Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

bay/brown og andre ting
Forfatter: 
Dato:  17-08-2005 18:12
Inde på hyggen har vi (krogsboll) og jeg gang i at udveksle informationer om vores søgen efter vores poniers fortid, i denne forbindelse har jeg brug for lidt info omkring farver i alvsbeskrivelser og papirer i al almindelighed.

Allerførst et lint til tråden hvis i vil læse den først.

hjælp hollandsk HN

Jeg har i god tro købt en 7 års pony med farven brun stikkelhåret, det er mit indtryk at stikkelhåret er et dominant gen, som viser sig hvis ponyen har det (det har den) det er ligledes mit indtryk at dette gen ikke ændre sig med alderen, modsat skimmel som bliver hvidere med årene.

I Holland har jeg nu fået oplyst at min ponyer er bay og 15 år. Når jeg nu slår op gyldensdals fortæller den mig at bay er rødbrun/fuks. ØØHHH er det min pony damen i Holland snakker om.

Hvad er proceduren for papirer i al almindelighed, min pony er chipmærket og det er koden på chipmærket der har givet os hendes id-nummer, kan der fuskes med chipmærker?

Hvorfor har man som avler/ejer interesse i at sælge en pony med stamtavle uden denne stamtavle?

Jeg er desuden blevet oplyst af en dansk hestehandler at de fleste hollandske ponyer er købt på hestemarked i holland af danske hestehandlere og kørt til Danmark, jeg kan ikke forstille mig at en dansk hestehandler har nogen interesse i IKKE at få papirerne med.

Jeg skal som nævt i den anden tråd skrive til avlsforbundet i Hollands er der visse informationer ud over kopi af stambog og tidligere ejere og avlers navn og adresser på alle disse mennesker jeg skal huske at bede om.

Er det normalt at blodprøve (gentest) avlshopper, forstået på den måde, vil jeg via en blodprøve kunne få stadfæsten om det er den rigtige pony eller ej fordi de i alvsforbundet har disse data?????
man bør kunne grine af sig selv, før man griner af andre.
{>
0
0
Svar på denne tråd

Red roan
Forfatter: 
Dato:  17-08-2005 19:02
Jeg er sikekr på at din hest er red roan, altså med mørkt hoved, hale, man og ben og dertil en blanding af hvide og brune hår på kroppen som "salt og peber" ikke sandt?

Det er det man korrekt kalder brunskimmel på dansk.
Faktisk er det kun dem der hedder gråskimler der bleger af i løbet af livet. Uanset om en er født brun, rød, sort eller andet hedder det en gråskimmel hvis den er alm. skimlet og bliver hvidere med årene.

Din er ikke det man kalder stikkelhåret. Stikkelhåret er bare hvis en alm. farvet hest har lidt hvide hår fordelt på kropen. Har sel en rød hoppe der har næsten 10% hvide hår om sommeren. Stikkelhårede har sim regel også enkelte hvide hår i man og hale, men er altså bare en rød eller brun hest med et ekstra pift.

Din hest må være i besiddelse af Roan-genet som er et gen helt for sig selv ligesom genet for gråskimmel eller dilute, der laver palomino og buckskin eller dun-genet.

Jeg tror din hest er belvet kaldt bay på sin registrering fordi den måske ikke havde så mange hvide hår som føl. Mængden af hvide hår ændrer sig ikke specielt md lderen men kan variere så hesten feks har næsten hvid krop om sommeren og næsten mørk krop om vinteren.

Af andre typer roan kan nævnes Blue Roan som på dansk hedder blåskimmel. Den er udbredt feks hos belgierheste.

Den oversættelse du har fundet er forkert. Bay er betegnelsen for en standard brun hest...altså sådanrødbrun md sort man og hale.
Brown kaldes på dansk sortbrun. Den er meget mørkere men har lidt lysere brunt ved mule osv så den ikke er sort.

Håber det hjalp lidt.

PS De hollandske ponyer bliver rigtigt nok ofte importeret af hestehandlere, men det er mere hestehandlere af salgsstald-typen end af markedstypen.

Mvh Tina
0
0
Svar på denne tråd

hej Tina
Forfatter: 
Dato:  17-08-2005 19:10
tak, ja jeg har søgt lidt på farver i mellem tiden, og min hoppe er bay/brun, kiggede på en side ganske vidst om islændere, men farverne er i de fleste tilfælde betegnet ens.

Vores hoppe er det man kalder farveveksler, og jo jeg har også fundet forklaringen på hun kun betagnes som bey, for det er hendes grundfarve, og det er ganske rigtigt kun den der er til syne som føl optil ca 1 år, og da er føllet jo registreret forlængst.

Tak for hjælpen.
man bør kunne grine af sig selv, før man griner af andre.
{>
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider