Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

i fol eller ej?
Forfatter: 
Dato:  23-08-2005 17:20
Jeg er utålmodig det ved jeg, men det er altså meget svært når ikke man ved hvorvidt de er i fol eller ej. Har i prøvet det? Jeg har først fået hende for et par måneder siden og tror hun er i fol, men ved det ikke. Hendes yver er opsvulmet - tror jeg - for jeg læste idag i en bog at man skulle passe på man ikke tog fejl af gamle hoppers store pattespidser og et opsvulmet yver - så nu er jeg i tvivl.
MEN i weekenden var jeg overbevidst om at hun skulle fole. Hun gik ude og pludselig så jeg hun lå ned. Hun lå helt fladt ned hvilket hun ellers aldrig gør og hun var meget forpustet. Hun rejste sig indimellem, men det var som om hun ikke rigtig vidst hvilket ben hun skulle støtte på, så hun lagde sig igen. Hun var meget anstrengt og det var tydeligvis hårdt for hende. Efter nogle timer sådan gik det værste over og idag virker hun helt frisk som om intet var hændt. Så nu tvivler jeg igen igen. Bildte ellers mig selv ind at det kunne være veer eller fordi den vendte sig inde i maven.
Det smarteset ville være at få dyrlægen til at konstatere det, men desværre har jeg ikke råd. Jeg har lige fået en kæmpe regning for røngten og aflivning af min ridehest. Han blev aflivet for en lille måned siden. Så har ikke råd til dyrlæge, men kan i ikke nok hjælpe mig??? Jeg sætter billeder ind af hende og yvert hvis det kan lade sig gøre - måske hjælper det jer.

Håber i kan hjælpe selvom det ikke er nemt

Lea!
0
0
Svar på denne tråd

Hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  23-08-2005 19:05
- dyrlægeregninger kommer ikke når det er belejliget!!!
Hvis man tager ansvaret for et dyr - så har man pligt til at tilkalde dyrlæge - når det er nødvendigt!!
Der er ikke noget der hedder "det har jeg ikke råd til lige nu" så skal man nemlig ikke have hest, eller andre dyr for den sags skyld!!
0
0
Svar på denne tråd

Nødvendigt....
Forfatter: 
Dato:  23-08-2005 19:14
Det er da på ingen måder nødvendigt at tilkalde dyrlæge når hoppen er i fin stand og er glad og spiser. Hun har jo ingen problemer og er tjekket af dyrlæge før jeg så de opsvulmede patter flere gange. Jeg kan da forsikre dig om at hvis en af mine dyr har brug for dyrlæge så får de det også uden tøven, så snak ikke ansvar overfor mig. Den dag hun lå sådan på jorden havde jeg da også dyrlægen i tlf flere gange, men jeg er altså ikke nybegynder og jeg er faktisk ekstremt pylret og søger altid for at mine dyr kommer til doktor, hvis der er det mindste, så det er ikke min pligt i dette tilfælde, og ja jeg bliver en smule fornærmet når der bliver skrevet til mig som om jeg var 4 år.

Lea!
0
0
Svar på denne tråd

Leaa...
Forfatter: 
Dato:  23-08-2005 19:50
Jeg tror ikke hun er i fol, synes ikke hun er tyk og hævet nok, men hopper er jo forskellige.
Vores hoppe der folede i April, blev meget blød omkring haleroden en uge før foling. Den dag hun folede havde hun vokspropper om morgenen, mælkeløb om eftermiddagen. Hun folede kl 21.15.
Men jeg synes da at hun skal holde godt øje med evt. tegn.

Mvh Jytte
0
0
Svar på denne tråd

Dyrelæge..
Forfatter: 
Dato:  23-08-2005 20:03
Hvis en hest skifte vis ligger og rejser sig,er forpustede,og ikke ved hvilket ben de skal stå på,ja så tilkalder man skisme en dyrelæge.
Penge eller ej..

Jeg vil sige som Jonna,der er ikke noget der hedder man ikke har råd,for så bur man bare ikke have hest.
Jeg får simpelhent myrekryb,når folk kommer med sådan en udtale..

De fleste dyrelæge kan du lave en afdragsordning med,hvis det ser skidt ud økonomisk..

Hilsner fra Michelle

:-)Stjernehåb :-)
0
0
Svar på denne tråd

I fatter simpelthen
Forfatter: 
Dato:  23-08-2005 20:35
intet så hvorfor skriver i. Jeg talte som sagt med dyrlægen mange gange og hun mente absolut ikke der var grund til at komme ud. Hun bad mig holde øje med hende og ringe hvis det ændrede sig eller hun fik det værre. Efter et par timer var hun som sagt helt oven på igen og dyrlægen mente ikke det var nødvendig at komme ud. Og det er jo ikke sådan at jeg ringer og siger hey jeg har ikke råd til jer så kan du ikke bare snakke over tlf. Men i dømmer og dømmer og dømmer. Hvis folk jeg kendte så jeres kommentar ville de simpelthen grine for jeg er nok den der først tilkalder dyrlægen, men det læser i slet ikke. Nej i dømmer bare. Og jeg talte med dyrlæge løbende som ikke mente det var nødvendigt at komme ud, så det har ikke noget at gøre med om jeg har råd til dyrlægen eller ej. Men lad dog være med at svare hvis ikke i kan komme med noget konstruktivt.

Lea!
0
0
Svar på denne tråd

Skift dyrelæge
Forfatter: 
Dato:  23-08-2005 21:20
Vi fatter skam en hel del..
Hvis din dyrelæge vitterlig har sagdt,det ikke var nødvendigt at komme ud,ja så ville jeg få skiftede den dyrelæge ud.
For dyrelægen kan ikke sidde og bedømme i tlf om det er nødvendig at komme,når en hest opføre sig som din gjord..
Har kendt flere der har mistede heste på den konto.
Når du ringer efter dyrelægen,har de at komme of tilse din hest,og ikke fortag en vudering i tlf.

Hilsner fra Michelle

:-)Stjernehåb :-)
0
0
Svar på denne tråd

hej lea
Forfatter: 
Dato:  23-08-2005 21:23
Hvis din hoppe er i fol, så er der længe til den foler at dømme ud fra billederne. Jeg tror mere på, at den har haft føl sidste år og føllet er fravænnet sent.

ullan
0
0
Svar på denne tråd

Helt ærligt Lea
Forfatter: 
Dato:  24-08-2005 18:08
Jeg taler ikke til dig som om du er 4 år...

I dit første indlæg skriver du nul og niks om at du havde talt med dyrlægen...

Hvis det var min hest, der havde haft det sådan som du beskriver, så havde dyrlægen været der i løbet af 10 min - penge eller ej-

For øvrigt så bliver du lige så forurettet som en 4 årig - når svarene ikke er som du gerne vil have dem..
0
0
Svar på denne tråd

Nu har jeg
Forfatter: 
Dato:  24-08-2005 19:06
kigget billederne lidt, og jeg vil nu umiddelbart sige hun ikke er ifol..

Miniatureplage sælges, samt mini-knabstrupper. Skriv for mere info.
Enestående hoppeføl søger nyt hjem. Kig præsentation og under Lady Joy.
0
0
Svar på denne tråd

Til alle...
Forfatter: 
Dato:  25-08-2005 08:52
Jeg indrømmer jeg måske var lidt for hurtigt til at blive fornærmet over jeres kommentar, men helt ærligt, når man er i tvivl og stiller spørgsmål herinde er det ikke kommentar som "Jeg får simpelhent myrekryb,når folk kommer med sådan en udtale.."man har brug for. I har ret selvfølgelig skal der dyrlæge til og det er sket, men der er meget forskellige måder at skrive sin mening om ting til andre på. F.eks. fik jeg en utrolig sød besked fra en Lisa, som havde samme holdning som jer - og egentligt mig selv også - men hun skrev det på en helt anden måde og fik mig til at tænke over ting. Når man virkelig føler man gør det godt og ALTID sætter sine dyr først så bliver man ked af den reaktion i havde. Men igen har i da ret, dyrlægen jeg talte med kunne da ikke vurdere situationen overhovedet og burde være kommet straks. Så jeg håber i ser jeg faktisk giver jer ret, men at jeg mener der er andre måder at svare på et indlæg på.

Lea!

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror ikke
Forfatter: 
Dato:  25-08-2005 12:27
Jeg tror ikke at hun er i fol.
Men du kan (hvis du har tålmodighed) vente på at hun tisser. Tisset køre du ind til din dyrlæge og han sender det til analyse. Jeg har gjort det engang hvor jeg også var itvivl og det er faktist ikke ret dyrt.

Hilsen
Chirie

0
0
Svar på denne tråd

Chirie-k
Forfatter: 
Dato:  25-08-2005 21:17
den har haft dyrlæge så jeg behøver ikke min tålmodighed længere, men det ville du vide hvis du læste indlæget ordentligt
0
0
Svar på denne tråd

Ja nu var
Forfatter: 
Dato:  25-08-2005 22:11
Ja nu var der det tålmodighed med at vente på at din hoppe hun tissede, jeg mente !!!!!

Hilsen
Chirie

0
0
Svar på denne tråd

Undskyld chirie-k
Forfatter: 
Dato:  25-08-2005 23:19
jeg var lidt for hurtig. Er næsten vant til kritikken nu, så troede det var ironisk..

Lea!
0
0
Svar på denne tråd

Jamen...
Forfatter: 
Dato:  25-08-2005 23:35
Jamen det er da helt ok. :-D

Hilsen
Chirie

0
0
Svar på denne tråd

tror heller ikke
Forfatter: 
Dato:  26-08-2005 00:01
hun er i fol.
men man kan aldrig vide.

men det er heller ikke nemt hvis den er holdt til kort før du fik den (eller mener du den skal fole i år??)

jeg bruger heller ikke oceaner af penge på skanninger, da jeg er af den op fattelse, at får de føl så får de føl.

men det er jo også nemt når man selv er indehaver af hingstene...

den med at køre til dyrelægen med en overdimensioneret urinprøve, holder jeg på!
det må jeg prøve næste gang vi skal ifole...

med venlig hilsen anne w

Stald Smokie
- et hjem for mishandlede heste
0
0
Svar på denne tråd

Så kom svaret
Forfatter: 
Dato:  26-08-2005 11:19
hun er i fol og foler inden for en måned til halvanden
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  26-08-2005 11:31
Hej Lea

Det var da godt at du fik bekræftet din mistanke med hensyn til om din hoppe var drægtig. Men som du selv skriver var din egen dyrlæge nok ikke helt på "dubberne" dengang at du kontaktede dem første gang.

Det må da forresten være tæt på at blive årets allersidste føl..

Held og lykke med hende og føllet.

mvh. Rikke
0
0
Svar på denne tråd

tillykke
Forfatter: 
Dato:  26-08-2005 11:57
Tillykke. :-D

Ved du hvem hingsten er ?

Hun ser ellers sød og dejlig ud din hoppe.

Hilsen
Chirie

0
0
Svar på denne tråd

Tak for de søde ord..
Forfatter: 
Dato:  26-08-2005 12:26
og ja hun foler meget sent. Fik hende først for et par måneder siden og hun kommer ikke fra et godt sted. Nu bliver hun hos mig resten af livet. Hun fortjener at få det godt for hun er så sød og rar..sparkede godt nok dyrlægen..men man er vel en dame..smil.
Jeg har ingen anelse om hvem eller hvad der er faderen, så det bliver spændende at se hvad der kommer frem..smil, men glæder mig.

Lea!
0
0
Svar på denne tråd

Hej Lea
Forfatter: 
Dato:  26-08-2005 21:52
Tillykke med det, det bliver spændende. Når den foler så sent, skal du være meget obs på at føllet kommer så meget ud som muligt. hvilket kan være meget svært pga årstiden.
Jeg kan godt blive lidt misundelig "men kun lidt" på at du skal have føl snart. Vi skal vente til april næste år før vores to føl kommer,og det føles som der er lang tid til lige nu.
De kærligste fødselshilsner herfra.
Jytte
0
0
Svar på denne tråd

Jeg er også vildt spændt
Forfatter: 
Dato:  27-08-2005 06:58
men du har ret. Det er en svær årstid at få føl på, fordi som du siger skal de meget ud så de danner pels osv. og kan klare vinteren, men alligevel skal de jo vænnes gradvis til det, for det er jo ikke ligefrem varmt.

Lea!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider