|
|
| jeg får pip, hingstevalg |
| Forfatter:  |
Jane B. |
| Dato:  |
13-11-2005 18:21 |
|
ja min hoppe skal sættes i fol til foråret. jeg har valgt det skal være naturlig bedækning, og hingsten skal befinde sig max. ca. 80 km fra Aalborg. det er så også det eneste jeg kan blive enig med mig selv om. mht. type af hingst osv. skifter jeg mening hele tiden  føllet er til egen brug så derfor er jeg ikke interesseret i en "tophingst" kan sagtens klare mig med mindre. de hingste jeg nu har kig på er: Shulay Fabergé (PSA) Atento (PRE) Ultimo af Hvarre (OHL) Max Højgård (KNN) men nærmere end det kan jeg ikke rigtig komme. tit skifter jeg også mening og begynder at søge andre hingste. jeg har ikke set nogen af disse hingste endnu men tre af dem befinder sig ved hjallerup så de kan ses samme dag. men alt i alt får jeg pip af at skulle vælge. selvom jeg har begrænset mig meget med bedækningsform og område er der alligevel alt for mange hingste. og så er jeg ingen ørn til at bedømme bygning osv. så derfor bliver jeg konstant i tvivl om den valgte hingst nu vil passe til min hoppe. som sagt jeg får pip eller stress før hun endelig kommer til hingst. 
-Jane Medlem af Parelli sekten PNH-trænede mennesker er glade mennesker Eneste forhandler af Regulator Complete mellem Randers og Brønderslev hjælp til trailerlæsning og andet tilbydes. se mere på præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tror... |
Tine (Ego A Go Go) |
13-11-2005 18:34 |
|
... du skal finde ud af hvilket føl du ønsker at ende med, for der er jo kæmpe forskel på de hingste de nævner. Kig på din hoppe og se, hvad du ønsker forbedret i forhold til hende. Skal føllet være mere ædelt, større, mindre, have bedre gang, bedre eksteriør. Der er mange overvejelser og når først du ved hvad du vil avle hen mod- bliver hingstevalget en del lettere. Desuden kan hingsten være nok så lækker, men passer den ikke til hoppen, er der ikkee meget idé i at bruge den. Held og lykke 
Vh Tine Hestens Urtehave billige kvalitetsurter til din hest. Bestil online! Kun 150 kr. for urter til ca. 3 mdrs forbrug
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er simpelt |
Jane B. |
13-11-2005 18:40 |
|
min hoppe fik et kåringssnit på 5 så hendes eksteriør kan kun forbedres. ligeledes med gangarterne. dem har hun heller ikke meget af. især galoppen kan forbedres. til gengæld har hun et sind som jeg gerne ser i min næste ridehest. det jeg ønsker af føllet er at det har et godt hoved og jeg går ikke meget op i om det kan gå så og så meget i hverken spring eller dressur da det ikke interesserer mig så meget igen.
jeg vil bare have en hyggehest med min hoppes sind på samme højde som hende (163 cm).
Ikke et særlig seriøst avlsmål vil mange måske mene. men som sagt er hesten jo til mig selv og den vil blive hos mig til den også stiller træskoene.
-Jane Medlem af Parelli sekten PNH-trænede mennesker er glade mennesker Eneste forhandler af Regulator Complete mellem Randers og Brønderslev hjælp til trailerlæsning og andet tilbydes. se mere på præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så lige... |
Tine (Ego A Go Go) |
13-11-2005 18:43 |
|
... at hun er i forregisteret hos DV, så ville jeg da helt klart overveje en DV-hingst. Selvom føllet kun kåres i forregister er der mulighed for at deltage i følskue, kåring osv. Der er stadig nogle DV hingste som bedækker naturligt og så vidt jeg kan se også i nordjylland. Se evt. DV's hingsteliste www.varmblod.dk/menu_Hingsteliste/ forside_hingsteliste.htm
Vh Tine Hestens Urtehave billige kvalitetsurter til din hest. Bestil online! Kun 150 kr. for urter til ca. 3 mdrs forbrug
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DV... |
Jane B. |
13-11-2005 19:18 |
|
jeg har også overvejet en DV men har lidt besluttet at det ikke er nødvendigt for mig. vil egentlig helst have en lidt "speciel" hest, derfor har jeg overvejet en palomino, pinto eller knapstrupper som jo af dem jeg har kig på også alle er sportsheste af type. Atento har jeg så overvejet at jeg mere har kig på klassisk end almindelig dressur og så er en sådan hest jo at foretrække at smide på min hoppe der i forvejen har en bygning der egner sig til det klassiske (hun er klassisk trænet tidligere). men har så også hørt at mange spanske heste mangler gang, så hvis det bliver på bekostning af en god gang vil jeg ikke vælge pre'en 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej jane... |
|
|
...hvis du gerne vil bruge en knabstrupper skal du yage at køre ud at se Perikles af Christinelyst. Han er selv en hingst jeg overvejer meget til min egen hoppe. Han er selv lidt klassisk bygget og med god gang. Han står ude ved Nibe af. Du kan evt se ham på www.knab.dk under hingstelisten. Det er desværre ikke de bedste billeder af ham, men man får da et indtryk af ham. Atento har jeg selv set hos ejeren. Han har en rigtig god bygning, men desværre tripper han rigtig meget i traven og har en meget kort skridt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| varmblod |
|
|
Hvorfor er hun ikke kåret i DS? Afkom af Oldenborghopper og DV hingste kan kåres i DS. Måske din hoppe har været til kåring inden denne regel blev indført? Du burde næsten undersøge om ikke hoppen kan få en eller anden form for dispensation. Det ville jo gavne føllet, især hvis det bliver en hoppe  Under alle omstændigheder synes jeg du bør vælge en DV hingst. Venligst Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pyrus Piratos |
-Lisa- |
13-11-2005 19:53 |
|
Jane, altså! Det er da min Pyrus du skal vælge... så ski' vær' med dine krav. Hvis du vil de klassiske, så er det da med at vælge PRE'en. Ved klassisk ridning skal de jo ikke vise den lange flade varmblodsgang, men der skal derimod være de styrkebetonede benløft, som PRE'en jo er så kendt for. At der så typisk er avlet mere varmblodsgang i de nye PRE'er, det er så en anden snak. Har du været ude og se på spanioleren?
When the dog bites, when the bee stings, when I'm feeling sad I simply remember my favourite things, and then I don't feel...so baaaaad! /Fraulein Maria, Salzburg. In the last Golden Days of the Thirties
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lisa... |
Jane B. |
13-11-2005 20:08 |
|
han ser nu sød ud ham pyrus. men en ridehest til mig på ca 152 vil nok være lige at stramme den når nu jeg selv er 184 cm høj, så skal jeg jo bare tage benene ud af bøjlerne så kan jeg stoppe den med mine fødder på jorden  mht. Kiris kåring skulle hopperne vist have minimun 6 i snit for at få en kåring i DS og hun fik som sagt kun 5. nins jeg havde helt glemt Perikles, ham har jeg faktisk også haft kig på  så snart jeg har en ledig dag i en weekend vil jeg tage ud og kigge på alle hingstene.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pjat med dig, Jane |
-Lisa- |
13-11-2005 20:24 |
|
- du kan vel bøje benene lidt. Kom lige til at tænke på, om du måske havde tænkt over hingstene fra Verner Nørnberg? Ved ikke om han stadig har Cornetti, men der er vist den der Astor tingest, og så reklamerer han med at have frostsæd fra afdøde Don Ibrahim. Og ham vil jeg anbefale - altså Don Ibrahim. (Det er pletheste vi snakker om)
When the dog bites, when the bee stings, when I'm feeling sad I simply remember my favourite things, and then I don't feel...so baaaaad! /Fraulein Maria, Salzburg. In the last Golden Days of the Thirties
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Var det mig,,, |
|
|
der stod med denne hoppe og skulle vælge hingst fra det Nordjyske, ville jeg kraftigt overveje Lionell...Han avler rigtig pæne heste (her tænker jeg også eksteriørmæssigt) og derudover vil han også give føllet noget benlængde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lionell |
|
|
nu når du tager op til Hjallerup og kigger hingste.. så synes jeg du uden diskussion skal kigge på Lionel.. en virkelig lækker hingst, som er far til 2 kårede sønner... og har hvad jeg har fået oplyst flere afkom optaget i Dv´s springhesteprogram... selv har han virkelig en dejlig haseaktion... et besøg værd vil jeg mene... I støvring står Federico en fuldblod (billede på min præsentation), tror man skal lede længe efter en ligeså flot fuldblod (min mening) og alle de rygter der er om hans temperament kan du godt glemme.. tag ned og se ham.. de trækker nemt forbi hopperne i grime og han virker rigtig rar.. hans tidligere temperament kan vel også skyldes løbsstress!!! Vil du lidt længere væk er der nord for Randers Leo-Light og Mosegårdens Diligt... jeg har et føl efter Leo-light du kan se på min præsentation... derudover har ejeren en 2 års helbror til årets hingsteføl stående i stalden som skal til forbesigtelse.. ham skal jeg ihvertilfald holde øje med.. har set ham.. en ædel hingst i sort dragt... det var da klart nogle muligheder jeg synes du skal overveje
Udtryksfuld hingsteføl med stor personlighed sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja, og her |
Henny |
14-11-2005 15:20 |
|
Jeg kan da ikke lade være med at fortælle at Feinbrand der står ca 120 km fra Ålborg bedækker naturligt. Du kan se ham her:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| max højgård |
|
|
er en skøn dreng hilste på ham sidste år da min hoppe var på dating med gibson som torben også har, det blev forøvrigt også et skønt føl og hun gik fløj til følskue med 9 i helhed... max var jeg nede og hilse på ude på engen og ende med at stå og med armene om halsen på ham i en ægte hyggestund han var da tre år så han temperment er da super held og lykke med valg af hingst
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Attento... |
|
|
Min dv-hoppe er sat i fol med attento og forventes at fole i juni. Grunden til at jeg valgte ham er; Min søster rider pt. en pre-hingst. Han er kommet rigtig langt i den klassiske dressur, men hun er så ved at træne ham op i engelsk. Han er så lærenem, og forstår allerede forskellen mellem disse to. i engelsk søger han frem og laver endda udstrakte forben både i samlet og fri trav. Han har særdeles nemt ved versader, traversader og de er pt. igang med de første øvelser til piorietter. Lige ledes er de så småt igang med piaff og passage. Min søster vil gerne have sin egen hest og kunne forme den fra føl. Men ligeledes vil hun have en god dressur hest der virkelig kan klare alle de svære øvelser. Derfor faldt valget på Attento, da hun derved vil få en stærk dressur hest. Mht gangen, så mener jeg ikke at pre´en har tendens til dårlig gang. Nogle af dem vinker lidt på forbenene, men det er absolut ikke alle der gør det. Limeño som hingsten hedder er et godt eksemplar på at pre´en faktisk GODT kan gå engelsk dressur. Jeg kan kun anbefale Attento, jeg glæder mig så meget til at se det lille vidunder til juni. Man kan sige at Attento og din hoppe måsk ikke vil avle en "spændende" farve, men en spændende hest med et godt hovede er jeg sikker på at du vil få. Du kan desuden få papir på den, da Attento er kåret.. -og endnu et + er at han kun koster 1200,-  Håber du finder hvad du leder efter. Mvh Anette
Lauge´s E´jaaz - Wisnu Estopa Of Tas
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| anette |
Jane B. |
15-11-2005 12:53 |
|
der er en enkelt ting jeg har undret mig over ved Atento. lige nøjagtig prisen. da de andre PRE'er jeg har søgt på koster minimum 6000 kr for en bedækning. hvorfor er han så meget billigere? er det fordi han er nykåret, har midlertidig bedækningstilladelse eller? ved du det? ikke at jeg skal klage over den lave pris, undrede mig bare 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|