Inde på hyggen har vi (krogsboll) og jeg gang i at udveksle informationer om vores søgen efter vores poniers fortid, i denne forbindelse har jeg brug for lidt info omkring farver i alvsbeskrivelser og papirer i al almindelighed.
Allerførst et lint til tråden hvis i vil læse den først.
hjælp hollandsk HN
Jeg har i god tro købt en 7 års pony med farven brun stikkelhåret, det er mit indtryk at stikkelhåret er et dominant gen, som viser sig hvis ponyen har det (det har den) det er ligledes mit indtryk at dette gen ikke ændre sig med alderen, modsat skimmel som bliver hvidere med årene.
I Holland har jeg nu fået oplyst at min ponyer er bay og 15 år. Når jeg nu slår op gyldensdals fortæller den mig at bay er rødbrun/fuks. ØØHHH er det min pony damen i Holland snakker om.
Hvad er proceduren for papirer i al almindelighed, min pony er chipmærket og det er koden på chipmærket der har givet os hendes id-nummer, kan der fuskes med chipmærker?
Hvorfor har man som avler/ejer interesse i at sælge en pony med stamtavle uden denne stamtavle?
Jeg er desuden blevet oplyst af en dansk hestehandler at de fleste hollandske ponyer er købt på hestemarked i holland af danske hestehandlere og kørt til Danmark, jeg kan ikke forstille mig at en dansk hestehandler har nogen interesse i IKKE at få papirerne med.
Jeg skal som nævt i den anden tråd skrive til avlsforbundet i Hollands er der visse informationer ud over kopi af stambog og tidligere ejere og avlers navn og adresser på alle disse mennesker jeg skal huske at bede om.
Er det normalt at blodprøve (gentest) avlshopper, forstået på den måde, vil jeg via en blodprøve kunne få stadfæsten om det er den rigtige pony eller ej fordi de i alvsforbundet har disse data?????