Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Råd mht. foling?
Forfatter: 
Dato:  26-08-2005 18:40
Min hoppe kan fole når som helst og jeg har ikke fået føl før, men har selvfølgelig talt meget med min dyrlæge og så har jeg læst. Når føllet er kommet, hvad gør i så? Jeg mener gør i alt muligt ved navlestrengen og binder efterbyrden op så hoppen ikke træder i den? Grunden til at jeg spørger er at i bogen står der alt muligt man skal, men jeg har kendt flere hopper som har folet på folden uden hjælp overhovedet, og da min gamle hoppe folede (Arbejdede på rideskole, så var desværre ikke selv til stede) var det min mor som sov i stalden og holdt øje, men hun hjalp slet ikke, men var der mere for at kunne tilkalde hjælp, hvis noget skulle gå galt. Men er det ikke nok eller hvad?

Og når så lille følle er kommet, hvornår må de så komme på fold med min plag igen? Altså har fået at vide de i starten kun skal ud et par timer af to gange hvis vejret fortsætter sådan her og først efter en dag eller to, men når de så må være ude lidt længere hvornår kan de så alle gå sammen?

Håber i kan hjælpe med gode råd. I har jo erfaring herinde...smil.

Lea!
0
0
Svar på denne tråd

foling
Forfatter: 
Dato:  26-08-2005 19:35
Hej Leaa

Jeg mener at du skal lade din hoppe fole ved egen hjælp og uden for megen indblanding. Alt det med at pille ved efterbyrd og navlestreng er en dårlig ting. Navlestrengen brister af sig selv og tørrer og falder af.

Du kan evt. hjælpe hoppen med at presse føllet ud, når veerne kommer, Dvs. at du hiver lidt i benene på føllet, når det selv er kommet ud, men du kan også lade være.

Hvis hoppen har folet før, plejer alting at gå af sig selv. Du skal selvfølgeligt være sikker på at fødslen går som den skal, og er du det mindste i tvivl, så ring efter dyrlægen.
Efterbyrden skal være kommet ud senest et par timer efter fødslen, og det er meget vigtigt at du holder øje med den.

Hvis det ikke blæser og regner - så ville jeg lukke mor og barn ud, så tidligt som muligt. Det med at lade mor og barn gå sammen med andre, skal du nok kun gøre, hvis hoppen er en højt rangerende hoppe i forvejen, ellers kan du godt få problmer med andre hopper, der vil "stjæle" eller jagte føllet.
Hos os går føl og mødre for sig selv.
0
0
Svar på denne tråd

Lise Mølbæk
Forfatter: 
Dato:  26-08-2005 21:04
Tak for rådet. Så er det som jeg regnede med nemlig at lade hende klare det meste selv og egentligt bare holde øje med at det går som det skal.

Ud over hoppen har jeg kun en plag og han er vallak. der er ingen tvivl om at det er hende som bestemmer.
Må de så gå med ham efter en uge eller er det en dum ide?

Lea!
0
0
Svar på denne tråd

Hej Lea
Forfatter: 
Dato:  26-08-2005 22:31
Hvis du går ind på google under foling, kan du læse dig til en del.
Jeg synes, at du skal gøre alt for at være der, når hun skal fole, det kan hurtigt gå galt.
Da vores hoppe folede i April " første gang". Havde føllet været død, hvis jeg ikke havde været der, den havde ikke selv fået hul på fosterhinden. Desuden valgte jeg at hjælpe hende med at få føllet ud, men kun når hun selv pressede. Dette havde hun dog sikkert klaret uden min hjælp.
Tosse som jeg var, troede jeg at når føllet først var ude, og at der var meget liv i ham, så rejste han sig bare selv op og begyndte at die, men det gjorde han bare ikke.
Vi ringede så til den dyrelæge der havde vagt, Det viste sig, at han intet vidste om heste, og var fuldstændig uduelig.
Vi gav den sutteflaske hele natten, for at den kunne overleve. Næste morgen kom vores egen dyrlæge og gav den sonde, derefter kunne han selv die.
Men jeg må indrømme, at om natten havde jeg afskrevet ham.
Med denne historie vil jeg bare fortælle dig, at det ikke er nok at føllet er født, du skal også være sikker på at det har diet inden 2 timer.
Rigtig god foling herfra.
Jytte
0
0
Svar på denne tråd

Ok tak..
Forfatter: 
Dato:  27-08-2005 16:20
det var rart at vide. jeg vil også gøre alt for at være der. jeg skulle bare vide hvormeget det var nødvendigt at hjælpe. Men jeg vil straks gå ind på goggle. Godt den lille følle overlevede.

Lea!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider