|
|
| BEC connemara hingst kåres ? |
| Forfatter:  |
trana |
| Dato:  |
10-09-2005 21:01 |
|
Hvordan vil fremtiden se ud for en BEC/cremello connemara hingst ?
Kan den stilles til kåring i CO foreningen, eller vil Palomino mon godtage den ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg mener |
|
|
helt sikkert at connemaraforeningen IKKE godkender BEC connemara'er.
Det kan godt tænkes at palominoforeningen vil - men har hørt noget om de ikke godkender ponyer?
Men altså - jeg har IKKE forstand på palomino'erne, så der er helt sikkert mange andre der kan svare korrekt på det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trine... |
trana |
10-09-2005 21:39 |
|
Nej jeg mener nemlig heller ikke at CO godkender BEC, når det er hingste.
Men så må vi håbe at der kommer nogle palomino experter forbi og klarer trådene ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Palomino |
|
|
nu er jeg ikke helt inde i det med Palomino, men mener at PSA godtager ponyer - DPA gør rigtig nok ikke
Sælges : 2 DV føl og 1 4 års Hoppe. Se min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| metjen |
trana |
10-09-2005 22:44 |
|
Ja det er vist rigtigt det du siger med DPA.
Så må vi håbe der er nogen der kan fortælle om reglerne for PSA, for det må da være et sted hvor de vil have en prima cremello connemara.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kom endelig med ham ! |
|
|
Du er meget velkommen til at stille din connemare cremellohingst i PSA - du kan læse mere om os på vores hjemmeside www.palomino-psa.dk . Hvis du er i nærheden afholder vi føl & plagskue, hingste fremvisning og hestesalgsdag . d. 17 september - så kan du se og høre mere om os. Der kommer også min cremello hingst og laver springopvisning og en cremello varmblodshingst bliver ligeledes fremvist under rytter. Der er tale om fremvisning af kårede hingste.Vi afholder hingstekåring igen næste år. Gode kvalitets cremelloer vil vil gerne have. For at kunne stille til kåring skal han have en mindst 3 leddet stamtavle, men det skulle nok ikke være noget problem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| tak tak |
trana |
11-09-2005 13:20 |
|
Supaya det lyder godt. 
Grunden til at jeg spørger er fordi jeg har set en cremello co hingst til salg, og så ville jeg lige undersøge hvad sådan en størrelse havde af muligheder.
Jeg mener at da DPA også tog ponyer ind havde de et forbud mod connemara, så det er sådan set også derfor jeg spørger.
Louise jeg synes det virker for usikkert med DPA for hvornår skifter de så mening igen ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DPA regler |
|
|
såvidt jeg har forstået - så tager DPA ALT ind nu- og de hingste som har creme genet bøver ikke kåring for at blive avlsgodkendte - de skal ikke løsspringes og alt det andet vi ellers kræver af en hingst for at blive kåret . Således har 3 hingste, som tidligere er blevet afvist til regulær kåring i DPA, nu fået avlsgodkendelse, bare fordi de har creme genet. Det kan jo være at det giver tiltrængt en masse medlemmer - meeeen , seriøst avlsarbejde -kan man vist ikke kalde det. Man må jo antage at når en hingst er afvist til kåring, ja , så er det netop fordi den eksteriørmæssigt ikke skønnes egnet til at indgå i avl og skønnes at det ikke vil føre til fremgang for den type og det avlsmål man sætter - det er jo derfor der overhovedet er kåringer!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lyder underligt |
trana |
11-09-2005 17:02 |
|
De plejer da at være så kritiske med hingstene, og kun tage dem ind der lige passede i deres snævne mål.
Monstro de er ved at gå i panik over manglende tilslutning fra medlemmerne ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| glemte lige |
trana |
11-09-2005 17:06 |
|
Med sådan en svingning i reglerne er det ikke et avlsforbund jeg kunne tænke mig at satse på.
Det er simpelthen for usikkert.
Derfor undersøger jeg også mulighederne inden købet, så jeg ved mere om hvad jeg går ind til og ved nogenlunde hvor jeg står når hingsten er kåringsklar.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| palominoforbundene |
|
|
jeg har virkelig drømmen om en palomino engang..
men der er lange udsigter.. fordi.. det ene forbund er ikke under LU og jeg går ikke ind for chipsmærkning..
det andet forbund ændre desværre ofte reglerne.. en anden ting jeg savner er fuld stamtavle... hvorfor skal jeg med en hest der har fuld stamtavle bruge en hingst med manglende godkendte led..
til sidst vil jeg skal hingsten helst være rideafprøvet...
så en kombination af de to avlsforbund kunne jeg godt tænke mig..
Ellers kan jeg da sige jeg mener at der ikke er problemer med en connemare BEC hingst i DPA
B-)
Dejlig hingsteføl med gennemavlet dressurafstamning sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| trana... |
|
|
... kan såmænd godt forstå at du har det sådan. Kommentaren var bare en slags public service
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| identifikation ( Lene ) |
|
|
Det forlyder at indenfor få år vil der kun være chipsmærkning tilbage, pga dyrevelværds lovgivning - PSA heste kan jo få LU brand - men det er ikke noget som de fleste vil vælge - kønt er det jo ikke.Men jeg vil nu mene at En kvalitetshest med fuldstamtavle og ridefærdigheder er vel det aller aller vigtigste - femfor et brændemærke. Et føl efter en ikke kåret, men avlsgodkendt palomino i DPA får jo DPA brand, efter de nye regler - så hvad er det så værd?
Vi har jo i PSA en varmblods cremellohingst som netop har gået 70 dages materialeprøve, og som også har gået en 100 dages prøve i slovakiet. Han har fuld stamtavle, selfølgelig, og jeg tror faktisk at at man kan vælge at få ZFDP brand på føllet.
Ellers er der skønheden Millenium, som er 5 år nu og skal ud til stævner igen - han blev placeret hver gang han stillede op sidste år i dressur - han har hidtil kun lavet palominofarvet afkom ( 5 stk )og ja, selfølgelig min egen Shulay Gold Fever som er i træning nu og vil starte til stævner her i efteråret, han er netop blevet 4 år - og har usædvanlig god gang. Han har lige givet mig et hingsteføl som har det hele - ædel, gang, farve og top temperament -
Så jeg vil mene at din drøm om en kvalitetspalomino er indenfor rækkevidde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| supaya |
|
|
den der cremmello kan jeg desværre ikke bruge pga hans Solistblod, og mine hopper har hhv 2 og 3 gange solist i blodet.. synes ikke der skal laves mere linieavl.
Millinium kan jeg ikke se anerkendt afstamning hele vejen.. jeg ser ukårede hopper i stamtavlen.. ellers en rigtig smuk hingst.
Din Gold Fever har jeg skam kigget meget langt efter, han er virkelig en smuk hingst... han mangler kun rideresultaterne.... og ikke kun LC eller LB
Mr. Chapman er nok den eneste palominohingst i DK der kan prale med afstamning og rideresultater (jeg kan dog ikke se om han bedækker naturligt, samt hvis han gør er det på sjælland =det bliver en meget dyr bedækning bare for at få en farve)..
mindes tydeligt palominoen Sidney der under Lone B. Larsen gik landstævner.. det var en god reklame.. men kan ikke huske hvem denne dejlige hest var efter.. desværre
B-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rideresultater |
|
|
er jo vigtige Lene - men det er jo begrænset hvad der kan være hos en 4 års hest - Gold Fevers far har været " året dressurhest " i Uk i 1995, tror jeg det var - ud af alle racer , også varmblod - så han har det ikke fra fremmede - men han må jo ikke ret meget endnu rent stævnemæssigt.
ellers, fordi der er så få i den farve og som er gamle nok til at have deltaget i de højere klasser - ja, så ville jeg, hvis jeg ønskede en som min egen ridehest, tage ud og se dem in real life og under rytter , og gerne sammen med en berider og så beslutte om man " tror på dem " . Hvis de har fået afkom ville jeg se dem jeg kunne og se om hingsten har slået igennem . Ellers er det nok rigtigt, som du siger, at der vil gå mange år før du har noget at vælge imellem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| supaya. |
|
|
jeg kan ikke være ret meget mere enig med dig.. men det farlige ved farveavl er jo desværre at der kommer "affald" ser tit sælges kun pga farven..
jeg ønsker at finde en hingst, som har kvaliteter som jeg ved at ansøge DV om dispensation til benyttelse af egen avl.. pintohingsten Samondo er faktisk det tætteste jeg har fundet (men ikke gul) han har gået DSA klasser med stor succes.. hvis nu en palominohingst kan gøre det samme havde jeg en stor mulighed.. kravene til afprøvningen bliver jo kun større jo ældre hesten bliver..
kan stadig rigtig godt lide Gold Fever.. men så nu helst at et afkom bliver godkendt som andet end LU...
(ja ja jeg har en meget konsevativ holdning til dette.. det er netop også derfor jeg gerne vil bruge en hingst som DV kan give dispensation for)
B-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| så tog jeg |
|
|
lige turen ind på DPAs hjemmeside og der står ponyer som en katagori.. dvs at en BEC hingst vil kunne godkendes i DPA..
tror nu ikke de fjerner denne katagori igen..
B-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| YRK for en mudderkastning |
Eva Lydeking-Olsen |
12-09-2005 23:16 |
|
fra PSA medlemmer/ hingsteejer(e) igen. Det giver et virkeligt dårligt indtryk på udenforstående når I ruller jer ud her på HN. I diskvalificerer jer selv og foreningen på den måde.
Der er ponyhingste kåret i DPA,har hele tiden været det og bliver ved med at være det.Så BEC-Connamara hingsten vil kunne stilles der også, det er bare et spørgsmål om at vurdere hvilken forening ejeren kunne føle sig tilpas i......og hvilke mål og midler man vil støtte ved at være med.
Flere af heste- hingstene i DPA er højt uddannet i hhv spring / dressur, så jeg ved da godt hvor jeg ville kigge efter hingst.......hvis jeg ville avle noget der skal kunne rides på lidt højere niveau.
Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pletfri debat |
trana |
13-09-2005 09:08 |
|
Jeg kan altså ikke se noget mudder.
Eva prøv at se det ud fra spørgsmålet. Mit spørgsmål.
Jeg søger mulighed for kåring af en hingst jeg overvejer at købe.
Jeg vil gerne være i et sikkert forbund. Usikkerhed gør mig..... usikker.
Og når DPA vælger at skifte mål og regler som vinden blæser, ja så betragter JEG det som værende ustabil og... usikkert.
At få klarlagt nogle af tingene der sker i de nævnte forbund er ikke ens betydende med at kaste med mudder.
Det er såmen bare debat og svar på spørgsmål.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvis ikke |
|
|
der er nok gode palominoer i Danmark, må man jo kigge udenlands:
Her er fem avlsgodkendte tyske varmblodshingste. Alle palominoer.
Morgengold
Morgengold II
Win the Gold
Inspiration GF
Blonder Hans
Med hensyn til Sidney ser det ikke ud til at han havde en kendt afstamning. Hvis han havde, må den kunne ses på hestedata.
Og så en kommentar til den evige kamp om PSA og DPA - det er rigtigt at de kun diskvalificere hinanden og sig selv i den kamp. Men DPAs nyeste træk med hingstene forstår jeg slet ikke.
Måske mener de ikke at de har et stort nok materiale at vælge ud fra ellers.
Tror bare at det forvirrer mere end det gavner.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| louise... |
|
|
ja den der med at godkende alle hingste med cremegenet, bare ved de møder op kan vi hurtig blive enige om ikke er det mest heldige træk der er lavet.
der skal en vis kvalitet til for at give fremgang..
men ja jeg synes det er uheldigt der skal hakkes på hinanden...
det er jo egentlig det samme de brænder for.. nemlig en gul hest med lys man og hale..
(også mig selv en buckskin ha ha)
B-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
vi har en cremello hingst og vil have ham kåret næste år.MEN må indrømme at jeg syntes det har været svært at vælge forbund. jeg syntes disse gentagne diskussioner om hvilken forbund der er bedst er nogen ævl. De har begge nogle flotte heste. Jeg ser meget på temperament og på brugsværdien af min hest og vil derfor ikke selv bruge en hingst der ikke er gået igennem en rideprøve. Så det skal min egen naturligvis også.
Jeg har snakket med Mariann ang. en evt. kåring og der skal han rideprøves da han er over 4. plus Mariann ikke sagde et eneste negativt ord omkring den anden forening overhovedet. Det syntes jeg er flot!
Vores hingst er 153 og holder han den højde vil jeg prøve at fremstille ham i Dansk sports pony også. da jeg går mere op i temperament og ridelighed end farve avl.
Vil lige sige at jeg overhovedet ikke har kontaktet PSA.
hilsen
Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DPAs problem? |
|
|
Jeg er ikke medlem af nogle af de 2 foreninger. Dog har jeg tidligere været medlem af DPA, inden jeg trak mig ud af bestyrelsen i utide.
Derfor vil jeg, med mit kendskab til DPA, tillade mig at mene at DPA har et image-problem, i forhold til deres avlsmål og visioner.
Hvis DPA har haft nogle visioner, så har de ihvertfald ikke været så lang-sigtede. Der er flere gange blevet lavet nogle regelændringer.
Så er ponyerne med, så er de ikke med.
Så kan cremelloer ikke, så kan de.
Så er der skrap selektion ved hingstekåring, så er der ikke.
Størrelsen på hestene betyder ikke noget, så gør den alligevel eller hvad? Nu er alle vist med igen?
Så må fredriksborgere ikke krydses ind, så sætter man en hingst af slagsen på hingstelisten.
Har jeg glemt nogle?
At udtrykke det som Trana?
"Og når DPA vælger at skifte mål og regler som vinden blæser, ja så betragter JEG det som værende ustabil og... usikkert.
Måske lige skrapt nok, det ved jeg ikke. Vi udenforstående kan jo ikke vide hvad der ligger til grund for DPA´s beslutninger. Men for mig at se, så virker det visionsløst og fragmenteret. Lur mig om ikke andre har det på samme måde.
Jeg har i år fået en hoppe ifolet ved Heimdals Happy Hero - og i den forbindelse var jeg egentlig ret ligeglad med om min evt. føl ville ende med et LU-mærke på rumpen eller alternativt et ZFDP-mærke.
Udsigten til at bevæge sig ud foreningsmudder var ret utiltalende.
Mvh Tina, desværre uden Turpin
Til Dick Turpin:
"When a loved one becomes a memory, memory becomes a treasure."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I øvrigt |
|
|
I øvrigt vil jeg lige tilføje, til ære for Eva Lydeking-Olsen, at med hensyn til mudderkastning, så har den ene forening vist ikke noget at lade den anden høre. Der er røget mange finker af panden herinde.
Mvh Tina, desværre uden Turpin
Til Dick Turpin:
"When a loved one becomes a memory, memory becomes a treasure."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tina(turbin) |
|
|
kan kun give dig ret.. uden at sætte mig ind i sagen synes jeg egentlig DPA bør sætte sig ned og virkelig beslutte sig for hvad de vil.. de kan jo evt kigge til pintoavlen som jo også er farveavl.. det kører hvad jeg ser udefra jo godt og pintoavlen er i fremgang..
dog er jeg ikke helt enig i deres brændemærkning og registreringsregler, men det er jo farveavl hvor der ikke kræves "noget udefra", du kan jo altid krydse en broget med en broget..
PSA har nu også selv lavet nogle af deres regler om... før kunne en rød hest efter palominoforældre ikke kåres.. sååå...
men jeg kan ikke se hvorfor der ikke kan forsøges samarbejde istedet... begge forbund har jo deres fordele og ulemper.. og begge forbund har dejlige heste.. hvorfor så ikke finde en fælles løsning under LR.
B-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| marianne olesen |
|
|
Marianne:
Jeg vil bare lige gøre dig opmærksom på at du ikke kan kåre din hingst i DSP når den er over ponymålet 
Medmindre han er araber og/eller fuldblod? Men det tror jeg da ikke han er?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| trine... |
|
|
de sagde fra foreningens side at de godtog hingste op til 155 med fuld 4 leddet stamtavle.Men har ikke undersøgt det til bunds endnu.
syntes bare det lød som en fornuftig mulighed..
/marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Marianne |
|
|
Ja - men det er kun arabere og fuldblodshingste, da det er forædlerhingste.
Så jeg tror desværre de har givet dig forkerte oplysninger.
Hvis ikke - så er det da noget helt nyt, og så er vi jo ovre i at "pony"hingstene også må være heste...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| alvsmål |
|
|
Lene sammenligner med pintoforeningen - og jeg synes at pintoforeningen er et godt eksempel på en sund udvikling i et ( farve )avlsforbund. Selfølgelig vil der ikke være ret mange dyr som opfylder avlsmålet ved starten og derfor er reglerne mere vide - efterhånden opnår man igennem målrettet selektion flere og flere dyr som opfylder og det er naturligt at man stiller større og større krav til avlsdyrene. Pintoforeningen kårer jo hingstene som 2½ -3 år, såskal de gå materialeprøve , men de er stadig ikke endelig kårede før de efter at have virket i avlen i et antal år viser en afkomstsamling af dyr som er min 2 år gamle - og hvis det er godt nok, så er de endelig kårede. Der har været en logik i udviklingen og ændringerne af regler - hele tiden sat i forhold til avlsmål. Dette , menr jeg , er et eksempel på seriøs og troværdig avlsarbejde, hvilket også afspejler sig i at der er over 300 dyr til deres årlige skuer. De har 15 år på bagen, de har over 30 BROGEDE hingste som er kårede, i alle kategorier - DPA har 13 med farven efter 20 år- og jeg kan ikke se at det er mudderkastning at undre sig over at de regler som gælder nu, er meget mere lempelige end de som var for 20 år siden, ihvertfald når det gælder palominofarvede dyr. Selfølgelig vil der være ændringer af regler i en levende avlsforening -men det vigtige er jo om der er logik i dem iforhold til avlsmålet.
Og ja, det er ærgeligt at der ikke kan samarbejdes de to foreninger imellem - men hvis man vil sætte sig ned og se på udviklingen i de to foreninger igennem de sidste to år - er det åbentbart at de er længere fra hinanden end nogensinde. Jeg vil opfordre til at man læser de forskellige regler der er - de kan findes på hjemmesiderne . PSa er forpligtiget til at følge EU´s minimumkrav til stambogsføring, via vores stilling som datterforbund af The British palomino Society. Derfor skulle der en særlig tilladelse til for at vi måtte kåre enslødede afkom, faldet efter en palomino. I england kan disse naturligt kåres i andre forbund - det er ikke tilfældet i DK. Vi har nu dispensation , for det er kun rimeligt at disse dyr, hvis de er gode nok kan avles videre på. Men vi hverken kan eller vil til at tage alle mulige farver og racer ind som aldrig har været i nærheden af en palomino - så vil vi hellere godkende andre DK avlsforbunds kåringer - så en palominohoppe kan frit vælge imellem kårede DV, Trakener, fuldblod, DSP mv som også følger EU´s regler. Så kan de få det bedste og der er masser at vælge imellem - at de får et blåt pas betyder meget mindre, når kvaliteten bliver i top.
Og det burde måske også undre folk at man med de nye regler i DPA avlsgodkender hingste med creme-genet uden regulær kåring, men ikke anerkender Palomino eller cremello hingste til indkrydsning, som er kåret i PSA, med min 2 dommeruddannede dommere og med en min 4 leddet stamtavle, som opfylder EU reglerne. Igen er der ingen logik i forhold til avlsmål. Dette er ikke at betragte som mudderkastning - men ment som en forklaring til de som ikke kan forstå at vi ikke kan samarbejde. Dog vil jeg sige - og det er vigtigt at der også er samarbejde og dialog imellem medlemmer af de to foreninger. Og det er jo dejligt, når det kan lade sig gøre. Og der er bestemt gode dyr i DPA - Mr. Chapman f.ex eller Asparsen,De vil jo fint kunne accepteres hos os m.fl.
Til Marianne Olesen vil jeg sige at det ser ud til at være en fin cremello du har - og på hans side i den præsentation er der jo DPA logo - men han er jo ikke kåret der og har været brugt åbenlyst som pirathingst og det er igen noget som de fleste andre avlsforeninger, herunder PSA ikke accepterer - men det lader til at det vil DPA gerne -men jeg tvivler på om DSP accepterer det - kender dog ikke deres regler.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| wendy... |
|
|
Hvis i ikke vil kåre min hingst fordi han har bedækket før så er jeg nød til at spørge. Jeg har en kammerat der stiller hans 21 år gamle halte hingst der har været pirat hingst de sidste mange år til kåring hos jer . Både hingsten og hans afkom på 2,1 og fra i år er blevet lovet papirer. Hvordan kan det lade sig gøre?
ved at de skal fremstilles i Weekenden.
Hilsen
Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| aber hallo (marianne) |
|
|
Bare for at rede en misforståelse ud... PSA afholder føl & Plag skue, hingstefremstilling og salgsdag på lørdag - Vi holder IKKE hingstekåring! det gjorde vi i juni. Der bliver fremvist 5 kårede hingste : de 4 under rytter: nemlig Magic memphis ( cremello varmblod ) Moonhaze Silver Spiral ( Cremello-araber 1ér pony ) Millenium ( Palomino -hest ) Yabadoo (Palomino 2ér ) Og Reballe Gallantus ( palomino - wales -pony )
Din " kammerat" stiller med to palominohoppe plage efter sin gamle hingst til bedømmelse - for som kan læses på vores hjemmeside "Alle palominofarvede heste/ponyer, føl og plage kan stilles til bedømmelse uanset afstamning" Den 21 år gamle halte hingst er forøvrigt fuldblodsaraber med en imponerende løbskarriere bag sig!Den er bl.a blevet Europamester med sin ejer.Vi er meget glade for at de bliver vist frem på lørdag.
Du er velkommen til at læse vores regler Her: palomino-psa
Hingsten kan ikke kåres hos os, da han er jo ikke er faldet efter en palomino/dun forældre, se vores regler
OX heste bliver heller ikke kårede som andre - de er født avlsgodkendte - i DK kun til OX men i UK og British Palomino kan afkom godkendes og registreres
Moren til de to palominoplage er cremello ½ søster til din hingst -og den stiller til kåring hos os til sommer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I øvrigt en |
|
|
... seriøs gang indavl der er på ham Stargolds Cream. Hvad mener PSA om det?
Jeg har engang fået at vide at en hingst må have x-antal bedækninger før avlsgodkendelse. Selvom det vidst var forskelligt fra forbund til forbund.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| wendy..... |
|
|
Trie er staig blevet lovet papirer på alle føl efter Maras. Jeg har kendt Maras og Trie rigtig længe og det var Gulli og de 2 hingste Trie havde efter Stargolds Cavalero der gav mig lyst at købe et afkom efter ham.Og Trie har nogen hammer lækre heste. Det var dog ikke ham der red ham til EM i 93, han var træner.Min egen hoppe venter føl efter Maras.og jeg er klar over at det er et plagskue men syntes det er mærkelig at i kan love ham papirer når hans føl er lavet på en oxèr. Og jeg kender udmærket reglerne for ox bedækning...
Ang. indavl findes det hos rigtig mange. Zafir er avlet hos Karl E jensen. Jeg har købt ham i Grejs og de havde 3 jeg kunne vælge imellem og der var alle linieavl i.Har set at der er flere hos Stald lysgård der har det også. Fik den forklaring at det har man brugt fordi der fandtes så få palominoer i Danmark for at prøve at avle en renavlet palomino..
Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| linjeavl/indavl |
|
|
Det erjo en meget interessant diskussion - som jo også har været drøftet i denne forum. PSA har ikke haft det til diskussion - men det ville være et rigtig godt emne til et medlemsmøde f.ex. Ved ikke om andre avlsforbund har regler i forhold til det . OXére bruger virkelig meget linjeavl - f.ex el skaklan og estopa er set gentaget mange gange på samme stamtavle - indenfor næsten alt dyreavl bruges det - evt. misbruges det. Kender du til nogen avlsforbund som har regler for det Loiuse - Det ville være interessant at vide - også gerne uvildig genetisk forskning på området. Og ja, der er avlsforbund som tilllader x antal bedækninger. F.ex ZFDP - men der gives godkendelsen af avlforbundet således at de f.ex kan bedække 3-4 egne hopper fra de er 2 til 3 år - og de SKAL så stilles til kåring når de fylder 3 år. En OK og logisk regel synes jeg.
Marianne,jeg har svaret ovenfor hvordan afkom efter OX hingsten bliver registreret, der er ikke noget kringlet i det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| næh jeg |
|
|
.... kender ikke avlsforbund der har regler for det. Nu avler jeg jo heller ikke selv
Men jeg vil ikke selv kalde det linieavl at sætte to halvsøskende sammen. Det opfatter jeg som indavl, og jeg tror ikke at det er noget de fleste forbund er begejstrede for. Linieavl er en anden snak - selvom også det kun skal gøres hvis man præcist ved hvad man laver.
At fremavle en renavlet palomino ville jo også være fuldstændig umuligt rent farvemæssigt alligevel, så jeg ser egentlig ikke nogen grund til at gøre det.
Så hellere bruge to prima avlsdyr der ikke er i familie.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| At kaste med sten i et glashus..... |
Eva Lydeking-Olsen |
15-09-2005 14:55 |
|
Når man nu, som jeg er udenfor begge foreninger og overvejer at se nærmere på kvaliteten af hingstene, for at sende en hoppe til bedækning og studerer hjemmesiderne i detaljer, ja, så er det ret interessant at jeg kan finde
Hestestørrelse:
I DPA 11 hingste som har godkendt materialprøve, en der ikke har, men er godkendt på præstationer ( S niveau) og 3 unge som er undervejs til materialprøve. De er kåret med 8 i helhed (9 stk) og 7 (4 stk) - een er uoplyst.
De 5 er uddannet til S niveau: 3 i dressur og to i spring.
Desuden ved jeg at Happy Hero er avlsgodkendt i år og er uddannet til M dressur - men ikke på hjemmesiden endnu.
I PSA er der 6 hingste, een har gået materialprøve og er kåret i Tyskland, to er kåret med hhv 7 og 8 i helhed, tilsyneladende uden materialprøve - den ene er ellers gammel nok til det og een kaldes elitehingst uden at der gives oplysninger om hverken materialprøve, rideresultater eller noget andet. To (ganske vist unge) har tilsyneladende hverken gået materialprøve, har heller ikke karakterer fra kåring eller rideresultater.
Ponystørrelse:
der er en lille , sikkert III´er pony hvert sted - dem udelader jeg lige.
DPA har to I´ere, kåret med hhv 8 og 7 i helhed - den ene har bestået materialprøve.
PSA har 4 I´ere og een er kåret i welsh, een i PSA med 7 (den er også kåret i DPA med 7), formentlig uden materialprøve, de to andre har ingen kåringskarakterer, materialprøve eller lign beskrevet. De to springer på distriktsplan.
Præstationerne hos PSA hingstene skyldes altså de to ponyer der kan springe på distriktsplan og det er det.
At konstatere at "DPA pludselig avlsgodkender alting bare det har et cremegen" (Supaya 11.9), ser snarere ud til at gælde for PSA, for her er altså halvdelen af heste-hingstene hvor de oplysninger mangler.......så jeg kan godt forstå at I snakker SÅ højt om den ene hingst der BÅDE er kåret OG har gået materialprøve og den er jo slet ikke i Dk. Eller er hjemmesiden bare totalt mangelfuld ???
Jeg ved det ikke, men det virker højst mystisk.
At DPA ændrer regler med tiden er vel et udtryk for udvikling og det er der ikke noget galt i, det kan jeg ikke se som udtryk for usikkerhed, men for at følge med og være dynamisk.
Så når jeg fx har en hoppe med et varmt temperament, så kigger jeg efter en UDDANNET hingst, som jo netop via sin uddannelse har vist at den er ridelig og samarbejdsvillig over en årrække. Enhver kan uddannes til L-klasser, så kvalitet skilles først ud, når de når M-S niveau.
Alle heste har nogle svagheder og derfor skal jeg bruge kåringskarakterer og beskrivelser til at finde den hingst som bedst kan rette op på min hoppes svagheder.
Hvor kan jeg finde de oplysninger ???
Ikke hos PSA - overhovedet.
Om manglerne er hos hingstene, foreningen, hjemmesiden eller et helt fjerde sted skal jeg lade være usagt.
Interessant ? JA. Især i lyset af omtalen af DPA fra PSA´s side.
Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen Eva |
|
|
Når netop DPA skriver følgende:
Avlsgodkendelse ( M.AVLSG.)
Gives til alle hingste på 3år og derover som er direkte synlig bærende af cremegenet
(eks: Palomino, Cremello eller Buckskin....)
Ved fremstillingen godkendes hingsten til avl i og opnår adgang til brugsprøve.
I deres regelsæt for hingstekåring så er det svært at mene andet.
Javel, hingsten er ikke færdigkåret her. Men den skal have virket i avlsforbundet i minimum tre år før den kan endelig kåres. (Dette sker så ved nøjere procedure).
Tre år er altså meget. Især når eneste kriterium er at hingsten har creme-genet.
Jeg forstår i øvrigt ikke hvorfor hesten overhovedet skal fremstilles, hvis den alligevel er sikker på at få avlsgodkendelse.
Igennem mange af de diskussioner der har været her på HN har jeg mest været på DPAs side.
Men denne drejning af reglerne føler jeg er helt i skoven - og i øvrigt det stik modsatte af tidligere beslutninger i det forbund.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Selvfølgelig virker det mærkeligt |
Eva Lydeking-Olsen |
16-09-2005 06:15 |
|
at "nåleøjet for hingste" ikke er strammere, sådan som det er formuleret nu. Jeg ville da også ønske at der lå en skrappere vurdering, men man har da altid karaktererne og vurderingen at vælge hingst ud fra.
Det er klart at en skævbenet, fejlbygget hingst ikke skal kunne bedække - men så må man jo selv vælge den fra, hvis foreningen ikke kan finde ud af det.
Det ville være mere fornuftigt med tilladelse til et begrænset antal hopper for de unge/ nye hingste og så en skrappere vurdering efter et par år eller tre. Eventuelt lavere bedækningspris for de unge ift de endeligt kårede.
I PSA er situationen jo den at der HVERKEN er karakter eller afprøvning at gå ud fra i oplysningerne på hjemmesiden, så det virker endnu slappere, i mine øjne.De har mange arabere i deres liste og de er jo "født med avlsgodkendelse", hvilket i mine øjne er fuldstændig det samme som at avlsgodkende alene på baggrund af farven.
Det er altså ikke optimalt nogen af stederne......men der er langt flere uddannede hingste at vælge mellem i DPA, med fulde beskrivelser og materialprøver bag sig.
Personligt vil jeg altid kun bruge en hingst hvis jeg har alle oplysningerne og ved at hingsten kan noget.
Derfor venter jeg med at overveje fx Blue Pearl - han har klart noget som passer til min hoppe, men han skal blive lidt ældre, gå sin materialprøve og udvikle sig lidt mere.....
Problemet i diskussionen her, er at PSA kritiserer DPA for noget som de også selv gør, uden at forholde sig til problemet. Og DPA har altså stadig langt flere og bedre - i hvert fald bedre beskrevne og uddannede - hingste at bruge.
Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja men |
|
|
... mange af de tidligere diskussioner (jeg lever i fortiden  ) har handlet om at DPA dunkede PSA i hovedet for at være useriøse.
Så kan jeg fandenf*sme godt nok ikke forstå hvorfor DPA selv trækker i samme retning. Medmindre altså at de oplever en medlemsflugt mod PSA.
Men selv det er ingen undskyldning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nye regler |
|
|
DPA´s nye regler, er konstruerede således at de netop tilgodeser både avlen og hesten på en dyreetisk facon, Dpa ønsker at være et dynamisk målrettet forbund med en høj præstationsformåenhed hos vores heste, derfor skal man ikke kemme sig af vores nye hingsteavlsgodkendelser regler - tro nu ikke at det bliver let at få en hingst igennem "nåleøjet" hvad i alle glemmer i jeres inlæg er at hingsten skal røntenfotograferes og være 100% cleen - det er optagelser på omkring 16-20 billeder, og en meget dyr omgang. Det er samtidig dyrlægens opgave at skønne om den påglædende hingst kan anvendes til ridesporten. Når hingstene har modtaget deres bedømmelser, får de ganske vist m.avlsg i en periode, i den periode skal de uddannes i ridningens grundicipliner, starte stævner og lave afsluttende prøve, og ja, da det er i "M" klasserne at bukkene skilles fra fårerne. Det var derfor naturlig for os at give hingsteejer mulighed for at aflægge endelig prøve på M-niveu. DPA er af den opfattelse at det er ridningen som i højre grad skal være den dominerende faktor for frasortere af hingstene, ligesom at vi har ønsket at man afgiver et sæt kåringskarakterere på hingstene, og det,når de er færdigudviklet. Dpa er også opmærksom på at et nyt system giver turbulens i starten, men det vil gavne avlen 100% idet medlemmernes fokus på at anvende givne hingste vil blive flyttet over op de lidt ældre hingste med de opnåede præstationer i den ønskede diciplin. Derfor bliver der "plads" til at unge hingste kan uddannes korrekt og i korrekt tempi, ligesom at avleren og DPA får mulighed for at se og vurdere afkom efter hingstene inden en egentlig kåring. Et rigtig godt eksempel på hvordan præstation og avl går op i en højre enhed er Mr. Victory Mindet som nu skal til finalen i dressurchampionat - DPA er stolte af ham. og at DPA er et forbund som på sigt vil gøre sig gældende på ridebanerne vidner de sidste års starter ved dressur og springstævner, championater om, således er en DPA opdrættet hest i 2005 placeret som nr. 2 i Sydjysk Mesterskab DPA er stolte af hende. venlig hilsen DPA Oplysning: Og til alle jer, som er så bange for at diverse "skævbenede og grimme" heste skal forkludre og forplumre hele den danske palominoavl fordi alt bliver for fridt, tag det nu med ro og tæmk på det fantastiske gode eksempel. Golden Benjamin faldt ikke i dommernes smag og han blev afvis 2 gange med 4 i helhed, efter en diskution ejer og forbund imellem godkendete DPA at ejer fik lov til at bedække nogle få hopper og herefter fremstille afkommene for DPA, med henblik på visuelt at få konstateret hvorvidt benstillingen blev vidergivet til afkommene - ejer imødekom ikke kravet, og hingsten blev afvist. Efterfølgende blev han godkendt i British Palomino Socerty og senere i Tyskland ZFDP. Hingsten er idag morfar til henholdsvis K. Margurex, godkendt i DPA og Magic Memphis avlsanerkendt i Tyskland
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| begrundende hensigter |
Hip |
09-11-2005 14:20 |
|
her er lidt statestik som kommentar til DPA formandens argumenter for at indføre de lempelige regler for hingste med creme-genet ( cremello, palomino, buckskin, perlino ) heraf er det kun cremello og perlino som giver 100 % chance for palomino eller buckskin. 1.udsagn "DPA er af den opfattelse at det er ridningen som i højre grad skal være den dominerende faktor for frasortere af hingstene" 2. udsagn "DPA er også opmærksom på at et nyt system giver turbulens i starten, men det vil gavne avlen 100% idet medlemmernes fokus på at anvende givne hingste vil blive flyttet over op de lidt ældre hingste med de opnåede præstationer i den ønskede diciplin "
Oplysninger stammer fra hestedata bedækninger 2003-2005 og DRF indberetniner på hestedata om ridepræstationer
Crown´s Blue pearl, cremello ( kåret 2004, ikke stillet til materialeprøve , ingen rideresultater 77 bedækninger ( heraf 14 i 2003, inden kåring i DK, da som EU-hingst )
Mr. Chapman, palomino ( kåret 1999, utallige rideresultater MA dressur på distriktsplan - materialeprøve, far til Mr. Victory Minded ) 26 bedækninger - men 1999-2003 havde han 44 bedækninger Heimdals Hamlet, palomino, ( Kåret 2002, materialeprøve, 5 placeringer i dressur LA distrikt) 25 bedækninger. Nigeria, Palomino ( international spring hest ) 3 bedækninger Mr. Victory Minded , palomino( kåret 2005, materialeprøve, dressurchamp.) 2 bedækninger Tallene viser med al tydelighed - at der først vælges efter farve og ikke ridekvaliteter, kåring mv. Markedsføring og "NAVN " har nok osse en del at sige. Men især ser man ,at en cremello ( som der jo kun er 1 af i DPA ) har en drastisk indflydelse på avlen og kan lave mange , mange afkom uden at nogen ridelighed ,ridefærdigheder eller holdbarhed er bevist. Så det eneste sikre ,som de nye regler vil gavne ,ser ud til at være cremello/perlineo ejere i DPA
Man kan altid forbedre sig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hovedregning! |
|
|
og stof til eftertanke. Hvis der statistisk set er 50 % mulighed for et hingste afkom ved en given bedækning - ja, så vil DPA i de nærmeste år - 2006-08 teoretisk kunne have hele 38 ! nye hingste M. Avlsgodkendelse bare efter Blue Pearl - sikke en fest !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min mening |
|
|
jeg synes det er lidt synd at der kan ventes med rideresultaterne fra hingstene... det er bevist at fremgang i avl kommer fra unge hingste.. derfor er jeg ikke bange for at bruge unge hingste...men en ridetest/materialeprøve eller hvad den unge nu har været udsat for kan jo give en retningslinie... synes det er kanon med Mr. victory Minded... hans far er jo GP hest, moderen har bestået rideprøve... jamen det viser jo rideresultaterne... men jeg synes hans eget resultat siger mest... jeg så nu gerne der blev foretaget afprøvning af hingste hurtigst muligt... nu er jeg selv forholdsvis ny i avlerfaget med egne heste, men min plan har hele tiden været at min 3 års skulle til sadelkåring iår.. men grundet flytning måtte dette forkastes... men ellers mener jeg også det er vigtigt hopperne bliver afprøvet... sagde hende der selv har købt en hoppe til avl som sammenlagt kun er redet noget der ligner 2 måneder...
Udtryksfuld hingsteføl med stor personlighed sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Men problemet er jo at enhver |
Eva Lydeking-Olsen |
14-11-2005 18:30 |
|
kan gå L-klasser og en materialprøve, så det siger ikke så meget. Selvfølgelig SKAL det gøres, som en start, men jeg vil hellere have en hingst der er uddannet - og dermed mener jeg mindst til M. At PSA kun har virkelig FÅ der overhovedet er afprøvet det mindste - er pinligt - ud fra en forbundsbetragtning. Men det er jo smag og behag: om man vælger en ung hingst i tillid til at den kan uddannes og med garanti for farven - eller en lidt ældre der har bevist sin ridelighed og ikke har garanti for farven. Tiden vil jo vise om DPA bliver oversvømmet af unge hingste efter Blue Pearl - men med det som det kræver at have avlshingste - HVIS de ikke bare skal gå til pynt på folden og til shows - er der sikkert mange som vælger at kastrere de fleste hingsteplage.Så jeg tror at kun de bedste, som man er villig til at uddanne og satse på - kommer til at bedække. Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Eva Lydeking-Olsen |
14-11-2005 18:30 |
|
kan gå L-klasser og en materialprøve, så det siger ikke så meget. Selvfølgelig SKAL det gøres, som en start, men jeg vil hellere have en hingst der er uddannet - og dermed mener jeg mindst til M. At PSA kun har virkelig FÅ der overhovedet er afprøvet det mindste - er pinligt - ud fra en forbundsbetragtning. Men det er jo smag og behag: om man vælger en ung hingst i tillid til at den kan uddannes og med garanti for farven - eller en lidt ældre der har bevist sin ridelighed og ikke har garanti for farven. Tiden vil jo vise om DPA bliver oversvømmet af unge hingste efter Blue Pearl - men med det som det kræver at have avlshingste - HVIS de ikke bare skal gå til pynt på folden og til shows - er der sikkert mange som vælger at kastrere de fleste hingsteplage.Så jeg tror at kun de bedste, som man er villig til at uddanne og satse på - kommer til at bedække. Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Eva Lydeking-Olsen |
14-11-2005 18:31 |
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| UUPS. Sorry |
Eva Lydeking-Olsen |
14-11-2005 18:32 |
|
det virkede som om den ikke havde taget indlægget ind...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|