Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Fravænning
Forfatter: 
Dato:  04-11-2005 13:12
Hej

Nu kan det godt ske jeg spørger rigtig dumt, men hvordan skal et føl fravænnes?

Skal det over en længere periode være væk fra moderen i længere og længere tid eller kan man tage den fra fra den ene dag til den anden når den er vant til at få alm. foder også?

Hvordan gør I og evt. over hvor lang tid?

Mvh. Chanett
0
0
Svar på denne tråd

Jamen altså
Forfatter: 
Dato:  04-11-2005 13:16
Det emne har været diskuteret før og der er delte meninger om det.

Personligt lærer jeg føllet at spise korn mens den stadig går hos moderen, når den har lært det så vænner jeg direkte fra. Dvs. mor og føl skilles helt fra hinanden, ikke noget med hver sin boks om natten og så sammen på mark om dagen! De bliver skilt og først sat sammen igen når jeg er sikker på at hoppen ikke accepterer at følle dier igen.

Mine erfaringer siger mig at hoppen hurtigere accepterer situationen, og at man derved lettere undgår yverbetændelse. Jeg har endnu ikke haft et tilfælde...

Held og lykke med det :)

* Sjetmandspony -den var go ! ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Tak for det hurtige svar
Forfatter: 
Dato:  04-11-2005 13:22
Tak for dit hurtige svar

Ja selvfølgelig er der delte meninger for det er der omkring alt der har noget at gøre med ordet heste eller ridning.

Mit følle spiser nemlig korn og tilskud og har gjort det længe, så derfor ville jeg heller ikke mene, der ville være problemer med, at han blev taget fra fra den ene dag til den anden. Hans behov er jo dækket ind igennem forderet - eller burde i hvert fald være det.

Lader du føllet gå helt til det er 6 mdr? Også selv om det er meget selvstændigt allerede når det er 5 mdr.

Hoppen er nemlig til salg nu.
0
0
Svar på denne tråd

Julie.
Forfatter: 
Dato:  04-11-2005 14:42
Jeg har lige vænnet mit 5 måneders føl fra.
Det gjorde jeg fra den ene dag til den anden.
Hoppen er blevet opstaldet på en helt anden gård, så de ikke går og kalder på hinanden.

Jeg tog så fodret fra hoppen en lille uge inden, at de blev vænnet fra hinanden,
så hendes mælkeproduktion reduseres.
Og det er gået fint, hendes yver er næsten ikke spændt.
Så her om et par dage vil hun få, den samme mængde foder som hun plejer.

I de dage op til fravænningen, fik hun bare alt det wrap hun kunne spise.

Mvh Pernille

Dejlig unghest sælges.
Se præsentation.
0
0
Svar på denne tråd

Anden mulighed...
Forfatter: 
Dato:  04-11-2005 22:06
Min Don Rohdian der bliver 5 måneder d. 9. kom i sin egen boks om natten for et par dage siden. Hans mor er temmelig afpillet. Han bliver snart vænnet helt fra, da hun virkelig skal have noget sul på kroppen igen.

Han er solgt, og vi har aftalt at de henter ham midt i måneden, når han er godt 5 måneder. Jeg synes egentlig, at det er for tidligt, og jeg føler mig som verdens ondeste hesteejer, men jeg er nødt til at tænke på hoppen.

Afhentningen kommer til at foregå som følger: Hoppe og føl læsses og vi kører til Don Rohdians nye opstaldningssted. Don Rohdian læsses af, og hans mor køres hjem. Det blev sidste gang de så hinanden . Heldigvis skal han gå sammen med et andet jævnaldrende hingsteføl og ingen andre, så jeg tror ikke at det bliver så traumatisk for ham. Det bliver helt sikkert værst for mig!

Mange hilsner Mette

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider