Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Er allergi arvelig
Forfatter: 
Dato:  08-11-2005 19:34
Her i week-enden blev vores dejlige 7 års islænder hoppe aflivet. Hun havde fået Taroksyge, eller Colitis X som man mener opstår efter at der i stortarmen sker en "overvækst" af en Clostridiumbakterie. Hun blev fredag aften indlagt på Them hestehospital med voldsom blodig diarre hos Hans Skovgaard der også i sin tid behandlede Tarok. Hans Skovgaard behandler ca. 10 tilfælde om året. Måske kan være tale om en arvelig faktor idet hestens mor for 5 år siden blev aflivet da hun fik konstateret pollenallergi med voldsomme vejrtrækningsproblemer.
Vores hoppe har 2 gange tidligere haft et par mærkelige kolikanfald, ligesom hun i perioder har virket træt og uoplagt, nærmest deprimeret.
Når jeg tror der er en sammenhæng mellem moderens allergi og datterens alt for tidlige død, er det fordi jeg selv er datter af en superlergiker og selv har store problemer med min tyktarm når jeg ikke holder en speciel diet. Blodprøver har vist jeg også er allergiker.
Dette lille indlæg for at mane til eftertanke hvis man vil avle på en hest med allergi, for god ordens skyld skal oplyses at da vi avlede denne hest havde moderen ikke vist det mindste tegn på allergi, hun var tvært i mod trænet til middelsvær alrid.
0
0
Svar på denne tråd

Tjae...
Forfatter: 
Dato:  10-11-2005 14:58

..Da jeg nu aldrig selv har haft en hest med allergi problemer, har jeg ikke undersøgt det, og ved desv. ikke så meget om det..

Men det er jo arveligt med mennesker, såe mon ikke at der er en forhøjet risiko rent genetisk...

Mvh.

OX Fuldblodsaraberheste m. int. Multi Champion afstamning sælges!

Op til 80 % rabat !

Bedækninger fra kun 1.ooo kr.
0
0
Svar på denne tråd

Allergi
Forfatter: 
Dato:  14-11-2005 18:06

Vores travhoppe var plaget af allergi, og måtte opgive sin karriere, da vi ikke kunne holde hendes hals i orden.

Men ifølge dyrlægen er allergien IKKE arvelig, så hun kan sagtens bruges som følhoppe.

Tør dog ikke sige, om det gælder alle typer allergi.

Hilsen

Annelise

0
0
Svar på denne tråd

der er rigtig
Forfatter: 
Dato:  17-11-2005 02:04

mange allergityper - og man er ikke fri for at se genetisk relateret nedarvning på mange af dem. Det gælder for så vidt også mange andre sygdomme. Nogle allergityper er ligeledes miljøbetingede og der kan/skal man som hestejer i begge tilfælde være den der sikre det bedst mulige miljø. Jeg vil give dig ret i at man kun bør avle på sunde genstammer.

S.B.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider