|
|
| Fravænning |
| Forfatter:  |
L.Kjeldsen |
| Dato:  |
17-10-2005 10:13 |
|
Jeg har et hingsteføl på snart 5 mdr. Jeg har tænkt mig at vænne ham her fra han bliver 5 mdr. og en 14 dages tid frem. Hans mor er lidt udtæret, og hun er generelt lidt svær at fodre på, så derfor ville jeg vænne ham fra. Jeg har planlagt at sætte ham gradvist over i sin egen boks, f.eks. ved fodringstid, og lidt senere skal han stå hele natten i sin egen boks. Jeg håber lidt at hoppen selv vil vænne ham fra om dagen. Vil det være en god måde at gøre det på? Han får allerede foder nu (har fået det i et par måneder).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fravænning |
Rch |
17-10-2005 12:09 |
|
Du kan sagtens starte med at sætte føllet i sin egen boks om natten, og så lade den gå sammen med hoppen om dagen. Men jeg tror ikke at du skal regne med at hoppen selv vænner ham fra på folden. Der skal der en adskillelse til for at opnå en fravænning, det er ihvertifald den typiske adfærd selvom der sagtens kan være undtagelser. Når den har stået alene i boks om natten i en uges tid kan du tage den helt fra, men det betyder at du skal adskille dem på folden. Det fungere somregel bedst hvis du har en anden du kan sætte sammen med føllet, så den ikke står alene på en fold. Jeg vil vælge at vende den fra snarest, specielt når hoppen har svært ved at holde foderstanden. Og når føllet er 5 måneder gammel og selv spiser sit foder, så skulle der jo heller ikke være noget problem der. mvh. Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foldmuligheder |
L.Kjeldsen |
17-10-2005 13:55 |
|
Det var en ven der sagde at deres hopper selv plejede at vænne følene fra på fold, når bare de kom i hver sin boks om natten. Det er jo selvfølgelig ikke sikkert det virker ved min hoppe. Det er meningen at føllet skal gå sammen med en vallak når han er vænnet fra, da han skal blive ved med at være hingst. Jeg har dog ikke mulighed for at holde dem helt adskilt på folden, de vil stadig kunne se og høre hinanden (med hegn imellem). Skal jeg bare lade dem stå adskilt om natten fra den ene dag til den anden, bliver de ikke stresset af det? Hoppens yver må da også blive ret spændt når han ikke drikker om natten?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Adskilt |
Rch |
17-10-2005 14:39 |
|
Det var også det jeg mente, -at bare de går i hver sin fold. Jeg kan ikke se at det skulle have noget at sige at de kan se hinanden. Alletiders at du har en vallak til selskab. Naturligvis bliver hoppens yver lidt spændt om natten, men det er absolut en mild måde at fravænne dem ved at f.eks. sætte føllet i naboboksen i en uges tid. Mange vælger jo også at fravænne føllet fra den ene dag til den anden, altså uden at de har været adskilt først. Men det er der jo nok mange holdninger til om det ene eller andet er det bedste, det kommer jo somregel an på hvad ens egne erfaringer er. Det er jo det vi alle ligger til grund for vores beslutninger. Men held og lykke med det. Jeg starter selv om en uge med at fravænne mit hingsteføl på også 5 måneder. mvh. Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Okay... |
L.Kjeldsen |
17-10-2005 21:37 |
|
tak skal du have! Jeg tror jeg tager den blide løsning, da jeg ikke ser nogen grund til unødig dramatik.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det var så lidt... |
Rch |
17-10-2005 22:35 |
|
Jeg tager også selv den "blide" løsning her om en uges tid. mvh. Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet