|
|
| hvad ville i lave om?? |
|
|
Jeg taller tit med andre avlere, om hvad man kunne gører bedere i valg af hingste til avl, og nu syntes jeg så det kunne være sjovt om vi fik en debat i gang her inde: Skal der være begrænsninger i hvor mange hopper en hingst må bedække, så man ikke ender med 5 hingste der bedækker 50% af hopperne i et forbund?? Skal der kravene være så høje til matriale prøven, kommer hingsten hjemlige træner ikke bare til at afspejle resultatet frem for hvad hingsten i virkeligheden indenholder?? Skal man være mere forbeholden mod at kårer hingste med fejl så som Ocd, parralel forskudt, brudte tåakser, infodehed og små hove??? Burde man geninfører delkåringer?? Skulle man være mere selektiv i valg af hingstenes afstamning??
Dressur skal være elegant.. Rid en smuk, ædel og arbejdsvillig hest... Rid Trakehner!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ændringer |
|
|
Hvad jeg ville ændre??? Jeg ville nok lægge mere vægt på afstamningerne, specielt at de er "rene", både afstamningsmæssigt, men især præstationsmæssigt. Materialeprøverne??? Jeg ville nok være bange for at gøre dem for selektive, jeg frygter at man mister de forkerte hingste. Det har jo vist sig at stempelhingstene i Tyskland mange gange har gået elendige rideprøver. Fx. Gotthard eller Gralsritter. En hingst som Cavan ville jo også have været tabt for avlen, hvis han havde haft en anden ejer. Delkåringer er jeg modstander af, de har i DV vist sig oftest at være politisk og ikke avlsmæssigt begrundet. Og igen en hingst som Gotthard lavede GRIMME afkom, men yderst velfungerende. Og første selektion er jo kun på afkommenes udseende. Lemmefejl kan man vel aldrig selektere for hårdt på??? Mht. hingstene så ville det optimale være at bruge det samme system som for tyrene. Man tapper en stor mængde frostsæd, og derefter slagter man tyrene. Hingstene vil man jo så vælge at kasterere og sælge som rideheste. Derefter laves et begrænset antal afkom, som bedømmes og prøves i sporten. Først når de afkom er set, tages der stilling til om resten af sæden frigives eller tilintetgøres. Hingstenes egenpræstation kunne så også indgå som parameter. Det giver jo et noget langsommere generationsskifte, men også større avlsmæssig sikkerhed. Indextal er jo også et meget debateret emne, og det fungere fint for objektive egenskaber, men desværre ikke for de egenskaber der er vigtige i ridehesteavlen, fx. ridelighed eller kapacitet. Ihvertfald har de i Tyskland fået vidt forskellige resultater alt efter beregningsmetode. Fx. prøvede de ét år at vægte rytteren, resultat en hingst som Landgraf endte med et springindex langt under 100, da alle hans afkom var redet af top-ryttere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gode forslag |
|
|
det er da gode forslag på ændringer. Jeg synes det største problem inden for bedømmelser i dag er modefænomener og klap på ryggen mentalitet. Synes man skulle tage papirerne fra dommerne og have upartiske dommerer. De skulle kun dømme hesten ud fra det de ser, ikke hvor den er fra, hvem der er far eller hvem der er ejer avler. Selvom det jo nok ikke kan lade sig gøre fuldt ud i lille danmark, alle kender jo hinanden. Med modefænomener mener jeg enkelte hingste (nogengange fra bestemte steder)der på trods af fejl bliver far til ret mange føl.Enkelte egenskaber/udseener, der bare lige er efterspurgt her og nu. Så synes da det er interessant med føl procenter limit pr. hingst. Desværre tror jeg bare, at markedet vil blive for dem, der har de fineste og dyreste hopper. Og os med den store grå masse vil aldrig få et shot på "modehingstene". Der er også et problem i kun at tage de perfekte hingste, det indskrænker jo en del og vil måske kun gøre markedet endnu mere snævert. Hm... Men god debat.
Rid på det bedste - Rid frederiksborgheste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Indextal |
|
|
Jeg kom lige i tanke om, der er ét indextal jeg godt kunne tænke mig. Det var at dyrlægerne indberettede hver gang de havde røntgenundersøgt en hest. Der skulle bare indberettes fx. de samme tal som bruges ved hingstekåringen. Dvs. 1: Ingen røngtnologiske forandringer 2: Mindre røngtnologiske forandringer 3: Røngtnologiske forandringer der ikke skønnes at få indflydelse på hestens brug 4: Alvorlige røngtnologiske forandringer. Eller noget i den stil, og så skulle det omregnes til et indextal, der ville give en rettesnor for hvor stor risikoen er for at en given hingst nedarver OCD.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| indextal for ocd |
|
|
både ja og nej fordi, ocd ikke kun er arveligtbetinget men også miljøbetinget, altså hvordan hesten er opvokset, så ved man jo ikke rigtigt om det er hingsten eller avlerne når du ser indextallet..
Dressur skal være elegant.. Rid en smuk, ædel og arbejdsvillig hest... Rid Trakehner!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad med tænderne? |
|
|
Når vi nu er i gang med ar revolutionere kåringerne, skal vi så ikke kigge lidt på tænderne? Nu har vi haft en del afkom efter A-dur, og mange af disse har haft bølge bid i venstre side af munden, hvilket ikke alene er dyrt, da det skal rettes hele tiden, men også generende for ridningen. Heldigvis for os, har det vist sig at Grandeur kan fjerne denne skavank, men det hjælper jo ikke på selve afkommet, kun på det næste led, og hvad så når dette kommer i avlen?
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Afstamning.. |
|
|
nu valgte man også i dv at afvise hingste heops da man ikke mente man kunne acceptere hingstens afstamning, da det er en russer at den så har lavet nogle super rideheste og selv springer internationalt og har mange flotte sejre, og kåret mange andre stedder er man lige glad med .. men man kårer en hingst som robin mener jeg da det var hvor man er usikker på hvem mormor er??   Heops på de to billeder
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hingste |
|
|
Nu er det ikke fordi Jeg følger helt med i avl af varmblods heste, men lidt bliver det til. Jeg synes nogen gange, at man ser at en unghingst til kåringer blive gjort til den helt store avls matador, får det så viser sig senere at de avler ad h til, mens andre der ikke bliver vurderet så højt viser sig at avle helt fantatisk, men sådan er spillets regler. Jeg ved godt at man ikke kan samligne kvægavl og heste avl, og der er mange penge på spil for hingste ejerne. Men ingen for kvægavl, bliver der udvalgt nogle tyre mødre, dvs køer der har præsteret noget godt, og er kåret godt. Kvægavlsforeningen køber kalven, sørger for alt, bliver tappet for sæd, så sender man x antal doser på markedet, og tyren bliver ventetyr, den bliver normalt ikke slagtet, når der bliver født kalve efter pågældende tyr, bliver de vurderet, og tyren bliver evt. færdigkåret. Men det er en god måde at sikrer at der kun er absolut toptyre til rådighed. Jeg ved godt at man ikke kan det samme med heste, men måske efterligne det på en anden måde, så man hurtigere får sorteret de dårlig avlene hingste fra. Jeg ved godt det ikke er populært med afkårede hingste. Mvh Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmnneee.. |
|
|
...Nu er jeg jo ikke DV fan - Men har dog alligevel en del indsigt bl.a. ved at jeg avler mv... En af de største fiaskoer inden for DV kåring er at dommerene får oplyst hvilken hest de skal bedømme, dvs. afstamning ejer osv. Og dette giver meget koruption/indkompentance osv. selv "gavede" DV avlere, siger at såfremt man ikke fedter for den/de rette personer så kan man lige så godt lade vær med at stille sin hest til kåring...ligegyldigt hvor god den er !!! Yderligere har jeg oplevet eks. på at f.eks. ox araber hopper blev stillet til kåring, hvor de klarede sig rigtigt godt, (med et mindste tal på 8) - hvor efter at der var nogle der fik ondt i r*** og krævede at der kom en pony måler og målte hesten...hvorefter en hoppe på 1.59 cm. blev målt ned til pony !!! Det er sgu' da sygeligt..  Så efter min mening kan DV kåringerne ikke bruges til noget som helst..! Hvor imod at vi i araber-showsne har 100% uvildige dommere fra hele verden, som ikke må vide hvilken hest de dømmer eller hvem den er efter, eller hvem der ejer den el. har avlet den mv. Mvh.
OX Fuldblodsaraberheste m. int. Multi Champion afstamning sælges! Op til 80 % rabat ! Bedækninger fra kun 1.ooo kr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alle racer/forbund |
|
|
Som TAS.DK nævner, syntes jeg det kunne være super hvis man kunne få det stillet sådan an at dommerne ikke vidst noget som helst om hoppen/hingsten andet end højden - og at de under ingen omstændigheder måtte kunne finde ud af hvem der ejede de forskellige heste på kåringspladsen... Men dette er måske lidt meget at ønske ... Og så syntes jeg at en unghingst skulle have en begrænsning af hoppe de første to år og efterfølgende have to år hvor den ikke måtte bruges i avlen - men dette kan jo desværre ikke økonomisk lade sig gøre i alle forbund...
Sælges : 2 DV føl og 1, 4 års Hoppe. Se min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm... |
|
|
Jeg ville også meget gerne at der blev indført et nyt kårings system og følbedømmelse - dommerne skal ikke kende ikke til afstamning og faderhingst...de skal bedømme det de ser...og det skulle gælde hele vejen igennem føl, hopper og hingste. bare min mening... mvh Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dommerne |
|
|
Nu har jeg da været med i DV i nogle år uden at gøre mig voldsomt bemærket. Men jeg har nu aldrig bemærket at dommerne var specielt forudindtagede eller jo, men ikke mere end at de kunne ændre deres mening. Da vi stillede vores "gamle" hoppe til kåring, var vi meget spændte idet både hendes far OG morfar var blevet afkåret. Vi syntes selv det var en lækker hoppe, men var lidt nerøse for hvad dommerne ville sige. Det eneste de sagde var egentligt, hvordan er den blevet så ædel med den afstamning??? Og så udtog de hende iøvrigt til Eliteskuet. Det eneste sted hvor de måske er lidt partiske er mht. Blue Hors, jeg vil måske mene at der er et par af deres hingste som kun er kåret fordi LEGO har sponseret DV. Men ellers er det sjældent at jeg har set regulære "fejl"kåringer fra deres side. Generelt nytter det jo ikke at hemmeligholde ejere/afstamninger da dommerne jo kender de fleste af de mennesker der holder "snoren"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Charlotte... |
|
|
mht til blue hors er vi helt enige - jeg synes bare at fornemme at inden for de sidste par år er der i DV regi "ordsproget - har du penge - eller har du et navn kan du få " eller hedder du blue hors... og jeg mener bare at, om man er, rig og berømt eller hobby avler så må det vel være sig gældende at det er lige for alle, når nu det er et avls forbund ? og jeg fornemmer lidt at der bliver gjort forskel... mvh Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke når det gælder |
|
|
Det kan da godt være at der bliver gjort forskel ved følskuer og den slags "sjov". Men jeg har ikke indtryk af, at der gør det ved kåringer, det kan måske være at ham der går foran dig er "lidt" mere kendt. Men kan det ikke være ligegyldigt, hvis din hoppe kommer i den klasse den skal og får de rigtige karakterer??? Langt de fleste gange når jeg hører folk brokke sig og ser deres hest, så må jeg indrømme at JEG ikke kan se hvad de har at brokke sig over.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mht DV... |
|
|
min Tanje gik som 2 og 3 års gerne bagerst til dyrskuerne.. med 21 point.. ikke noget at prale af... hun har siden vokset sig noget kønnere og fået lidt muskler.. dog kan hun ikke løbe fra hun stadig er overbygget.. hun er blevet kåret i DPA´s hovedstambog i år med karakterende 8877 67 877 8 her i efteråret stillede jeg hende til rådighed for VM i ungavler på vilhelmsborg, her blev karakterende 7777 57 86 7 (ingen galopkarakter, hun spændte i trav, og ingen dyrlægeerklæring med for forbenene)) endelig til kåring her i oktober med følgende karakter 7877 77 6,5 6,5 7 og 7 i helhed kåret i DS (havde insendt dyrlægeerklæring for forbenene) tre hold forskellige dommere som trods alt ikke er helt uenige... dog i skridt, men de mente hun var uren under rytter... men løs fik hun dog 7,5... Så helt korupte mener jeg ikke DV har været...og til sidst skal det siges at kåringsdommerne var faktisk netop de dommere der "høvlede" hende ned som 2 og 3 års... så jeg vil faktisk mene at dommerne er rimelige i deres bedømmelse...
Udtryksfuld hingsteføl med stor personlighed sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| afstamning... |
|
|
En del af det at stille en hingst til kåring er jo også at man skal se afstamningen med præstationer osv, så nytter det jo ikke noget at holde den hemmelig..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm... |
|
|
jeg mener nu ikke dommerne i DV er korrupte ... langt de fleste dommere er reéle ... men jeg har bare indtryk af at man - hvis man er kendt - har lidt nemmere ved tingene og det synes jeg er lidt uretfærdigt for dem som avler på hobbyplan... men sådan er livet jo...og jo Charlotte der er RIGTIG mange som tror at de har en stjerne og som ikke er enig i den bedømmelse dommerne gir´!! mvh Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| DV... |
|
|
Synes DV er rimelig objektive i deres vurderinger ud fra den betragtning hvem der ejer dyrerne. Synes blandt andet at den ene udelandske "stjerne" efter den anden blev vraget i Herning i år og det var prominente hingsteholdere der ejede dem. Blue Hors har da også om nogen fået vraget hingste ved selekteringer og afprøvninger. Det samme gælder vel for Katrinelund og York. At man så ikke altid er enige med bedømmelserne synes jeg ikke altid har noget med hvor hesten kommer fra at gøre. Jeg tror mere problemet består i at folk ikke kan se deres egne dyrs begrænsninger og så bliver rønnebærerne lidt sure når dem der går forest kommer fra et kendt stutteri. Desuden er det jo også oftest dem der har haft den store muldvarp fremme for at investere i rigtig gode heste og det afspejler sig jo tit. Jeg har da prøvet at have føl med på skue, hvor beskrivelsen var middel bevægelse og vi endte langt nede i rækkerne, for derefter at stå forest til kåring med beskrivelsen særdeles god bevægelse. Man må bedømme det man ser og det håber og tror jeg også på at DV gør. Mange hilsner
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hingste |
|
|
Nu er jeg jo som bekendt frieser avler, og har absolut kun ganske ringe forstand på DV, men én af de ting jeg syntes er rigtig godt ved den måde man kårer frieser hingste på er, at de som 3 års efter bestået materialeprøve bliver kåret til avlshingste, men - alle ved at hingsten efter 4 år i avlen (hvor de nye hingste forøvrigt kun må have 180 bedækninger om året) skal op til en afstamningsgodkendelse. Ved denne godkendelse vælger forbundet - i dette tilfælde FPS (Det hollandsk frieserforbund) 10 afkom efter den givne hingst og hingsteholderen må selv komme med 10 afkom. Disse 20 heste kommer så ind til FPS' træningscenter og bliver testet "i hoved og røv", de bliver redet, kørt og arbejdet med i alle tænkelige situationer. Når de 3-4 ugers test er ovre bedømmer man afkommet. Man ser på om faderen har præget frieseravlen i positiv retning, om afkommet "ligner" deres far, hvordan deres eksteriør, arbejdsiver, temperament osv. osv. er, først når hingsten har bestået denne afkoms-bedømmelse er den en "rigtig" evigheds- godkendt avlshingst. Er afkommet ikke godt nok, bliver hingsten afkåret og mister sin bedæknings tilladelse. Måske dette var noget DV og andre forbund også kunne bruge?? VH Miriam
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Blue Hors |
|
|
Jeg skal ikke forsvare Blue Hors og gøre dem til helgener, men jeg tvivler på at der fra deres side, er noget pres på dommere i forbindelse med hingstekåringer. Der er ingen tvivl om at en dommer måske kan blive lidt dupreret over, at der står Blue Hors som ejer af hingsten, men tror ikke at det ændrer særligt meget ved deres kåringer - man skal jo huske på at de fleste dommere er meget erfarne og har afvist flere, af Blue Hors fremstillede hingste tidligere... Folk, specielt danskere, har en tendens til at være efter folk med penge - Folkens, overvej engang: hvor var dansk dressursport og -avl (hvilket alle nok ikke er enige i) hvis det ikke var for Kirk og hans foretagende ? Han er den eneste dansker der formår gang på gang at hive penge ud af lommen og hente nyt og spændende (og dyrt!) blod til DK. HUSK! - Med ovenstående, mener jeg ikke at man ubetinget skal acceptere og bifalde alt hvad Kirk og hans firmaer foretager sig, men derimod at man skal tænke sig grundigt om førend man kaster omkring sig med kritik af en mand der gennem mange år (15 ?) har kørt med kæmpe underskud på sine foretagender i hestesporten, men utrætteligt bliver ved... Stutteri Ask er ej heller at forglemme - Det er jo vitterligt nogle gode hingste han har hentet hjem i årenes løb. Mvh Flo
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helt enig med Flo! |
|
|
Synes det er helt rigtigt det du skriver. Har aldrig selv brugt Blue Hors eller Ask's hingste, men synes det er fantastisk for dansk avl og ridning at vi har folk som Kirk med flere, der er villige til at ofre rigtig mange penge på heste og ridning. Dansk dressursport havde ikke været det sammen uden Blue Hors, så var landsholdet dælme tyndt besat. Tænk bare på Uffe, Cavan og Schufro's præstationer og deres reklame for dansk ridning. Jeg har også nogen gange lidt svært ved at forstå at folk (specielt herinde) er sådan efter Blue Hors. Det er som Flo siger en underskuds forretning for dem. Dansk Varmblod og dansk ridning på topplan havde ikke været meget, hvis ikke kapital stærke kræfter træder til og tager nogle chancer, men det er nok bare den danske mentalitet. MVH Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Reklame |
|
|
Nu er hverken Cavan eller Don Schufro jo speciel reklame for dansk avl. De er hhv. Hannoveraner og Oldenburger. Misforstå mig ikke, jeg har overhovedet ikke noget imod hverken Blue Hors/Ask eller hr. Kirk Christiansen. Jeg ved godt at det gamle ordsprog "Når det regner på præsten, så drypper det på degnen" stadig er gældende. Det samme var jo gældende i 80'erne med Øxenolm, deres hingste passede nu bedre til min smag. Men hr. Nielsen forlangte med-indflydelse for sine penge såde i DV og i Ædle Hesteavl, det er ikke populært. Men der er bare langt i mellem de hingste i BH's stald, som vil passe i min avl. Jeg kunne fx. godt lide Don Caruso, men han er jo taget ud af avlen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ok... |
|
|
Jeg skrev også at det var for dansk ridning, ved godt at det kun er Uffe der er dansk avlet. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Flo |
| Forfatter:  |
Jo |
| Dato:  |
22-11-2005 16:37 |
|
Jeg er helt enig med Flo. Men vil bare tilføje at en herre som Flemming Velin også et par gange har haft pungen oppe af baglommen efter store beløb, for hvilke der er købt hingste af en særlig kaliber til landet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ingen tvivl... |
|
|
Der er ingen tvivl om, at Flemming har bidraget meget til dansk springsport - i det mindste til danskernes (hestefolk) interesse for springsporten. Men det er begrænset, hvor meget hans hingste har haft af betydning for den danske avl - Quidam er en excellent hingst som verden over har lavet helt fantastiske afkom, men der er ikke mange danskere der har økonomien til at bruge ham (heldigvis?) - det er de færreste danske avlere der er klar til at bruge 20.000 kroner på en portion sæd til tvivlsomt hoppemateriale (fordel?!). Der findes 77 afkom af Quidam registreret i LR - deraf er mange af udenlandsk oprindelse fx. holstenerhingstene Quinar, Quantum, Quite Easy, Quebec, Quidam's Rubin, Quite Capitol I+II, - hollandske Leendert, Guidam - franske Nabab de Reve, Godsend du Reverdy samt mange importerede sportsheste... Carnute har kun 21 afkom i Danmark. Robin Z II ej at forglemme, han har indtil videre 16 afkom i DK. Så det er småt, hvad de indtil videre har bidraget med til dansk hesteavl - her er det - kvalitet nuvel - superhoppen Quibell/Jessica Kürten(IRE) e. Quidam x Lagano, Strandgårdens Mercedes Z/Linnea Ericsson e. Robin Z II x Charmeur, PGL Pero-Z/Linnea Ericsson e. Robin Z II x Schwarm... Mvh Flo
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm... |
|
|
det er da godt nok en rigtig god debat der er sat igang her... ville bare lige sige at jeg er enig med Charlotte ... Don Caruso har også været den eneste hingst hos BH som har haft min interesse...ærgerligt - men håber stadig at han kommer i avlen igen på et tidspunkt...! mvh Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Se på os selv først |
| Forfatter:  |
TBJ |
| Dato:  |
23-11-2005 01:46 |
|
Absolut en spændende debat. Jeg er enig med mange af Jer langt hen ad vejen. Ikke mindst kan jeg bidrage den kommentar om, at danskere ofte har tendens til at misbillige økonomiske magter, men det skal jeg undlade at knytte yderligere bemærkninger til  Egentligt synes jeg, at vi skal passe på med at misbillige dommernes opgave, men se på vores egen avl, før vi kritiserer folkevalgte dommere i stor stil og beklager os over ringe hingsteudvalg hos Blue Hors osv. Lad os som avlere starte med at kigge på os selv. Er vi selv klar til at tage den tunge byrde det er at være dommer og er vi overhovedet kvalificerede, selv om vi sagtens kan sidde på sidelinjen og råbe op? I dette forum synes jeg, at det rystende, hvad der findes af uvidende avlere - ikke at jeg tager afstand derfra eller føler mig bedre vidende, men man kan da mildt sagt konstatere, at der findes en store skare af avlere, der i højere grad bedriver formering fremfor organiseret avl. Der udbydes et utal af ukårede hingste til avlstjeneste og bl.a. på horse.dk annonceres der lige nu et stort antal heste fra et "stod" efter ukårede hingste og disse heste sælges naturligvis til "underpriser". Hvor befordrende er det lige for den organiserede hesteavl og hvilken fremtid tilbyder man disse heste? Min pointe er, at selv om vi fokuserer imod eliteavl, så vil der altid være "affaldsprodukter" og dermed masser af heste til bredden. Det er toppen, vi skal gå efter. Derfor synes jeg, at det er trist at høre om alle de folk, der gerne vil parre deres traver/nordbagge hoppe og leder efter en passende hingst, der skal kunne forbedre det og det... DET er i mine øjne ikke avl men formering og ikke baseret på fornuft men sentimentalitet og uvidenhed. Det synes jeg, at vi skal arbejde på at komme til livs! Uagtet at der kan være brister indenfor Dansk Varmblod, som vi ønsker at forbedre bl.a. i kårings- og afprøvningssystemet for hingste, så synes jeg, at den enkelte avler bør kigge mere kritisk på sit eget hoppemateriale og overveje, om ikke det ville være klogest at afhænde sine tre skodhopper og satse på noget mere præstationssikkert. Der findes masser af fantastiske hingste til rådighed i dansk og europæisk avl, men det er ikke hingstene, der skal gøre forskellen i DIN avl. Det er hoppen og den hoppestamme du avler på. Jeg ønsker ikke at støde nogen men blot at give en interessant debat et pust fra en anden retning 
Mvh Thomas www.macohl.com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| hmm... |
|
|
Thomas : jeg vil give dig ret i det meste du siger - men hvad folk gør med deres traver eller nordbagge er jeg egentligt ligeglad med - da der skal vøre plads til alle slags heste... mht til hoppematerialet vil jeg give dig fuldstændig ret - det er ikke altid det bedste hoppemateriale - men jeg ser sådan på det at der skal være plads til alle prisgrupper til den danske befolkning og hvis der kun var virkeligt godt hoppemateriale der blev avlet på i DV - så ville prisen også være meget højere og der ville ikke være så bredt et udvalg af heste til hver menigmand. kunne egentligt godt tænke mig at høre hvad i mener er godt hoppemateriale ? mvh Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|