Min oldenborghoppe skal kåres til foråret/sommeren, hvor hun så er 4 år. Nu har jeg så lige et par spørgsmål.. Hvis hun nu også skal kåres med rideprøve hvordan foregår det så, og hvad skulle fordelen i det være? Er oldenborg og DV kåringen den samme? Altså ville jeg kunne få hjælp til at træne hende fra en der normalt mønstrer DV heste?? Og hvad koster det ca.?? Håber I kan hjælpe??!
at svare. Så vidt jeg ved, benytter DOA ikke rideprøve, men alle hestene bliver mønstret. Var nede og se dette års kåring i Slagelse, og her var der ingen, som blev redet. Men ellers spørg' evt. på http://www.danskoldenborgavl.dk Her vil du også kunne se pris, sted, etc.
Lige et par svar: Nej, vi får ikke vores heste kåret på samme måde som DV hestene, men derfor kan en DV-mønstrer velsagtens løbe med din hoppe, det foregår på en såkaldt trekant, du løber ind til dommeren, stiller den op og traver en større trekant, derefter skridtes hun i en vist nok mindre trekant og slippes løs for at bedømme traven og galop(ret mig hvis jeg tager fejl), når hun bliver kåret får hun et OL stambogsnr, så hvis du gerne vil have at hun skal bestå en rideprøve for at få testet hende ridelighed, kan du enten melde hende til DOA's brugsprøve bestående af 1 mdr, opstaldning og din hoppe vil derefter blive trænet af en berider og i slutningen af prøven vil den blive bedømt. Eller du kan stille hende til en-dags prøven også kaldet den fælles materialeprøve, den valgte jeg, jeg gav 950 kr for tilmelding og hjemmetrænede hende, hun gik gangarts,spring,løsspringning og udholdningsprøve, desuden blev hun tjekket af dyrlæge to gange, ved bestået en af prøverne tildeles hun et R, som vel står for at have bestået rideprøven. Så der vil stå et ROL (og 4 cifre), når din hoppe er blevet kåret og derefter hvis ønsket stilles og består rideprøve). Håber det var et ok svar.
Louise * "Dansk oldenborg kan og vil:o) Medlem af DOA" *
Galla Show Lørdag Billetter købes ! Henvendelse pr. besked.