Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hjælp - Hoppe og føl taber sig.
Forfatter: 
Dato:  12-08-2005 11:15
Jeg simpelthen ikke hvad jeg skal gøre, både hoppe og føl taber sig og jeg syntes snart ikke jeg kan give hende mere at spise.

Det skal lige nævnes at det er en trakehner på ca. 165 med et føl på 9 uger. De har været en hel masse igennem med indlæggelse på hestehospital m.m. Men det er først nu hvor hun er kommet hjem i og ikke længere er i boksro at hun taber sig og har gjort det i ca. 2/3 uger.

Hun får ca. 4,5kg. havre + 1,5 kg. Tjørnehøj mølle avlstilskudsfoder + 1 kg. struktur foder + ca. 5 kg. hø og græs på marken dagen lang.

Hun er stadig flot og blank i pelsen, men hun bliver tyndere og tyndere, før var hun noget tyk efter drægtighed og 20 dage i boksro, men jeg tror hun har tabt ca.50kg. på 3 uger.

Føllet kan ikke få lov at spise med i krybben og hoppen har ødelagt følkrybben for at få foderet, så nu bliver den håndfodret mens hoppen får foder og vi vil nu prøve at sætte dem i hver sin boks til fodring. Føllet får lov at die hele tiden, men den er mat i pelsen og har endnu ikke smidt følpelsen.

Det er første gang både hoppen og jeg "har" føl, så jeg står lidt og mangler nogle gode råd.

Er det normalt at hoppen bliver så fodergal at føllet ikke må spise med?

Er der noget tilskudsfoder man kan give som booster, eller lign. jeg har tænkt på olie, men ved ikke hvordan det indvirker på mælkeproduktion m.m.

Jeg skal have dyrlægen ud og scanne her d. 22/8-05, og har tænkt på at få taget gødningsprøve med henblik på orm - men hvis jeg kunne gøre noget nu, vil jeg gerne igang.

Med venlig hilsen

Rikke
0
0
Svar på denne tråd

Foder....
Forfatter: 
Dato:  12-08-2005 11:26
Jeg ville skifte alt det havre ud med noget andet..
Hvad skal hun bruge alt det korn til???
5kg hø er altså også lige i underkanten til en diegivende hoppe..
Du kan roligt give hende 10kg hø i døgnet..
Giv hende 3-4dl rapsolie,det tager de som regl på af.
Dog skal hun kun have lidt af gangen,ind til hun er vænnet til det..

Skift evt. dit tjørnehøjmøllefoder ud med feks. brogaardens fase II.
Den er beregnet til drægtige/diegivende hopper og ungheste.
Min 1års får den,og hun var lidt svær at holde hul på med foder fra TM,men hun blev hurtig flot da jeg gik over til Fase II.

Hilsner fra Michelle

:-)Stjernehåb :-)
0
0
Svar på denne tråd

Puha..
Forfatter: 
Dato:  12-08-2005 12:10
for en fodring..

Hun skal da ikke have så meget havre, hun kan ikke bruge det til en dyt, Tjørnhøj er ikke lige mit foder, det klistre pågrund af melassen og hun får alt for lidt hø..

Så køb noget Brogårdens Fase II, lucerne og massere af hø, så skal hun nok blive fin igen..

Føllet kan så også få Brogårdens Fase I og massere af grovfoder, så skal den nok blive fin i pelsen..

Rar og godmodig Islænderhoppe sælges...

Ponyudstyr sælges, f.eks. en kombisadel...
0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville
Forfatter: 
Dato:  12-08-2005 12:19
nok også skifte foder, for alt det havre feder ikke.. Jeg bruger Spillers til min hoppe og føl, han er dog en kæmpe basse, og er begyndt at tærre på hende. Så jeg giver nu majsflager ved siden af, og byg. Men har også hørt at olie skulle være godt. Og så hø ad libitum. Der er jo ikke noget næring i græsset længere.

har også kun hørt godt om Brogaardens foder. Mine ser pæne og blanke ud i pelsen, så jeg er godt tilfreds med Spillers.

Hvis de ikke har fået ormokur, er det nok også en rigtig god ide.

Knus Nulle
0
0
Svar på denne tråd

Græsset er der ikke meget...
Forfatter: 
Dato:  12-08-2005 12:34
... krudt i længere - med mindre I har gødet for nyligt?

Det er svært at "vende bøtten" på en lakterende hoppe, men giv hende alt det hø, du kan proppe ned i halsen på hende - og så ville jeg nok skifte foderet ud. Jeg vil ikke gøre mig klog på, hvad du skal give hende i stedet, men prøv at spørge dyrlægen til råds.

Som andre er inde på, så kan du evt. give hende olie sammen med kernefoderet.

Med hensyn til føllet, så er det ikke ualmindeligt at et 9 ugers føl ikke har smidt følpelsen. Især ikke nu, hvor det er så piv-koldt. At det er mat i pelsen, kan skyldes at der ikke er "nok" i mælken, og her spiller hoppens foder ind.

At hun bliver fodergal skyldes helt sikkert, at hun er klar over at hun skal se at få alt det hun kan for at kunne "overleve".

Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-08-2005 13:15
Tak - jeg tænkte nok at det var helt galt.

Det er lidt svært når de ikke er hjemme, men jeg tror det med mere hø og mindre havre er rigtig godt, men der skal vel noget andet til.

Men kan jo ikke skifte havre ud med olie også kun nogle få kilo tilskudsfoder?

Jeg har også hørt en masse godt om Brogårdens, men hvis man giver ekstra majs, kan det så gøre det ud for noget af havren?

Ja, det er ikke et nemt område at hitte udaf, måske skulle jeg hører hvad de fik på hestehospitalet, for der blev de begge lidt fede, men på den anden side kom de jo heller ikke ud i de 22 dage.

Hvilken slags olie er det bedste?

Mvh.

Rikke
0
0
Svar på denne tråd

Når jeg giver olie...
Forfatter: 
Dato:  12-08-2005 13:24
... så er det ganske alm. rapsolie - og nej, du kan ikke erstatte al kernen med olie.

Du skal enten bruge et fuldfoder, eller også havre + tilskud. Det er her, dyrlægen spiller ind. Han er efter min mening den mest uvildige rådgiver (hvis han ellers har forstand på heste) for de vil jo allesammen gerne sælge lige netop DERES produkter.

Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

Min hoppe
Forfatter: 
Dato:  12-08-2005 13:57
der er meget svær at fodre på får; Hø ad lib. på folden 3½ liter havre 1½ liter suregrow (brogården) 1 liter horse speed (knækket majs og melasse fra videbæk) og 3-4 dl raps olie

3 dl olie erstatter ca 1 kg havre ...

Sælges : 2 DV føl og 1 4 års Hoppe. Se min præsentation
0
0
Svar på denne tråd

Der er mange måder at fodre på
Forfatter: 
Dato:  12-08-2005 13:58
Vores følhopper får en hjemmelavet fuldfoder blanding bestående af havre, flydende melasse, grønhø og salvana ps, men de får altså 6-8 kg pr dag plus alt det wrap de kan og vil spise, derudover spiser de græs på folden, og de ser godt ud.
Brogårdens produkter er sikkert glimrende men til en pris af ca 6-7 kr kiloet skal de også være det.
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

foder..
Forfatter: 
Dato:  12-08-2005 14:12
For at bruge det du har nu....

hø ad libitum (min får 10 kg. wrap + græs)
Du kan sagtens bruge havre og dit tilskud, men tal med dyrlægen om forholdet og mængden (min får 2,5 kg hel havre + ca. 3 kg haferfrei fra marstall dagligt - udregnet af dyrlægen) + 100 g racing mineral.
Sidste år havde jeg problemer med at hun tabte sig, men i år er hun godt i stand (lidt tyk, men hellere det).

Olie og majs kan også give lidt

Men et ordentligt læs hø (du skal nok trappe lidt op de næste par dage), så er du godt på vej...

Held og lykke med dem :-)

mvh. Heidi, Hekla, High-Line, High Hope & Marzarin

High-Line er til salg - se mere på min hjemmeside

Stutteri High
0
0
Svar på denne tråd

Jeg fodrer også hoppe og føl
Forfatter: 
Dato:  12-08-2005 15:51
Men det er primært mit føl, der her har behov, da hoppen ser helt ok ud endnu. Men jeg forebygger altså også vægttab for hendes vedkommende samt inddækker hende med vitaminer, hun er ifol igen.
Følle får føllemad fra Dodgeson og Horrel som hedder Crep pellets, dem er han helt vild med.
Hoppen får lidt korn også ellers Cavalor, der kan fås i flere udgaver afhængigt af dit behov.

Men hø er også en god ting.
Jeg binder hoppen i boksen mens hun selv spiser og indtil føllet så i ro og mag har fået spist sin mad også. Hun ville også jage ham fra krybben lynhurtigt.
Men din hoppe skulle da helst ikke tabe sig i den hast også da slet ikke mere nu. Det lyder voldsomt.
Måske kan hun ikke optage nok korn, hvis du fodrer med hel kerne. Det havde jeg faktisk en følhoppe på et tidspunkt, der ikke kunne. Det skulle valses.
Men havre er ikke godt til at fede op med igen, så er enten en fuldfoder eller evt. valset byg med et ordentligt tilskudsfoder også hø ad libitum meget bedre.
Men held og lykke til med det.
Tina
0
0
Svar på denne tråd

Hej RikkeBrun.
Forfatter: 
Dato:  12-08-2005 16:05
Jeg har selv prøvet at min hoppe tabte så gevaldigt efter havde været til hingst.
Den havde tabt alt for meget. Så jeg gik igang med at foder hende op.
Men jeg gjorde den fejl at det gik for hurtigt.
- så det skal gravist over min. 14 dage.
Selvfølgelig skal din hoppe have efter at den er diegivende og det den skal have. Men det skal foregå langsomt.
Ellers går det ud over føllet.

Mhs. til følpelsen tror jeg ikke du skal være så bekymret igen. Mit føl har også været mat i pelsen, men det er forsvundet igen efter han er begyndt at tabe det og få sin rigtige pels.

Mit føl fik ormekur første gang han var 1 måned og igen her da han var 3 måneder. Hoppen fik også en ormekur samtidig da føllet var 1 måned.

Mhs. til foder af hoppe og føl skal du også gå ind og kigge på om føllet får nok. Hvis hoppen malker godt, så behøver føllet ikke at få ved siden af. Det kan faktisk gøre det hele værre end gavn.
Og det kan du gøre ved at få taget en prøve af mælken fra hoppen. Min dyrlæge tog en prøve fra mælken og den vidste at den indeholdte alle de gode ting føllet skal have. Det lyder til at hoppen er en smule stresset så det er fint at du lader hende får lov til at spise i fred. Jeg er sikker på at når hun tager på i vægt igen, så vil hun også lade sit føl få lidt ved hende.
Men det skader ikke noget at føllet ikke får hos sin mor. Det er bedre den får det hele hos sin mor, end man skal til at fodre den ved siden af.

Mvh. Lotte
"Oldenborg heste kan og vil"

www.123hjemmeside.dk/stald_miller

Dejligt hingsteføl til salg
0
0
Svar på denne tråd

Foder..
Forfatter: 
Dato:  12-08-2005 18:09
Min hoppe var meget tynd efter hun havde folet, men det har lykkedes mig at fodre hende op med:

4 kg Stud and Youngstock fra Spillers
1 kg Renset Havre
1 kg Sort Havre
1 kg Majsflager
2 kg Favorit fra Salvana
1 kg Betfor
3 dl Special Olie fra Epona
+ B-vitamin og Kobber

Dette er fordelt over to måltider.

Hun får selvfølgelig hø ad libitum og går på græs i dagtimerne.

Hun ser rigtig godt ud i pelsen og det samme gør hendes føl - som spiser af krybben ved sin mor.

En kommende stjerne sælges

Fjordhest sælges
0
0
Svar på denne tråd

Master J
Forfatter: 
Dato:  13-08-2005 01:55
Har du nogensinde studeret hestens anatomi ? Næppe !!
Hesten har en LILLE mavesæk, så jeg ved ikke hvordan du kan mase 10 kg foder + hø ad libitum ned i din hest på 2 måltider og så slippe godt fra det....

Rikke Bruun - du kan da kun blive forvirret over alle disse svar og opskrifter på rette fodring til din lakterende hoppe og føl. Mit råd er som du selv nævner det, parasitkontrol / behandling, og så synes jeg at du skulle få din dyrlæge eller Landscentret til at beregne en korrekt foderplan til dine dyr.

Held og lykke...
0
0
Svar på denne tråd

SB mit valg
Forfatter: 
Dato:  13-08-2005 09:57
Det ved jeg godt men med mindre taber hun sig - såhh jeg hælder gerne på og så længe hun æder op hver gang uden problemer så giver jeg hende det hun vil have!!!

Dyrlægen kiggede afføringen igennem så sent som i onsdags og der kommer ikke ret meget uudnyttet ud den vej - så et eller andet må hun da bruge det til.

Føllet spiser jo af samme krybbe og tager en del pt.

En kommende stjerne sælges

Fjordhest sælges
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-08-2005 10:58
Tak for alle jeres svar incl. dem der er kommet via beskedcenter.

Ja, forvirret var jeg og jeg er nok endnu mere nu.

Men jeg har nu været inde i foderstoffen og tale med deres hesteekspert. "Jeg ved godt det med uvildig rådgivning, men har tager rundt og holder foredrag om fodring m.m." så jeg har taget chancen og følger hans råd om fodervejledning.

Nu må vi se om det ikke hjælper.

Men tak for indput til jer alle

Mvh.

Rikke
0
0
Svar på denne tråd

ja hold da op
Forfatter: 
Dato:  13-08-2005 23:12

Ja puha. Min hoppe (der også er svær at holde i god foderstand lige nu) ville skulle bruge hele dagen på at komme igennem det foder. Kan det da virkelig passe, at hun får 5 kg af gangen? Heraf ½kg Betfor (tørvægt?), der da fylder en hel del.
Min får vist cirka 3½ kg havre, 240g Travo, 200g sojaskrå, knap ½kg roepiller og 3-4 dl olie og så græs. Dette fordelt på 3 måltider, og jeg synes da hendes krybbe er godt fuld og tør ikke rigtig give hende mere, selvom hun er lidt til den tynde side. Følle og foldkammeraten er til gengæld godt i stand. Specielt gamle Franne. Og smed jeg hø ud til dem, tror jeg den gamle tykke ville være den, der spiste mest af det. Hvis de da i det hele taget gider spise det, når der stadig er lidt græs.
0
0
Svar på denne tråd

Meget af energien går til at fordøje maden
Forfatter: 
Dato:  14-08-2005 09:50
så de kan også tabe sig af at få alt for meget kraftfoder.
Løsningen er 4-5 daglige måltider, masser af godt hø og græs ad lib.
Disse kæmpemængder kraftfoder som flere byder de stakkels hestemaver er meget ufysiologisk.
Eva
0
0
Svar på denne tråd

hvorfor skifte foder
Forfatter: 
Dato:  14-08-2005 22:34
Jeg ser ingen grund til at skifte foder..Jo Havren.De har faktisk også et foder der er beregnet til diegivende hopper hos tjørnehøj mølle.Men jeg syntes godt nok også hun får en del for lidt.
Jeg har selv en islænderhoppe med føl,som havde tabt sig da hun kom hjem fra hingst,hun får ialt 3,8-4 kg foder fra tjørnehøj.Breeder ca 3 kg og så knap ½ kg herbal og ca ½ kg islændermusli.+ godt gødet græs i ca 10 timer i døgnet og rasten af tiden på lidt mindre og mindre gødet græs.( og hun er ikke tyk)
Så jeg ville tage havren fra hende og give hende fuldfoder istedet for og mere end hun får,fordelt over 3 gange + hø ad libitium sammen med græsset.
evt prøve horsespeed fra dangro her er godt med majs i,der er godt nok også en del mellasse i,men det er et meget energirigt foder.Roepiller feder bestemt ikke.Men det er da også en god ide at give hende en 3 dl olie om dagen,evt sojaolie,rapsolie.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider