kåringen. Selvfølgelig er det hårdt for så ung en hest, men så længe man tar det stille og roligt så kan de sagtens klare det. Jeg er glad for at min er blevet sadelkåret som 3 års, så er det gjort. Min veninde har en skøn DV som kun er eksteriørkåret og den vil formentlig aldrig kunne få sit R, da den ikke må springe mere.

Jeg var i øvrigt også noget betænkelig ved løsspringsdelen, min Mondea er af dressurafstamning og hendea far er bestemt ikke kendt for at lave springheste. Det virkede heller ikke som om hun syntes det var supersjovt i starten. Men lige pludslelig så blev hun helt vildt god og endte faktisk med at blive nr 3 på sit hold til kåringen. Inden vi tog afsted tjekkede vi ud hvor højt hun egentlig kunne springe så Mette vidste hvornår hun skulle sige stop, og her sprang Mondea støtterne ud, efter måske at ha løsprunget 10 gange i hele sit liv. Så det kan sagtens være at din hoppe kommer til at blive godt springende til sommer.

Held og lykke med hende. Hun ser fin ud allerede nu.

Karin

Dansk varmblod - heste der vil til ryttere der kan

0
0
Svar på denne tråd

Karin og Trine
Forfatter: 
Dato:  23-11-2005 02:36

Karin: Tak for den rigtig fine forklaring, det gav et godt indblik i hvordan det foregår :-)

Trine: Ups :-) det er det jeg siger, er ikke så meget inde i avl endnu :-)

Min hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider