Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hvordan med oldenborgere
Forfatter: 
Dato:  04-10-2005 20:49
Hej alle derude Jeg har ved et tilfælde fået en oldenborger. Endda en rigtig rigtig god en. Derfor er jeg begyndt at overveje at købe en oldenborger igen, skønt mine planer egentlig gik i helt andre retninger, Hvordan er det nu med dem. Der står i deres data hvor mange % oldenborger det er. Hvorfor nu det, skal man ikke være 100% for at være ren? eller hvordan hænger det sammen.Hvis der ikke står noget om procenter i hendes papirer er hun så 100% Min hoppe er efter Tjavs Tino og med Guter Gast som morfar. Hun er ret gammel nu og disse hingste må for længst være døde og borte. Men har de nogle arvtagere? Hvilke navne skal jeg kigge efter for at finde noget af samme type? Venlig hilsen Malene og gamle Trix
0
0
Svar på denne tråd

oldenborg
Forfatter: 
Dato:  04-10-2005 21:05
Hej Malene! Hvis du vil have en helt ren oldenborger, så er det ikke nok at kigge efter blodprocenten. Du er nødt til at se tilbage i hestens stamtavle. I DOA runder man blodprocenten op efter far-siden. Dvs. hvis du laver et føl på en 87½% hoppen og en 100% hingst, så bliver afkommet 100%. Havde man omvendt brugt en 87½% hingst og en 100% hoppe, så bliver afkommet 87½%. Der er en del 100% heste, en ikke ret mange der virkelig ER helt rene oldenborgere. De renstammede oldenborgere er 87½ og 100%. De forædlede er 25-75% Det med at der ikke står forbundsprocent på stamtavlen kan jeg ikke svare på, men måske er det fordi hoppen er født før end man skrev det på stamtavlerne..?.. Venligst Lone
0
0
Svar på denne tråd

jeg har fået
Forfatter: 
Dato:  04-10-2005 21:19
afvide hvis jeg bruger en 100% på min 75% oldenborger, kommer der 87½% ud af det. Bruger jeg en 50% hingst på min hoppe, kommer 62½% ud af det. De garvede avlere der har været med i al den tid DOA har eksisteret sagde at procenten ligger midt imellem. Mvh. Lotte
"Oldenborg heste kan og vil"

http://www.123hjemmeside.dk/stald_miller
0
0
Svar på denne tråd

oldenborg
Forfatter: 
Dato:  04-10-2005 21:28
Hej igen! det er rigtigt at procenten ligger imellem, men da procentssatserne er lavet med 1/8 interval, vil det ikke altid kunne lade sig gøre at lave en procent der ligger midt imellem hoppe og hingst. Hvis det er tilfældet, runder man op efter hingsten. Det er derfor de fleste 100% oldenborgere ikke virkeligt ER 100, men der er en lille del fuldblod i, det kan man se når man begynder at studere stamtavlen. Venligst Lone
0
0
Svar på denne tråd

ikke helt rigtigt Lonej
Forfatter: 
Dato:  05-10-2005 08:19
Man runder altid op uanset det er hoppen eller hingsten der har den højeste %. F.eks min hingsteplag er 62,5%. Mor er 62,5 og far er 50.
Karina

Stærk fortaler for organiserede avl.

Citat Kons. J. Finderup fra LR:
"Husk, at der er store chancer for at få et godt afkom på gode moderdyr, og at gode moderdyr er en afgørende forskel på succes og fiasko."
0
0
Svar på denne tråd

oldenborg
Forfatter: 
Dato:  05-10-2005 09:08
Du kan ikke altid regne med at der er styr på det. I følge de "regler" DOA sender ud i deres medlemsblad hvert år, så runder man OP efter hingsten. At der ikke er en dyt styr på det kan du se hvis du begynder at se i stambøgerne. Fx. har en af vores hopper 2 afkom efter samme hingst. Dog har afkommene forskellig forbundsprocent. Venligst Lone
0
0
Svar på denne tråd

hmm kan en af jer så
Forfatter: 
Dato:  05-10-2005 09:16
ikke lige se hvad mit kommende føl bliver? hoppe 75% og hingst 50%. For nu er jeg altså i tvivl om hvordan i regner det ud.
Vi siger det, vi mener... og mener det, vi siger!!!
Louise
* "Dansk oldenborg kan og vil:o)
Medlem af DOA" *
0
0
Svar på denne tråd

Hej Louise.
Forfatter: 
Dato:  05-10-2005 09:24
Det er det samme som Mikado. Han er 62½ oldenborger. Mvh. Lotte

0
0
Svar på denne tråd

Hej Louise!
Forfatter: 
Dato:  05-10-2005 09:26
Du får en 62½%. Det er ret "logisk" 8-) når det ligger lige imellem 50 og 75. Det med at runde op er kun når der ikke er en procentsats, mellem hoppe og hingstens forbundsprocent. Venligst Lone
0
0
Svar på denne tråd

ok, tak så
Forfatter: 
Dato:  05-10-2005 09:30
er det rigtigt som jeg fik det regnet ud til ;-)Dejligt, nok.
Vi siger det, vi mener... og mener det, vi siger!!!
Louise
* "Dansk oldenborg kan og vil:o)
Medlem af DOA" *
0
0
Svar på denne tråd

Ok Lonej
Forfatter: 
Dato:  05-10-2005 11:03
Det var da noget mærkeligt noget, at de har hver deres %, selvom de har samme forældre??? Det forstår jeg da ikke en dyt af... Der er ikke meget styr på tingene så. Jeg har ikke kigget nærmere i stambøgerne, men taler bare ud fra de erfaringer jeg selv har og kender til af afkom. Har lige kigget på deres hjemmeside, og der står at hvis der ikke er 1/8 imellem faderens og moderens procenter, afrundes til nærmeste 1/8, øhhh jaaa men er det op eller ned eller er det efter moderen eller faderen, det står der ikke noget om. Jamen skønt at der er styr på det ;-D Det kan jo så kun blive et gæt-værk, hvad ens afkom bliver...
Karina

"Husk, at der er store chancer for at få et godt afkom på gode moderdyr, og at gode moderdyr er en afgørende forskel på succes og fiasko."
0
0
Svar på denne tråd

Hej Karina.
Forfatter: 
Dato:  05-10-2005 11:35
Havde slet ikke set du havde fået en bebs. Han er nuttet ham Rasmus, tillykke til dig og din kæreste. Mvh. Lotte

0
0
Svar på denne tråd

Hej Marlene
Forfatter: 
Dato:  05-10-2005 11:35
Tja nu har jeg ikke styr på procenterne, og ville heller ikke svare på det... Men jeg så lige at din hoppe var efter Tjavs Tino, og så blev jeg bare helt nostalgisk.. Min gamle oldenborg er også efter ham, en rigtig dejlig hest som man stort set kunne alt med, trods hans store personlighed og meget selvstændige måde at være på... Jeg solgte ham for 3 år siden som selskabshest, han hygger sig på langeland og er nu 23 år. Nå det var bare lige en lille sidebemærkning MVH Stine
0
0
Svar på denne tråd

LotteC
Forfatter: 
Dato:  05-10-2005 13:34
Tusind tak skal du have. Ja han er bare skøn {>
Karina

0
0
Svar på denne tråd

Hej Marlene.
Forfatter: 
Dato:  05-10-2005 15:40
Jeg tænkte på, hvis du gerne vil se billeder af Guter Gast f.eks. Så har Dansk Oldenborg udgivet en Jubilærumsbog. Jeg ved Herning Bibliotek har bogen så prøv dit bibliotek for at se om bogen er hjemme eller de kan evt. låne den af Herning. Mvh. Lotte ps. du kan jo også købe den ved Dansk Oldenborg Avl. Mvh. Lotte

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svarene
Forfatter: 
Dato:  06-10-2005 20:21
Tak for svarene. På hendes identitetsbevis står der : 32/82 old. Hvad betyder mon det? Malene Og Trixi
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider