|
|
| ol og frb kåring idag |
| Forfatter:  |
Tanja Aulbjerg |
| Dato:  |
02-10-2005 22:11 |
|
Er der nogen der har kåringsresultaterne for oldenborgerne og frederiksborgerne, der blev kåret på Vilhelmsborg idag? De afsluttede deres materialprøve idag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Tanja |
|
|
Ja, det vil jeg også meget gerne vide. Så kom frem I som var deroppe. Vi kunne desværre ikke selv komme derop i dag. Jeg ville ellers godt have set Calvano. Jeg er ret vild med ham. Han er simpelthen sådan en dejlig hest (også i hovedet). Jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Tanja. |
LotteC |
03-10-2005 07:01 |
|
For oldenborgerne ved jeg ved at Sonny Boy Højbogård bestod sin materialprøve med 765,5 point. Tarzan af Kloster blev nr. 3 med 709 point. Det er dem som jeg lige kender til. Og at det var Sonny Boy Højbogård som vandt materialprøven for de 3 års. Mvh. Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nogle enkelte frb. |
|
|
fløj - Calvano ca 718 P samlet, opnåede bl.a et 10 tal i type og 9 i helhed - kommer til at stå i Jylland til næste år Kazahr - ca 680 samlet De to andre fik lige omkring 650 begge Gefion blev dog ikke redet til prøven, da han havede fået muk og var meget halt
Sælges : 2 DV føl og 1 4 års Hoppe. Se min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| resultaterne |
|
|
med billeder ligger på min siden inden for en ½ time. men kun for frederiksborghestene
x...x...x...x...x...x...x
DV hoppe, 6år efter Willemoes sælges, se mere på præsentation.
x...x...x...x...x...x
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak Jytte |
|
|
Dig kan man altid regne med. Det er sørme godt vi har dig til at holde os a'jour. Du skal vide, at vi påskønner det meget. Tak. Jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Jytte |
Tanja Aulbjerg |
03-10-2005 18:26 |
|
smutter lige ind på din hjemmeside med det samme. Tror den skal ligge i min links samling under foretrukne. Super side du har der 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øv øv atter øv |
|
|
det er noget rigtig øv hvis calvano kommer til at står i jylland til næste år havde lige udvalgt ham til min hoppe. Hmmm så må jeg jo finde et andet valg.
 Kiwiii
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du kan jo |
Tanja Aulbjerg |
03-10-2005 19:15 |
|
Til Kiwii Nu er hestetraileren jo opfundet, og broen er bygget, så der skulle da være mulighed for at benytte Calvano... Han er jo ikke død og begravet, men blot flyttet til det mørke Jylland for en periode...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er jo |
|
|
rigtig nok tanja men det er godt nok en lang tur her nede fra roeknoldenes land. Han står vel på sjælland i 2007 igen. Så kan jeg jo vente til der men må jo se lige se hvad jeg så kan finde på til næste år.
 Kiwiii
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| og hvem |
|
|
siger så at han avler det han selv er ??? og ser ud som ??? han vil jo nok blive topescorer til næste år hvad bedækninger angår, og så bliver der vel nok at dem."!!! TÆNK jeg om, passer han overhovedet til jeres hoppe ??? Det er jo ikke alt der glimre som er GULD:..
x...x...x...x...x...x
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jytte H |
|
|
ja - jeg er forelsket - men efter at have set hvad hans mor er kåret med, er jeg ikke sikker på at jeg vil give så meget for måske at få noget godt ... Jeg satser på at Lukas bedækker til næste år - ellers bliver det Arkebal, da jeg vil starte i følbrunsten hvis alt går vel...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Arkebal |
DianaB |
03-10-2005 21:57 |
|
Hvis du har lyst til at se et afkom efter Arkebal, så er han far til Amazing som du kan se på min præ. Da jeg mødte ham var han aldeles fornuftig i hovedet på trods af at der stod en hoppe i brunst ved siden af ham og han har ihvertfald givet det videre til Amazing. DianaB
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen så behøver jeg heller... |
|
|
... ikke at vente mere, nu er spændingen udløst og udvalget på bordet til næste års valg. - Ikke at jeg overhovedet ved hvad jeg vil vælge... Suk Nu kan jeg self ikke komme ind på Hestedata lige nu men ville da gerne kigge lidt nærmere på Dorian (2½ års), er vild med hans type!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| HeidiS |
|
|
Dorian er Har Orion som far det giver Zarif Langløkkegård som farfar som Romolus som farmors far Opal som er morfar har Max Attrup som far og Nugent som farfar. og så får du Igen Zatif Langløkkegård godt nok i 4.led. og mormors far er Junker toftegård. Hvis du gerne vil bruge Dorian så skal din hoppe have meget gode forben og en god bevægelse. Han er en MEGET stor og køn hingst, han blev nok ikke målt til for meget.
x...x...x...x...x...x
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvornår kan utålmodige |
DianaB |
04-10-2005 09:44 |
|
sjæle som jeg selv kigge på billeder af disse hingste? Det er jo altid rart at se hvad der er blevet kåret! DianaB
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DianaB |
|
|
Der er billeder på JytteH ´s hjemmeside sammen med resultaterne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Jytte... |
|
|
... Jeg har lært fra sidste gang jeg købte en Frederik, og denne gang fås forbenene vist ikke bedre..  Hun har rigtig pæne forben, bagtil er hun lidt kohaset, men dyrlægen mener at hun kan nå at rette det ind under vækst. (Mange føl og plage har vist lidt). Hendes hove er helt runde og koderne i mine øjne helt perfekte. Jeg er lidt bange for hun måske er for ædel i type til en supergod kåring og Dorian vil derfor med sin type være helt perfekt i den sammenhæng, også hvad størrelsen angår. Sjovt at araberen har slået igennem først nu på hende; det er med halen helt i vejret og flyvende trav + en masse hvin på folden når noget ikke passer damen  Må se om jeg ikke kan få taget et godt standbillede af hende så du bedre kan se hende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak... |
DianaB |
04-10-2005 14:34 |
|
Tak for det  DianaB
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| føl efter Calvano |
|
|
Sådan ét har vi... Vi fik et hoppeføl efter Calvano i juni, hun er billedskøn og ligner sin far på en prik, samme frække udseende, hun er rød med fire hvide sokker, hun gik 2'er ved føl og plagskue på sjælland med 9 i helhed. Hendes gangarter er helt i top OGSÅ galoppen, hvilket der godt kan være lidt langt imellem hos fredrikkerne  Calvano har et dejligt temperament, jeg har redet ham til inden han skulle til Nikolaj Kowalski og derefter videre til Materialprøve... Han er en dejlig hest at arbejde med og meget lærenem, og så har han meget kapacitet inden for dressur, med den rigtige rytter kan han nå rigtig langt, springhest blir' han nok aldrig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi er jo |
|
|
heldigvis alle forskellige og at Calvano er en køn hingst kan vi sagtens blive enige om, men derfra og til at bruge ham er der langt. Jeg kunne aldrig finde på at bruge en hingst med skæv haleføring, heller ikke selv om den så stod med 10 x 10 i sin bedømmelse. Der var da også stor ueninghed ved de dommere som dømte selve materialprøven omkring rideligheden m.v. og det var nu tydeligt at der var problemer på den ene volte. Desværre er der p.t. 2-3 hingste i avlen som har og giver skæv haleføring videre så må man jo hen af vejen se hvor store problemer det giver. jeg ved hvormeget en skæv haleføring kan føre med sig og derfor er det noget som hos mig trækker temlig langt ned. Det kunne være dejligt hvis der i fhf regi kunne være en mere åben debat omkring hingstene og deres gode og dårlige sider, men det er jo "forbudt" hvis man ikke skal svines gevaldigt til på enkelte generalforsamlinger. Men Calvano vil da helt sikkert blive topscorer i Jylland med bedækning til næste år, ligesom Dorian vil blive det på Sjælland.
x...x...x...x...x...x
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi er helt |
|
|
enige om mange ting, Jytte, ingen tvivl om det, og du har ganske ret, det er svært at finde et forum hvor man kan diskutere de gode og dårlige sider hos frederiksborgerne. Du har også helt ret med Calvano, han har en dårlig volte, men jeg er nu ikke helt sikker på at hesten har den alene pga. den skæve haleføring, hvis det altså er sådan det skal forstås i dit indlæg. Hesten har været ude for utrolig dårligt smedearbejde især den ene forhov har været meget dårlig ordnet, og med den skæve beskæring kunne jeg godt forstå at benet kom til at stå drejet helt forkert, hvilket gav genlyd helt oppe i skulderen og ergo var/er rigtig dårlig på den ene volte. Jeg pointerede det kraftigt over for smeden og rådede ejere til at finde en anden smed, men det var ikke ønsket og derfor var/er hoven langt fra optimal. For at være retfærdig over for hesten skal man jo give den de rigtige forudsætninger for at kunne udføre det man beder den om. Jeg må desværre indrømme, at jeg ikke har set karaktererne for rideligheden, og ej heller har overværet ridtene og bedømmelserne på Wilhelmsborg, det ville uden tvivl gøre mig mere objektiv. Og nej, jeg syntes ikke at Calvano er perfekt, men den har kapacitet som ridehest, i allerhøjeste grad, om den har det som avlshingst, ja det kan jo diskuteres. En anden "defekt" jeg syntes vi tit ser hos frederiksborgerne er de drejelige testikler, og det syntes jeg personligt er lige så katastrofalt som du syntes en skæv haleføring er, men ikke desto mindre har vi et par kårede hingste med sådan en "defekt". Dog har man de sidste par år, lidt dobbeltmoralsk om man vil, "kasseret" 2½ og 3½ års hingste med lign. "defekter" samtidig med at andre er blevet færdigkåret. Ja, man kan undre sig over hvor den røde tråd er. Jeg ved godt at der er forskellige meninger om skæv haleføring og drejelige testikler, men hvor ville det dog være rart om vi i foreningen én gang for alle kunne få relevante oplysninger på bordet, hvor et egnet udvalg herudfra kunne bedømme og beslutte hvilke løsninger og kriterier der ville være mest gavnligt for avlen, vi skulle jo nødig "udrydde" os selv. Lad os endelig få en saglig debat, Jytte, det er jeg enig med dig i. Jeg læser tit indlæg herinde, men det er ikke så tit jeg melder mig på banen i trådene, men det kunne jo være at det var vejen frem. Måske der ligefrem ville være grobund for et debatforum under FHF  Britt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Calvano |
|
|
Jeg var på Vilhelmsborg, og så Frederiksborghingstene blive kåret, jeg vil straks melde ud, at det var mit livs første kåring, så mine betragtninger i forhold til hingstenes gang er sparsomme, men jeg så ikke desiderede dårlige og "fjedrende" haser ved nogen af Frederiksborgerne, det så meget værrere ud ved Oldenborgkåringen, det skal lige nævnes, at jeg kun overværede springningen under fremmed rytter. Men at Calvano fik et 10 tal for type, synes jeg var lidt højt skudt. Han er da billedskøn, når han står og rejser halsen, men, men, men, hans hoved er langt fra optimalt, han mangler den hvælvede næseryg, og hovedet er for lille til den muskuløse krop, det minder for meget og araberens hoved, set i mine øjne, så skulle jeg bruge ham, ville det kun være for at få givet en evt. opretning til afkommet af en alt for "krumnæset" hoppe 
Vær aktiv, det gør en forskel 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Britt.. |
|
|
det med de drejede testikler er jo først kommet ind i avlen inden dor de sidste godt 10 år, der har 200% gået mange med de defekter førhen hvor det ikke blev tjekket og ja man har jo også lige denne gang kåret en hingst som 2 gange har måtte stille med attest for testiklerne !! Og jeg har i de sidste 10 år set mange rigtigt gode hingste gå til spilde på den konto med testiklerne. Og noget skulle man måske på grund have bruge den mulighed der ligger i kåringsreglerne om at give dem avlsgodkendelse og så efter følgende have tjekket afkom inden en endelig kåring, særlig hvis det er en hingst med nogle gener / afstamning som der ikke er meget af i avlen. Og ja vi står p.t. selv om ikke ved helt hvad vi gør med Lukas, særlig ikke når dyrlægen mener han vil vokse fra at kunne dreje den testikkel, og gider man overhovedet spilde krudt på det ? nu får han nogle måneder og så må vi se. Lukas er ikke stor og mangler lidt hingstepræg, men han er så rigtigt bygget og kan flytte sine ben i ALLE gangarter. Men vi gider ikke noget ævl omkring rigtigheden af om de sidder rigtigt så heller skære dem af, men en skam er det hvis det bliver resultatet. Men skæv haleføring har nu ikke noget med den hov at gøre, og Calvano er vel også blevet skoet af en anden smed i jylland inden indsyningen, ellers skulle jeg kende Nicolai dårligt.!! Og det er flere gange set at skæv haleføring er arveligt
x...x...x...x...x...x
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Susanne |
|
|
Den der krumme næse er jeg personligt super glad for at vi ikke ser så meget af mere ( jeg gør i hvert fald ikke) Hvis du tager Calvano og så den hest der er logo - så har de mange ligheder - bla. det lille kønne hovede.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Susanne. |
LotteC |
07-10-2005 09:19 |
|
Nu kunne jeg godt tænke mig at vide hvad der var værre ved oldenborgerne end ved frederiksborgerne? Mvh. Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Britt... |
|
|
Hejsa Ja nu avler jeg jo ikke selv ,men jeg har haft en dejlig frederik og interesserer mig derfor en del for racen.. Jeg har flere gange via mail kommet med forslag til hvordan man kunne lave FHF's hjemmeside mere spændende og relevant. Feks. med oplysninger/stævneresultater der er afholdt inde for dette århundrede og ikke flere år gamle... Jeg har også stillet spørgsmål om hvorfor foreningen er så tillukket... Jeg fik et meget surt svar tilbage!! at det ikke var i foreningens interesse at have alle de oplysninger til offentlig skue... Samt at hvis man havde noget man ville diskutere,så skulle det ikke være på et offentligt forum (jeg foreslog man kunne have et debatforum på FHF ),men man var velkommen til at rette henvendelse til en i foreningen(hvis man altså var medlem) Dum og naiv som jeg var,meldte jeg mig ind i den tro at det så ville være muligt at have lidt indflydelse,men nej!! Det eneste jeg gerne ville var faktisk bare at hjælpe foreningen med hjemmeside og åbenhed... Ja mine mails blev syltet og jeg måtte skrive mange gange for at få svar... som jo så var negative ;o)) Det var en bestemt mand jeg skrev til,da han havde lovet at ville gå videre med div. foreslag... Desværre tror jeg ikke dette skete pga. hans egen lukkede holdning til tingene.. Så jeg besluttede mig for at have min hobby for mig selv,og være ligeglad med foreningen. Nu sætter jeg tingene lidt på en spids,men det var præcis sådan jeg oplevede tingen . Og så er jeg iøvrigt ikke den eneste der har haft den oplevelse... Jeg husker faktisk at der i et af bladene kørte en stor diskussion,fordi et medlem havde udtalt sig om en hingst...puha hun var ikke populær.. igen snæversynethed fra foreningens side. Jeg har meget stor respekt for de folk som gør et stort/godt stykke arbejde-bla. JYTTE - godt gået!! Mvh Hotbandit!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm |
|
|
I den periode vi har haft med FHF at gøre har vi mødt: Smil, hjælpsomhed, åbenhed, villighed til at gå ind i en diskussion og respekt for at der kan være mere en én mening, hyggeligt samvær. Alt kan forbedres og hjemmesiden er bestemt et oplagt emne... Måske synes jeg at din udmeldingen er lidt hård - "foreningen har en lukket holdning" og baseret på hvad? samtale/mail med 1 person. - svarer det ikke til at hvis 1 mand mishandler sin hest - så er alle hesteejere mishandlere
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jonna.. |
|
|
Hejsa jeg taler ikke om de generelle medlemmer,jeg taler om een person som har meget at sige i foreningen...;o)) Jeg har dog også mødt et par af de gamle medlemmer som har deres og kun deres syn på sagen ;o) Dermed ikke sagt at de enkelte medlemmer er lukkede ,men at det er nogle af dem der sidder i foreningen, der gerne vil have tingene på en bestemt måde...deres måde, og det synes jeg er forkert i en forening. De fleste jeg har mødte til kåring/skue har været søde og mere end villige til at fortælle om deres syn på sagen... Min oplevelse er bare at visse ting snakker man ikke om,og det synes jeg er ærgeligt! Samtidig er det også helt klart at foreningen ikke samarbejder. Det kan der være flere årsager til ,men jeg mener at man må sætte sig et fælles mål, som man arbejder efter som forening. Der har allerede været en stor debat om renavl osv. så det vil jeg ikke komme nærmere ind på ;o)) Mvh Hotbandit!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hotbandit |
|
|
nu er det jo sådan at foreningen arbejder frem efter et FÆLLES avlsmål, som medlemmerne selv har været med til at udforme (både nye og gamle.) Foreningens regelsæt er gammelt og der er helt klart defineret hvad der bliver betragtet som rent. Men derfor kan man jo udemprketgodt have forskellige meninger omkring hvordan man læser hvad der står.. og nogle af dem som råber højest omkring avlsmålet er forkert, de har faktisk selv haft en stor indflydelse på ligenøjagtigt hvordan det blev udformet !!! Egentlig synes jeg ikke det er værre i vores lille forening end i så mange andre, det virker bare stærkere når man kun er det antal vi er og ikke 10.000 medlemmer som i nogle af de andre foreninger. Og hvad mener du med at foreningen ikke samarbejder ?
x...x...x...x...x...x
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hotbandit |
|
|
- Hvis det også var medlemmernes opfattelse, det du giver udtryk for, så blev bestyrelsen nok skiftet ud ved først kommende lejlighed... - Vi har faktisk demokrati i FHF og det er medlemmerne der vælger bestyrelsen  Det jeg skrev tidligere mht oplevelser i klubben. Det er ikke de "menige" medlemmer men bestyrelserne det henviser til. - hvis du løber panden imod et sted, hvorfor bliver du så ved med at løbe den vej? Du kunne jo have forsøgt at komme igennem med dine synspunkter/ideer ved resten af banden..?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| OL og FH Kåring |
|
|
Til Lotte C og andre Som sagt, skal der ikke hænges noget i mine udtalelser omkring hverken Frederiksborgheste eller Oldenborgere, jeg er ikke erfaren raceavler, det tætteste jeg har været på avl med heste er travheste, så min mening er ikke helt fyldestgørende, og mine udsagn er tillige kun en vurdering på en enkelt prøve, nemlig springning under fremmed rytter, og så den smule opvarmning, der var før selve springene. Alligevel så min datter, som er mangeårig rytter, og jeg selv et par uheldige bevægelser. ( set i vores øjne ) Desværre kan jeg ikke finde programmet, med billeder til, for så kunne jeg især fortælle, hvilken hingst og hvad der ikke faldt i vores smag. Men så vidt jeg kan huske, så var det hingst nr. 4 eller 5, der især havde en stærkt fjedrende gang, og benene cyklede rundt i haseledene, og det var især udtalt i spring, og den var også meget spinkel i haseledene, Det så næsten ud som om den havde hybermobile led, og jeg ville ikke sætte min lid til den som springhest. Eneste trøst var, at den i vores øjne ikke var en "rigtig" Oldenborger, da dens %sats lå meget langt nede, det samme var gældende for en af hingstene med %sats på 75, men ellers var de andre ok. Nu må jeg så fortælle årsagen til turen derned. Som så kan bevise at FHF-foreningen ikke er helt tillukket. Her i familien har der længe været et ønske om at få en god hest ind i familien, og da jeg andetsteds i en tråd, spurgte og der fandtes "rene" Frederiksborgerere, kom jeg straks i kontakt med FHF-folk, og da de hørte, at vores ønske var rettet mod enten Oldenborg eller Frederiksborg, så gav de mig "invitationen" til at se begge racer på samme sted. og her mødte jeg repræsentanter for begge racer. Og jeg mødte ikke nogen lukkethed fra nogle. og nu kunne vi i fred se Hingstenes præstationer. Og her var jeg mest tilfreds med Frederiksborgernes, men det er jo så igen, et emne, som har været oppe til debat flere steder på trådene her, men jeg ønsker kun "rene" dyr, uden den store indflydelse af andre ædle racer. Og her er ikke alle Oldenborgavlere tro mod racen, sagt i samme åndedrag, så er det heller ikke noget at de absolut skal, men med mine interesser, så passer netop de %typer ikke ind i min tankegang. Og det er jeg jo som fremtidig avler nødt til at tage med i betragtningen, for jeg skal jo lave et størrer dedektivarbejde, for at vide mig sikker på at jeg ikke lige pludselig er blevet DV-avler. Undskyld DV-folk, men jeg håber, at I forstår min pointe, for som sagt, hvis det var DVens egenskaber jeg efterstræbte, som kunne jeg jo lige så godt starte søgningen efter en DVer, her er der i øvrigt også et størrer udbud. Men mine interesser ligger et helt andet sted. Susanne
Vær aktiv, det gør en forskel 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hjælpe... |
|
|
Hejsa Ja nu er jeg så bare ikke en person, der gider rende land og rige rundt, for at få nogen til at modtage min hjælp ;o)) jeg kan jo som sagt kun skrive ud fra egne erfaringer.. om dem blev der så ikke så mange af, inden jeg beskuttede mig for at det var for tungt at danse med. jeg er da bare rigtig glad for at høre at andre har andre erfaringer,ellers så det da godt nok også skidt ud ,o)) Mvh Hotbandit! -som nu nyder sin hobby uden avlsforening ;o)))
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|