Min hest var til sadelkåring i sommers, så vil lige fortælle hvordan det foregår. Først skal de mønstres på hård bund, det foregår ved at man løber med hesten ned til dommererne, herefter stiller man den op så dommerne kan se hesten bedst muligt. De bedømmer hestens ekstetiør, når de er færdige med den ene side trækker man hesten i skridt lidt væk, vender rundt, skridter tilbage og stiller den op igen til den anden side. Når dommerne er færdige løber I ud igen. Det kan man sagtens selv gøre.
Efterfølgende skal hesten løsspringe. Her er der 3 spring på den ene langside i ridehuset, lodret - okser - okser, der er lavet en løbegang med rød-hvid plastiksbånd. Der er ret mange hjælpere til løsspringningen, så hesten bliver godt hjulpet på vej. Alt efter hvordan hesten klarer sig bliver den sidste okser sat op nogle gange til max ca 120. Men man kan til enhver tid sige stop hvis man ved at nu blir det for højt for hesten. Der gives karakterer for teknik og kapacitet.
Bagefter er der så en rideprøve. Her bedømmes hestens gangarter, ridelighed og kapacitet. Først er det en der kender hesten der rider den. Det kan være dig selv eller man kan sende hesten i ridning, min blev fremvist af en beriderelev, som havde haft den i ridning i en måned inden. Man rider rundt efter dommerens anvisninger i skridt, trav og galop på begge volter. Bagefter er der en dommer der rider hesten og gir karakterer for ridelighed og kapacitet.
Til sidste er der oprangering, hvor alle hestene bliver trukket rundt først i katalogrækkefølge, dvs efter startnr, og så bliver de flyttet rundt så de ender med at gå i den rækkefølge de er blevet kåret. De bliver kaldt frem en af gangen, får en roset og en kommentar og så er det hele slut.
De fleste gør det at hesten rides til i løbet af foråret gir den fri indtil en måned før kåringen, hvor den bliver redet op og gir den fri i en længere periode efter kåringen. Selvfølgelig er det hårdt for så ung en hest, men så længe man tar det stille og roligt så kan de sagtens klare det. Jeg er glad for at min er blevet sadelkåret som 3 års, så er det gjort. Min veninde har en skøn DV som kun er eksteriørkåret og den vil formentlig aldrig kunne få sit R, da den ikke må springe mere.
Jeg var i øvrigt også noget betænkelig ved løsspringsdelen, min Mondea er af dressurafstamning og hendea far er bestemt ikke kendt for at lave springheste. Det virkede heller ikke som om hun syntes det var supersjovt i starten. Men lige pludslelig så blev hun helt vildt god og endte faktisk med at blive nr 3 på sit hold til kåringen. Inden vi tog afsted tjekkede vi ud hvor højt hun egentlig kunne springe så Mette vidste hvornår hun skulle sige stop, og her sprang Mondea støtterne ud, efter måske at ha løsprunget 10 gange i hele sit liv. Så det kan sagtens være at din hoppe kommer til at blive godt springende til sommer.
Held og lykke med hende. Hun ser fin ud allerede nu.