|
|
| Vaccination af føl |
|
|
Hej alle kloge hoveder. Mit føl fik en føl vaccine, den dag han blev født. Hvornår skal han så vaccineres igen? Bare om 1 år, ligesom de "voksne heste"?  Jeg har jo ikke fået noget vaccinationskort på ham. Mvh. Janne!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu er jeg ikke helt |
|
|
sikker, da jeg plejer og vaccinere hopperne en måned før termin på den måde er føllene dækket. Men jeg vil tror at det er samme procedure hvis de er vaccineret ved fødsel. Man kan vaccinere føl fra de er 4 mdr og helst inden de er 6 mdr. De skal så have en vaccine igen minimum 21 dage efter og max 90 dage efter.
Hingsteføl efter Milan/Robin sælges.
4-års kat I. New Forest vallak efter Misther Mathe udlånes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min hoppe.... |
|
|
....blev skam også vaccineret en måned før foling, og så fik føllet en føl-vaccine, som dyrlægen kaldte det, den dag det blev født. Kan selvfølgelig bare ringe og spørge dyrlægen, hvornår den skal vaccineres igen, men tænkte bare at en herinde måske vidste det. Mvh. Janne!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| janne ... |
|
|
din dyrlæge tjener vist godt på dig ??? Hvis din hoppe er vacc. 1 månede før foling er denne følsprøjte mig bekendt helt unødvendig - og mine dyrlæger siger at mine føl er dækket ind bare hoppen er regelmæssigt vacc. - føllet skal så vacc. inden fravænning og igen ca 1 månede efter sidste vacc.
Sælges : 2 DV føl og 1 4 års Hoppe. Se min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| metjen |
|
|
Ej, hvad ?? Det var da underligt, hvorfor min dyrlæge "snyder" mig. Men som sagt blev hoppen vaccineret 1 måned før foling, og da føllet blev tilset den dag det var født, gav hun den også en føl vaccine. Jeg flytter hoppen permanent, når føllet er ca. 6 måneder, men jeg skal så bare sørge for at få føllet vaccineret inden da? Tak for svarene i øvrigt. Mvh. Janne!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Følsprøjten |
|
|
Er IKKE en almindelig vaccination,det er imod følsyge som er meget farligt for et lille nyt føl,de fleste dør faktisk af følsyge,så tag du det bare roligt,din dyrelæge har ikke snydt dig..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vaccination |
|
|
- af hoppen 1 måned før termin - den dækker vist ikke følsyge ledbetændelse mv... - vores føl bliver vaccineret mod følsyge mv v fødsel og igen v 5/6 måneder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mange tak |
|
|
Så er det hele vist på plads. Kunne heller ikke forstå hvis min søde dyrlæge havde snydt mig  Tusind tak for svarene. Mvh. Janne!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Delte meninger |
|
|
Der er åbenbart delte meninger. Min dyrlæge siger (som Mettes), at det ikke er nødvendigt med følsprøjten/dyrlæge indenfor det første døgn, hvis hoppen er vaccineret ca en måned før foling og folingen er gået godt. Så skal føllet bare have ormekur, når det er cirka en måned og så vaccineres, når det er 6 måneder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mystisk... |
| Forfatter:  |
Monicasof |
| Dato:  |
20-09-2005 16:40 |
|
Jeg fik også min hoppe vac. 1 mdr. før termin... og fik at vide at den dækkede føllet frem til omkring 5-6 mdr alderen.. Det undrer mig, da jeg spurgte specifikt omkring vac. behov til føllet, at vejledning fra dyrelæger er så forskellig  Men mange dyrelæger og åbenbart mange meninger og metoder...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Delte meninger |
|
|
Nej der er bare nogle dyrelæger,der så bur slå op i deres fagbøger,og læse lidt omkring hestesygedomme. For influenza,stivkrampe og følsyge er 3 meget forskellige sygedomme,og den almindelig vaccination mod influenza og stivkrampe ,dækker ikke følsyge. Det vile jo ikke give mening,at mange heste i dk blev vaccineret mod følsyge hvert år,selv om de ikke er føl mere. Det er korrekt at føllet er dækket mod influenza,og stivkrampe de første 6 måneder,hvis hoppen er vaccineret kort før folning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vaccination og følsyge |
|
|
Ja det er nok lidt en smagssag. Vaccination af hoppen en måned før beskytter vel føllet mod stivkrampe og influenza. Nogle giver så antibiotika forebyggende mod følsyge, når føllet er født, men det er vel ikke nødvendigvis sundt at give en rask hest antibiotika? Mit føl havde lidt hoste, da hun var helt lille pga en dag med dårligt vejr. Og der mente dyrlægen vi skulle se tiden an og se, om hun selv kunne komme sig over det, da det var bedst, hvis hun kunne det. Og at antibiotika ikke altid virker særlig godt på små føl.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vacination |
|
|
hvordan kan man vaccinerer mod følsyge, når det skyldes en baktielinfektion. Den bedste beskyttelse mod følsyge er god hygiejne. Ja dyrlægene har mange holdninger til, hvad der er det bedste for vores små føl. Jeg ved ikke hvad der er det rigtige, men er hoppen passet med vacciner, er føllet beskyttet via mælken, antistofferne i moderens blod, " går" over i mælken. Nogle dyrlæger mener faktisk at man ikke skal vacinerer højdrægtige, vaccine er jo at give dyret en lille smule af sygdommen for at den kan danne antistoffer. Er den passet med vaccine skulle føllene være dækket ind. Men vi vil jo gerne gå med livrem og seler når det gælder vores små føl. Jeg mener ikke man skal behandle forbyggende med antibiotika,er helt ening med ditte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Også enig |
|
|
med Hanne vaccinere mod følsyge?? forstår jeg ikke helt! Mine føl fik en vitamin indsprøjtning, men det er jo noget helt andet!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|