Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Lige et par spørgsmål...
Forfatter: 
Dato:  23-10-2005 23:38
Hej! Som førstegangs hingsteejer, har jeg lige et par spørgsmål angående avl... Nogle af dem er vel en smagssag, men jeg vil godt høre jeres mening på det. 1. Hvor gamle skal de være, før de må bedække hopper? 2. Er der nogle rettigheder, som man først får, hvis hingsten er kåret? 3. Hvor mange gange om året må en hingst maks. bedække hopper? 4. Hvad koster det (cirka), at få sin hingst "tappet" - ved frisk sæd - ved frostsæd 5. Hvor højt skal de kunne hoppe til kåring? Mvh Gitte
0
0
Svar på denne tråd

Hej Gitte
Forfatter: 
Dato:  24-10-2005 00:00
Hej Gitte Det kommer nok i høj grad an på hvilken forening/race det drejer sig om. F.eks er det sådan i Dansk Pintoforening at du kan stille en hingst første gang til kåring som 2 års. Der kan den så blive godkendt- Og få en 1 årig avlsgodkendelse, der træder i kraft 1. januar i det år - hingsten fylder 3 år- En avlsgodkendelse "gør" at ejeren af hingsten, skal indberette hvilke hopper der er blevet bedækket af hingsten - således disse afkom kan få identifikations papirer. Hvor meget en hingst kan bedække afhænger meget af hingsten selv, der skal du nok tale med en dyrlæge - men den kan vel bedække 1 - 2 hopper om dagen, men så har den altså også travlt! Venlig hilsen Lise
0
0
Svar på denne tråd

Hestefarmen:
Forfatter: 
Dato:  24-10-2005 01:20
Tak for dit svar... Problemet er, at hingsten har haft en mus i det ene kodeled, også vidt jeg har hørt, så vil det bliver meget svært at få den kåret som 3 årige. Jeg er blevet rådet til, at vente med at få den kåret,til den har nogle gode resultater bag sig... Men hvis han skulle kåres, var det i dansk varmblod. MVH Gitte
0
0
Svar på denne tråd

Meget svært
Forfatter: 
Dato:  24-10-2005 08:22
Ja det er meget svært at få kåret en hingst med OCD/mus indenfor DV. Så skal den være MEGET god. Eller ja have nogle rigtig gode resultater, der kan opveje det. Som f.eks Consul, der blev kåret da den var uddannet til GP. Den er så godtnok ikke lige min kop te, OCD eller ej... Uffe Korshøjgård blev også kåret på baggrund af rideresultater trods OCD, så det er altså ikke bare "småklasser" som MB/MA, de skal have gået for at kunne kåres.
0
0
Svar på denne tråd

Før insemineringen
Forfatter: 
Dato:  24-10-2005 08:40
Før insemineringen blev opfundet, bedækkede de populære hingste ofte ganske mange hopper. Jeg har da været med til at bedække 4 gange om dagen med en hingst. Og jeg ved at avlerne i gamle dage bedækkede op til 6 gange om dagen med fx. belgierhingstene. Men så bedækkede de også op imod eller over 300 hopper på én sæson.
0
0
Svar på denne tråd

DitteH:
Forfatter: 
Dato:  24-10-2005 10:56
Ja jeg ved godt, at det er meget svært, at få den året, hvis den har OCD. Men min hingst har jo fået fjernet musen, den hverken generede eller var arvelig. Derfor er jeg i tvivl om, hvorvidt den kan kåres eller ej. Der går jo 4 år, før man må fjerne oplysningen om musen i papirerne... ?:-) Jeg håber da også den kommer til at springe højere end MB/MA... :) CharlotteGC: Det var godt nok mange. Føllene må miste lidt i værdi, når der er så mange af dem...? Jeg havde selv tænkt på cirka 10 om året (jeg ved godt, at der kan gå lang tid, før man bliver eftertragtet)... Mvh Gitte ps. tak for jeres svar...
0
0
Svar på denne tråd

Mus...
Forfatter: 
Dato:  24-10-2005 12:09
Nå men hvis det er en ikke arvelig mus, og Schougård ellers er enig i det, så har den vel ingen betydning i forbindelse med kåring! Men derfor er det jo stadig meget svært at få sin hingst gennem nåleøjet. Billigt er det heller ikke...
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider