Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Alder ved ifoling?
Forfatter: 
Dato:  21-09-2005 11:28
Jeg har en dejlig lille shetlænderhoppe som blev 3 år her i sommer. Hun har en god stamtavle og er generelt godt sat sammen. Da jeg købte hende for et år siden fik jeg en bedækning med som hun skulle have her i sommer. Da vi nåede foråret syntes jeg stadig Amaryllis så lidt ufærdig og plaggrim ud. Hun voksede også stadig. Da jeg er forholdsvis nybagt hesteejer og derfor stadig må lære meget begyndte jeg at spørge mine mere hestekyndige venner og bekendte til råds. Burde jeg ikke vente med at få hende ifolet så hun kunne bruge sine krafter på at vokse. For første gang var mit hestenetværk meget uenige. Der var rigtigt mange der rådede mig til bare at få hende bedækket. Det er jo en lækker hingst og en gratis bedækning og alt det der... Og nu stod aftalen på i år, så var det jo ikke sikkert at jeg kunne få den bedækning næste år. Jeg endte med ikke at få hende bedækket. Hun må vente til hun er voksen. I mit hoved er det lidt som en 14-årig der får børn. Naturligvis sker det og det kan lade sig gøre, men sundt er det ikke. Allerede nu efter sommeren ser Amaryllis langt mere harmonisk ud og jeg tror hun er klar næste år. Men er hun ikke får hun lov at vente et mere. Kan jeg ikke få den bedækning næste år, so be it. Så må jeg betale for mit føl ligesom alle andre. Hvad mener i? Bør man ifole en hest der stadig vokser? Er det normal praksis?
-Dorthe

Magister Mundi Sum
0
0
Svar på denne tråd

jeg tror
Forfatter: 
Dato:  21-09-2005 12:55
jeg havede gjort som dig - ventet Man kan sagtens ifole en 3 års, nogle ifoler endda deres hopper som 2 års for at de ikke bliver for store til kåring som 3 års. Jeg valgt selv at vente med at i fole min unge (4 i år), da hun bestem ikke var klar sidste år ... det var først hen på vinteren at hun begyndte at opføre sig som en lidt mere moden hest ...

Sælges : 2 DV føl og 1 4 års Hoppe. Se min præsentation
0
0
Svar på denne tråd

Jeg havde også ventet
Forfatter: 
Dato:  26-09-2005 14:48
Vi har selv en 3 års shetlænder som vi har valgt at lade vente til enten næste år eller året efter, de er jo ikke produktions maskiner der skal have føl for en hver pris 8-) Vi har ligeså en 4 års (som vi har købt her i sommer) hun stod med et føl ved siden da vi købte hende, men vi har valgt at lade hende springe et år over, så vi er helt sikre på at hun er færdig udviklet inden hun bliver ifolet igen..
Stutteri Bredgaard tilbyder

Bedækning ved Skäpperöds Poseidon
Lækker kåret miniature shetlænderhingst
Masser af hår og udstråling, kraftige ben
og god bevægelse - Billeder kan ses på min profil :-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider