Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Lovgivning ang fravænning af føl?
Forfatter: 
Dato:  25-09-2005 20:32
som overskriften siger er der så en lovgivning der siger noget om hvor tidligt et føl må fravænnes? i såfald hvor? VH Rikke
0
0
Svar på denne tråd

nej det
Forfatter: 
Dato:  25-09-2005 20:39
er der ingen lovgivning om, det ville jo også være et svært emne at lovgive omkring.. Der er hopper som ikke gider deres føl efter 4 mdr. og man er tvunget til at tage det fra for at det ikke skal komme til skade. og hopper dør fra føl i alle aldre.. Men etisk er det nok det rigtigste at fravænne et føl når det er mellem 5 og 6 mdr.
x...x...x...x...x...x...x

DV hoppe, 6år efter Willemoes sælges, se mere på præsentation.

x...x...x...x...x...x

0
0
Svar på denne tråd

Ingen lovgivning
Forfatter: 
Dato:  26-09-2005 09:56
men jf. loven skal man jo behandle dyr med hensyntagen til deres natur og behov og det kan fravænning i en al for tidlig alder vel ikke siges at være, medmindre det er påkrævet at fravænne føllet.

Dejlige malinoishvalpe med DKK-stambog sælges. Opvokser inde og er velprægede.

Nu kun to tæver tilbage; den ene langhåret.
0
0
Svar på denne tråd

min hoppe
Forfatter: 
Dato:  26-09-2005 10:41
gider ikke føllene når de er ca. 5 måneder, hvilket nok er passende. Men efter at have set et tilfælde hos hestehandler med for tidlig fravænnet føl, mener jeg man skal være meget forsigtig mht. at vænne dem fra for tidlig. Føllet blev vænnet fra da det var 4 måneder, da hoppen gr. sygdom var MEGET mager. Men føllet blev meget anderledes end sine kammerater. Blev sky og kunne ikke gå i løsdriften med de andre føl/plage. Håber dog at den er blevet mere "normal" den dag i dag, så den får et godt hesteliv.
0
0
Svar på denne tråd

tjaa ...
Forfatter: 
Dato:  26-09-2005 12:33
jeg har fravænnet to føl der var 4 mdr - og de trives i bedste velgående. Den ene er nu 2 og er opvokset i løsdrift med andre unge, den anden er 1 og har gået sammen med sin far siden fravænning ...

Sælges : 2 DV føl og 1 4 års Hoppe. Se min præsentation
0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  27-09-2005 12:22
Det første føl min hoppe fik blev også vænnet fra da hun var ca 4 mdr. Hun var helt firkantet og hoppen var meget tynd, så det ku ikke være anderledes. Hun har nu også klaret sig uden problemer, har aldrig været syg og er meget nem at omgåes...
0
0
Svar på denne tråd

min Karisma
Forfatter: 
Dato:  27-09-2005 12:53
blev fravænnet som 5 måneder.. hun var uden mor om natten en uge og derefter blev mor fjernet... hun var total ulykkelig i 3-4 dage... idag er hun 3½ år gammel og kan nærmest panikke hvis man trækker alle andre heste ud før hende... om det har været fravænningen vides ikke.. hun kan sagtens trækkes ind i stalden og stå alene og rides alene og gås alene med... men en hest må ikke forlade hende!!! på marken kalder hun også hver gang en hest tages ud..
B-)

Dejlig hingsteføl med gennemavlet dressurafstamning sælges
0
0
Svar på denne tråd

ja det er svært...
Forfatter: 
Dato:  27-09-2005 15:52
...at lovgive inden for området men er der ikke noget om det når man snakker hunde? Altså at de ikke må tages fra før de er 8 uger gamle? Der er jo mange forskellige avlsforeninger/klubber...her tænker jeg lige katte og marsvin, som ser meget strengt på det at tage ungerne fra for tidligt. Det kan vist godt føre til karantæner. F.eks. i Dansk Marsvineklub er der en uskreven regl om, at man ikke må tage unger fra før de er 4 uger og mindst 300 gram. Hvis man kommer med en unge på en udstilling...(de skal igennem indtjek alle sammen) hvis man kommer med en unge under 300 gram får man en advarsel, kommer man igen med en får man karantæne fra en udstilling og mener at kommer man tredje gang også, er det vist udelukkelse...er ikke helt sikker. Men sådan noget kunne man jo godt vedtage i diverse hesteavlsforeninger også. F.eks. at man kan melde nogle hvis man finder ud af at de har ladet et føl flytte før det var 5 mdr eller lignende. Jeg har også marsvine unger der bliver taget fra deres mor før de er 4 uger, da de bliver kønsmodne når de når en vis vægt, men de flytter ikke før de er 4 uger. Lige ledes har jeg haft unger der var 5 uger og stadig ikke havde nået de 300 gram. Dør moderen beholder jeg ungerne til de er 4 uger pg 300 gram. Det er jo en stor omvæltning for et dyrebarn at blive flyttet fra sit hjem. Wow det var en lang smøre bare for det...bare tanker.

Opdræt af marsvin i ensfarvet chokolade og kæledyr

Se mine skønne marsvin. Flere kuld på vej
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider