Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Linieavl / Indavl???
Forfatter: 
Dato:  27-09-2005 19:33
Jeg sidder og tumler med en opgave og faldt over dette fænomen. Er der forskel på Linieavl og Indavl? i så fald hvad?
0
0
Svar på denne tråd

ja og nej...
Forfatter: 
Dato:  27-09-2005 19:47
I nogle avlsfobund er det tilladt at lave indavl. Men det lyder så grimt, så derfor kalder man det linieavl. Altså noget der helt bevidst er gjort (parringen altså) for at avle på en bestemt blodlinie
0
0
Svar på denne tråd

min tolkning
Forfatter: 
Dato:  27-09-2005 20:20
af linjeavl kontra indavl Linjeavl: når samme hest forekommer mere end én gang i tidligst 3. led Indavl: Når samme hest forekommer mere end én gang i 1. eller 2. led Bla. er et af mine føl med Absatz i 3., 4. og 5. generation fordelt på mor og far siden ...

Sælges : 2 DV føl og 1 4 års Hoppe. Se min præsentation
0
0
Svar på denne tråd

indavl/linieavl
Forfatter: 
Dato:  27-09-2005 22:24
Det er næsten det samme, men min opfattelse af det (hvad jeg har hørt rundt omkring) er lidt, at hvis føllet falder heldigt ud, og det er overvejet, er det linieavl, og hvis føllet er knapt så "heldigt" er det indavl. Linieavl har været med til at redde den jydske hest fra at uddø, nemlig ved at hoppens hingsteføl (selvfølgelig som voksen og hvis der har været en vis kvalitet) har bedækket hoppen igen. Uanset hvad, mener jeg, at denne form for avl, kun er for erfarende avlere.
0
0
Svar på denne tråd

Der er linieavl
Forfatter: 
Dato:  01-10-2005 16:44
indenfor bl.a OX-araberen. Jeg er netop nu ved at købe en hingst. han har flere gange de samme navne i stamtavlen, men i 3. led og udefter. Det har gjort ham stærk og smuk, da der er avlet meget efter alt (istedet for kun f.eks. knæk på næsen(type)). Der er avlet på type, krop, sind og gangarter. Så kun de allerbedste heste er i hans stamtavle. Derudover synes jeg at der er nogle araberfolk, der skal til at passe lidt på. Mange avler på så tætte linier, at selvom de samme navne først forekommer ude i 3. led, så er der mange søstre og brødre der får et par afkom sammen, og så bliver der sørme også avlet på dem sammen. Så det er søster og brors børn der får børn sammen. Den er lidt farlig. Men som Eva Kainø skriver, har linieavl været med til at redde adskillige heste fra at uddø. Bl.a den jydske hest og frieseren.
Mvh
Anette Vildal
- Nu med sort ox´er og ensfarvet pintoaraber.
Se mere på præs.
0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  01-10-2005 21:36
I mine øjne er det det samme, og min hingst har en del linieavl/ indavl i sin stamtavle. Det er bestemt ikke noget jeg er stolt af, men det er nu et meget godt resultat der er kommer ud af det :-P
0
0
Svar på denne tråd

Som Metjen
Forfatter: 
Dato:  01-10-2005 21:48
Det er Metjen's defintion, der er den rigtige. Alt andet er bare pjat opfundet af folk, der ikke har forstand på avl. Selvfølgelig kan forekomsten af én hest være så massiv at det alligevel bliver indavl, men det er sjældent.

Hilsen Charlotte

Ungheste sælges
0
0
Svar på denne tråd

Charlotte
Forfatter: 
Dato:  02-10-2005 21:07
Er det så bare din mening, eller noget som kan dokumenteres?

0
0
Svar på denne tråd

Definition
Forfatter: 
Dato:  02-10-2005 21:15
Hvis vi skal tage den helt rigtige definition på indavl, så er det parring af to dyr, som er tættere beslægtet end racens gennemsnit. Men Metjen's udgave er den populære og lettest tilgængelige udgave. Denne definition bruges i langt de fleste sammenhænge og indenfor alle dyrearter.

Hilsen Charlotte

Ungheste sælges
0
0
Svar på denne tråd

Tjae..
Forfatter: 
Dato:  03-10-2005 13:21
Jeg er indehaver af en indavlet hest...(far på datter afkom) men hvilken hest...hun er bare den mest perfekte og skønne hoppe man kan tænke sig, og hun avler som en drøm..yderligere har hun en super bygning, og virkelig en perfekt lang velansat hals, et dejligt smukt hoved og unikke bevægelser + det skønneste gode tillidsfulde temperment...hvilket hun altsammen giver vidre til hendes føl !!! Så jeg har valgt ikke bare at købe hende, men også at avle på hende og hvilken succes ! Og naturligvis vil jeg aldrig bruge en hingst på hende der afstamning mæssigt tæt beslægtet med hendes far. Yderligere er det min erfaring at mange top heste i verden har op til flere "gengangere" i deres afstamning..ikke at jeg går ind for indavl...slet ikke, men lidt linie avl er ok. :-D Her er et billede af min skønne avlshingst der har 5 x Estopa i sin afstamning...selv om det er et stykke ude, og han ikke er "indavlet", så giver det en ide' om linieavl...! Og her er et par af hans super afkom...! Mvh.
-------------------------------------------------------

OX Fuldblodsaraberheste med international Multi Champion afstamning sælges!

Top kvalitet fra KUN 9.ooo kr - pt. 13 heste til salg fra 0-12 år og op til 162 cm.

NYE HESTE + NYE BILLEDER PÅ MIN PRÆSTATION!!

Mvh. The Arabian Stud Dk.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider